Lättare att gifta sig än ändra lagen!

Sambolagen är till för dom som inte vill ha ett så pass seriös förbindelse som giftermål.

Det finns samboförhållanden som varar bara några månader. Det är inte förbjudet att gifta sig, trots sambolagen. Om sambor skall ha samma rättigheter som gifta, då kan dom lika gärna gifta sig, eller hur?

Idiotiskt Eva Gabrielsson!

Lagen stoppar åtal

Varför vill du se Baksis bok indragen?

7 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Lone
    Jan 30, 2010 @ 11:18:42

    Jag håller delvis med alla. Jag har själv tänkt att aldrig gifta mig- just för att jag inte tycker att jag behöver ha en ring eller skrivit på ett papper för att visa min kärlek till någon. Rent ideologiska skäl alltså. Men jag om jag hade jobbat i flera år tillsammans med min kille och hans brosra o farsa fått allt hade jag också blivit tjurig. Det bästa är kanske att göra som Eva säger, och se till att man skriver ett ordentligt testamente med en advokat.

    Svara

  2. Alex
    Jan 23, 2010 @ 13:16:30

    Det här med giftermål är så förlegat att man kan spy. Det finns ingen riktig anledning till varför man ska göra det, förutom möjligtvis de lagliga rättigheter/skyldigheter som följer med det. Därför borde man göra det avsevärt enklare för sambos som inte vill gifta sig att skriva under ett standardavtal med samma verkan som ett ”i do”.

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Jan 24, 2010 @ 09:10:51

      Att man tycker att giftermål är ”förlegat” känns inte som något tungt vägande skäl att ändra lagen! Det måste vara stor skillnad mellan giftermålsbalken och sambolagen för att båda lagarna skall vara motiverade.

      Det är väl fritt fram att skriva vilka avtal man vill! Sambolagen skall finnas för just dom som inte vill ha en massa juridiska ”commitments”! Begär inte att ha kakan kvar efter du har ätit upp den!

      Svara

      • Alex
        Jan 24, 2010 @ 10:43:50

        Jag har aldrig sagt att giftemålslagen ska ändras, men för sambos idag är det väldans krångligt om man vill skriva ett samboavtal som ger samma skydd som när man gifter sig. Vad jag har fått för mig så går det inte ens att göra det exakt likadant, rätta mig om jag har fel.

        Min erfarenhet säger att om man gör valet att inte gifta sig beror det sällan på att man vill slippa allt det juridiska, utan baseras oftare på andra saker som ideologi eller att man helt enkelt ser äktenskap som något överflödigt och ytligt.

        Ändra inte någon lag, men gör det enklare för sambos att uppnå samma säkerhet som gifta utan att behöva gifta sig. Det är inte att begära för mycket, och att argumentera för att ”men vill man ha det så får man väl ta och gifta sig” är inte förenligt med det samhälle vi lever idag om rättigheter mellan två människor som ämnar att leva tillsammans ska utgå från något så förlegat som äktenskap.

        Svara

        • KLARTEXTEN!
          Jan 24, 2010 @ 12:02:18

          Man kan heller inte ha en sambolag som tillsammans med ett lappverk av bestämmelser likställer den med giftermål! Det vore ju patetiskt!

          Jag kan iofs sympatisera med att man bör göra det lättare för sambor att få samma juridiska rättigheter som gifta, men skälet är ju otroligt ynkligt! Man kan självklart inte stifta lagar och bestämmelser för att tillgodose dom som av ”ideologiska” skäl inte vill gifta sig.

          Detta hävdar jag inte därför att jag anser giftermålet vara bättre. Principen är att så länge vi ha lagar som täcker in våra behov så får det duga. Och lagen om giftermål täcker in dessa. Vi kan inte stifta lagar för varje individ eller ideologi.

          Sen skall du tänka på att om man gör som du vill så sätter det en psykologisk press på många sambor att, mitt tomtebolyckan, använda sig av dessa ”förenklade avtal”, trots att dom inte vill det (men partnern tar upp saken). Då skulle dom ju lika gärna ha gift sig. Nej, jag förespråkar att sambor, är ett enkelt, non-comittment! Giftermål går längre.

          Det är inte omöjligt att jag ändrade uppfattning om jag fick exempel på där ett behov verkligen föreligger.

          Svara

  3. cavatus
    Jan 21, 2010 @ 10:21:45

    Det har varit så mycket snyftreportage om Eva Gabrielsson så man kan spy. Lag är lag och gifter man sig inte får man vackert sitta där om den ena faller ifrån. Jag har inget till övers för detta ständiga ältande.

    Visst kan man beklaga att de var så dumma att de inte gifte sig. Det var dock säkert en del av deras vänsterideologi nämligen att man kan älska varandra utan att vara gift. Och visst är det så, men det kan få juridiska konsekvenser, vilket hon bittert har fått erfara.

    Sorry, men sån är lagen.

    Svara

Kommentera

