Sant, helt orimliga löner!

Jag bryr mig inte om vad privata företag gör med sina pengar! Vill dom elda upp dom, fine with me! En helt annan sak när vi talar om skattemedel!

Löneförmåner

Jag har nu sett i Ekstra-bladet vad den danska EU-kommisionärens löneförmåner. Det finns ingen anledning att tro att det är särskilt annorlunda för vår svenska kommissionär (omräknat till SKr):

Årslön 2.45 miljoner med mycket förmånliga skatteregler! Blir över 12 miljoner Skr på 5 år! Skattefritt tillägg varje månad på 36.000 kr för övriga utgifter (bostad och övrigt). Det blir 2,1 miljoner extra skattefritt på 5 år! Gratis tjänstebil med privatchaufför, gratis flygresor till och från hemlandet, och väldigt förmånliga avgångs-och pensionsvederlag.

vad skall man tycka?

Motbjudande! Mygel på hög nivå!

Inget ont om mottagarna! Så ingen skugga skall falla över vår nya EU-kommissionär! Kritiken riktar sig mot EU.

EU är  slösaktig med våra pengar!

Finns det något som motiverar dessa löner och ersättningar då? Vad har dom för utbildnings- och kvalifikationskrav? Egentligen inga alls, mer än att man skall utses av något parti. Är det en oerhörd arbetsinsats då? Nej!  Jobbar dom under svåra förhållanden? Knappast. Dom blir miljonärer på ett år bara, tack vare skattefria sidoinkomster!

Ett slöseri som skulle orsakat ett ramaskri på varje annan arbetsplats är satt i system i EU-parlamentet! Skall vi ägna oss åt detta enorma slöseri samtidigt som vi drar åt tumskruvarna för sjuka i vårt eget land?

Vissa säger kanske att det är ju inte så många. Men det är oerhört viktigt för medborgarna att dom känner att politikerna lever som dom lär! Det finns faktiskt ingen anledning för medborgarna att ha bättre moral än sina politiker! Uppmanar man medborgarna att spara måste politikerna föregå med gott exempel. Allt annat luckrar upp moralen! Brist på moral leder rimligen till omoraliskt beteende eller hur?

Det finns ingen anledning att tro att slöseriet är begränsat till löner och ersättningar. Jag misstänker att detta genomsyrar hela organisationen även i övrigt. Bara faktumet att EU byter säte regelbundet mellan Strasbourg och Bryssel är ju vansinne! Hur mycket kostar detta onödiga spektakel?

Det är helt enkelt ren och skär slöseri! Inget annat! Att sen kritiker mot dessa ersättningarna tystas ner gör det hela än mer motbjudande.Något är ruttet i Danmark!

SVD

Malmström kritisk till sin blivande lön

Advertisements

26 kommentarer (+lägga till din?)

  1. bm
    Nov 23, 2009 @ 06:18:29

    Något slut på denna idioti som politiker bedriver finns inte,totalt utan sans å vett ett hån mot medborgarna,löner som Malmström själv tycker är alldeles för orimlig,men tillägger det är ju inte hon som sätter lönen,ett vanligt uttryck bland parasiter.

    Svara

  2. Lövet
    Nov 22, 2009 @ 23:21:11

    Brussel är en så ful stad att de arvoden (lön+traktamente) våra politiker åtnjuter antagligen är för låga. Europas soptipp.

    Svara

  3. Realist
    Nov 22, 2009 @ 20:10:51

    Jantelagen firar nya triumfer, det visar denna diskussion.

    Vad är problemet att Europas högsta befattningshavare har en lön i nivå med toppchefer inom näringslivet?

    Glöm inte att ansvaret är stort och att ledighet och semester i vanlig mening knappast existerar.

    Cecilia Malmström kommer att vara värd sin lön och skall inte skämmas för den.

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Nov 22, 2009 @ 20:30:57

      Jag opponerar mig mycket mer mot de sjuka ersättningarna som kommer utöver lönen! Inte lönen i första hand. Den kan jag leva med. Det är EU som arbetsgivare jag kritiserar, inte mottagarna!

      Ett vanligt missgrepp att jämföra politiker utan prestationskrav med ledare för stora företag. Det är skillnad på att leda en offentlig organisation med outtömliga resurser med ett storföretag som kan kånka ifall man begår ett stort strategiskt misstag!

      Det är livsavgörande för företagens fortbestånd att hitta goda ledare, medan Sverige och EU kommer att fortleva oavsett hur mycket politikerna klantar sig!

      Svara

    • Leif Norlin
      Nov 22, 2009 @ 21:02:42

      Jag tror visst att Malmström kan mäta sig med de andra, men det förändrar inte utgångspunkten för den här debatten. Samtliga i EU är överbetalda och uppbär sjuka nivåer på traktamenten och övriga förmåner. Sänk hela ersättningsnivån med 75%.

      Svara

  4. Frida
    Nov 22, 2009 @ 10:04:47

    det är ju underbart att konstatera att lönen för EU-politikerna är på tok för hög – och att sedan bara skylla på att man inte är ansvarig för beslutet, istället för att se till att dessa omåttliga förmånerna äntligen avskaffas, eller åtminstone reduceras mycket kraftigt! Men så långt sträckar sig nog inte samvetet

    Svara

  5. David
    Nov 21, 2009 @ 23:44:35

    Att vara med i EU-komminssionen är som att sitta med i ledningsgruppen, på ett väldigt väldigt stort företag. Men då tjänar man grymt mycket mer än 210kkr/mån.

    Pisslönerna på kommunal-, statlig- och EU-nivå genomsyrar hela organisationen och tillsammans med dåliga arbetsvillkor och liten möjlighet att påverka för den enskilda presterar de anställda betydligt sämre än de har potential att göra och att de mest kompetenta väljer den privata sektorn.

    Att folk missgynnar de högsta cheferna inom EU en lön som är klart under marknadsnivå är sorgligt. Ni har också möjlighet att skaffa er en utbildning och engagera er för fan!

    Toyota går bra, EU dåligt. Undrar varför!

    Varför är det inte en jävel som klagar på Zlatans lön han tjänar 50 gånger mer än vad Malmström kommer göra, för att sparka på en jävla tygbit. (Men folk är dumma nog att köpa varenda liten produkt som han nuddat på så det är inte så konstigt)

    Svara

    • Neo
      Nov 22, 2009 @ 00:39:17

      Haha det är ju en astronomisk skillnad mellan Zlatan och Malmström eller mellan Toyota och EU. Det verkar inte som du förstår. Zlatan spelar för Barcelona en fotbollsklubb som endast får pengar från betalande medlemmar och fans. De kan personligen välja att ej stödja föreningen eller ej betala Zlatans lön genom att inte gå på matcher eller bli medlem. Styrelseledamöterna i Toyota byter ut VD om företaget inte lever upp till målen. MEN OM DU SITTER SOM KOMMISIONÄR I EU HAR DU INGET ANSVAR. Det spelar ingen roll att EU går back. Nästa år betalar länder som Sverige ändå in medlemsavgiften. Det måste vi. Alltid. Du eller jag kan ej avsätta en kommisionär. Dessutom är det dina och mina skattepengar som går till deras löner. Visst ska de ha bra betalt men 210 tkr är ju ett hån och har ingen verklighetsförankring. Kanske nånstans mellan 50-100 tkr vore rimligt. Och traktamenten ska vi inte snacka om. Där jag jobbar jagar vi kostnader hela tiden. I företagsvärlden kallas det Cost Obsession. Det är förstås helt främmande att betala ut 20000 i traktamente om man bara åkt för 5000. Inget företag fungerar på det sättet. EU är endast en enda stor köttgryta som alla vill vara med och hämta pengar ur. Se på Island som nu vill vara med. Hur kan det komma sig? Förresten har Sverige aldrig fått några pengar av EU. Jo kanske första 1-2 åren vi var med. Resten av tiden har vi varit en av de största nettoinbetalarna till EU. Vi är dessutom de som ger mest i bidrag i världen. Inget annat land ger mer per BNI än Sverige i bidrag till andra länder. Sk SIDA-stöd. Vi ger till typ Ryssland och Kina. Två av världens rikaste länder. Svenskarna är de största losers i världen.

