Tamiflu kunde räddat!? Sjukvårdsupplysningen suger!

tamiflu

Tamiflu

Jag tror att ifall svensken som nyligen dog i svininfluensan hade tagit Tamiflu så hade han haft god chans att klara sig. Ju tidigare desto bättre. Men det är helt tyst om det i tidningarna.

Vaccin är ju inte den enda boten. Vi har läkemedel också, som fungerar! Känns rimligt att använda dessa. Folk uppmanas stanna hemma och uppsöka sjukhus när de får allvarliga symptom.  Ett rimligt råd, då annat skulle leda till kaos. Men då vore det skönt att ha läkemedel hemma att ta till om situationen förvärras! Så man inte dör innan man nått sjukhuset! För med svininfluensan är förloppet snabbt!

Så för mig känns det vettigt att ha Tamiflu hemma, att ta till ifall det visar sig inte bara vara en vanlig förkylning. Nog bättre än tvärtom! Eller hur?

Hellre ta några tabletter i onödan än tvärtom va? För i onödan skulle det bli till över 99 %. Men den 100:e personen vill nog ha medlet och fan vet vem det blir. Eller är jag ute och cyklar?

Men resistensutveckling då?

Det är välbekant att bakterier och virus utvecklar resistens mot flitigt använda läkemedel. Dvs endast de stammar som klarar läkemedlets ”stålbad” lever vidare och förökar sig. Enligt tesen ”what doesnt kill us makes us stronger”! Så även mot Tamiflu.

MEN är tanken att ingen skall ta Tamiflu, utan att bara ge det om och när allvarliga symptom utvecklas, och hoppas på att dom överlever trots sent insatt behandling? Verkar som en tämligen cynisk kalkyl i mina ögon! Men visst är det ett mycket effektivt sätt att hindra resistensutveckling!

Inkompetens på Sjukvårdsupplysningen!

utav helvete emellanåt! Vi har ett antal dödsfall att tacka dom för, nu senast 40-åringen som dog i svininfluensan. Jag vet inte vilka råd han fick, men de borde i mitt tycke i vart fall inkluderat Tamiflu. Sjukvårdsupplysningen utreder nu vad som sagts. Har dom spelat in samtalet?

Det finns idioter där som inte fattar ett skit om elementär akutsjukvård! Så är det bara! Visst är majoriteten bra och kompetenta, men vissa har inget där att göra alls! Dom ger livsfarliga råd! Och det står jag för!

Ifall jag hade något potentiellt farligt, särskilt något kanske nytt och okänt som svininfluensa, skulle jag ta råden med en nypa salt! Ett absolut minimum är att ringa runt till flera sjukvårdsupplysningar! Men det hjälper nog inte vid svininfluensan, eftersom kunskaperna är så dåliga!  Vi vet redan svaren: stanna hemma, om du får andningssvårigheter och hög feber sök läkare, typ. Kanske dom skall lägga till att man borde skaffa läkemedlet Tamiflu? Förefaller väl självklart!

Vägrar testa för svininfluensan!

Låter som tjänstefel att vägra ställa diagnos på en behandlingsbar och potientiellt livsfarlig sjukdom! Dessutom hade mannen ifråga astma, dvs tillhörde riskgrupperna! Får man konstaterat att han har svininfluensan så kan man sätta in Tamiflu. Risken är att han skaffar det på egen hand ändå, sätter in det och EJ har svininfluensan. Vad har vi vunnit då? Eller än värre om EJ skaffar det och visar sig ha svininfluensan!

Varför drabbas mest yngre?

Svenska Dagbladet ställer en felformulerad fråga! Dom drabbas inte bara mest utan värst! Att drabbas är oväsentligt! Att bli allvarligt sjuk är väsentligt! Så jag fattar inte om vad överläkaren surrar för här! Och varför nämner hon inte det välkända faktumet att ungdomar har ett överreaktivt immunförsvar. Ingen nyhet att det är detta som orsakar de allvarliga symptomen hos unga!

Nu är det allvar skriver Expressen. Kraftig ökning av antalet fall skriver Aftonbladet!

Oftast lindriga symptom!

Visst är det så att för de flesta smittade blir det bara lindriga symptom, men för ett fåtal allvarliga, tom dödande. Man önskar att dessa hade medicin, i ett tidigt skede, när de hjälper som bäst!

DN EXP AB SVD

10 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Nisse
    Nov 10, 2009 @ 07:04:58

    Facit i Sverige än så länge: döda pga svininfluensan: 3st. Döda pga vaccinet: 4st. Det var samma visa förra gången (1975-76) svininfluensahysterin pågick; fler skadades pga vaccinet (som hastats fram) än influensan. LÄGG MÄRKE TILL ATT VACCINET INNEHÅLLER 25000 GGR MER KVICKSILVER ÄN VAD SOM ANSES ACCEPTABELT I DRICKSVATTEN.

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Nov 10, 2009 @ 11:48:30

      Hur är facit internationellt?

      Jag har kollat upp kvicksilvret. Det är en kvicksilverförening som heter tiomersal, och används som konserveringsmedel. Skälet är att vaccinet förvaras i flerdosflaskor (inte endos) varför man måste hindra tillväxt av mikroorganismer. Det är således inte rent kvicksilver utan en förening med andra ämnen. I kroppen omvandlas det till metylkvicksilver som lätt utsöndras av kroppen (kissas ut). Rent kvicksilver är farligt för det utsöndras inte utan ansamlas till kroppen och är giftigt. Men en kvicksilverförening som utsöndras och alltså ej stannar kvar i kroppen är såklart ofarlig!
      En länk.

      Svara

  2. Pharmd485
    Sep 24, 2009 @ 22:21:19

    Very nice site!

    Svara

  3. chris
    Sep 01, 2009 @ 15:20:03

    Tamiflu hjälper bara om det sätts in max 48 timmar efter att du utsatts för viruset. Den nu avlidne mannen hade redan fått symtom. WHO avråder från att man skall föreskriva antivirala medel vitt och brett pga risken för uppkomsten av resistenta virus. Man har redan sett tecken på resistens. Ditt förslag är alltså fel OCH samhällsfarligt.

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Sep 01, 2009 @ 15:39:25

      Jag vet att Tamiflu idealiskt tas när man smittats (före symptom), men man kan även ta det senare (helt klart!) ju tidigare desto bättre hjälper det. Och såvitt jag vet hjälper det även när oroande symptom dyker upp. Jag tror inte alls på din siffra 48 timmar!!! Dessutom blir slutsatsen att alla skall ta Tamiflu så fort dom smittats, är det ditt råd?

      Då frågar jag dig: Hur skulle man tagit hand om mannen som nyligen dog i Uppsala? Sjukvården ville inte ta emot honom och han hade ej Tamiflu. Han fick rådet att stanna hemma. Vad göra när sjukdomen plötsligt blossar upp och dödar honom inom ett par timmar?
      Jag vet! Hade han tagit Tamiflu när han kände av symptomen hade han förmodligen klarat sig. Har du något bättre förslag?

      Låt samhället ta hand om samhällsproblemen. Men individerna måste ta hand om sina! Skall dom dö för att undvika ett samhällsproblem?

      Är tanken att ingen skall ta Tamiflu, utan att bara ge det om och när allvarliga symptom utvecklas, och hoppas på att dom överlever trots sent insatt behandling? Verkar som en tämligen cynisk kalkyl i mina ögon! Men visst är det ett mycket effektivt sätt att hindra resistensutveckling!

      Svara

  4. Anna
    Sep 01, 2009 @ 15:12:27

    Jo, men…. Nu är det ju så att det dör fler av ”vanlig” influensa. Fem på mitt jobb har haft svin-varianten, de var lite småkrassliga i några dagar och sedan bra igen UTAN Tamiflu eller vaccin. Media blåser upp allt så in åt pipsvängen..

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Sep 01, 2009 @ 15:21:44

      Sant att de flesta får lindriga symptom. Men det är katastrof att glömma dom som (snabbt) utvecklar allvarliga symptom! Och vi vet ju på förhand inte vilka dessa är! Själv har jag Tamiflu. Skall 100 personer skaffa Tamiflu för att en blir dödsjuk? Eller skall ingen skaffa det? Viket är bäst? Dessutom är svininfluensan värre genom att den slår så hårt mot unga.

      Svara

  5. Andréas Polzer
    Sep 01, 2009 @ 14:26:24

    I väntan på vaccinet (som jag ännu inte bestämt om jag skall ta) så vägrar jag att bara sitta och vänta.

    Jag har nog Googlat på allt om denna influensa och valt att köpa handdesinfektionsmedel och ett andningskydd på http://www.pandemiskydd.se.

    Munskydd hjälper inte!! Tänker säkert någon besserwisser där ute. Visst, men om du sitter på bussen och en intill nyser rakt ut och snorar ner handen (för att sedan hålla i ledstången) så har jag hellre andningsskydd än inget skydd alls.

    BTW andningsskydd är en sak, munskydd är en annan.

    Ta hand om dig!

    Svara

  6. "riskgruppen"
    Sep 01, 2009 @ 12:28:19

    Själv hör jag till riskgruppen pga lungsjukdom..är dessutom ung och har försvagat immunförsvar. Kan inte ta vaccinet pga allergi.

    Man påstår att det är bara äggallergiker som inte kan ta vaccinet, men tyvärr så är inte fallet..

    Vaccinet innehåller också andra allergener, som man pratar tyst om.

    Kan bara påpeka att som barn blev jag dödssjuk efter att ha fått en spruta mot barnsjukdomar. Fick en av sjukdomarna som vaccinet skulle skydda mot.

    Blev också väldigt sjuk av pooliovaccinet som barn.

    Så man kan ju undra om det finns de som blir verkligt sjuka av influensavaccinet.

    Det är klart att jag är rädd.

    Om det dessutom visar sig att sjukvårdupplysningen är okunnig till viss del, så det gör absolut inte saken bättre.

    Vi har var och en ansvar för vår egen hälsa. Och jag tycker absolut att den som vill testa sig om den bär på svininfluensa, så måste ha rätt att göra det, det kan ju handla om ens liv.

    Men som alltid, så är det pengarna som styr, varför är en människas liv ingenting värt när det verkligen gäller?

    Jag är absolut för det att de som känner oro, borde få ha Tamiflu hemma att ta till när det verkligen gäller. Många liv sparas på så sätt….

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Sep 01, 2009 @ 14:53:48

      Hoppas du själv har skaffat Tamiflu! Känns som ett måste i ditt fall! Jag tror ingen läkare idag kan neka att skriva ut det! Pandemin är ett faktum och du tillhör riskgruppen!
      Ett råd är att i möjligaste mån undvika folksamlingar som allmänna kommunikationsmedel etc och givetvis undvika kontakt med folk med symptom som skulle kunna var svininfluensa.

      Jag skulle råda dig att kontakta närmaste infektionsklinik, beskriva din situation (som du skrev här), be om råd och be att få Tamiflu utskrivet. Tamiflu kan dock alla läkare skriva ut!

      Men jag vill skall inte överdramatisera heller, för trots allt är det bara en liten minoritet även bland riskgrupperna som får allvarliga symptom.

      Svara

Kommentera

