Microsoft gör en ”Michael Jackson”!

Microsoft neger

Fantastiskt att omdömet kan svikta så monumentalt hos världens största mjukvaruföretag. På deras polska hemsida  byts en neger ut mot en vit. Vore jag i den retuscherades skor skulle jag nog känna mig lite kränkt, möjligen misstänka rasisistiska motiv. Texten ”Empower your people” för knappast saken bättre.

En vit kvinna är helt OK, likaså en asiat, men en neger, nä nu har de jävla gått för långt även för Microsoft! Att agerandet skulle tolkas som en hyllning till Michael Jackson är kanske trots allt inte helt uteslutet!

Skämt åsido, jag tror att det bara handlar om en överambitiös medarbetare, som missade att tänka till.

(Jag vill understryka att neger betyder svart, därför föredrar jag detta originalord. Således INGET nedlåtande! Men om svarta/negrer uppfattar det som nedlåtande är jag beredd att ändra mig. Men inte för att någon vit besserwisser tycker till.)
AB

Kommentera

