Bangkok för snåljåpar!

Som ett ett alternativ tänkte jag tipsa den som vill snåla! 100 bath~25 Skr.

Jag har varit i Bangkok några gånger tidigare och tyckt staden var skitjobbig, otroligt tjockt med trafik och massor med avgaser. Men nu har jag lärt mig uppskatta staden!  Har föredragit turistorter som Pattaya och Phuket ett tag. Ko Samui har jag varit en gång i och höll på att få lappsjuka! Aldrig mer! Jag behöver space, kunna röra mig fritt över större ytor, vid behov.

Till att börja med så är flygplatsen gansk ny. Billigt och smidigt att ta en taxi direkt till ditt bostadsområde. Se gärna till att du får plats med bagaget innan du bokar bilen. Säkerhetsbälten är ingen självklarhet där, så kolla gärna att de finns, för dom kör som galningar!

För den som vill bo riktigt billigt i Bangkok måste jag rekommendera Banglampoo (i närheten av Kao San Road).Själv bodde jag i ett fräscht dubbelrum med  luftkonditionering, TV, telefon, och trådlöst internet för 1200 bath (300 kr) per dygn. Det finns både billigare och dyrare i området.

Själv bodde jag senast i den delen av området som ligger tämligen nära Chao Prao river (nära Soi Ram buttri på kartan). Just närheten till floden är fördelaktigt för det är väldigt billigt, smidigt och fräscht att åka båtarna som går norrut och söderut i Bangkok. Man slipper den hemska trafiken.

Mest action i Banglampoo finns nog på Khao San Road (bild nedan), särskilt kvällstid!

Bangkok är ju väldigt varmt året runt så det är väldigt skönt och avsvalkande att åka dessa färjor, Chao Prao Express. Men akta er för ”Long tail boats” (tror jag dom heter), svindyra turistfällor, som stannar på samma hållplatser som de billiga express-båtarna. Tror dom kostar typ 1000 bath, medan dom expressen kostar typ 20 bath (5 kronor)!

Dessa båtar har ett färgsystem på sina vimplar, beroende på hur snabba dom är, men alla är fortfarande mycket billiga och det finns mycket att se under resan. Den första destinationen senast med dessa båtar var till det beryktade fängelset Bangkwang ”Bangkok Hilton” (bilden nedan) som ligger några stopp norrut, hoppa av vid Nonthaburi Pier. Fängelset ligger på kort gångavstånd (ett par minuter) från färjeläget: gå huvudgatan rakt fram (vinkelrätt mot floden) och första tvärgatan t v. Voila! Det är jättestort!

I området finns ständigt taxibilar som väntar på sina kunder. Man kan äta jättebilligt om man vill, från 30 bath för en enkel måltid på en enkel uteservering. Besök Dusit zoo (entré 100-150 bath)! Också ganska nära. Billigt med Taxi eller Tuk Tuk dit. 100 bath tror jag.

Sen kan jag verkligen rekommendera Tuk-Tuk också, trehjulade motorcyklar med plats för 2-3 personer.

OBS! att det finns Tuk-Tuk förare som erbjuder omfattande sightseeingturer för en spottstyver, något jag förstås nappade på! Han körde omkring oss i flera timmar mellan olika attraktioner. Men det visade sig förstås att han hade kommit överens med diverse handlare om att släppa av oss hos dem och så blev det, men det är förstås frivilligt att anlita deras tjänster (kostymer, restauranger, resebyråer etc).

(Dusit Zoo)

På kort avstånd från Banglampoo ligger även Grand Palace.

Jag kom bara överens om ett fast pris med chaufförerna. Generellt är förstås en storstad som Bangkok anpassat till lokalbefolkningen, med låga priser på det mesta. Åker man till utpräglade turistorter gäller turistanpassade priser. Hotellkostnaderna verkade inte skilja mycket dock (under lågsäsong).

Överlag är taxibilar och Tuk-Tuk mycket prisvärt! Men räkna generellt med att alla tar i när dom ger dig sina priser. Ha koll på priserna och pruta!

SVD

Bästa tipsen i Bangkok

Bildspel: Bästa tipsen i Bangkok

Hela Thailand under samma tak

Koh Samet – thailändarnas egen favorit

Svensken reser helst till fjälls

Så reser vi helst i vinter


Kommentera

