Bono har rätt, men överreagerar!

(låten är tillägnad alla som söker på Pirate bay)

Jag fildelar ständigt! Inte för att jag anser det moraliskt rätt, utan för att det är billigt och praktiskt. Ibland för att skydda min integritet helt enkelt. Jag kanske inte vill uppge mina personuppgifter när jag vill köpa ett visst program över nätet. Då tvingas jag ladda ner istället.

Jag röstade på Piratpartiet i EU-valet. Men jag har lite svårt att övertyga mig själv om att det jag gör är moraliskt rätt. Jag vill gärna tycka att jag gör rätt, men vill heller inte lura mig själv.

Så moraliskt måste jag hålla med Bono! Men om han är rätt citerad så ger han saken en alltför stor betydelse! Att hävda att det är en av dom viktigaste frågorna de närmaste 10 åren är ett helt vansinnigt påstående. För honom kanske, och underhållningsbranchen, men sannerligen inte för världen i stort och folk i allmänhet. Då har han en skruvad bild av dess betydelse!

Hade jag varit i underhållningsbranchen kanske jag skulle känna som honom. Men han gör sig till åtlöje när han förstorar upp problemet.

Dessutom skall tilläggas att det fildelas väldigt mycket där ingen drabbas upphovsrättsligt. Jag tänker på dokumentärer, där jag föreställer mig att få bryr sig om upphovsrätten.

Het debatt om Bono och piratkopiering

”Kan Kina övervaka nätet så kan väl vi”

Sociala medier ny PR-kanal

Filmbolag överklagar fildelningsbeslut

Tingsrätten säger ja till Ipred-begäran

Nu gör vi slut med Bono och U2

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. acme
    Jan 08, 2010 @ 09:12:47

    På vilket sätt har han rätt om han inte skulle förstora? Att bara spärra några sidor? Ska vi blokera cnn när det står något dåligt om Sverige? Är det bara media instrin och mediarelaterade sidor, eller ska regeringen kunna beställa blokering på politiska sidor? Finns det andra än mediaindustrin som kan beställa dessa filter, kanske försvarsindustrin kan göra en beställnig av blokering av svenskafred, det kanske ökar deras intäckter?

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Jan 08, 2010 @ 09:19:35

      Jag menar att han har rätt att det är fel att fildela och piratkopiera. Jag gör det själv som sagt, men skall jag var ärlig kan jag inte motivera det moraliskt. Åtgärderna stödjer jag inte, t ex blockering av internetsidor, eftersom de är oproportionerliga! Jag stödjer inga åtgärder överhuvudtaget, eftersom jag själv fildelar, således mer av egoistiska skäl.

      Svara

Kommentera

