Hets mot folkgrupp-my ass!

Återigen fokuserar media på att skydda brottslingen och muslimerna i allmänhet! Man hotar med åtal för ”hets mot folkgrupp”.  

Jag inleder med att bestämt hävda att det normalt inte är hets mot folkgrupp att i en debatt (på bloggar t ex) säga vad man tycker om folkgrupper och religioner! En fri och hård debatt betraktas inte som ”hets mot folkgrupp”! Bäst att poängtera detta! 

Till exempel är jag övertygad om att inget jag skrivit på min blogg är ”hets mot folkgrupp”! Och man kan säga att jag uttrycker min mening klart och tydligt!

Men jag vet, ett antal dumskallar kommer alltid att hävda motsatsen! Det är dock bara att skratta!

Som exempel kan nämnas att någon spred ut att homosexuella är promiskuösa, orsak till AIDS etc (se länken ovan). Det bedömdes inte vara hets mot folkgrupp! Och då jämställs homosexuella med folkgrupp! Enligt min mening var det ett led i ett offentligt samtal och man hade argument! Något vi islam-kritiker har i överflöd! Bara att läsa nyheterna, skiten bara väller ut när man öppnar tidningen!

Hur bra är den religionen man värnar? Alla välmående länder är icke muslimska länder! Nästan alla flyktingar kommer från muslimska länder! Vad gott har islam tillfört Sverige? Jag kan räkna upp otroligt mycket negativt däremot!

Är detta hets mot folkgrupp? I helvete heller! Det är den nakna sanningen och det är givetvis inte förbjudet att säga sanningen!

Är jag rädd för att sätta mig i ett flygplan så är det pga muslimer! Varför bör jag respektera en religion som har uppenbara problem att anpassa sig till ett modernt och demokratiskt samhälle?

Som inte verkar förenlig med yttrandefrihet, jämlikhet och demokrati och i vars namn en exempellös internationell terror utövas, i vars namn folk hängs, halshuggs, skjuts och sprängs dagligen, som mordhotar våra konstnärer och har så många antisemiter? Sen tillkommer hedersmord, hedersvåld och mycket annat!

Var vänlig förklara detta för mig. Jag lyssnar!

Vi är inte imponerade islam, NEJ!

Är det inte åtalbart att, som journalisterna, år ut och år in ägna sig åt att vilseleda svenska folket i invandrarfrågan och mörka problemen?

Jag vill bestämt hävda att skillnaden mellan dagstidningarna och t ex dom PK-kritiska bloggarna är att vi är beredda att diskutera ALLT fritt och öppet. Men hos dagstidningarna gäller: Locket på! Vi borde inte behöva fullgöra tidningarnas plikt – att säga sanningen! Det borde vara naturligt för tidningarna, men är det inte i dagens Sverige!

Dagstidningarna har lierat sig med politikerna (som dom istället borde granska), i en kraftansträngning att utestänga SD från Riksdagen. Man fungerar som politikernas förlängda arm.

Man omhuldar islam till varje pris och är inte beredd att nagelfara islam som vilken politisk ideologi som helst! För islam är både en religion och en politisk ideologi! Iran är ett bra exempel på ett land som styrs i enlighet med denna ideologi. Ideologin får frikort av PK-media pga att den gömt sig i den Trojanska hästen-religionen!

Vi som inte ställer upp på detta är ”rasister” och ”islamofober”! Folk är ganska trötta på lögnerna! Intelligenta människor är inte intresserade av att läsa lögner.

Vi icke PK-bloggare skriver åtminstone sanningen! Och heder åt dom som läcker ut sanningen, trots pressens försök att mörklägga!

Är sanningen farlig? Varför?

En varböld har spruckit!

Nätmobbningen eskalerar vid omskrivna våldsbrott

”Svårt kontrollera hatet på nätet”

Hatiska nätskribenter riskerar åtal

23-åringen häktad

  • Ännu en anhållen i Landskronafallet
  • Nya förhör med 23-åringen i dag
  • Landskrona reser sig mot våldet
  • Mordmisstänkt förnekar brott
  • Mördaren i Landskrona ännu fri
  • 78-åring avled efter misshandel på p-plats
  • Hets mot folkgrupp i Landskronadådets spår
  • 21 kommentarer (+lägga till din?)

    1. Lövet
      Apr 09, 2010 @ 19:20:04

      ”Jo men du inser förstås att yttrandefrihet har störst tyngd, eller hur? ”Hetslagen” får vika när yttrandefriheten är motiverad.”
      Det är snarare så att yttrandefriheten alltid gäller, utom när ex. vis hets mot folkgrupp föreligger.

      Tvärtom alltså.

      ”Det är en missuppfattning att yttrandefriheten är begränsad i någon väsentlig grad!”
      Väsentlig grad? Det finns begränsingar, yttrandefriheten är inte absolut.

      ”Lagen syftar på smuskastning av en folkgrupp utan motivering kan man säga. När det finns sanning i ”hetsen” så är det godkänt!”
      Fel. Om det uppsåtligen i uttalande eller i annat meddelande som sprids utverkas hot eller uttryck av missaktning för folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt ursprung, etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning så är detta hets mot folkgrupp.

      Det är således ovesäntligt huruvida uttrycket av missaktning har inlägg av sanning.

      ”Titta t ex på Åkessons muslim-artikel i Aftonbladet”.
      Det var ett tryckfrihetsmål. Där det finns en ansvarig utgivare och där yttrandefriheten har ett starkare skydd via TF.

      Svara

      • KLARTEXTEN!
        Apr 09, 2010 @ 19:34:33

        Du fortsätter att se hetslagen isolerat från yttrandefriheten. Jag poängterar att det till sist handlar om en avvägning av dessa två intressen. Och självfallet väger yttrandefriheten oerhört tungt! Du överskattar kraften i hetslagen! Vi måste vara mer konkreta för att komma vidare. Tror du t ex att något jag har skrivit skulle kunna fällas enligt hetslagen? Jag tror inte det! Om du invänder, vad då t ex?

        Dessutom, hur vansinnigt vore det inte om tidningarna kunde ljuga fritt medan bloggarna förbjöds säga sanningen! Du har fel! Ge mig ett enda exempel på något som, ifall det vore sant, ändå skulle bedömas som hets mot folkgrupp!

        Svara

        • Lövet
          Apr 10, 2010 @ 10:05:09

          ”Du fortsätter att se hetslagen isolerat från yttrandefriheten.”
          Nej. Som jag har sagt från början av denna diskussion: Yttrandefriheten har inskränkningar. Vanligtvis regleras detta via BRB. Det är också här hets mot folkgrupp finns tillsammans med olaga hot, brott mot sekretesslagen, förtal och förolämpning. För tryckta medier med ansvarig utgivare regleras detta via TFs brottskatalog, för övriga medier med ansvarig utgivare via YFG.

          Antingen är ett yttrande hets eller så är det inte hets. Någon avvägning huruvida ”yttrandefriheten är berättigad” tas inte in, eftersom yttrandefriheten alltid är berättigad tills inskränkningarna öveträdes.

          De yttranden som ges ut i medier som regleras av TF och YFG har ett högre yttrandefrihetsskydd. Det är faktum. Huruvida du kan acceptera detta eller inte ändrar inte detta faktum.

          ”Dessutom, hur vansinnigt vore det inte om tidningarna kunde ljuga fritt medan bloggarna förbjöds säga sanningen! Du har fel! Ge mig ett enda exempel på något som, ifall det vore sant, ändå skulle bedömas som hets mot folkgrupp!”

          För att återgå till de ungdomar du relaterade till som spred egenproducerade stenciler med hets mot homosexuella:
          https://lagen.nu/dom/nja/2006s467

          HD konstaterade att stencilerna inte föll under TF eftersom det inte fanns någon ansvarig utgivare. Yttrandefrihetsskyddet var svagare och samtliga inblandade kunde därför fällas för hets mot folkgrupp.

          Fanns det inslag av sanning i de stenciler som spreds? Ovidkommande. Det var hets mot folkgrupp. De hetsade mot folkgrupp och dömdes för detta. Slut.

          Svara

          • KLARTEXTEN!
            Apr 10, 2010 @ 12:39:25

            Du har en uppfattning, jag en annan! Vi kommer uppenbarligen inte vidare utan utan att dra upp konkreta rättsfall ur främst bloggosfären, som ju är intressant.

            Ifall du hade rätt skulle det innebära att Yttrandefriheten är mycket starkt begränsad här i landet, vilket den inte är enligt min mening. Och rimligen borde ett stort antal bloggare redan ha åtalats! Har ej skett såvitt jag vet.

            En annan sak är att det är en pisslag! Helt idiotisk lag, som bara inskränker yttrandefriheten, även om den är ganska inneffektiv även i det avseendet. Lagen har ingen plats i ett samhälle där yttrandefriheten ju är en förutsättning för demokratin.

            Och jag upprepar med bestämdhet: du kan alltid säga sanningen! Kan du ge mig ett enda exempel på en sanning om islam som sannolikt skulle fällas?

            Du måste visa på rättsfall där bloggare dömts (eller friats) så kan vi tydligare se var hur långt yttrandefriheten sträcker sig!

            Svara

    2. mrperfect72
      Apr 09, 2010 @ 14:44:19

      Se haer:
      Tvaa bra intellektuella muslimer som foer en dialog.

      Svara

    3. Lövet
      Apr 09, 2010 @ 13:53:23

      ”Som exempel kan nämnas att någon spred ut att homosexuella är promiskuösa, orsak till AIDS etc (se länken ovan). Det bedömdes inte vara hets mot folkgrupp!”

      Nähä? Du går från klarhet till klarhet, Klartexten.

      https://lagen.nu/dom/nja/2006s467

      Domslut

      Med ändring av hovrättens dom i ansvarsfrågan dömer HD

      1. F.V. för hets mot folkgrupp enligt 16 kap. 8 § BrB till villkorlig dom jämte 100 dagsböter å 100 kr,

      2. M.H. för hets mot folkgrupp enligt 16 kap. 8 § BrB till villkorlig dom jämte 100 dagsböter å 190 kr,

      3. B.T. för hets mot folkgrupp enligt 16 kap. 8 § BrB till villkorlig dom jämte 60 dagsböter å 30 kr,

      4. N.L. för hets mot folkgrupp enligt 16 kap. 8 § BrB till skyddstillsyn.

      Svara

      • KLARTEXTEN!
        Apr 09, 2010 @ 14:19:23

        Av nagon anledning kan jag inte lasa din lank. Andrar inte förhållandet att yttrandefriheten ar grundlagsskyddad! INGEN lag ar viktigare an grundlagarna! Jag tror du underskattar dess betydelse! Hets mot folkgrupp kan du helt glomma nar det galler dom flesta islamkritiska bloggar! Jag har hittills inte sett nagon blogg som skulle kunna fallas, enligt min uppfattning.

        Du maste komma med nagot konkret exempel, uttalande for att vi skall kunna ga vidare. Fran min blogg eller nagon annan.

        Svara

        • Lövet
          Apr 09, 2010 @ 14:41:07

          Your comment is awaiting moderation.
          Yttrandefrihet, my ass. 😉

          Svara

          • KLARTEXTEN!
            Apr 09, 2010 @ 16:51:41

            Lövet, du vet mycket väl att jag inte förhandsgranskar kommentarerna! I synnerhet inte dina! Utan det är WordPress eget automatiska spamfilter som ibland slår fel. Så jag kollar regelbundet spamkorgen (vilket kan missas tillfälligt ibland) och korrigerar WordPress felbedömningar. Som i detta fall.

            Däremot fanns två praktiskt taget ordagranna inlägg från dig. Förmodligen pga att du lade in en dublett för att den andra inte publicerades. Dubletten tar jag bort, om det är ok.

            Svara

        • Lövet
          Apr 09, 2010 @ 15:01:56

          ”Av nagon anledning kan jag inte lasa din lank.”

          https://lagen.nu/
          sök NJA 2006 s. 467

          ”Andrar inte saken att yttrandefriheten ar grundlagsskyddad!”
          Förvisso är yttrandefriheten grundlagsskyddad, yttrandefriheten är däremot inte absolut utan har INSKRÄNKNINGAR. En av dessa återfinnes i 16 kap. 8 § BRB (1962:700) och kallas hets mot folkgrupp.
          https://lagen.nu/1962:700#K16P8S1

          Varför skulla jag behöva komma med exempel, när de exempel du framför själv för att framhäva din i ditt tycke oumkullrunkeliga rätt att ”säga vad man tycker om folkgrupper och religioner”, antingen är irrelevanta eller felaktiga?

          Svara

          • KLARTEXTEN!
            Apr 09, 2010 @ 17:11:20

            Jo men du inser förstås att yttrandefrihet har störst tyngd, eller hur? ”Hetslagen” får vika när yttrandefriheten är motiverad. Så fuggetaboutit! Det är en missuppfattning att yttrandefriheten är begränsad i någon väsentlig grad!

            Lagen syftar på smuskastning av en folkgrupp utan motivering kan man säga. När det finns sanning i ”hetsen” så är det godkänt! Tro inte annat! Du fattar väl att det är helt orimligt att förbjuda någon att säga sanningen pga den pisslagen?

            Titta t ex på Åkessons muslim-artikel i Aftonbladet. Jag skrev direkt att Aftonbladet garanterat skulle frias, vilket också blev resultatet. Ändå hade t om vissa jurister yrat om att han kunde fällas. Dom är korkade bara!

            Exempel på där folk kan fällas (bara om det ej kan bevisas): Muslimer äter spädbarn, alla muslimer borde mördas.

            Kan ej fällas: islam är en skitreligion. Det finns många antisemiter bland muslimerna. Islam är oförenlig med demokrati, yttrandefrihet och jämlikhet. Islam är kvinnofientlig. Varför inte? Därför att det är sant. Det är främsta skälet.

            Svara

    4. Lövet
      Apr 09, 2010 @ 11:15:13

      ”Jag inleder med att bestämt hävda att det normalt inte är hets mot folkgrupp att i en debatt (på bloggar t ex) säga vad man tycker om folkgrupper och religioner!”

      Säger du det? Sveriges Rikes Lag säger att hets mot folkgrupp är att:

      1) uppsåtligen,
      2) i uttalande eller i annat meddelande som sprids,
      3) hota eller uttrycka missaktning för folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt ursprung, etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning.

      Svara

      • KLARTEXTEN!
        Apr 09, 2010 @ 11:51:44

        Du måste givetvis nämna att det är tillåtet ifall det är motiverat av sammanhanget! Dvs, det är en avvägning mellan yttrandefrihet och ”hets mot folkgrupp”.

        I synnerhet när man argumenterar är ribban satt väldigt högt! Sunt förnuft säger att en saklig och hård samhällsdebatt är tillåten! Du måste läsa på!

        Kolla länken i mitt inlägg till Wikipedia där dom omnämnda utfallen mot homosexuella inte ansågs vara hets mot folkgrupp! Det säger jävligt mycket!

        Dessutom, glöm inte! ”Hets mot folkgrupp” får vika för den grundlagsstadgade yttrandefriheten! Förstnämnda är en ren pisslag!

        En annan sak är att lagen tillkom efter andra världskriget för att hindra antisemitism. Lagen har förlorat sin funktion idag och bör avskaffas helt! Men det är en annan sak, för en fri debatt är självklart ändå tillåten! Jag upprepar: Inte ett enda av mina inlägg bryter mot lagen!

        Svara

        • Lövet
          Apr 09, 2010 @ 13:10:54

          ”Du måste givetvis nämna att det är tillåtet ifall det är motiverat av sammanhanget! Dvs, det är en avvägning mellan yttrandefrihet och ”hets mot folkgrupp”.

          I synnerhet när man argumenterar är ribban satt väldigt högt! Sunt förnuft säger att en saklig och hård samhällsdebatt är tillåten! Du måste läsa på!

          Kolla länken i mitt inlägg till Wikipedia där dom omnämnda utfallen mot homosexuella inte ansågs vara hets mot folkgrupp! Det säger jävligt mycket!”

          HD konstaterade att varken grundlagens religionsfrihet eller yttrandefrihet lade några hinder i vägen för att Åke Green skulle kunna dömas för sina uttalanden.
          Däremot använde de sig av ett beslut från Europadomstolen och hävdade att Green under utövande av sin religion hade rätt till sitt uttalande utan påföljd.

          Kom tillbaka när du har grundat en religion så kan vi försöka applicera HDs domslut på ditt eget exempel.

          Jag ska läsa på hur man tolkar lagtext?
          Det uttalandet platsar i kategorin ”mot bättre vetande”.

          http://www.bra.se/extra/measurepoint/?module_instance=4&name=01062020218.pdf&url=/dynamaster/file_archive/050121/3e312e908d6aa51969d1dc45996787e1/01062020218.pdf

          Svara

    5. mrperfect72
      Apr 08, 2010 @ 07:40:46

      Du aer sannolikt vilseledd av sionist-vaenlig massmedia att ogilla muslimer:

      MVH

      Svara

    6. sansaer
      Apr 08, 2010 @ 05:50:34

      Om man ser ur synvinkeln att om det varit ett muslimskt äldre par som hade bett honom flytta sig från parkeringen så hade mördaren aldrig överfallt dem. Därmed spelade religionen en roll (vilket inte är konstigt med tanke på hur koranen är strukturerad, dvs att det är en bok som hetsar mot folkgrupp (om man nu ser religioner som folkgrupp vilket tycks legio bland sveriges journalister)). Alltså var det ett religiöst hatbrott.

      Underligt men inte konstigt att ingen väljer att hanka på de muslimska organisationer och församlingar som anser att om man slår ner en gubbe och ger en tant ett slag på käften så kraftigt att hon trillar och dör så är det bagatellartade olyckor. I det här fallet har också både församlingar och familj ställt sig på förövarens sida. Islam i ett nötskal och det är trist att det inte finns en enda seriös dagstidning i landet

      Svara

    7. Robin Shadowes
      Apr 08, 2010 @ 04:26:25

      Säg din mening om mohammedaner i kväll.

      Islam är Sveriges näst största religion och det finns flera hundra tusen muslimer i vårt land.
      Är du en av dem? Har du träffat en partner där kärleken till honom/henne lett till att du konverterat till islam? Eller fick du din tro med modersmjölken?
      Har du starka bilder av livet på källarmoskéernas tid? Vill du berätta om din vardag som muslim ovan jord?
      Varför är din tro viktig för dig och vad händer i dig när du ber? Hur blir du som muslim bemött i Sverige – är du trött på att försvara dig och din tro? Har du ledsnat på folks fördomar och människors ihopblandning av politik och religion? Vad vill du framhålla med islam?

      Ring Stina Wollter i Uppsala och berätta! 099-110 80 eller maila karlavagnen@sr.se
      Du kan också skriva direkt här på hemsidan!

      Programmet börjar cirka kl 22.12

      Svara

    8. Arof
      Apr 07, 2010 @ 23:55:41

      Hej
      Olycka ja knytnänen bara flög rakt ut o träffade tanten de är väl en olycka o sedan råkade hon dö!!!!!
      Om 30-40 år är muslimer majoritet o då kan man bara säja icke troende muslim o det räcker för att ta ihjäl någon. Em muslim får inte vara tillsammans med en icke mislim. Vi har tagit något i ryggsäcken som bara blir tyngre o tyngre. Vad skall en katttuggande muslim kunna utföra för jobb för att försörja sej.
      Aids o TBC sprids huvudsakligen av flyktingar som skall ha sjukhusvård o medecin bostad o bidrag.
      Ge flyktingar med skyddsbehov temporärt uppehållstillstånd o när hotet är borta skall dom garanteras hemresa. Vill man vara i Sverige får man begära emigration från sitt hemland. Det kan väl inte vara för mycket begärt. Utbildningen i Sverige kan ju användas i hemlandet till nytt jobb hemma eller som biståndsarbetare i sitt hemland. Vanligaste dopnamnet i Holland nuförtiden är Mohammed.

      Svara

    9. Corfty
      Apr 07, 2010 @ 23:29:38

      Ha ha ha! Jag å en polare satt på en p-plats i en bil som inte var påslagen och snackade. En kille och äldre man (far visade det sig) kom till parkeringen, satte sig i en bil och backade rakt in i sidan på vår bil. Vi går naturligtvis ur bilarna och killen ska spöa oss eftersom han undrar varför i helvete vi står parkerade där de ska köra (!). Hans Pappa försökte lugna honom och vi började ringa polisen då vi tyckte det var hemskt obehagligt. Då avvek de från platsen.

      Idag, några år senare, kan jag ju se lite mer nyktert på saken; naturligtvis skulle vi ha stigit ur och frågat om det störde att vi som enkla infödingar kunde få stanna kvar i Sverige ett litet tag till. Dessutom bett om ursäkt i förväg.

      Svara

    10. Liba
      Apr 07, 2010 @ 23:04:59

      Bra skrivet, så sannt, så sannt. Just har jag tittat färdigt på TV8 utfrågning av Jimmi Åkesson. Vilken trams är denne Bengt Westerberg. Jag modde illa. Jimmi skötte sig väldigt bra. Bra var att även Ian hjälpte Jimmi och klämde Bengt vid flera tillfällen. Ja, PK media och partier blir tvungna att ta fram siffror om invandringen och tala sanning om islam. Islam ÄR fara för vår framtid och det märker flera av svenskar. Jag lider av att det finns en del i min omgivning som visserligen håller med mig, men är så laaaaata och oangagerade och låter andra göra jobbet. FEGA så att det gör ont. Typiskt svenskt beteende kan man säga. Normän, finnar och danskar är annorlunda. Under 2:a världskriget kunde resa sig mot Tyskland. Vad gjorde Sverige – sammarbetade med Tyskland under Samlingregering bestående av socialdemokrater. Så alla som vill kritisera nazistiska krafter i början i SD får vara tysta. Och soc.dem. talman Birgitta Dahl sympatiserade med PolPot i Kambodja.

      Svara

    Kommentera

    Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

    WordPress.com Logo

    Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

    Twitter-bild

    Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

    Facebook-foto

    Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

    Google+ photo

    Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

    Ansluter till %s

    %d bloggare gillar detta: