Självklart förbud!
08 Dec 2009 18 kommentarer
i brott
Jag ogillar förbud. Men ett föremål som kan få flygplan att störta och göra folk blinda är uppenbarligen farligt och bör inte få finnas i var mans hand.
Jag är väl närmast förvånad över att detta vapen inte redan licensbelagts! Men nu är det väl bara en tidsfråga. Vad har man för nytta av ett sådant vapen? Man kan ju inte ens skära brödskivor med den!
SVD
Laserattack mot taxichaufför i Gävle
Åtalas för laserpekare mot poliser
Regler för laserpekare ska skärpas
Rikspolisstyrelsen vill vapenklassa laserpekare
DN
// <![CDATA[//
Flygplan träffade av livsfarlig grön laser
EXP
Dec 10, 2009 @ 16:19:21
Det är nog inte risken för ögonskador, utan faran med att bli distraherad under inflygning eller vanlig bilkörning som gör att man ska oroa sig.
Gröna lasrar syns bra och är en kul grej, sätt dit idioterna som verkligen försöker orsaka skada istället för att skapa fler förbud som kan drabba oss vanliga prylgalningar.
Dec 10, 2009 @ 18:08:03
Problemet är att det ju kan var omöjligt att hitta någon som 10.000 meter längre ner lyser på en pilot. Men i princip instämmer jag dock. Inga onödiga förbud! Själv kan jag inte avgöra om detta är nödvändigt, förutsatte det bara med tanke på piloternas m fl oro.
Dec 10, 2009 @ 11:47:50
Utdrag ur SSMFS 2008:14
http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/Publikationer/Forfattning/SSMFS-2008/SSMFS-200814/
”Tillstånd
6 § Tillstånd krävs för
1. användning av en laser i laserklass 3B eller 4, om användningen avser
underhållning, konst eller reklam eller om den i övrigt kan ge en exponering
som överstiger MTE på allmän plats eller i luftrummet,
2. innehav av laserpekare i laserklass 3B eller 4 på allmän plats, inom
skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller
i fordon på allmän plats.
Kravet på tillstånd för innehav av laserpekare enligt punkten 2 gäller
inte för näringsidkare som i sin yrkesverksamhet och utan att vara användare
transporterar eller på annat sätt innehar lasrar.”
Således krävs redan tillstånd för laser starkare än klass 2. Duh.
Dec 10, 2009 @ 13:25:33
Lagen reglerar bara användning på allmän plats, vilket i och för sig inkluderar användning mot järnfåglar. Det innebär att det är lagligt att ha den med sig överallt så länge man inte använder den. Problemet är att den används olagligt också, tydligen, i smyg förstås. Nya lagen förbjuder även inköp och innehav av stark laser (utan licens), såvitt jag förstår. Därmed försvinner dom flesta missbrukarna.
Dec 09, 2009 @ 09:09:35
Feminismen är på fiendens sida
Läs vidare:
http://demokratbloggen.wordpress.com/
Dec 08, 2009 @ 21:42:08
Lasrar är användbara till mycket, som mätverksamhet, experiment, riktmedel, kommunikation osv. Att godtyckligt förbjuda dem bara för att några poliser överdoserat på Star Wars är löjligt.
En laser, även en grön laser, som används som pekare kan skada ett öga om man tittar in i den en längre stund. Att den bara sveper över ögat skadar inte. Försök träffa ett litet mål som ett öga en längre stund, speciellt på någon som rör sig i ett fordon. Man har dessutom en blinkreflex som gör att man inte blir utsatt någon längre stund. Visst, det finns starkare lasrar, men det är inte kopplat till färgen. Det går alldeles utmärkt att göra en kraftigare laser som är röd (eller blå, eller UV), men dessa lär du inte hitta i laserpekare.
Som vanligt, polisen vill ha mer förbud för sakens egen skull, inte för att det finns någon grund för det.
Vad kommer härnäst? Förbjuda ficklampor för att man kan blända med dem?
Dec 09, 2009 @ 00:37:01
Jag vet inte ärligt talat. Jag tror som du att det är ytterst svårt att träffa förstås. Men är oturen framme så! Dessutom kan ju folk använda dessa pekare för på kompisar eller andra. Lätt att träffa ögat då. Låter ju konstigt om man i USA skulle åtala folk och att piloter skulle uttrycka oro, ifall det inte fanns skäl.
Duger det inte med röd (lågintensiv) laser för dom ändamålen du åsyftar? Men ifall du har rätt, vilket du inte har visat, så är det självklart ett onödigt förbud, men låter lite konstigt som sagt.
Dec 09, 2009 @ 05:32:26
Oavsett vad massmedia skriver, så har färgen inget med intensiteten att göra. Det finns gröna peklasrar med låg effekt, som är säkra. Det finns röda lasrar med så hög effekt att de kan sätta eld på saker (och definitivt göra dig blind).
Dec 09, 2009 @ 13:46:06
Jo, men jag menar intensitet. Om färgen saknar betydelse så måste man förstås fokusera på intensitet! Jag hoppas och förutsätter att man tar hänsyn till det i bestämmelserna.
Dec 08, 2009 @ 21:29:59
Ett mycket enkelt och billigt terroristvapen. Det är väl därför den inte är licensierad, här, i det ”fria” Sverige.
Dec 08, 2009 @ 20:00:10
Jaha, förbudsivrare som vanligt. Och även i detta fall någon som inte vet ett skit vad det handlar om.
Det finns en lag i vilken lasrar som får användas där risk finns för att ljuspunkten träffar ett öga är effektbegränsade till 1mW. Vidare är det så att det är en ren jäkla omöjlighet att lysa någon i ett öga på avstånd. Kanske flimrar en punkt förbi, men att tro att man kan sikta på en pilots öga och träffa är rent löjeväckande.
Den som inte tror mig må köpa en laserpekare (röd) för en femtilapp, och prova träffa en reflex på 50m.
Jäkla trams, hela historien
Dec 08, 2009 @ 21:13:26
Återstår bara för dig att bevisa ditt påstående då. I svenska och internationella nyheter hävdas motsatsen. Bevisbördan åligger dig!
Dec 08, 2009 @ 17:20:06
Lasern får inte plan att störta och att träffa ett plan som flyger över 10.000 meter är mycket svårt, sannolikheten att en pilot skall bli blind är ännu mindre, och sannolikheten att båda piloterna skall bli blinda samtidigt som autopiloten lägger av är nära på obefintlig.
Gör hårdare regler istället, som att man måste köpa grön laser via speciella återförsäljare och även registrera att man köper en laser. Själv tänker jag snart köpa en grön laser för att ha till en 3D-scanner, men det är en svag laser och att begränsa styrkan på laser som får säljas till privatpersoner och i affär är troligen bättre och mer efektivt än förbud.
Dec 08, 2009 @ 18:04:56
Röd laser skall väl fortfarande vara tillåtet?
Piloterna kan bli förblindad vilket är illa nog! Skulle grön laser tillåtas bara för att det finns backup i form av copilot och autopilot? Så angeläget kan det knappast vara med grön laser!
Dec 08, 2009 @ 21:17:22
Läser du inte vad du kommenterar?
Dec 08, 2009 @ 16:00:10
Laservapen blir verklighet! Det här är ju suveränt. Framtiden är här, extas!
Dec 09, 2009 @ 09:08:59
Att ge sig på effektindustrin för att stoppa misshandel mot polisen är nog ungefär lika smart som att ge sig på klottersaneringsindustrin för att stoppa droghandel. De som vill ha det går inte via industrin, och eftersom syftet med innehavet redan från början är att begå brott med så kommer inte förbud få bort polismisshandeln då beslutet att misshandla tas innan man köper vapnet, utan endast ge polisen möjlighet att gripa dem som aldrig skulle kunna tänka sig att attackera någon med laser.
Vanliga svensson drabbas av ett förbud medan kriminella hittar omvägar direkt.
Dec 09, 2009 @ 13:48:13
Kan inte samma resonemang göras för skjutvapen?