Krigsförbrytare klär i slips!

Som Irak har hanterat sina krigsförbrytare är föredömligt! Hängning är ett passande straff, ett förödmjukande straff. Dom skall inte ges några hedersbetygelser, som Carl Bildt visade Plavsic.

Ett straff för krigsförbrytelser måste vara avskräckande samtidigt som den visar världen att dom kommer inte undan utan får plikta med sitt liv. Oavsett hur lång tid som gått, så får dom slipsen!

Allt annat är bara att stryka dom medhårs och avskräcker ingen från krigsförbrytelser, samtidigt som man talar om för offrets anhöriga att dom och deras döda anhöriga inte tas på fullt allvar.

Tyck synd om dom levande och skit i dom döda, det är en alltför utbredd filosofi. Då föredrar jag den kärva rättvisan.

Vem tycker att avrättningarna av nazistiska krigsförbrytare var fel? Varför skulle det vara fel att göra samma sak idag? Kör så det ryker!

Jag hävdar inte detta för att jag är blodtörstig, utan för att det är så nära rättvisa vi kan komma! Och vi gör vad vi kan för att visa att så här gör man inte!

Kemiske Ali avrättad

”Kemiske Ali” får leva under ramadan

10 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Robin_Shadowes
    Jan 27, 2010 @ 00:53:02

    Jag har redan sett en och annan beheading-video på nätet. Inget jag direkt ägnar mig åt dagligdags så de flesta förmodligen inte har förtjänat detta öde. Att Kemiske Ali däremot förtjänade sin slips, likt dom dömda nazisterna gjorde, tvivlar väl få personer på. Tycker nog dödsstraffet används allt för lättvindigt idag men det förändrar inte det faktum att det faktiskt finns personer som verkligen förtjänar det. Kemiske Ali gjorde det definitivt. Har man begått folkmord då har man gått över en gräns som aldrig borde ha överskridits. Vad skulle Hitler fått i din värld? 10 år, ute efter halva tiden? Hade det verkligen gått att rehabilitera sådana som Hitler, Stalin och Mao?

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Jan 27, 2010 @ 10:24:26

      Jag instämmer att dödsstraffet används för lättvindigt, t ex i USA (vad gäller I-länder. U-länder skall vi inte ens snacka om), men att det behövs för utvalda fall.

      Svara

    • Anna
      Jan 27, 2010 @ 13:40:58

      Robin, vill bara säga att det var ingen kritik mot dig att jag föreslog detta, tänkte mest eftersom du är intresserad av sånt, du vet, Albert Fish och så… så ta det inte som det är du snäll.
      Det är spännande att prata och utväxla tankar med en människa som sitter i en sådan här situation. Det mest fantastiska är att trots deras situation, är de otroligt positiva. Det uppstår en mycket speciell vänskap, något jag verkligen rekommenderar.

      Det klart att man kan diskutera dödsstraffets vara och icke vara, men jag håller stenhårt på att det ALDRIG är rätt.
      Människor som Hitler, Stalin, Mao hade säkert inte gått att rehabilitera.
      När jag skriver att jag är emot dödsstraff menar jag inte att man ska släppa ut fångar som tex Kemiske Ali. Jag snackar livstids fängelse eller som det i USA heter life in prison without parole. Jag anser att det är ett värre straff, att få sitta resten av livet i en cell.
      Själva avrättningen och tiden innan är nog inte smärtfri, men sen, när det är över. Vissa brott är så grova att avrättning är något barmhärtigt. Och en människa som dödat andra ska inte ha ett barmhärtigt straff.
      Sen att brottslingar i Sverige döms till max 14 års fängelse är alldeles åt helvete. Där borde det bli stora förändringar, men det är inte det samma som att vi ska införa dödsstraffet igen.

