Så skapas en diktatur!

Partier som påstår sig respektera folkets vilja:

vill ändra på nämndemannasystemet eftersom valresultatet inte blev det önskade

vill ändra antalet utskottsplatser eftersom valresultatet inte blev det önskade

vill ändra valsystemet, eftersom valresultatet inte blev det önskade

osv

Vi väntar med spänning på fler förslag i ”demokratisk” anda! ”Demokrati, men bara om du tycker som oss!”

 

DN
Mandatfördelningen för riksdagen är klar samtliga 6.063 distrikt har kontrollräknats. Valsystemet försvaras. Valet överklagat.  Valsedlar har hanterats fel. Reinfeldt ligger lågt.  Omval öppnar för taktikröst Efter valfiaskot i Arvika.  Färre kvinnor – så påverkas politiken  I och med SD:s entré. Kortsiktigt riskerar S fortsätta falla  DN:s politiske reporter Henrik Brors: Konservativa stärks i KD Personvalet. S vill släppa in SD i utskotten Gruppledare Sven-Erik Österberg:  Valmyndigheten säker på att det stämmer M överklagar inte valresultatet  Personval stärker konservativa i KD  Färre kvinnor – så påverkas politiken  Möjligt omval öppnar för taktikröstande  systemet försvaras  Kiruna kan få kvinna i toppen  Ingen Vänstermajoritet i Degerfors Tre frågor till…  S vill släppa in SD i utskotten  Ny ledare men ingen ny politik FP-politiker: Se över sjukreglerna Självmord med hjälp av polis SD-registret ersatt av datafil  Valet redan överklagat Miljonräkning väntar Koranfientlig pastor  Dödligt våld på marknad i Mogadishu Ingen majoritet för alliansen Akut platsbrist för flyktingbarn Inga planerade Reinfeldt-utspel Känsligt domslut skjuts upp i Indien Obama vill ha stöd för fredssamtal ”Populister kan lämna eurosamarbete” Valkretsarna missgynnar lika fördelning Grundlagsutredning vill behålla systemet Norden rasar mot Danmark JK: Okej av SD peka ut muslimer som hot  Fängelse för Vilksattentat  Akut platsbrist för flyktingbarn  Sverige hjälper till att stänga det ökända lägret  pnInvandringen avgörande för byte till SD Flera partier vill blockera SD i de viktiga utskotten Alliansens dröm gick i kras Ohly: Reinfeldt är en övertygad antirasist Tomma SD-stolar i 52 kommuner  Hoppar av SD efter påläsning Rödgröna kvar vid makten i Malmö  Hoppar av SD efter påläsning Rödgröna kvar vid makten i Malmö Rösträkning kan komma att överklagas S-kritik mot talmannen SD varnar för väpnade konflikter i Sverige Åkesson: De andra rikadagspartierna agerar odemokratiskt ml Ohly: Reinfeldt är en övertygad antirasist  Flera partier vill blockera SD i de viktiga utskotten  5.Alliansens majoritetsdröm upp i rök  Alliansens sex regeringsalternativ  Fem personer leder S kriskommission
SVD
Problemen med det svenska valsystemet Valet redan överklagat  Rösterna är färdigräknade Insiktsfullt från klassrummet S vill släppa in SD veckla kultur som provocerar Paris slipar strategin mot al-Qaida Vi bygger ihop kyrka och moské uskulöst berättande i Wall Street 2
Rösterna är färdigräknade Grästorp manifesterar mot nazism SD-registret ersatt av datafil Ont om platser för flyktingbarn Nudlar återkallas efter kryddmiss Sexbrott mot flera barn Fängelse för Vilksattenat FP-politiker: Se över sjukreglerna Två gripna för Federley-attack S starkare i kommuner och landsting Valrörelsen blir smutsig”  800 röster avgjorde valet  Omval uteslutet enligt statsvetare  Röster felaktigt hanterade  Valresultatet – hela landet  SD:s skamfilade rykte putsas  Kristian Luuk och SVT:s valvaka sågas  Slutgiltigt resultat på förmiddagen  Alliansen nio röster från mandat  SD får mer än 110 miljoner i partistöd  S starkare i kommuner och landsting  al-Qaida varnar Frankrike Avgörande röster felaktigt hanterade  Granatattack mot abchazledare Hovrättsdom om Vilksattentat Nämndemannainstitutet borde ses över, alldeles oavsett Det är som om MP vill slippa ta ansvar Straffa inte Alliansens lojala kamrater Vi bygger ihop kyrka och moské 150 kvotflyktingar till Sverige SD saknar folk i 52 kommuner SD varnar för överraskningar Moderaterna vill höja gränsen för gratis vård FI vill ha ny konkurslag för banker Utvecklingsstörda lobotomerades Tomma SD-stolar i 52 kommuner ml Avgörande röster felaktigt hanterade  Blå linje dominerar Stockholm Stenhårt grepp om kärnkraften
SVD
Upp till bevis för S och MP  Nya namn i riksdagen Chatt: Henrik Oscarsson om politiska läget Här är Sveriges nya riksdag Fortsatt tyst om regeringsbildande Abba stämmer inte Dansk folkeparti JO-anmälan för utförsäkring Björklund: Vallöftena klaras Tumme upp för valet trots strul Upp till bevis för S och MP Vad ligger bakom framgångarna? Vill ha haveriutredning för KD Spanskt stålbad väntar Fortsatt tyst om regeringsbildande Pensionskris i Europa  Tuff tid för välgörande verksamhet Bombman kan åtalas i Belgien Sahlin talar ut om SVT:s valvaka Israel sägs redo kompromissa Säkerhetspådrag inför fredagsbönen Här är Sveriges nya riksdag Kamp mot bidragsfusk ska granskas FP vill överklaga valresultatet Isaf släppte al-Jazira-fotograf Nya namn i riksdagen Farhågor om Sudan i FN Rekord i lokaler för förtidsröstning  Sjukförsäkringsreformen är ännu inte klar Glöm Miljöpartiet och börja regera istället Ska ryskan ersätta svenskan i Finland? Yttrandefriheten är på väg att begränsas Nu bör Reinfeldt ha is i magen Dödsdömda Lewis avrättad Miljarder ska satsas på kvinnors hälsa Känd Iranbloggare kan få dödsstraff Tham: Fundera över ny s-ledning Flera brister i valmetoden Hård kritik mot socialnämnden i Mark Miss med gotländska valsedlar Ännu ett SD-avhopp Centerepok går i graven Röstade fyra gånger – polisanmäls Läsarna: Så ska Sverige styras
DN
Björklund: Vallöftena klaras  FN varnar Danmark Nyval möjligt men inte troligt Ahmadinejad: USA kan ha legat bakom 9/11 Bombman kan åtalas i Belgien Förintelseförnekarens guidetur väcker avsky Kamp mot bidragsfusk ska granskas ”Inget valsystem är perfekt” Israel sägs redo kompromissa Säkerhetspådrag inför fredagsbönen Isaf släppte al-Jazira-fotograf Farhågor om Sudan i FN Nya namn i riksdagen Rekord i lokaler för förtidsröstning Folkpartiet vill överklaga resultatet Regeringspusslet läggs i det tysta Var tredje utförsäkrad söker sjukpenning igendsdömda Lewis avrättad Åkte 30 mil, nekades rösta Röstade fyra gånger – polisanmäls Känd Iranbloggare kan få dödsstraff Miss med gotländska valsedlar Obama vill ha stöd för fredssamtal Centerepok går i graven Hård kritik mot socialnämnden i Mark Ännu ett SD-avhopp Valmyndigheten säker på att det stämmer  överklagar inte valresultatet Personval stärker konservativa i KD Färre kvinnor – så påverkas politiken Möjligt omval öppnar för taktikröstande Valsystemet försvaras Kiruna kan få kvinna i toppen

39 kommentarer (+lägga till din?)

  1. katten
    Nov 19, 2012 @ 12:50:51

    var i världen har vi de flesta diktaturer idag?

    Svara

  2. Max Colliander
    Nov 04, 2010 @ 20:07:37

    De förslag du lämnar fram har väl aldrig ens motionerats om av en folkvald politiker? Du lägger ord i mun för att svartmåla demokratin. Och i en demokrati får man ha odemokratiska åsikter som det du nämner, se bara på SVP som tidigare var öppet nazistiska då de hette Nationalsocialistisk Front och hyllade Hitler och var emot parlamentarisk demokrati. De fick givetvis ställa upp i val ändå trots denna något motsägelsefulla ståndpunkt.

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Nov 05, 2010 @ 00:51:32

      Ledande svenska politiker önskade införa ”förslagen” men insåg att det skulle se alltför illa ut. Men kunde dom så skulle dom! Att ens föreslå sådant avslöjar ett odemokratiskt sinnelag! Dvs en fascistoid personlighet!

      Svara

  3. Peter Pan
    Sep 24, 2010 @ 16:07:46

    Och vad har detta dravel att göra med att fem bryggerianställda i Mocambique dog av att dricka konjak?! Länka från rätt tidningsartiklar, tack…

    Svara

  4. Roger Jonasson
    Sep 24, 2010 @ 14:46:22

    Jo såg det nyligen på nyheterna massa som väntar på hem.Hur kan det komma sig Aftonbladet är ny uppe i c:a 425000 gillar olika.Fattas 600 platser bör ju inte vara nått problem.även om det är 110000 familjer som gillar olika.Bör ju alla kunna ta emot en hem för att berika sin familj. Eller Snacka går ju bara man slipper va med..

    Svara

  5. Zeke
    Sep 24, 2010 @ 00:47:26

    ”Hur bryter det mot din demokratidefinition”???

    Demokrati = folkstyre.
    Ju fler invandrare vi ”assimilerar” ( skojar ) i detta land ju fler demokratiska röster kommer att ses för ett ”demokratiskt” Sverige där ”alla är med”.
    Personligen tycker jag att det är mer än nog av främmande kulturer i vårt land.
    Inte verker det om nån merpart är närande utan snarare tärande!!!

    Svara

  6. anna
    Sep 23, 2010 @ 22:38:21

    Ska lilla Sverige försörja tusentals ensamkommande ‘skäggbarn’ hur går det då med själva svenskarna?

    Svara

  7. profanum_vulgus
    Sep 23, 2010 @ 13:41:48

    Hur bryter det mot din demokratidefinition???

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Sep 23, 2010 @ 14:00:07

      Menar du att vi inte får ändra ”systemet med massinvandringen”? Självfallet kan vi ändra vad vi vill. Men vi måste ha en långsiktig plan likförbannat! För invandringen får mycket långsiktiga konsekvenser!

      Svara

      • profanum_vulgus
        Sep 24, 2010 @ 11:11:19

        Nej, jag undrar hur din demokratidefinition strider mot de lagändringar som majoriteten funderar på att införa.

        Svara

        • KLARTEXTEN!
          Sep 24, 2010 @ 14:53:19

          Specificera, vilka lagändringar?

          Svara

          • profanum_vulgus
            Sep 24, 2010 @ 15:00:55

            De du skriver om i ditt inlägg som jag kommenterar.

          • KLARTEXTEN!
            Sep 24, 2010 @ 15:21:39

            Specificera så vi och läsarna vet vad som debatteras.

          • profanum_vulgus
            Sep 24, 2010 @ 16:42:16

            ”vill ändra på nämndemannasystemet eftersom valresultatet inte blev det önskade

            vill ändra antalet utskottsplatser eftersom valresultatet inte blev det önskade

            vill ändra valsystemet, eftersom valresultatet inte blev det önskade”

          • KLARTEXTEN!
            Sep 24, 2010 @ 16:47:32

            Rätt citerat. Vad är poängen?

          • profanum_vulgus
            Sep 25, 2010 @ 09:50:13

            jag undrar hur din demokratidefinition strider mot de lagändringar som majoriteten funderar på att införa.

          • KLARTEXTEN!
            Sep 25, 2010 @ 12:43:10

            Vilka lagändringar? Men folket har valt politiker som i sin tur skapat lagar för hur landet skall styras. Så att majoriteten ändrar lagar är enligt folkets vilja. Är man missnöjd kan man välja en annan majoritet.

      • profanum_vulgus
        Sep 26, 2010 @ 00:48:20

        Riksdagen utövar sin makt genom att stifta lagar. Ändringarna du listar är förslag på lagändringar.

        Om riksdagen då stiftar lagar i enlighet med de ändringar du listat så är det ju i enlighet med din demokratidefinition.
        Samma sak om de stiftar en lag som förbjuder SD.

        Svara

        • KLARTEXTEN!
          Sep 26, 2010 @ 12:51:38

          Att förbjuda SD skulle strida mot grundlagen.

          Svara

          • profanum_vulgus
            Sep 27, 2010 @ 08:12:33

            Men det skulle inga av de lagändringar som ditt inlägg handlar om göra.
            Dessutom kan ju de etablerade partierna ändra på grundlagen, det har de ju gjort flera gånger. Eller varför inte bara strunta i grundlagen som de också gjort flera gånger.

          • KLARTEXTEN!
            Sep 27, 2010 @ 12:52:01

            Det handlar inte om vad man kan göra, utan om vad man bör göra! Reinfeldt kan kalla sina politiska motståndare för ”rövhål” rent lagligt, men bör han göra det?

            Ifall makten gör allt lagligt för att sabotera för SD så kommer en rekyleffekt! Säkert som amen i kyrkan! Skall man agera moraliskt eller skita i moralen?

          • profanum_vulgus
            Sep 27, 2010 @ 14:02:21

            Frågan var som sagt hur det skulle strida mot din demokratidefinition.
            Du anser ju t.ex. att Israel och Tyskland är demokratier trots att de förbjuder regimkritiska partier av olika slag (nazister och kommunister respektive icke-sionister).

          • KLARTEXTEN!
            Sep 27, 2010 @ 14:28:30

            Att Tyskland förbjudit nazistpartier är fullt begripligt. Dom har ju extremt dåliga erfarenheter av nazisterna, som drev landet i fördärvet! Dom förbjuder partiet till ett pris ja, men priset för att tillåta nazistpartiet kan bli än högre i Tyskland!
            I den mån Israel förbjuder politiska partier så gör dom det av rent säkerhetspolitiska skäl. Israel lever ju under en exceptionell hotbild från grannländerna! Israel måste prioritera överlevnad framför perfekt demokrati!

            Dessa länder har mycket starka skäl att inte ha en perfekt demokrati. Sverige har det inte!

        • profanum_vulgus
          Sep 27, 2010 @ 18:18:02

          Ja det är samma ursäkter som fascister alltid använt.

          MEN FRÅGAN KVARSTÅR:
          HUR SKULLE DETTA STRIDA MOT DIN DEMOKRATIDEFINITION?

          Svara

          • KLARTEXTEN!
            Sep 27, 2010 @ 18:41:52

            Nazistförbudet i Tyskland: helt i enlighet med definitionen, eftersom folkets företrädare har beslutat om detta i laglig ordning.
            Israel: Också helt demokratiskt, eftersom folket när som helst kan ändra på sitt beslut. Samma argument som för Tyskland.

            Så länge besluten fattas av folkets valda företrädare så är de demokratiska.

            Jag kan tänka mig att det är OK för en demokrati att förbjuda partier som vill avskaffa demokratin, dvs totalitära partier. Att skriva in detta in grundlagen. För att säkra demokratin.
            I övrigt tycker jag att man som princip skall tillåta alla partier. Dock måste ett land prioritera säkerhetspolitiskak hänsyn. Man kan säga att Israel befinner sig i ett permanent undantagstillstånd. Och då råder inte full demokrati.

            Demokrati beror på beslutens tillkomst, inte deras innehåll ! Beslutens innehåll kan kanske ifrågasättas på moraliska grunder, men det är en annnan fråga.

          • profanum_vulgus
            Sep 28, 2010 @ 09:31:46

            Så hur skulle de lagändringar som du listar i din postning strida mot din demokratidefinition?

          • KLARTEXTEN!
            Sep 28, 2010 @ 11:49:51

            Nej. Däremot vore det omoraliskt. Folket vill inte ha omoraliska politiker. Demokratisk anda är att fråga sig hur man bäst genomför folkets vilja, dvs låter alla få ett inflytande som speglar valresultatet. Odemokratisk anda är att fråga sig hur man kan minimera inflytandet för politiska motståndare och att ändra på regler i efterhand (beroende på valutfallet).

          • profanum_vulgus
            Sep 28, 2010 @ 14:12:51

            Så det är alltså inte att skapa en diktatur. Tack, äntligen fick jag svaret.
            Jag tror att fler vill förbjuda SD än det finns folk som röstar på SD.

          • Lövet
            Sep 28, 2010 @ 14:23:38

            Vad sägs om en folkomröstning? 😉

          • KLARTEXTEN!
            Sep 28, 2010 @ 14:44:08

            Problemet är Lövet, att då skulle man tvingas motivera varför SD skulle förbjudas. Och ingen kan visa att SD ens är rasistiskt, så varför skulle dom förbjudas? Det vore omöjligt att driva. Enda skälet skulle vara att förbjuda politiska motståndare, vilket skulle falla pladask.

            Det vore en oerhörd framgång för SD!

          • KLARTEXTEN!
            Sep 28, 2010 @ 14:40:34

            Det är helt orealistiskt. Den politiker som föreslog något sådant skulle få lämna politiken.

    • Lövet
      Sep 25, 2010 @ 13:10:39

      ”Så skapas en diktatur!
      Partier som påstår sig respektera folkets vilja:

      vill ändra på nämndemannasystemet eftersom valresultatet inte blev det önskade

      vill ändra antalet utskottsplatser eftersom valresultatet inte blev det önskade

      vill ändra valsystemet, eftersom valresultatet inte blev det önskade

      osv

      Vi väntar med spänning på fler förslag i ”demokratisk” anda! ”Demokrati, men bara om du tycker som oss!””

      ”12:43 KLARTEXTEN! said:
      Vilka lagändringar? Men folket har valt politiker som i sin tur skapat lagar för hur landet skall styras. Så att majoriteten ändrar lagar är enligt folkets vilja. Är man missnöjd kan man välja en annan majoritet

      Klartexten debatterar sig själv. Film @ 11.

      Svara

      • KLARTEXTEN!
        Sep 25, 2010 @ 13:23:34

        Jag har aldrig sagt att vad dom ville göra är olagligt, bara omoraliskt! Inte i demokratins anda. Det avslöjar en vilja att motverka demokratin så långt det är möjligt! Då pratar vi om politiker som försöker göra gällande att dom har hög moral, ”i motsats till SD”! Demokratins anda vore att fråga sig hur man bäst omsätter folkviljan. Istället vill dom minimera, helst helt eliminera allt inflytande för SD, trorts 5,7 % av rösterna. Resonemang som aldrig skulle aktualiserats för något annat riksdagsparti!

        Svara

        • Lövet
          Okt 01, 2010 @ 09:59:36

          Det är föga roligt att konfrontera dig med dina egna citat när du är: för lat för att läsa/inte förstår det du själv skrivit.

          Svara

  8. Il Padre
    Sep 23, 2010 @ 12:31:14

    Svara

  9. Urban F
    Sep 23, 2010 @ 12:26:14

    Läs om Socialdemokraternas ”Statens Institut För Rasbiologi – SIFR”, skapat av Socialdemokraterna:

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Rasbiologiska_institutet

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: