Kuppmännen gjorde sin plikt i Turkiet!

Jag är ingen vän av militärkupper. Men en god sådan var kuppen i Algeriet 1992, som hindrade islamisterna från att ta makten, efter sin valseger. Det kallar jag ansvarsfulla och vettiga militärer! Bra! Dom hindrade en man, en röst, en gång, sen islamisk diktatur. Resultatet blev ett veritabelt inbördeskrig med 100.000 tals döda, men man slapp ett nytt Iran!

Nu verkar det som att kuppmakarna var oroade för att Turkiet var påväg åt samma håll som Algeriet. Ifall militären ville förhindra en demokratiskt genomförd islamistisk diktatur så måste jag lyfta på hatten för dom! Strålande! Islamisterna måste stoppas till varje pris! Helt rätt!

Det är militärens självklara uppgift, att värna vår demokratiMilitären får aldrig bli diktaturens viljelösa redskap! Kuppmännen kände och tog sitt ansvar! Demokratin får inte ens röstas bort! Ingen militär skall acceptera att det egna folket inför diktatur. Det kan nämligen inte göras ogjort!

Så hoppas jag även svensk militär agerar den dagen islamisterna vinner valet här!

Folket har inte alltid rätt, se på Iran som lyfte fram Khomeiny!

Jag förespråkar inte en diktatur, mer än tillfälligt, tills nationen åter är mogen för demokrati! Det kallar jag ansvar! Ansvar innebär inte att militären är hjärndöda robotar! När mullorna vill ta makten är militären vårt sista hopp!

Så hanterar man även självmordsbenägna patienter, man låter dom inte begå självmord, även om dom vill! Vid behov låses dom in och behandlas tills dom kommit på bättre tankar!

Turkiet måste leva upp till Ataturks ideal, se till att dom inte spolieras!

Generaler gripna i Turkiet

18/2 Krav på rättsreformer i Turkiet

23/1 Civil press på turkiska militären

Krav på rättsreformer i Turkiet

Advertisements

13 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Halvt påläst
    Feb 26, 2010 @ 06:14:01

    Då säger vi så. Hörs!

    Svara

  2. Halvt påläst
    Feb 25, 2010 @ 18:43:42

    Du har missförstått min idé om sharia. Jag menar att det finns de som vill ha sharia, medans vi två inte vill det. Det jag menar är att om de själva vill ha det då ska de enbart välja det åt sig själva, aldrig åt oss andra. Sen om du menar sharia i Sverige så är vi rörande överens. Och jag har aldrig hävdat att jag tycker att det är ok att en nation begår självmord. Däremot ser jag hellre en germansk demokrati, där det är en ledarpost för den som har det som krävs och får fria händer men han/hon står till svars inför folket, mao inga fega egon.

    Sen kan jag förstå din idé om en tillfällig diktatur men vem avgör det? Etablissemanget kör samma race. Man censurerar, ljuger och terroriserar de som så mycket som sympatiserar med SD, för att inte tala om SMR som jagas av SÄPO a la mafia pga politisk ideologi, inte politisk kriminalitet (irrelevant vad man tycker om SMR). Jag tycker att du, som är en vän av demokrati, borde tänka över detta.

    David Irving kunde åka till Teheran utan en massa obehagligheter men Somalia? Nä inte så lyckat. Jag nämnde wahabismen.

    Jag tror dock att jag fick det svar jag ville ha.

    Svara

    • Halvt påläst
      Feb 25, 2010 @ 18:54:11

      Och angående islam så är man antingen för eller mot, neutral får man inte vara. Har jag förstått dig rätt? Man kör samma sak med rasiststämpeln. Du trodde att jag försvarade islam ju.

      Svara

      • KLARTEXTEN!
        Feb 25, 2010 @ 20:04:16

        Nej, jag trodde inte du försvarade islam, utan rätten för en nation att begå självmord (vilket du dock inte gjorde).

        Jag tror många ”demokrater” förespråkar den rätten, vilket är väldigt illa. Någon sorts diffus uppfattning att man får väl välja vilket styre man vill. Jag vill gärna se militären som representerande våra djupa demokratiska traditioner. Vore illa om dom tjänade en islamsk diktatur, pga folkets nyck.

        Men jag tror vi är rätt ense!

        Svara

    • KLARTEXTEN!
      Feb 25, 2010 @ 20:01:23

      Håller helt med om att hellre din germanska demokrati än islamsk diktatur. Vet inte vad SMR är.

      Problemet med muslimerna är att alla icke muslimer är otrogna, mindre värda, så vi skulle förmodligen råka illa ut i ett sådant samhälle.

      Svara

      • Halvt påläst
        Feb 25, 2010 @ 20:38:23

        Jag har nog missförstått din artikel och jag borde kanske be om ursäkt för min förvisso rättfärdiga angrepp på den. Du ser nog själv varför jag misstolkade den i första taget. Jag uppfattade artikeln som att i en demokrati så är det bara rätt åsikter som gäller, jag kände igen tankebanorna och blev upprörd, för jag tycker ”fel” enligt eliten.

        Men jag kan berätta lite om tre saker.
        *SMR är den svenska motståndsrörelsen, en nationalsocialistisk civil-variant på en motståndsrörelse.
        *Germansk demokrati var inte min idé utan av den största germanska ledaren i modern historia som jag inte tror du är speciellt glad över. Jag har dock en välgrundad anledning att se denne person med beundran. Principen är dock bra äldre än så.
        *Det är naturligtvis ett problem med av dig nämnda muslimers syn men det finn andra grupper med liknande syn, som t ex judar, zigienare och för den delen bl a eskimåer. Innuit betyder människa.

        Jag kan förstå om du inte sympatiserar med vare sig NS eller SMR, men jag hejar på dem av samma anledning som du ratar de kan man säga. Mao olika åsikter, samma värderingar.

        Jävligt synd att allting blev så fruktansvärt fel från början, fientlighet helt i onödan.

        Svara

        • KLARTEXTEN!
          Feb 25, 2010 @ 21:51:54

          Lugnt! Mina tankegångar i artikeln var inte klara från början, utan mejslades till stor del ut med hjälp av dina kommentarer. Jag tror jag förstod dig ganska rätt ändå! Tack för infon!

          Svara

  3. Halvt påläst
    Feb 25, 2010 @ 16:55:00

    Tyck vad man vill om Islam men detta är bara en skrämmande attityd:
    ”Resultatet blev ett veritabelt inbördeskrig med 100.000 tals döda, men man slapp ett nytt Iran!”
    ”Ifall militären ville förhindra en demokratiskt genomförd islamistisk diktatur så måste jag lyfta på hatten för dom! Strålande! Islamisterna måste stoppas till varje pris! Helt rätt!”
    ”Det är militärens självklara uppgift, att värna vår demokrati! Militären får aldrig bli diktaturens viljelösa redskap! Kuppmännen kände och tog sitt ansvar! Demokratin får inte ens röstas bort! Ingen militär skall acceptera att det egna folket inför diktatur. Det kan nämligen inte göras ogjort!”

    Dessutom är jag skeptisk till Iran, Saudi-Arabien och wahabismen är lämpligare att kritisera. Sen så finns det anledningar till att fördöma Islam, jag påstår inget annat.
    Och militären är till för att skydda ett land och dess folk, ALDRIG vare sig statsskicket eller de som styr.

    Lek lite med tanken om att SvP skulle få majoritet i riksdagen. Tänker ni respektera det eller tänker ni köra statskupp för att ogiltigförklara min och ca 51% av folkets röster? Om ja, isåfall varför? Inget skitsnack om att SvP är nazister, inget skitsnack om förintelsen, inget skitsnack om nationalsocialismens ondska utan BARA ett rakt ärligt svar! Jag har mina misstankar varför men jag vill höra det från er. Vem av er tänker vara ärlig?

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Feb 25, 2010 @ 17:45:25

      Du säger att militären är till för att skydda landet. Mot vad? Bara mot främmande fiender, inte inre? Tycker du att demokratin skall kunna röstas bort? I så fall förstår jag inte vilka värden och principer du vill skydda. För mig är det fullständigt självklart att militären måste förhindra diktatur! Till varje pris!

      Jag säger, inte en chans i helvete att makten skulle överlämnas frivilligt till mullorna med shariadomstolar! No way! Svp vet jag inget om! Men allt icke religiöst styre är bättre än religiöst vansinne!
      Då föredrar jag absolut en militärdiktatur, till folket kommer på bättre tankar!

      Har du huvudet rätt påskruvat?

      Svara

      • Halvt påläst
        Feb 25, 2010 @ 18:16:36

        Jag tycker att militären ska skydda oss mot inre fiender, inte minst landsförrädare. Och jag tycker att demokratin borde vara mer konkret och mer germansk, mao en germansk demokrati. Vi hade valmonarki fram tills Gustav Vasa eller tidigare. Sen tycker jag också att ett icke-religiöst styre vore bättre men så svart och vitt är det inte.
        Och din fråga till mig om mitt huvud är ett sammanträffande, jag undrar faktiskt detsamma om dig.

        Men en sista fråga: Vad gör dig bättre än de som representerar etablissemanget? Eller för den delen DDR? Där är det också principer om att om man tycker fel så är man en extremist och borde behandlas därefter. Vill folk ha Sharia låt de ha det, så länge jag har möjligheten att få säga mitt också.

        Svara

        • KLARTEXTEN!
          Feb 25, 2010 @ 18:27:33

          Vill folk ha sharia, så kommer det att ske över min, militärens och många andra vettiga människors döda kroppar! ALDRIG!

          Vad du säger att det är OK av nationen att begå självmord! Jag säger NEJ! Det är inte OK! Militären i Turkiet tyckte som mig! Samma sak med Algeriet! Vilket helvete skulle det inte bli med full sharia här? En militärkupp är oerhört mer skonsamt än ett inbördeskrig!

          Jag förespråkar inte en diktatur, mer än tillfälligt, tills nationen är mogen för demokrati! Det kallar jag ansvar! Ansvar innebär inte att man är hjärndöda robotar! Så hanterar man även depressiva patienter, man låter dom inte begå självmord. Vid behov låses dom in och behandlas tills dom kommit på bättre tankar!

          Längtar du efter sharia, åk till Iran och njut! Eller varför inte Somalia.

          Svara

  4. Trackback: Hur mycket demokrati finns kvar? « Demokratbloggen
  5. Demokratbloggen
    Feb 24, 2010 @ 22:35:11

    Utmärkt blogginlägg! Jag håller med fullständigt!

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: