Förbjud mobilpratande i bil!

Att ansvariga politiker inte fattar detta är inget annat än mental tröghet! För alla med sunt förnuft inser att det bara är en tidsfråga innan trögfattade politiker tvingas införa ett beslut! Jag startar klockan nu!

Sunt förnuft och befintlig statistik talar sitt tydliga språk!

SVD
Expert: De klarar att regera Försökte hacka valet med röstsedlar SvD.SE LISTAR Här kan SD hota en Reinfeldt-regering. Afghanistan och Vattenfall tuffa utmaningar. Chatt: ”Behövs teambuilding”  FP vill överklaga valresultatet Här är Sveriges nya riksdag De åker ur riksdagen – och de kommer in  Upp till bevis för S och MP  Nya namn i riksdagen Chatt: Henrik Oscarsson om politiska läget Här är Sveriges nya riksdag Fortsatt tyst om regeringsbildande Abba stämmer inte Dansk folkeparti JO-anmälan för utförsäkring Björklund: Vallöftena klaras Tumme upp för valet trots strul Upp till bevis för S och MP Vad ligger bakom framgångarna? Vill ha haveriutredning för KD Spanskt stålbad väntar Fortsatt tyst om regeringsbildande Pensionskris i Europa  Tuff tid för välgörande verksamhet Bombman kan åtalas i Belgien Sahlin talar ut om SVT:s valvaka Israel sägs redo kompromissa Säkerhetspådrag inför fredagsbönen Här är Sveriges nya riksdag Kamp mot bidragsfusk ska granskas FP vill överklaga valresultatet Isaf släppte al-Jazira-fotograf Nya namn i riksdagen Farhågor om Sudan i FN Rekord i lokaler för förtidsröstning  Sjukförsäkringsreformen är ännu inte klar Glöm Miljöpartiet och börja regera istället Ska ryskan ersätta svenskan i Finland? Yttrandefriheten är på väg att begränsas Nu bör Reinfeldt ha is i magen Dödsdömda Lewis avrättad Miljarder ska satsas på kvinnors hälsa Känd Iranbloggare kan få dödsstraff Tham: Fundera över ny s-ledning Flera brister i valmetoden Hård kritik mot socialnämnden i Mark Miss med gotländska valsedlar Ännu ett SD-avhopp Centerepok går i graven Röstade fyra gånger – polisanmäls Läsarna: Så ska Sverige styras
DN
Björklund: Vallöftena klaras  FN varnar Danmark Nyval möjligt men inte troligt Ahmadinejad: USA kan ha legat bakom 9/11 Bombman kan åtalas i Belgien Förintelseförnekarens guidetur väcker avsky Kamp mot bidragsfusk ska granskas ”Inget valsystem är perfekt” Israel sägs redo kompromissa Säkerhetspådrag inför fredagsbönen Isaf släppte al-Jazira-fotograf Farhågor om Sudan i FN Nya namn i riksdagen Rekord i lokaler för förtidsröstning Folkpartiet vill överklaga resultatet Regeringspusslet läggs i det tysta Var tredje utförsäkrad söker sjukpenning igendsdömda Lewis avrättad Åkte 30 mil, nekades rösta Röstade fyra gånger – polisanmäls Känd Iranbloggare kan få dödsstraff Miss med gotländska valsedlar Obama vill ha stöd för fredssamtal Centerepok går i graven Hård kritik mot socialnämnden i Mark Ännu ett SD-avhopp Valmyndigheten säker på att det stämmer  överklagar inte valresultatet Personval stärker konservativa i KD Färre kvinnor – så påverkas politiken Möjligt omval öppnar för taktikröstande Valsystemet försvaras Kiruna kan få kvinna i toppen

9 kommentarer (+lägga till din?)

  1. profanum_vulgus
    Sep 25, 2010 @ 09:47:57

    Anledningen till att det inte förbjöds är för att det inte är farligare än att prata med en passagerare.

    Svara

    • Lövet
      Sep 25, 2010 @ 12:04:16

      Det är förbjudet i ett flertal länder att prata i mobiltelefonen just av den enkla anledningen att det inskränker uppmärksamheten och motoriken hos en förare när en av förarens två händer är klistrad vid örat. Mobiltelefonlobbyn är stark i sverige.

      Det är därför alla biltillverkare erbjuder lösningar där telefonerandet kan ske över knappar vid ratten, högtalare med mikrofon samt bluetooth-kommunikation.

      Svara

      • profanum_vulgus
        Sep 26, 2010 @ 00:44:18

        Fast enligt dåvarande vägverkets undersökningar så var det ingen skillnad i trafiksäkerhet mellan att prata i mobil och att prata med en passagerare.

        Svara

        • KLARTEXTEN!
          Sep 26, 2010 @ 12:46:26

          Kanhända jag har fel. Jag skulle vilja ta del av de undersökningar som utförts av andra länder, veta varför många andra länder förbjudigt det. Min gut-feeling säger mig att man tappar mer uppmärksamhet när man svarar i telefon, än mer när man ringer upp!

          Svara

        • Lövet
          Sep 27, 2010 @ 09:25:01

          ”Fast enligt dåvarande vägverkets undersökningar så var det ingen skillnad i trafiksäkerhet mellan att prata i mobil och att prata med en passagerare”.

          Korrekt. Det var ingen skillnad med avseende på distraktionen. Nu genomfördes förvisso testerna och simulationerna med nummerval på samma handhållna mobiltelefon oavsett om testet var med handhållen mobil eller handsfree. Inte så underligt att distraktionsnivån (mental belastning) var exakt densamma. Däremot körde de med handhållen mobil långsammare än de med handsfree av någon enligt utredningen outgrunlig anledning får man förmoda.
          Dessutom fanns en passus i utredningen om att användandet av handhållen mobiltelefon eventuellt kunde påverka trafiksäkerheten i mer komplexa trafiksituationer, samt vid framförande av handväxlad bil (torde egentligen vara majoriteten, kan man tycka. Gjordes utredningen av pensionärer, månne? 😉 ). Den sänkta hastigheten och den motoriska delen var inget som utreddes, tydligen. Man får förmoda att det inte skulle vara vetenskapligt, eftersom utredarna själva betvivlar att vetenskapliga bevekelsegrunder ligger bakom förbudet av handhållna mobiltelefoner vid framförande av fordon i andra länder.

          Här är utredningen.

          http://publikationswebbutik.vv.se/upload/3074/2003_91_Mobiltelefonerande_i_trafiken.pdf

          Svara

          • KLARTEXTEN!
            Sep 27, 2010 @ 12:54:25

            Jag tror dig. Men min poäng är att valet inte står mellan andra distraktioner eller mobil! Valet står mellan andra distraktioner eller andra distraktioner + mobil!

    • KLARTEXTEN!
      Sep 25, 2010 @ 12:24:24

      Det finns några skillnader. Det är lättare att be en passagerare vara tyst en liten stund, när man behöver koncentrera sig på körningen. Jag tror man koncentrerar sig mer på mobilsamtal än live-samtal. Och man behöver aldrig använda händerna när man talar med passagerare.

      Ifall det är farligare med mobiltelefoni än livesamtal bör det förbjudas, annars inte. Eftersom mobiltelefoni i bil förbjudits i många andra länder så förmodar jag att det är farligare.

      Svara

      • profanum_vulgus
        Sep 26, 2010 @ 00:45:40

        Vi behöver inte tro eftersom vägverket gjorde undersökningar.
        En mobil kan du bara släppa om det händer något. En unge som är upprörd för att den inte får gå ut på stan eller inte fått välling är svår att få tyst på. Borde vi förbjuda körning med opassade barn i bilen?

        Svara

        • KLARTEXTEN!
          Sep 26, 2010 @ 12:50:35

          Jo jag tycker du har viktiga poänger. Saken är dock att valet inte står mellan unge eller mobil. Valet står mellan unge och mobil eller bara en unge.

          Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: