SAAB: Respiratorn stängs!

SAAB har varit hjärndöd ett bra tag, bara hjärtat har tickat vidare. Nu har GM slutligen kastat in handduken! SAAB skall läggas ner på ett ”ordnat och ansvarsfullt sätt”.

Förstås ingen mening att hålla respiratorn igång för att sysselsätta sjukvårdspersonalen! Eller hur?

Vi får kavla upp ärmarna och fokusera på något vi är bra på!

Japaner, japaner, japaner!

SVD

Inte självklart att detta
skadar regeringen”

Underleverantör flaggar för varsel. Inte klart hur många som berörs hos IAC.

”Sorgligt – men väntat”

SvD:s Nils-Olof Ollevik: Sällan har väl ett besked varit mer väntat.

”Rätt av regeringen att inte slösa skattepengar”

”Regeringen borde hjälpt till”

Unionens ordförande: ”Oerhört chockad och besviken”

GM lägger ner Saab

SvD.se följer presskonferensen om Saab

”Nu är det slut på riktigt”

Själ och hjärta – sagan om Saab

Saab-anställd: ”Jag ville bara ha ett besked”

Fölster: ”Givetvis ett beklagligt besked”
Olofsson: ”Det är väldigt dystert”
”Nu är det slut på riktigt”
16.00 | SvD.se följer presskonferensen om Saab
Bolaget har miljarder i bakfickan
”Nu är sanningens minut för Saab”
Än behöver inte Saab ge upp hoppet
BAIC köper utrustning från Saab
Saabteknik säljs till Kina
Olofsson på plats i Saabfabriken
Professor dömer ut tänkt Saab-köpare
Spyker ännu suget på Saab
BAIC har klart med jättelån
Brokig skara slåss om Saab
Experterna tvivlar på tidsplanen
ANALYS | Det är bara en intressent som är vettig
PERSPEKTIV | Felstegen som fällde GM:s chef
”Vi orkar för vi tror på Saab”
Spyker bekräftar intresse
Här är Saabs nya spekulant
DN

Försäljningen kan inte genomföras

DN.se rapporterar direkt.

”Allt kommer att gå åt skogen”

Maud Olofsson: Det är väldigt dystert

Näringsministern om Saabs nedläggning

Peter Eriksson (MP): Stort misslyckande för regeringen

DN:s Lasse Swärd om beskedet: Tyvärr var det här väntat

Garantier, reservdelar, service. Frågor & svar om nedläggningen
Historien om Saab. Började som en flygplansidé på fyra hjul

AB

10 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Lövet
    Jan 13, 2010 @ 10:22:02

    Att den ansvarige ministern flyr landet och sina uppgifter är i sig allvarligt. Det enda som är bra med att Maud Olofsson har åkt på semester nu i sanningens minut för SAAB är att hon i alla fall inte kan ställa till mer med sitt munverk.

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Jan 13, 2010 @ 15:57:45

      Själv är jag alltför dåligt insatt i problematiken för att kunna tycka till på djupet. Men du verkar ha bra koll, vågar inte käfta emot!

      Svara

  2. Lövet
    Dec 19, 2009 @ 18:01:17

    ”Såvitt jag vet så har SAAB automobil gått med förlust de senast 20 åren.”
    Financial Times har påvisat att förlustskrivningen uppkommit genom att GM satt fantasifull bokning av omsättning i system.

    ”Vad talar för att SAAB kan stå på egna ben i framtiden?”
    Om Saab automobile blivit fri från parasiten GM och fått behålla sina patent (en nödvändig förutsättning som skulle ha reglerats vid förhandlingsbordet på ministernivå), skulle framtiden sett rätt ljus ut. Istället dödar man en av två stora kunder för underleverantörerna och därmed underleverantörernas marknad, innovationskraften och konkurrenskraften. Kontentan blir att Volvo tappar underleverantörer och blir tvugna att hitta snabb och oftast dyrare ersättning, om kvalitetsnivån ska bibehållas.

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Dec 19, 2009 @ 21:20:24

      Varför har GM gjort så då? Verkar ju vansinne, företagsekonomiskt!

      Svara

      • Lövet
        Dec 21, 2009 @ 09:48:16

        Därför att de instället kan behålla resp avyttra tillgångar (powertrain – turboutveckling och tillverkning, motorer för inte bara SAAB men även Cadillac och Opel Insignia), dvs slakta företaget och behålla det de har nytta av, sälja resten av värde och lägga ner fabriken.

        Svara

      • Lövet
        Jan 11, 2010 @ 23:26:31

        ”Verkar ju vansinne, företagsekonomiskt!”

        Nu när saken verkar vara utagerad kan väl äntligen de huvudansvariga ta bladet från munnen och säga som det är: de återförsäljaravtal som slutits i USA för hela gruppen innehåller en bakdörr. Om en firma i koncernen läggs ner (SAAB) kan avtalen sägas upp utan att GM behöver stå skadan.

        Eller som Bob Lutz själv säger:
        inga bud är ”finansiellt bättre” än att lägga ned bolaget

        De medansvariga i politikerdiket borde ha avgått för länge sen.

        Svara

  3. Sally
    Dec 19, 2009 @ 08:59:07

    Saabs nedläggning är en symbolisk händelse för dödsstöten av det svenskaste svenska. Ett misskött Sverige de senaste tre till fyra årtiondena har lagt grunden till det moras vi har idag. Palme fick husera helt efter eget tycke i sitt mångkulturella utopia. Med mer förnuft i genomförandet hade det gått bättre, det är ju bara att snegla på andra länder som varit generösa mot riktiga flyktingar men också på sin vakt mot dåliga influenser.

    Svara

    • Lövet
      Dec 19, 2009 @ 15:53:08

      Saabs nedläggning är snarare ett symptom på hur politiken ser på valda delar av näringslivet och hur lite yrkespolitiker förstår.

      När bankerna är rejält på deken delas de ut kopiöst med pengar till banker, Riksgäldens garantier och lån uppgår till 373 154 277 841 SEK.

      Att Maud Olofsson inte är kapabel att sätta sig in i problematiken, inte kan tvinga GM att agera vid förhandlingsbordet utan blint beskådar när GM säljer ut en del av Saabs kapital till BAIC, behåller resten själva och lägger ner fabliken är väl en sak, men när politiker mitt i fordonskrisen säger att det vore bättre om Saab gick omkull och sen förvånas över att de redan innan dåliga försäljningssiffrorna dyker är ett tydligt bevis på de svenska makthavarnas oerhörda dumhet.

      I andra bilproducerande länder hjälper staten de krisdrabbade biltillverkarna. de gör detta eftersom de vet att marknaden fluktuerar och att bilproduktionen i normalfall ger en betydande avkastning och bidrar i hög grad till BNP, för att inte tala om teknisk utveckling.

      Svara

      • KLARTEXTEN!
        Dec 19, 2009 @ 16:22:28

        Såvitt jag vet så har SAAB automobil gått med förlust de senast 20 åren. Vi kan inte konkurrera med t ex Japan. Jag tycker att det pekar på SAAB borde läggas ned och att vi ägnar oss åt något där vi har konkurrensfördelar. Att pumpa in pengar i SAAB av sysselsättningsskäl är ingen framtid.

        Vad talar för att SAAB kan stå på egna ben i framtiden?

        Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: