I artikeln (länk längst ner) publicerad i Expressen, skriver Stellan Skarsgård väldigt klokt om religion i allmänhet och islam i synnerhet. Jag är uppriktigt förvånad över hans öppenhjärtlighet och förstånd! Jag känner inte till att han någonsin uttalat sig kritiskt mot islam!

Han har läst både Bibeln och Koranen.

Om religiösa friskolor skriver han :” … jag anser att religionsfriheten borde vara en självklarhet. Det innebär till exempel att man inte ska skattefinansiera religiösa friskolor. Det är bisarrt att behöva ta strid för något sådant i det sekulära Sverige. Har vi religionsfrihet, så måste vi också ge barnen frihet att välja.”

T ex skriver han: Koranen är en märklig bok, oerhört hotfull i tonen. Det talas ständigt om att otrogna ska brinna i helvetet -  jag tror att den där eviga elden nämns runt 200 gånger. Det är sida upp och sida ner med hot om straff.”

Kunde lika gärna varit mina egna formuleringar! Inte PK precis!

Han kritiserar även Gamla Testamentet, men skriver också:  Till skillnad från kristendomen har islam inte upplevt någon pubertet. Föreställ dig att man skulle utdöma dödsstraff för en filmare som skapar Life of Brian! Det hela är förryckt och tragiskt.”

Inte med ett ord kritiserar han NT, de kristnas viktigaste urkund.

Allt detta (utom friskolorna) har jag själv redan skrivit om. Hoppas att Stellan Skarsgård inte beskylls för ”rasism”!

Fö har jag alltid uppfattat Skarsgård som vänster (som jag själv). Därför är det extra intressant med denna hårda kritik mot islam! Han visar vägen för vänstern: ”Vi borde faktiskt stå upp för det sekulära samhället och även vågar kritisera islam. Vad står vi för om inte jämlikhet, demokrati och ett sekulärt samhälle”? (jag föreställer mig hur Stellan skulle försvara  sina åsikter om islam).

Efter att ha läst artikeln som någon twittrat om, skrev jag detta inlägg. Upptäckte sen att även Avpixlat skrev om artikeln (från 2008): http://avpixlat.info/2012/09/23/stellan-skarsgard-ryter-till-om-koranens-hotfulla-budskap/

Bibeln och koranen  får inte  styra  skolan