      Svara

    • Frida
      Nov 22, 2009 @ 10:06:19

      Zlatan avlönas väl inte för skattepengar hoppas jag!

      Svara

    • KLARTEXTEN!
      Nov 22, 2009 @ 14:04:10

      Jämför inte ledningsgruppen i EU med ett privat företag! Det är först och främst skattefinansierat och kan slösa bäst faaan dom vill och gör det uppenbarligen också! Det drivs inte efter företagsekonomiska principer och EU står och faller inte med att ledningen fattar rätt beslut! Det strömmar ständigt in nya skattemedel, ”no matter what”!

      Faktum är att all politisk verksamhet är som att jobba i en skyddad verkstad. Man behöver aldrig bekymra sig om pengarna. Det måste däremot företag göra! Gör dom ekonomiskt dåliga beslut kan företaget gå under. Dom har inga inkomstgarantier alls!

      Jag tror inte ett dugg på att kompetensen in EU är särskilt hög, på någon nivå. Inte jämförbart med inom näringslivet.

      Svara

  6. Pics
    Nov 21, 2009 @ 19:41:25

    Sjukt.. Min mor har nästan arbetat ihjäl sig på att rädda människors liv på sjukhuset i 40 år! Och jobbar alltså för staten och får endast runt 17-18 tusen efter skatt! De här politikerna tjänar hennes årslön på en månad! sinnessjukt!

    Svara

    • Leif Norlin
      Nov 21, 2009 @ 19:47:31

      Du har helt rätt.

      Som gammal moderat tycker jag att de som arbetar och sliter för att tillhöra de närande skall ha mycket bättre än de tärande (politiker, advokater och annat slödder).

      Svara

    • KLARTEXTEN!
      Nov 21, 2009 @ 19:54:38

      Skandalöst! Och sen undrar politikerna varför allmänheten fifflar??

      Svara

    • Frida
      Nov 22, 2009 @ 10:09:28

      själv får jag än så länge en nettolön på mindre än 15000 kr för ett ansarsfullt heltidsarbete, snart går jag i pension och avspisas efter flera decenniers arbete med cirka 6000 kr netto i månaden, visst är vi alla lika mycket värda, som ju massmedia alltid talar om för oss…

      Svara

  7. Krister Lindholm
    Nov 21, 2009 @ 18:24:42

    Så gräsligt typiskt (s)venskt att missunna folk som tjänar bra pengar.Dessa avundsjuka människor skulle inte tacka nej om de fick motsvarande EU lön.

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Nov 21, 2009 @ 18:37:58

      Självklart skulle man inte tacka nej! Inte jag heller! Men det är fel lik förbannat! Dom har inte gjort något alls för att tjäna såna svinsummor på vår bekostnad. Eller vill du hävda motsatsen?

      Varför skulle det vara fel att ge dom någorlunda normal ersättning för deras jobb?

      Svara

      • Krister Lindholm
        Nov 21, 2009 @ 18:57:06

        Vad är ”normal ersättning”? Svensk arbetarlön? Svenska arbetare har Europas lägsta löner tack vare decennier av socialdemokratiskt styre.Man kan ju säga att svenska arbetare är så dumma att de inte förtjänar högre löner.
        Det är bara i ankdammen Sverige som sådana här diskussioner förekommer.

        Svara

        • KLARTEXTEN!
          Nov 21, 2009 @ 19:50:32

          Jobbar dom som arbetare? I så fall, och med traktamente, som motsvarar kostnaderna och inte är förtäckt skattefri lön! Det är bara ett jävla mygel med traktamentena! Varför skall dom ha fullständigt överdrivna traktamenten? Skattefritt! Våra stålar!
          Det skall vara som alla andra jobb, betalt efter arbetsinsats! inte nåra jävla fifflarlöner! Jag menar inte man skall snåla! Ge dom ordentligt betalt, men inga fantasisummor! När det är så överdrivet att politikerna själva reagerar och lämnar tillbaks, så inser man att det är hutlöst!

          Det är inte precis några Nobelpristagarämnen som sitter där precis, utan politiska karriärister väsentligen. Som scratchar varandras ryggar. Som knappt har tid med voteringar ens.

          Det är åt helvete fel när dom tex får 20.000 skattefritt i månaden för flygresor trots att det normalt bara kostar kanske 5000 (eller vad det är). Proportionerna mellan traktamente och reela kostnader saknar all verklighetsförankring!

          Och kanske jättemycket i månaden för sekreterare, oavsett om man har en eller inte, bara extrainkomst för frun. Sinnesrubbat! Vilket privat företag skulle överleva med en så slösaktig inställning?

          Kort sagt: en bra lön, traktamente som i grova drag motsvarar kostnaderna. Så borde det vara. Kan man bli miljonär bara på traktamentena så är det givetvis vansinne, eller hur?

          Det är endast en väg för somliga att sko sig på vår bekostnad. Inget annat!

          Svara

        • Frida
          Nov 22, 2009 @ 10:14:54

          det är inte bara svenskar som tycker att EU-politikerna tjänar alldeles för mycket pengar, fråga folket i andra EU-länder, de tycker likadant – det har inget med avundsjuka att göra, eftersom det är vi som bekostar kalaset med våra skattepngar! Då har man också rätt att tycka! Sedan skall man ju inte glömma att långt ifrån alla som skickas till EU är kunniga, ofta är det ett sätt att bli av med obekväma, okunniga, dumma trogna partimedlemmar på hemmaplan – eller vill du påstå att Europas hela intelligentia sitter i Bryssel?

          Svara

    • Leif Norlin
      Nov 21, 2009 @ 21:12:19

      Det är inte fel att tjäna pengar – om man gör sig förtjänt av dem. Men här är det fråga om att stjäla EU-medborgarnas pengar.

      Svara

  8. Sverige, Sverige fosterland!
    Nov 21, 2009 @ 18:06:28

    Sverige bör lämna EU genast!
    ”Världsmästarlandet” Sverige skall givetvis vara generösast och bidraga stort per capita till ”vansinnet” EU! Jag förstår kön av genomkorrumperade och fattiga länder, vilka vill in i ”bidragsparadiset” EU, så länge som ”dumskallarna” till svenskar betalar!
    Även Island vill nu snabbt in i EU för att givetvis få tillgång till bidrag!
    Varning norrmän! Låt er inte luras in i EU, eftersom Ni kommer att bli den största bidragsgivaren per capita i historian!
    EU är enbart ett ”paradis” för misslyckade politiker, vilka önskar berika sig på de ”korkade” medborgarnas bekostnad!

    Svara

    • Leif Norlin
      Nov 21, 2009 @ 21:09:26

      Jag tycker vi skall vara i EU. Men vi skall inte acceptera de ohemula ersättningarna eller svågerpolitik. Vi har använt 100 år för att komma ur korruption, nu slängs dessa år bort för att politikerna kan fira julafton 24/7/52.

      Svara

  9. Leif Norlin
    Nov 21, 2009 @ 17:43:41

    Jag håller helt med. Det är ruttet. Typisk politikerprodukt där man kan göra karriär i ryggkliande (r-vslickare). Slopa dessa höga ersättningar och slopa jordbruksstödet för icke f.d. öststater. Varför skall svenska och franska bönder ha bidrag? Räcker det inte med två Mercedes eller Citroen per familj utöver husbilar, snöskotrar och fyrhjulingar.
    Vad är det för fel med att ta ansvar för EUs budget?

    Svara

    • Frida
      Nov 22, 2009 @ 10:20:33

      helt rätt – det borde vara en självklarhet att varje land tar ansvar för sin ekonomi – varför skall vi ge bidrag så att folk i t ex öststaterna kan rusta upp sina gamla byggnader, vägar osv – medan vi inte har råd med detta? Hjälp skall endast ges i nödlägen, vid naturkatastrofer och dylikt. Och stöden till lantbruket hamnar väl vanligen i fickorna på dem som redan är välbeställda? EU i nuvarande form är inget att hurra för – visst skall man samarbete men inte behöver varende skitdetalj regleras av Bryssel, tor sjutton att sådant slukar pengar till ingen som helst nytta…

      Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: