Haiti: hamnar hjälpen rätt?

Jordbvävningskatastrofen i Haiti är förstås en fruktansvärd katastrof! Tänkte inte skriva något särskilt om det egentligen, eftersom så många andra gör det ändå. Inte särskilt kontroversiellt och jag föredrar ju det kontroversiella.

Mitt upp i allt eländet så påminns jag om Sveriges modus operandi. Skyffla iväg pengar. Man slår sig för bröstet att man är världens 3:e största peningdonator. Det är väl bra att vi ger pengar när det behövs och där det behövs! Men måste vi alltid sikta på att vara världsbäst på att vara snälla? Det är ingen vettig och smart hållning. Bra i detta fall, men i alla andra fall?

Det påminner mig om vår allmänt huvudlösa hållning till 3:e världen. Vi försöker ständigt köpa oss ett gott samvete. Antingen ger vi pengarna där eller här i vårt eget land.

Det gäller vårt ansvarslösa, obegåvade U-landsbistånd, det gäller vår likaledes huvudlösa invandringspolitik. Vi är nöjda om vi får slänga iväg X antal miljarder och slå oss för bröstet. Sen ger vi fullständigt fan ifall pengarna hamnar hos de verkligt behövande. Att de används som hjälp till självhjälp. Det är bättre att lära bönderna att fiska och bruka jorden än att ge dom pengar, som ändå i stor utsträckning hamnar hos korrumperade och slipade politiker i mottagarländerna.

Jag vill se ett ansvarsfullt givande, där man kräver full insyn i vart pengarna går, där man kräver att de leder till en förbättring av mottagarlandets möjligheter att ta hand om sig själv. Ifall landet anser sig ha råd att satsa på dyra vapen, så ge dom inget. Ge dom noll om dom inte accepterar våra hårda villkor.

Hur mycket av pengarna hamnar rätt i Haiti? Jag hoppas på mycket, men jag har starka tvivel!

Med det sagt, måste vi hjälpa dom stenhårt, men vara stenhårda mot dom kriminella elementen där, som hindrar hjälpen att nå fram. Ta ansvar för vårt givande. Förhoppningsvis är det så.

Och sen tänker jag förstås på hur det skulle bli när en astreoid träffar jorden, med oändligt mycket större elände. Kan komma om 25 år, om 100 år eller om 1000 år.

Kommentera

