Är jämlikhet viktigare än humanism?

Varför skulle väst inte få värna sina religioner som alla andra länder? Varför måste vår politik vara självutplånande?

Att alla religioner skall tillerkännas exakt samma rättigheter oavsett hur mycket de står i konflikt med våra grundläggande värderingar låter inte rimligt!

Alla vet vi att sådana jämlikhets-tankegångar skulle mötas av ett gapskratt i deras egna hemländer. Men väst tycks anse att vad vi uppnått i form av humanism inte är värt att försvara.

Sunt förnuft säger att varje religion måst bedömas utifrån hur väl den överensstämmer med våra humanistiska ideal! Ju sämre överensstämmelse desto mindre har den här att göra!

Att av missriktad jämlikhetsiver låta ojämlika religioner och traditioner få ökat inflytande innebär en avhumanisering av vårt samhälle!

Om vi inte försvarar humanismen så förlorar vi den!

Vidare försöker man göra religionen till en ras-fråga! Man försöker göra gällande att det inte är religionen man kritiserar utan rasen. Jag tror att de flesta inser att detta är befängt! Det skulle göra varje form av religionskritik omöjlig.

I en debatt om religion måste vi vara sakliga! Ifall  alla islam-kritiker är rasister, så är alla Israel-kritiker nazister! Eller hur?

Ifall vi anser demokrati, jämlikhet och yttrandefrihet vara värda att kämpa för, så bör vi självklart göra detta också!

Det förefaller uppenbart för mig att vi inte skall känna minsta skam över att inte stötta ojämlika och förtryckande värderingar!

De som vill införa ojämlika religioner och traditioner från hemlandet åberopar jämlikhet!

Ojämlikheten skall införas i jämlikhetens namn!

Någon mer än jag som tycker det låter tokigt?

När humanismen och jämlikheten är i konflikt: vilket är viktigast?

Jämlikhet är inget självändamål! Syftet är förstås att skapa bästa förutsättningar för ett humant samhälle. Så jämlikhetens syfte är just humanism!

Därför är det självklart att humanismen har företräde där den står i konflikt med jämlikheten!

Man skulle också kunna säga: när jämlikheten leder till ökad jämlikhet är det bra!

När jämlikheten leder till minskad jämlikhet är det dåligt!

Samhället måste kraftfullt bekämpa alla religiösa uppfattningar som står i strid med humanismen!

Hitler valdes till makten i god demokratisk ordning, varefter demokratin och individens rättigheter avskaffades! Historien upprepar sig men dom mörka krafterna byter skepnad. Men dom enfaldiga fortsätter tjurskalligt att lyssna efter stöveltrampet!

SVD

Inre kris bakom minaretförbud i Schweiz

Regeringsparti vill förbjuda burka

Förbudet finns redan i lagboken

Högerpopulister vill följa Schweiz
Fyra döda i explosioner i Kabul
Förbud skapar kris i Turkiet
Guantanamo-fångar till Illinois
Terrorplaner mot Bollywood

Nya bombdåd i Bagdad

20 döda i explosion i Pakistan

Alliansen fruktar ett protestval
Egen majoritet för de rödgröna
Muslimsk politiker ifrågasatt
M misslyckas med mångfald
Motvind trots bra odds

M misslyckas med mångfald

Turkiet: Två döda vid demonstration
SDS

Tankens Malmbrott

DN

Hemliga dokument som The Times läst

Tidigare artiklar. FN-rapport: ”Iran är redo att bygga en atombomb”.

Ska tillkännages på tisdagen. Den amerikanska regeringen köper nytt fängelse dit fångarna ska sändas.

Oppositionen leder i de senaste mätningarna

Nya bombdåd i Bagdad

http://www.dn.se/nyheter/varlden/iran-arbetar-pa-atombomb-1.1013894

http://www.dn.se/nyheter/varlden/usa-harda-sanktioner-mot-iran-behovs-1.1013993AB

Förbudet av det kurdiska partiet DTP är senaste exemplet ”Mäktiga EU-länder emot ett turkiskt medlemskap”

Advertisements

11 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Liba
    Dec 16, 2009 @ 16:52:04

    Klartexten: Rätt skrivet om Hitler som kom till makten i demokratiskt ordning varefter demokratin avskaffades.
    Så kommer det att bli i Sverige när islamister får ett fäste i riksdagen och fler väljare därefter (pga högt muslimsk population) kommer att hjälpa till att flera islamister kommer på ett ”demokratiskt ”sätt in.
    Nu ger Nya Moderaterna islamister chanser via Abdirisak Waberi. Jag ryser. Ser inte slappa medborgare detta? Men eftersom detta sker i Sverige, ett land där folket följer i blindhet sina ledare (enl. historien hänt tidigare), kommer Sverige växla från ett demokratisk land med kultur och tidigare kristna värderingar till samma kaos som finns nu i Libanon. Jag vill INTE har rätt i framtiden. Har detta land någon chans?

    Svara

  2. Sally
    Dec 16, 2009 @ 09:12:47

    Europa sett ovanifrån och från ett framtida perspektiv ger en förfärande vy över att så få reagerade och förstod att ”demokratin” behövde försvaras för att överleva. Vem hade kunnat ana att samtliga etablerade politiker skulle lägga sig platta inför en ideologi som grundats för fler århundraden sedan ? Vem vet om vi är tillräckligt många medvetna nu för att ändra kursen på denna dårskap som nu pågår inför öppna ridåer.

    Svara

  3. Sven Johansson
    Dec 15, 2009 @ 15:22:26

    Men lär er skilja på Judenom och Kristendom!

    Läs på vad JESUS lär om hur vi ska vara mot varann och kom sedan tillbaka och lägg fram det där terrorismtramset igen! Jämför även gärna vad Jesus sade och gjorde med vad Mohammed sade och gjorde!

    Skaffa dig lite allmänbildning om religionernas huvudpersoner så slipper du blotta din ignorans i debatten…

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Dec 15, 2009 @ 20:11:31

      Sven Johansson: till vem är din kommentar riktad? Förmodar inte till mig, för din jämförelsen mellan Jesus och Muhammed har jag själv gjort, nästan ordagrant! Jag tillade: hur många dödade Jesus och hur många dödade Muhammed?

      Har f ö intressant (chockerande för vissa!) information om Jesus jag tänker blogga om någon av de närmaste dagarna! Som jag tror få Kristna känner till!

      Svara

  4. Hampus
    Dec 15, 2009 @ 13:02:30

    Vakna!
    ..och skänk en tanke till mannen i 6 minuten. Hör hans skrik. Vad tror du att han tänkte på, sina barn, sin fru, sitt liv. Ställ dig sen frågan, vill vi att Sverige skall bli muslimskt inom tre generationer (det är vad som håller på att hända nu. I Holland är varannat barn som föds muslimskt redan nu, I Malmö samma sak).

    http://www.liveleak.com/view?i=216_1207467783

    Svara

  5. Sally
    Dec 15, 2009 @ 08:47:10

    Håller med fullständigt, tror inte Jesus var religiös utan han undervisade människor för att skapa ett bättre liv här på jorden. Etablerade politiker har tappat huvudet någonstans på vägen när man går hand i hand med barbari och vidskepelse a la sharia.

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Dec 15, 2009 @ 09:22:33

      Jo, och historiens dom kommer att bli skoningslös! Dagens tokliberaler kommer att hamna i historiens skamvrå! Folk kommer att undra hur vi kunde vara så jävla dumma och förneka det uppenbara. Ett recept för totalitära stater!

      Svara

  6. PG
    Dec 15, 2009 @ 08:43:34

    Det mest intressanta frågan är väl om man i en demokrati kan tillåta grupperingar, som med hänvisning till något dokument eller teori, kan få tillåtelse att bära sig illa åt på ett sätt som förmenas dem som inte vill det.
    Problemet som jag ser det är att man med begreppet ”religion” döljer att lärorna i själva verket är totalitära fascistiska läror.
    Man brukar anklaga fascister för att man ser upp till den starke mannen som ledare, som man kan vända sig till och som skall lösa allsköns problem.
    Vad vi i religionerna har är just detta – en hyllning till den starke ledaren – om vi sedan kallar det överstepräst, påve, gudfader eller gud är ointressant.

    Om vi exempelvis har en grupp, som anser att Adolf Hitler är guds utsände på jorden och som skapar en rörelse för att hylla och hedra detta borde vi väl kunna anse att detta är ett slags religion i den strikta mening som man tillskriver religioner.
    En sådan religion skulle genast motarbetas.
    Vad som är riktigt oroväckande är att motsvarande hyllning till ”den starke mannen” anses vara tillåten, bara man kallar rörelsen för kristen, islamsk eller judisk religion. (Eller för den delen hinduisk religion.)

    Egentligen borde begreppet religion bytas ut mot b egreppet livsåskådning i lagtexterna och religiösa föreningar likställas med andra föreningar.
    Då skulle vi ha möjlighet att bemöta hot mot demokratin på samma sätt oavsett var hotet kommer ifrån.

    Svara

    • Demokratbloggen
      Dec 15, 2009 @ 09:15:53

      I alla andra religioner, särskilt kristendomen, som praktiseras mest här i Sverige, överlåter man på Gud att straffa syndaren när den tiden kommer, men i totalitära religionsideologier som Islam och Nazism överlåter man på de troende att straffa de man upplever vara syndare.

      Inser du inte den fundamentala skillnaden?

      Svara

    • KLARTEXTEN!
      Dec 15, 2009 @ 09:20:13

      Håller med. Men jag skulle vilja gå längre och helt enkelt kalla religion för åsikt! Det är ju inget annat än en åsikt! Om inte, vad skiljer den från en åsikt?

      Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: