Wikileaks = sladder!

Syftet med diplomatiska kontakter är att minska risken för missförstånd. Då kan t ex onödiga krig undvikas. Ju uppriktigare samtal, desto bättre. Allierade måste kunna tala uppriktigt med varandra i förvissning om att fienden/motparten inte får reda på allt som sägs. Annars skulle samtalen upphöra. En allierad saknar då möjlighet att t ex framför synpunkter på en annan allierads vansinniga planer. Bristande information leder till vansinniga beslut, som leder till ökade konflikter.

Det är viktigt att fienden hålls ovetande om vad som sägs! Nu har USA fört uppriktiga samtal med olika ambassader. Det är bra. Dom måste få säga vad dom verkligen tycker. Att nu avslöja vad som sagts i förtrolighet leder till att samtalen i fortsättningen blir mindre uppriktiga, med ökad risk för misstag och åtföljande onödiga konflikter.

Ett samtal som inte är uppriktigt är inte värt namnet! När två överväger ett krig så minskar risken för krig. När två överväger en vansinnig åtgärd så minskar risken för att den blir verklighet. Sen är det sekundärt om man snackar ”skit” om en tredje part! Det hör till bara. Vi gör det alla och skall inte kräva att diplomater eller nationer gör annorlunda.

Samtidigt tycker jag, som de flesta andra, att det är kul att maktens män ertappas med brallorna nere och att det är intressant att ta del av cynismerna. Men det ändrar inte de långsiktiga negativa konsekvenserna för diplomatin.

Jag har förståelse för att Wikileaks avslöjar övergrepp på oskyldiga civila. Det fyller ett gott syfte. Däremot vill jag att USA går hårt åt dom skyldiga och där vill jag inte veta av Wikileaks avslöjanden! Jag bryr mig i princip inte om skyldigas rättigheter, så länge vi pratar om terrorister etc! Bara oskyldigas!

Den som inbillar sig att politiker någonsin varit ärliga är helt jävla dum i hövvet! Dom har aldrig varit det och kommer aldrig att bli det! Tro mig, Reinfeldt, Sahlin m fl har sagt horribla saker som skulle få nackhåren att resa sig på er. Tro inte för ett ögonblick att dom är ärligare än amerikanska politiker!

Avslöjanden av diplomatiska samtal fyller ingen god funktion såvitt jag kan se! Kan någon se att de fyller en god funktion? Kan Wikileaks visa att avslöjandena gör världen bättre och tryggare? Vassego!

Avslöjanden är inget självändamål! Om konsekvenserna blir skadliga så har Wikileaks handlat fel! Jag tror att här har dom handlat fel!

Att nationer missförstår varandra pga bristande uppriktighet är farligt! Världen blir instabilare!

Jag har inget emot konflikter och krig per se. Så länge de är välgrundade! Vi måste alla vara emot krig grundade på missförstånd och felaktig information! Uppriktiga samtal minimerar den risken!

Jag tror dessutom att de flesta omdömen som fällts (och avslöjats) om olika politiska ledare väsentligen är helt korrekta.

SVD Tidning försvarar diplomatläcka  Clinton beordrade spionage. Utfärdade direktiv om spionage på höga FN-tjänstemän och politiker. Putin beskrivs som ”Alfahanne”  Cyberattack mot Wikileaks  Attack timmar innan publicering. Sajten nere.  ”Historien skrivs om”  USA kontaktar allierade Jan Eliasson efter Wikileaks avslöjanden: ”Några amerikanska diplomater mår väl inte så bra i dag”.   tt Wikileaks terroriststämplas En kontroversiell sanningssägare   Bildt: USA kontaktade UD Wikileaks släpper nya dokument. ”Inte bra”.”Historien skrivs om”   USA kontaktar allierade  Statsvetare försvarar Urban Ahlin (S). Menar att diplomatrapporter ofta blir fall för tolkning. S bad USA om PR-hjälp. Positiv till Afghanistaninsatser kort tid före rödgrön uppgörelse. Bankjätte föll på Wikileaks-oro USA:s största bank. Rykte: Är Wikileaks nästa mål. ”Nervös jul för Wall Street” Andreas Cervenka: Finans- krisfiler en given skandal. Misstänks för våldtäkt i Sverige. Julian Assange efterlyses nu, efter Interpols inrådan, över  

DN Hundratals Sverige- dokument i ny läcka Kim Jong-Il ”blekfet gammal snubbe”   ”Diplomati ska inte vara rent skvaller” Utrikesminister Carl Bildt:  USA-diplomater spionerade. Missiler från Nordkorea till Iran. Fatah erbjöds Gaza. Berlusconi

AB USA hånar världens toppledare  Pekas ut som ond, galen och blekfet  Wolfgang Hansson: Det här kan föra länder närmare krig Inte längre bara pinsamt

EXP   http://www.expressen.se/nyheter/1.2232405/819-punkter-om-sverige  http://www.expressen.se/nyheter/1.2232483/tidning-forsvarar-diplomatlackan  http://www.expressen.se/kronikorer/1.2232471/mats-larsson-nu-hurrar-kina-och-alla-varldens-diktaturer  http://www.expressen.se/nyheter/1.2232278/sa-hanar-usa-varldens-ledare  http://www.expressen.se/nyheter/1.2232267/diplomater-skulle-spionera-pa-ban-ki-moon

About these ads

12 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Michael Gajditza
    Dec 01, 2010 @ 04:34:02

    Visst är det väl märkligt att när makten lägger ner miljarder dollar varje år på att övervaka, lyssna på och registrera oss vanliga människor så är det enbart för vårt eget bästa. När det sedan visar sig att vad de själva säger mellan skål och vägg kan granskas av oss som annars blir granskade, så är upprördheten över detta stor och det sägs skada allvarligt. För att undvika skada så borde man kke välja sina ord, man vet aldrig vem som kan lyssna.

    Två kan behålla en hemlighet men bara om en av dom är död……

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Dec 01, 2010 @ 07:54:57

      Jag har inget emot att man klär av makten. Det är inte problemet! Problemet är att det diplomatiska samtalet blir mindre ärligt i framtiden, med ökad risk för missförstånd och därmed onödiga konflikter. Eller hur?

      Svara

      • Lövet
        Dec 01, 2010 @ 10:05:39

        Tss. Dokumentationen och tillgången till denna kommer att förändras, däremot fins det ingen anledning att förändra diplomatiska samtal.

        ”Mindre ärligt” är en smått roande beskrivning, vi vet att diplomati är en mjuk form av spionage och att de flesta konsulat är spioncentraler.

        Svara

        • KLARTEXTEN!
          Dec 01, 2010 @ 11:04:41

          Jaså, finns det ”ingen anledning att förändra diplomatiska samtal”? Är det inte självklart att dom blir mindre uppriktiga ifall allt som sagts kan hamna i media? Självklart blir resultatet mindre ärlighet och fler missförstånd.

          Svara

          • Lövet
            Dec 01, 2010 @ 12:10:57

            ”On 01 december 2010 at 11:04 KLARTEXTEN! said:
            Jaså, finns det ”ingen anledning att förändra diplomatiska samtal”? Är det inte självklart att dom blir mindre uppriktiga ifall allt som sagts kan hamna i media? Självklart blir resultatet mindre ärlighet och fler missförstånd.”

            Nej, det finns ingen anledning att förändra diplomatiska samtal. Det kommer ej heller att ske. Däremot kommer dokumentationen och tillgången till denna att förändras (Hmm, det känns bekannt på något vis, kanske för att jag skrev det i min tidigare post som du läste med den selektivitet och intermettens som bara en Klartext® orkar med).

            Risk för läckor fanns innan dokumenten läcktes till WikiLeaks och en risk kommer det att finnas även framtiden. Däremot kommer hanteringen av dokumentationen att göras otillgänglig för människor som inte har med innehållet att skaffa.

            När jag skriver detta faller det mig in att det är ett otacksamt arbete jag utför, eftersom du har för vana att varken förstå eller läsa det jag skriver.

          • KLARTEXTEN!
            Dec 01, 2010 @ 12:21:42

            Jo naturligtvis allt som dokumenteras. Den som gör ett uttalande vet dock inte vad motparten dokumenterar och om motparten läcker, så samtalen måste drabbas negativt!

            Risken för läckor fanns även tidigare, nu uppfattas risken som mycket större. Skillnad!

          • Lövet
            Dec 01, 2010 @ 12:27:13

            Du tror på fullt allvar att länder kommer vara mer återhållsamma i sina diplomatiska kontakter med den enda stormakten i värden? Keep on dreaming.

          • KLARTEXTEN!
            Dec 01, 2010 @ 14:05:41

            Dom blir oärligare!

          • Lövet
            Dec 01, 2010 @ 14:52:40

            ”Dom blir oärligare!”

            Varför skulle dom bli det? Alla nationer vet att CIA redan har svaren och de diplomatiska utbytena är mer diktat än diskussioner, varför skulle det bli oärligare samtal bara för att WikiLeaks har publicerat intern information?

          • KLARTEXTEN!
            Dec 01, 2010 @ 15:30:00

            Ifall allt man säger kanske offentliggörs, så upphör uppriktigheten. Fattar du inte det, så fattar du inget! Det kan nog hända att ibland så är det mer diktat än diskussioner. Man knappast när Blair och andra toppledare talade med Bush. Mer så när svenskarna gör det.

  2. Anders
    Nov 29, 2010 @ 20:14:55

    Jag ser inte några som helst problem med att detta sprids. Politiker och offentligt anställda skall bevakas. Så och data de skapar och sänder.

    Detta handlar för övrigt inte om förtroliga samtal mellan stater, det handlar om ambasadpersonals insamlande och redovisande av vad personer boeende i landet gör (spioneri).

    De förtroliga samtalen kommer bara att i fortsättningen inte protokollföras på samma sätt längre.

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Nov 29, 2010 @ 22:25:18

      Jag är övertygad om att en del (vet inte hur stor del) är berättigat att offentliggöra. Andra delar, som förtroliga samtal mellan olika länders utrikesministerier, är rent skadligt att det går ut. Skadligt för vad? Skadligt för det diplomatiska samtalet, för de bilaterala samtalen.

      Vill vi ha öppenhjärliga eller förljugna (medieanpassade) samtal? Avslöjandet leder till mer förljugna och tillrättalagda ”samtal”! Att uppriktigheten försvinner är illa!

      Att nationer missförstår varandra pga bristande uppriktighet är farligt! Världen blir instabilare!

      Jag har inget emot konflikter och krig per se. Så länge de är välgrundade! Vi måste alla vara emot krig grundade på missförstånd och felaktig information! Uppriktiga samtal minimerar den risken!

      Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 70 andra följare

%d bloggare gillar detta: