Genus-”vetenskap” är skit!

Följande skall inte tas som ett ställningstagande i sakfrågan, dvs huruvida uppsägningen av dagisplatsen var korrekt eller inte. För jag har otillräckligt underlag för en sådan bedömning. Diana har dock gett sin version i en kommentar här under. Nu har även en förälder på dagiset  skrivit en kommentar till personalens försvar.

Istället ägnar jag mig åt att tycka till om genus-”vetenskap” som sådan: Jag har själv inte läst genusvetenskap, men blotta tanken ger mig rysningar av obehag. Inbillar mig att det är kvinnor (oftast) som fått för sig att det inte är några skillnader mellan könens hjärnor. Att pojkar vill leka pojklekar och flickor med dockor, ja det är förstås bara ett inlärt beteende! Det kunde förstås lika gärna varit tvärtom anser dom.

Vill man ifrågasätta ett otal kulturer och oräkneliga barns beteende så vill det till att man har förbannat mycket på fötterna, vilket genus-”vetarna” inte har!

Dom kanske skulle studera lite biologi också så att dom lärde sig att det faktiskt är skillnad mellan den manliga och kvinnliga hjärnan. Hormonerna tenderar också att skilja sig i hög grad som bekant.

Genus-”vetenskaparna” förefaller vara ideologiskt motiverad kvasivetenskap, vars mission är att ”bevisa” en tes! Genus-professorn och fd styrelseledamot för Feministiskt initiativ Tiina Rosenberg anklagades för att ha fuskat fram forskningsresultat! I wikipedia påstås hon ha sagt att” kvinnor som har sex med män är klassförrädare”! Ägnade sig åt oseriös kvasivetenskap. Anpassa verkligheten efter tesen bara!

Dom saknar vetenskaplig grund för sina påståenden. Dom har en konstruktion av teorier med vars hjälp dom försöker förklara ”omedvetna strukturer!

Rätta mig om jag har fel, för nästan allt är mina förutfattade meningar!

Vill dom experimentera med barns psyken, så gör det på egna genus-dagis och lämna övriga dagis ifred! Jag tror vi alla borde kolla upp så inte dagis utsätter våra barn för deras experiment! Vet du hur det är på ditt dagis?

Ifall pedagogiken är viktig bör man förstås kontrollera dagisets pedagogik innan man placerar sitt barn!

Hur kan staten ge bidrag åt sådant ovetenskapligt hokus pokus? Kan bara bero på att genusvetarna nästlat sig in i maktens korridorer. Många män är alltför svaga för att stå emot dårarna! Skulle tro att det bara en tidsfråga innan alla inser vilken bluff detta är!

Sanningen är förstås att könsskillnader beror både på uppfostran och biologiska skillnader. Förutom mentala skillnader har vi fysiska skillnader. Främsta syftet med könsskillnaderna är reproduktion av mänskligheten. Attraktion mellan könen är evolutionärt högprioritetat. Det är en nödvändighet för vår fortlevnad. Mannen skall locka kvinnan till att skaffa barn och vice versa.

Då krävs det skillnader. Om vi var lika kunde man nästan lika gärna attraheras av det egna könet och reproduktionen skulle gå om intet.  Det känns som att vi väsentligen kompletterar varandra. Sen finns det förstås stora individuella avvikelser, som inte behöver vara dåligt på något sätt. Individuella skillnader kan också tänkas gynna evolutionen.

Jämlikhet har inget med detta att göra! Det är en helt annan sak!

Tvååring fick ”sparken” från förskola

DN

Tiina Rosenberg anklagad för fusk

25 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Diana
    Dec 05, 2009 @ 06:51:20

    Det var det dummaste. När jag fick brevet från rektorn att barnskötaren känt sig ledsen och påhoppad blev jag ledsen och gick omkring några minuter med mitt barn på armen. Är det bara barnskötaren som har rätt att bli ledsen?

    Några hot har över huvud taget inte existerat. Sådant ska i så fall anmälas till polisen. Att sedan föräldrar skriver illasinnade anklagelser utan att ge några exempel är minst sagt skrämmande.

    Ständiga utbrott? Som vadå? Ett exempel som en barnskötare gav var när jag frågade lite irriterat varför mitt barn hade galonisar en varm och torr sommardag, och hon svarade att mitt barn hade målat med vatten vid vattentunnan. Det svaret nöjde jag mig med.

    Det andra ”utbrottet” skulle enligt en barnskötare varit när jag frågade om min dotter suttit på en sten och bara tittat, som jag skrev om tidigare här.

    Hetsiga situationer om genus i hallen? Barnskötaren insisterade på att få veta vad jag ville upp på utvecklingssamtalet, och jag tyckte att det var fel plats att prata om genus på gården, men till slut berättade jag kortfattat vad jag ville ta upp. Det var verkligen inget personligt mot barnskötaren, men tyvärr tolkade hon det som att hon gör ett dåligt jobb, enligt rektorn.

    Det är minst sagt skrämmande hur en del föräldrar på denna förskola har mage att baktala mig på detta sätt.

    Svara

  2. Diana
    Nov 21, 2009 @ 20:43:45

    Mamman här. Ja, här är vad som hände:

    Det var meningen att barnskötaren och jag skulle ha ett utvecklingssamtal och hon frågade en dag vid hämtning varför jag ville ha ett längre utvecklingssamtal än tio minuter. Jag svarade då att det kan vi ta på mötet, men hon insisterade då att få veta, och jag berättade kort om genus och vad som menas med det, det tog sammanlagt en minut. Sedan tog jag kort upp bemötandet av barnen när de kommer, och menade att många förskolor jobbar aktivt med att inte berömma barnens kläder utan att försöka se barnet, ”vad roligt att just du kommer”. Detta tog hon tyvärr som personlig kritik och blev ledsen, berättade rektorn senare.

    Sedan berättade hon att hon var nervös eftersom det var hennes första utvecklingssamtal, varpå jag svarade att det ska hon väl klara eftersom hon jobbar där, att det kan hon, och dessutom gav jag henne en kram. Detta tolkade barnskötaren som att hon ska kunna och sköta sitt jobb. Detta förklarade rektorn senare att barnskötaren också blivit ledsen för.

    Därefter skulle vi planera en tid för utvecklingssamtalet och hon sa att det går endast på måndagar kl 9, eftersom hon ville ha med en av ägarna för skolan. Jag svarade att det är helt okej, inga problem. Hon upprepade flera gånger att hon är ledsen att det bara fanns en tid i veckan, och jag svarade att det går jättebra, att det ska vi fixa, att vi ska hitta en tid. Rektorn berättade sedan att barnskötaren hade blivit ledsen för det eftersom hon tyckt att jag lät sur på rösten när jag sa att det var helt okej.

    Vid samma tillfälle frågade jag vad min dotter hade gjort under dagen, och för tjugonde gången sedan min dotter börjat där så svarade hon att det varit bra och ingenting särskilt hade hänt. Något irriterad frågade jag ”Vadå, har hon bara suttit på en sten och tittat?” Detta menar en förälder på förskolan som var med, skulle varit i en brysk ton. Även om det nu var i en brysk ton och ironiskt så talade hon då i alla fall om vad min dotter hade gjort under dagen. Detta uttalande om stenen hade barnskötaren tagit som ett påhopp menade rektorn senare.

    Alla dessa orsaker till att barnskötaren blivit ledsen förorsakade att rektorn skrev ett brev till mig där hon förklarade att ”För tillfället känns relationen mellan dig och oss på förskolan inte bra” och ville ha ett möte. Under mötet kom vi fram till att hon skulle prata med barnskötaren och förklara att jag verkligen inte menat något illa, och vi bokade en tid så att jag skulle få framföra synpunkter på deras arbete i förskolan, där barnskötaren skulle vara med.

    Under samma möte sa jag till rektorn att det var fel av henne att tidigare neka mig ett möte om deras genusarbete, vilket hon då helt förnekade. Jag skrev då efter mötet ett sakligt brev till rektorn där jag bland annat skrev att det var tråkigt att hon tidigare nekat mig ett möte om deras genusarbete och att hon nu förnekar det, och att det inte överensstämmer med läroplanen. Detta fick henne att kalla mig till ett möte och säga upp min dotters dagisplats.

    Rektorn sa vid uppsägningen av min dotters plats, att personalen fått obehagskänslor när jag hämtar och lämnar för att jag ser missnöjd ut. Jag frågade förvånat vad jag sagt och då svarade hon ”det är svårt att sätta fingret på, en känsla, personkemi”.

    Ja, en relativt utförlig sammanfattning av vad som hänt.

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Nov 22, 2009 @ 14:39:30

      Tack för din kommentar! Om jag utgår från att din version är den sanna så tycker jag att vad gäller allt ”icke-genus” så ser jag inget negativt med vad du sade.

      Dock vad gäller genus-biten: Förutsatt att du står för sådant genus-tänkande jag kritiserade i mitt inlägg så måste du vara väl medveten om att detta är kontroversiellt på landets dagis. Att du vill missionera för dessa ovetenskapliga metoder anser jag vara helt fel av dig! Just därför att de är ovetenskapliga, dvs kan vara helt felaktiga! Ifall man har särskilda önskemål om pedagogik så kollar man upp vilken pedagogik som tillämpas innan man placerar sitt barn på dagis.
      Man placerar inte sitt barn, för att därefter försöka förmå personalen att ändra sin pedagogik.

      Varför skulle dagis ha ett möte med dig om genuspedagogik? Jag anser att dom inte ens skall diskutera ovetenskapliga metoder! När en metod anses vetenskapligt dokumenterad (vilket genus-pedagogiken inte är), så är det en helt annan sak! T o m en skyldighet!

      Jag kan föreställa mig att dagiset kände att du ville komma med pekpinnar och ifrågasatte allt dom har lärt sig.

      Själv tror jag att att pedagogiken är direkt skadlig för barnen. Anledningen är att ifall (vilket jag tror) barnen de facto har biologiska skillnader (som ni vägrar erkänna) så är er pedagogik ett övergrepp på deras natur, motverkar deras naturliga behov!

      Sen om vad du sade om genus-arbete är tillräckligt för uppsägning av dagisplatsen är en annan sak. Jag påstår inte alls att det är tillräckligt för uppsägning. Min udd var egentligen aldrig tänkt att riktas mot dig personligen utan mot genusvetenskapen! Jag har nu klargjort detta i mitt inlägg. För jag kan omöjligt bedöma ifall vad som hänt är grund för uppsägning, utan att få båda sidornas hela berättelser. Om jag bara dömer efter vad du skrivit så känns det otillräckligt, förutsatt att du kunde ta ett nej som ett svar! Dvs att du slutade tjata om genuspedagogiken för annars är det ju ett ständigt återkommande problem för dom och då är det oacceptabelt.

      Så en lösning verkar vara att du lovar att inte tjata om genuspedagogik. Och att dom tar tillbaks uppsägningen.

      Svara

      • Diana
        Nov 24, 2009 @ 07:22:58

        Ja, kontroversiellt eller inte, men det står mer eller mindre i läroplanen att förskolor aktivt ska motverka traditionella könsroller, har den inte framför mig så att jag kan citera korrekt. Men enskilda förskolor är inte skyldiga att följa läroplanen, det är en riktlinje. I läroplanen står också att föräldrar ska kunna lämna synpunkter så att förskolan kan konkretisera läroplanens mål. Det händer ofta det motsatta att föräldrar kritiserar speciellt kommunala dagis som följer läroplanen och jobbar med genus, och självklart ska även dessa synpunkter lyssnas på. Vi är oense om genus, låt så vara, men verkar ense om den övriga biten.

        Nja, egentligen har jag inte fått tillfälle att prata om genuspedagogik, enbart en minut på gården med barnskötaren. Sedan har jag väl ingen större lust att i fortsättningen prata om genus, känns relativt meningslöst.

        Men i princip skulle jag kunna prata om genus var och varannan dag utan att mitt barn ska sägas upp, lika mycket som andra föräldrar ska kunna ta upp vad som känns viktigt för dem. Även om jag skulle varit otrevlig mot personalen är det heller inget skäl för att säga upp ett barn. Sedan kan ”att vara otrevlig” vara subjektivt. Om jag säger ”du är dum i huvudet” kan det definieras som otrevligt men tonlägen hit och dit är subjektivt.

        Jag ger mig inte in i själva genusdiskussionen som var din egentliga mening här i bloggen, men respekterar självklart dina åsikter.

        Svara

        • KLARTEXTEN!
          Nov 24, 2009 @ 14:48:41

          Jo jag instämmer i princip i vad du säger. Det känns brutalt att säga upp ditt barn så som du beskrivit det! Man borde nog i så fall först ställt ett ultimatum. ”Prata inte mer genuspedagogik med personalen.” Inte bara säga upp. Kan hålla med dig där.

          Men vad gäller dagisets policy i genusrelaterade frågor så bör man ha en klar linje. Ifall några ur personalen är genusinspirerade och andra inte så blir det rörigt.

          Sen tycker jag att experiment med barnens psyken skall inte förekomma utan vetenskapligt stöd. Dvs forskning (ej teori) skall ha belagt att genus-vetarna har rätt. Och så är inte fallet, eller hur? Det enda ni har är en skrivbordsprodukt! Problemet är ju också att sådan forskning lär ta deccenier att utföra, eftersom det förstås krävs uppföljning av barnens liv, med objektiva mätmetoder etc.

          För visar det sig att era teorier är felaktiga så får man räkna att barnens psyken tar skada av dessa manipulationer. Först vetenskapliga belägg, därefter självklar implementering! Bedriv först traditionell vetenskaplig forskning (som man gör vid t ex läkemedelsstudier) och låt det ta den tid det tar! Sen har vi facit! Forskning bedrivs inte på skrivbordet!

          Svara

        • Lövet
          Nov 26, 2009 @ 09:40:26

          Lagstiftning
          1. Skollagen
          Skollagen omfattar sedan 1998, både förskolan och skolan. Jämställdhet har hög prioritet i skollagen och i återfinns redan i första kapitlets andra paragraf.

          §2 ”Verksamheten i skolan skall utformas i överensstämmelse med grundläggande demokratiska värderingar. Var och en som verkar inom skolan skall främja aktning för varje människas egenvärde och respekt för vår gemensamma miljö. Särskilt skall den som verkar inom skolan

          1.främja jämställdhet mellan könen samt
          2.aktivt motverka alla former av kränkande behandling såsom mobbning och rasistiska beteenden. (Lag 1999:886)”

          2. Barn och elevskyddslagen
          1 § ” Denna lag har till ändamål att främja barns och elevers lika rättigheter samt att motverka diskriminering på grund av kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionshinder. Lagen har också till ändamål att motverka annan kränkande behandling.”

          Sedan 2006 gäller ”Lag om förbud mot diskriminering och annan kränkande behandling av barn och elever”.
          Diskriminerings på grund av kön omfattas av lagen. En elev eller föräldrar kan alltså anmäla förskolan eller skolan, om de anser att de eller barnet på något sätt är kränkt utifrån sitt kön.

          Likabehandlingsplanen
          Ett av lagens krav är att det ska upprättas en likabehandlingsplan för varje enskild verksamhet. Syftet med planen är att den ska verka förebyggande och de ska utformas i samverkan med barn och elever.

          Ett aktivt arbete med jämställdhet och genus, som ger personal kunskaper och utvecklar nya jämställda arbetssätt, är ett förebyggande arbete i barn- och elevskyddslagens mening. Det bidrar till att motverka könsdiskriminering, sexuella trakasserier och trakasserier på grund av kön och blir på så sätt ett del av likabehandlingsarbetet i förskola och skola. Om en sådant arbete försigår på förskolan eller skolan, kan det skrivas in som en åtgärd för att förebygga diskriminering i planen.

          Läroplaner

          1. Läroplan för förskolan, Lpfö 98
          ”Vuxnas sätt att bemöta flickor och pojkar liksom de krav och förväntningar som ställs på dem bidrar till att forma flickors och pojkars uppfattning om vad som är kvinnligt och manligt. Förskola skall motverka traditionella könsmönster och könsroller. Flickor och pojkar skall i förskolan ha samma möjligheter att pröva och utveckla förmågor och intressen utan begränsningar utifrån stereotypa könsroller.”

          http://www.skolverket.se/sb/d/193/url/0068007400740070003a002f002f0077007700770034002e0073006b006f006c007600650072006b00650074002e00730065003a0038003000380030002f00770074007000750062002f00770073002f0073006b006f006c0062006f006b002f0077007000750062006500780074002f0074007200790063006b00730061006b002f0042006c006f0062002f0070006400660031003000360037002e007000640066003f006b003d0031003000360037/target/pdf1067.pdf?k=1067

          Svara

          • KLARTEXTEN!
            Nov 26, 2009 @ 13:15:58

            Jag förstår poängen Lövet. Men jag upprepar med bestämdhet: Inte ifrågasätta för ifrågasättandets egen skull! Diskussion, OK. Men diskussionen får inte leda till experimenterande med barn! Så länge dom inte bevisat sina teorier finns det ingen anledning att tillämpa dom! Vi skall inte experimentera med barns psyken!

            Vi kan nog förutsätta att personalen fått utbildning även betr. genusfrågorna (möjligen inte genus-”vetarnas” teorier, vilket ändå är ointressant så länge det bara är teorier).

            ”Ett aktivt arbete med genus” innebär inte en skyldighet att stup i kvarten föra diskussioner med varje enskild förälder! Det betyder snarare att skolan skall ha beaktat frågorna och tagit ställning för vilken policy man vill bedriva. När detta väl är gjort måste man få arbetsro!. Detta måste respekteras av alla. Ingen organisation kan fungera om personalen inte får jobba långsiktigt när väl policyn fastställts!

      • mammaAnette
        Nov 25, 2009 @ 21:43:44

        Ett litet inlägg från en förälder på denna underbara förskola Mammma Mu: Genus eller ej så tycker jag att jag och de andra föräldrarna ska kunna lämna samt hämta utan att behöva bevittna denna Dianas ständiga utbrott på personalen. Stämningen är minst sagt hotfull och högljudd från Dianas sida med gråt och springande fram och tillbaka Skönt att förskolan satt ner foten och sagt stopp. Det är alla barns, inte minst Dianas, rättighet att få lämnas till en trygg förskola. Lite nyanserad bild i dessa artiklar efterlyses tack! Stor eloge till personalen som har skött sig professonellt i dessa absurba situationer.

        Svara

        • KLARTEXTEN!
          Nov 25, 2009 @ 22:06:29

          Inser att jag vet inget alls om detta fall, så jag bör nog hålla mig helt neutral.

          Svara

        • Lövet
          Nov 26, 2009 @ 13:56:10

          ”Stor eloge till personalen som har skött sig professonellt i dessa absurba situationer.”
          Till skillnad från dig, då?

          Svara

        • mammaAnette
          Nov 26, 2009 @ 15:36:52

          Eee nu förstod jag inte riktigt… Vad skulle jag (som förälder till ett annat barn på denna förskola) göra menar du? Hoppa in i hetsiga situationer om genus i hallen på förskolan?

          Svara

        • Diana
          Dec 05, 2009 @ 06:58:02

          Hur skulle det vara professionellt på något sätt att helt utan saklig grund ställa ett litet barn utan dagisplats?

          Svara

        • Diana
          Dec 05, 2009 @ 07:03:27

          Det var det dummaste. När jag fick brevet från rektorn att barnskötaren känt sig ledsen och påhoppad, som jag skrev om tidigare, blev jag ledsen och gick omkring några minuter med mitt barn på armen. Är det bara barnskötaren som har rätt att bli ledsen?

          Några hot har över huvud taget inte existerat. Sådant ska i så fall anmälas till polisen. Att sedan föräldrar skriver illasinnade anklagelser utan att ge några exempel är minst sagt skrämmande.

          Ständiga utbrott? Som vadå? Ett exempel som en barnskötare gav var när jag frågade lite irriterat varför mitt barn hade galonisar en varm och torr sommardag, och hon svarade att mitt barn hade målat med vatten vid vattentunnan. Det svaret nöjde jag mig med.

          Det andra ”utbrottet” skulle enligt en barnskötare varit när jag frågade om min dotter suttit på en sten och bara tittat, som jag skrev om tidigare här.

          Hetsiga situationer om genus i hallen? Barnskötaren insisterade på att få veta vad jag ville upp på utvecklingssamtalet, som jag skrev om tidigare, och jag tyckte att det var fel plats att prata om genus på gården, men till slut berättade jag kortfattat vad jag ville ta upp. Det var verkligen inget personligt mot barnskötaren, men tyvärr tolkade hon det som att hon gör ett dåligt jobb, enligt rektorn.

          Det är minst sagt skrämmande hur en del föräldrar på denna förskola har mage att baktala mig på detta sätt.

          Svara

  3. Pappan
    Nov 21, 2009 @ 01:46:53

    Igår var klass-mot-klass vetenskap. Idag är det kön-mot-kön. Herregud. vad blir det i morgon? Ras-mot-ras känns lite som i förrgår. kan det bli ålder-mot-ålder?

    Svara

  4. Ann no nym
    Nov 19, 2009 @ 21:15:42

    om man gogglar på hennes namn så ser man ju vilken muntergök hon är … en hint, kolla filmrecensionerna hon har gjort …

    Svara

  5. J
    Nov 19, 2009 @ 19:31:30

    Håller helt med. Mycket snack om Genus på vår förskola oxå. bryr mig inte ett skvatt.

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Nov 19, 2009 @ 19:47:08

      Det är inte ens vetenskap! Det är det värsta! Dom påstår att ”så här är det” och aningslösa individer sväljer det, tror det är fakta, forskningsresultat, vilket är ren lögn! Det är nåra jävla klåpare, charlataner som använder barnen för sitt social experiment.

      Svara

  6. Andreas
    Nov 19, 2009 @ 19:30:11

    Det är ju bevisat att man på förskolan behandlar flickor och pojkar olika, en del av skillnaderna mellan könen kommer nog från uppfostran även om det säkert finns biologiska skillnader.

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Nov 19, 2009 @ 19:45:31

      Man behandlar folk som individer, olika alltså! Med respekt för sina olikheter. Alla kan och skall inte stöpas i samma form. Ingen orättvisa dock tack! Kan du ge något exempel vad du åsyftar?
      Vet man inte skall man heller inte påstå att pojkar och flickor är olika! Dessa tomtar bör läsa lite biologi.

      Svara

      • Demokratibloggen
        Nov 19, 2009 @ 20:11:52

        Jag har faktiskt bloggat om detta i Demoratibloggen.

        Inlägget heter Sätt din fot på ett dagis

        http://www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.12665577

        Svara

      • Andreas
        Nov 19, 2009 @ 20:21:48

        ”Man behandlar folk som individer, olika alltså!”

        Vem är ”man”? Alla gör inte det, och på flera förskolor har man sett tydliga skillnader i hur man behandlar flickor och pojkar, två individer som agerar på samma sätt möts av olika reaktioner beroende på om man är flicka eller pojke, då är det inte individen som man tar hänsyn till utan könet.

        Du är lite för snabb med att avfärda all genusvetenskap som ”kvasivetenskap” och när du skriver ”Dom saknar all vetenskaplig grund för sina påståenden.” så är du ute och cyklar en aning. Det finns tokiga genustanter och det finns sansad och saklig genusvetenskap.

        Svara

        • KLARTEXTEN!
          Nov 20, 2009 @ 06:21:49

          Låter rimligt. Det är egentligen väldigt svårt att diskutera utan att man är specifik. Du får gärna ge konkret exempel på bra genusvetenskap.
          Sen hänger det på hur du definierar genusvetenskap. Jag åsyftar de som platsar under mina bifogade videos.

          Svara

      • Diana
        Nov 24, 2009 @ 07:37:39

        Nu skrev jag nyss att jag inte skulle ge mig in i genusdiskussionen, men här ett svar på din fråga. I de böcker jag läst om genus och observationer i olika förskolor, ger personalen omedvetet i hög utsträckning korta kommandon till pojkar och längre förklaringar till flickor, när de har gjort samma saker. Flickor används som avskiljare mellan pojkar vid exempelvis samlingar och luncher. Pojkar kläs på först vid utgång för att pojkar anses stökiga. Några exempel.

        Svara

        • KLARTEXTEN!
          Nov 24, 2009 @ 14:39:06

          Jo helt klart är det så att där det förekommer negativ särbehandling av flickor (eller pojkar) så skall detta åtgärdas. Jag menar inte att genus-vetarna har fel på alla punkter.

          Svara

  7. gealach
    Nov 19, 2009 @ 19:23:55

    Jag har en känsla av att det ligger en hel del mer bakom det här än vi får läsa. Förskolan har ju tystnadsplikt och kan inte gå ut med den fulla versionen, varpå tidningen gör sin egen tolkning. Det är vad jag tror i alla fall.

    Svara

Kommentera