      Jag anser inte att man låser in människor på det sättet som görs i tex USA. Ändå får man väl säga att de inte dömer vem som helst till döden. Det handlar alltid om mördare som gjort sig skyldiga till capital murder. Fast endel är ändå oskyldiga.
      Vad som sen ingår i det begreppet gör, i alla fall, ingen klokare.
      USA är ett bra exempel på att vissa människor verkar betyda mer.
      Du kan mörda ett barn under sex år och dömas till döden. Du kan även döda ett barn som är sju år utan att dömas till döden. Godtyckligt kan man tycka, ja, utan tvekan. Vad är det tex som gör att två män som gör ett inbrott hos ett äldre par inte döms lika. Min vän Charlie kvävde en man med en kudde, hans medbrottsling kvävde en kvinna med sina händer. Varför dömdes enbart Charlie till döden? Det finns ingen rättvisa med dödsstraff. Har man fel förutsättningar har man nästan ingen chans.

      Jag är väl medveten om att vissa människor inte gjort sig förtjänta av att leva, men det är själva principen, jag tycker inte det är rätt. Har aldrig tyckt och kommer heller aldrig göra det.
      En människa är, oavsett vad hon har gjort, fortfarande en människa och inget nummer, dödsstraffet kränker rätten till liv och är en fruktansvärd form av tortyr.
      I Sverige avskaffades dödsstraffet 1921, i krigstid 1973, och jag fattar verkligen inte varför USA gjort samma.

      När det handlar om dödsstraff i muslimska länder, och Kina, blir jag bara ledsen, förbannad. Det är inte ofta riktiga förbrytare avrättas. De har inte gjort sig skyldiga till brott, enligt vår uppfattning iofs. Skulle vara intressant att veta hur många justitiemord som begås årligen i dessa länder. I England räckte det med endast ett för att de skulle avskaffa dödsstraffet. Hur många krävs det för att muslimska länder följer samma linje???

      Svara

      • Robin_Shadowes
        Jan 27, 2010 @ 22:30:20

        Eftersom du nämnde mumseprutten Albert så antar jag att du följer Allahu akhbar. Rekommenderar filmen The Grey Man som kom i julas. Det är ingen slasher-film om nån nu skulle oroa sig över det utan mer som ett drama med historisk bakgrund. Blev just påmind om ett annat rätt okänt namn över här, D D Holmes, mannen som kallades Amerikas förste seriemördare. Han lär ha varit ansvarig för bortåt 200 människors död på sin tid i det sena 1800-talets Chicago. Han fick mycket välförtjänt prova på slipsen till slut. Minns att ett avsnitt av Supernatural handlade om just Holmes för ett par år sedan, min anmärkning.

        Svara

        • Anna
          Jan 27, 2010 @ 23:14:28

          Yes, jag följer Allahu Akbar, det har blivit mitt vardagsnöje 🙂
          Har inte sett den filmen men kanske ska.
          Amerika kan ju mer eller mindre skryta med världens mest skruvade mördare.
          Har inte hört talas m D D Holmes heller, men det är intressant.
          Ska kolla efter den filmen, det är bra med filmtips så här innan helgen 🙂

          Svara

  2. Anna
    Jan 26, 2010 @ 12:41:48

    Robin, du verkar tycka det är roligt med avrättningar, jag har ett tips till dig som du inte borde ignorera.
    Jag skriver ju till en man i USA som ska avrättas, hoppas dock inte, och han har ingen annan i världen utan mig, eller jo, han har några till. Om den dagen kommer, att han kommer att avrättas, så kommer jag vara där, jag vill inte att han ska ta sitt sista andetag, vetandes att det inte finns någon bakom glaset som bryr sig om honom.
    Var kommer då du in i bilden, JO, jag tycker du ska börja skriva till någon fånge, tex från Texas, där avlöser ju avrättningarna varandra. Fjäska liksom in dig utan bara fan och förr än du anar har du en biljett till en riktig avrättning. Dock i Texas sker ju alla med giftinjektion, jag antar att du hellre skulle vilja se en i elektriska stolen. Det finns delstater som använder den, fången får välja. Hör bara av dig, jag kan fixa adresser 🙂

    I övrigt anser jag att det är ALLTID fel med dödsstraff. Det kvittar vad en människa gjort, vi lever inte under medeltiden och dödsstraff är den allra allra yttersta formen av tortyr. Är inte det ett värre straff att få sitta inspärrad resten av sitt liv i en liten cell??? Begrunda vad man gjort???

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Jan 27, 2010 @ 10:21:45

      Jag anser att USA:s rättsystem inte fungerar för många fattiga som riskerar dödsstraff! Många dödsdömda har haft inkompetenta advokater och ibland har åklagaren och polisen varit selektiv och manipulerat bevismaterial.

      Jag är för dödsstraff, men i ett mycket fåtal fall! Definitivt stödjer jag inte ”massmorden” inom USA:s rättsystem! Jag har bloggat om detta tidigare.

      Jag tycker det är fantastiskt att du engagerar dig personligen! Vad som händer i USA är motbjudande! Det är så uppenbart att många fattiga inte får en just rättegång.

      Själv tycker jag dödsstraff är ytterst motbjudande och obehagligt, men det är inget skäl att avskaffa det. I princip kan jag säga att jag stödjer dödsstraff vid krigsförbrytelser (inkluderande mord) och terrorbrott (inkluderande mord). Jag är emot dödsstraff för ”vanliga” mord, däremot för när det gäller kyliga mord på t ex barn, särskilt när det utförs inom organiserad brottslighet, t ex MC-gäng. Därför att det är systematiserat och man måste visa svinen vad som blir följden.

      Svara

      • Anna
        Jan 27, 2010 @ 14:28:02

        Jag känner starkt att jag måste engagera mig i det som jag är emot.
        Jag kan inte förändra världen, men jag kan bidra med det lilla jag kan.

        Jag är en ny gäst här på din blogg så jag har inte sett dina tidigare inlägg om dödsstraff, hade jag sett dem hade jag hållit mig framme.

        Det är fruktansvärt i USA. Som människor behandlas.
        Jag vet inte vad omvärlden känner till egentligen, men vi pratar om människor som år in och åt ut sitter i isoleringscell utan kontakt med andra människor.
        Vissa fängelser har rekreation, dvs att fångarna får gå ut och röra på sig en halvtimme varje dag. Andra fängelser har det inte. I Arizona, där min vän sitter, har de inte rekreation. Charlie har skrivit att något av de saker han saknar mest är att aldrig någonsin få känna känslan av regn i ansiktet. De har fönster i cellen men de kan bara se ut, inte känna det som är där.
        Om han avrättas så pratar vi 15-20 år fram i tiden, kan du föreställa dig vad det gör för en människa, att sitta i så många år i en isoleringscell. Det är fruktansvärt.

        Jag har haft kontakt med flera fångar, men Charlie är den som jag känner mest för, kanske för han inte har så många andra i sitt liv.
        Innan skrev jag med en man som sitter i Texas, han har suttit där sen 1975. Jag är född 1975, han har suttit och väntat på sin död lika länge som jag levt. Det finns inga ursäkter för att rättfärdiga något sånt här.

        Det finns brott som är fruktansvärda, där man tycker förövaren verkligen inte gjort sig förtjänt att få leva, men i USA avrättas det inte så många människor varje år att man inte kan ha dem inlåsta.
        Trots att Bush och Perry gjort/gör sitt yttersta till att öka på avrättningarna, så är det inte många som avrättas i de andra delstaterna. Förra året avrättades 52 personer varav 24 enbart i Texas.

        Då kan man undra, varför kan man inte låsa in dem på livstid???

        Om vi ska ta den ekonomiska biten, så kostar en verkställd dödsdom tre gånger så mycket pengar, som att ha en person på livstid i 40 år.

        En stor del av dödsstraffet i USA handlar om det politiska spelet. En presidentkandidat får mer röster om han/hon beordrar hårdare tag med brottsligheten.

        Svara

        • KLARTEXTEN!
          Feb 02, 2010 @ 09:22:31

          Jag har sett dokumentärer om dödsdömda i USA och nästan alltid blivit illa berörd. Om du vill kan du söka på t ex dödsstraff i min blogg så borde det poppa upp tidigare inlägg jag skrivit.

          Jag är för en ytterst restriktiv tillämpning, där bevisen måste vara solklara. Inte ens ”utom allt rimligt tvivel” duger! Men jag respekterar din inställning, och tycker det är underbart att du engagerar dig personligen!

          Svara

  3. Robin_Shadowes
    Jan 26, 2010 @ 02:02:15

    Hoppas slips-videon kommer upp snart såsom den gjorde med hans kusin för några år sedan. 🙂

    Svara

Kommentera

