Är jag främlingsfientlig?

Ifall jag föredrar svensk husmanskost, är jag då fientlig till utländsk mat?

SVD

 Vad kostar invandringen?     Tystad debatt skapar SD:s framgång  Åklagaren: Frikänn Wilders  ”Biskopen gjorde ett misstag”  ”Kyrkan behöver de obekväma rösterna”

25 kommentarer (+lägga till din?)

  1. bermudabenny
    Okt 21, 2010 @ 19:19:59

    För det första: Vad är svensk husmanskost? Järpar?

    Svara

  2. Lövet
    Okt 15, 2010 @ 12:39:36

    ”SVD: Åklagaren: Frikänn Wilders”

    SVD hävdar att åklagare Paul Velleman vill ha Wilders frikänd. Antagligen har någon knallhatt som inte kan språk särskilt bra tolkat text från nederländerna eller från tyskland. Paul Velleman vill nämligen att man släpper punkten om kränkning, men att man bibehåller samtliga andra åtalspunkter!

    Det är knappast samma sak som att yrka för ett frikännande, eller hur? SVD: gör om, gör rätt.

    Svara

  3. Michael Gajditza
    Okt 14, 2010 @ 22:20:55

    Jag har noterat att många SD anhängare använder sig just av den sortens retorik. Det är samma knep som Bush använde för att mobilisera i kriget mot terrorisman. ”Är ni inte för USA så är ni för terrorism.” Han var ju också tillräckligt korkad för att tro på sig själv. Måste jag vara motståndare till älgjakt bara för att jag är vegetarian? I alla frågeställningar där det finns mer än två svar så är retoriken meningslös som i ditt exempel ovan som ju kan besvaras på annat sätt än med ett ja eller ett nej. Du kan ju t.ex helt enkelt vara neutral i din inställning till utländsk mat. Kåldolmar är ju svensk husmanskost, eller hur…..?

    Personligen så är jag heltorsk på raggmunk, fläsk o lingon….*S*

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Okt 20, 2010 @ 23:32:07

      Om jag inte vill att Sverige invaderas av utlänningar, så gör det väl inte mig invandrarfientlig, eller hur? Ifall jag skulle föredra den vita rasen. Jag gillar Thailändare, Kineser etc, men för den skull vill jag ju inte att vårt land invaderas av dessa. Men å andra sidan mycket hellre av dessa än muslimer, mycket mycket hellre.

      Jag hoppas du förstår liknelsen.

      Svara

  4. Nimrod
    Okt 13, 2010 @ 21:07:50

    Om du har självupplevd negativ erfarenhet av utländsk mat, och därför föredrar svensk husmanskost, så är du förmodligen nazist bara genom att du påstår detta. Om du inte har erfarenhet av utländsk mat, men föredrar svensk husmanskost, så är du förmodligen lågutbildad, arbetslös och dricker för mycket. Det korrekta sättet att uttrycka sig på är. Vadå Svensk husmanskost? Vad är det? Vad är Svenskt egentligen?

    Svara

    • profanum_vulgus
      Okt 13, 2010 @ 23:21:55

      Husmanskost är klassiska rätter för det enklare folket från början till mitten/slutet av 1800-talet i Sverige. De ska alltså bygga på råvaror som fanns tillgängliga för vanligt folk. Oftast är köttinnehållet ganska lågt och basen består av potatis, andra rotfrukter eller grova spannmålsprodukter. Kryddningen är baserad på vad som fanns tillgängligt för en låg penning då, t.ex. kryddpeppar är vanligt.
      Eftersom hemmafruarna hade gott om tid att laga mat så är det ofta tidskrävande rätter.
      Typiskt är t.ex. kroppkakor med lingonsylt, stekt fläsk med löksås, och ärtsoppa.
      Med frukostmat inom husmanskost så menar man en tidig lunch (omkring 9-10 efter att man gjort morgonarbetet) och med middag menar man lunch.

      Svara

    • KLARTEXTEN!
      Okt 20, 2010 @ 23:27:01

      Jag tror du missförstod mig. Det var en liknelse bara! Jag gillar utländsk mat, men om jag tyckt det smakade illa så hade jag väl inte varit fientlig till utländsk mat, eller hur?

      Svara

  5. galaxypaa
    Okt 13, 2010 @ 11:38:54

    Nazist..

    Svara

  6. Jonas
    Okt 13, 2010 @ 11:37:30

    Nej, du är bara tråkigt, helt enkelt.

    Svara

    • Micke
      Okt 13, 2010 @ 13:31:30

      Bara självhatande kultur marxister som hatar svensk husmanskost, de flesta svenskar föredrar det. Dock så kan man väl gilla utlänsk mat för det. Mexikanskt, Amerikanskt, libanesiskt etc någon gång ibland.

      Svara

      • profanum_vulgus
        Okt 13, 2010 @ 15:45:27

        De flesta svenskar vet nog inte vad som är husmanskost utan tänker på makaroner, scans köttbullar, fil och flingor osv när de hör ordet.

        Svara

      • Jonas
        Okt 13, 2010 @ 18:53:48

        Så om jag inte gillar kroppkakor, så är jag en självhatande kulturmarxist. Och som om inte det vore nog, så är jag det med särskrivning!

        Om man är kulturmarxist för att man skippar husmanskosten, vad är man då om man inte kan grundläggande svenska stavningsregler?

        Svara

      • Lövet
        Okt 15, 2010 @ 12:25:17

        Surströmming? Pitepalt? Svartsoppa?
        Gillar du inte en av dessa rätter är du en islamistkramande kulturmarxist. Välkommen i gänget.

        Svara

        • KLARTEXTEN!
          Okt 20, 2010 @ 23:28:42

          Lyckligtvis gillar jag det.

          Svara

          • Lövet
            Okt 21, 2010 @ 15:41:09

            Du gillar surströmming? Inse att du tillhör en minoritet. Jag föreslår en bannlysning av surströmming. Ingen ska behöva lida av att grannen tillhör en surströmmingsätande minoritet som sprider sina dunster i hus så att man tror det ligger ett lik innanför dörren.

            Fi donc! Parbleu! Som Jean-Baptiste Jules Bernadotte säkerligen skulle ha sagt.

      • KLARTEXTEN!
        Okt 20, 2010 @ 23:24:33

        Jag gillar utländsk mat. Men hade jag inte gjort det så hade det inte gjort mig till fientlig till utländsk mat.

        Svara

Kommentera

