Svensk sisu!

All heder åt våra svenska soldater i Afghanistan. Dom gör en stor och medmänsklig insats! Sverige vill gärna skicka soldater, så länge ingen dör! Så resonerade vi även under andra världskriget. Klarsynta svenska politiker insåg att flera svenska soldater riskerade sina liv ifall vi skulle ansluta oss till kampen mot nazismen. Så det var väl bäst att låta bli.

Likadant i Afghanistan. Man hoppas väl att USA, England och andra tuffa nationer skall ta smällen, medan svenskarna skall klara sig helskinnade. Verkligen har dock visat sig annorlunda. Folk tenderar att dö i krig. Då skallar ropan på att vi bör lämna fältet. Låt andra dö istället! Svensk neutralitet-Svensk feghet.

Fast jag är inte förtjust i att våra svenska soldater skall offra sina liv och bara mötas av hat och otacksamhet. Då är det bättre att ta hem dom, ifall vi slapp dom enorma flyktingströmmarna som kan bli resultatet ifall talibanerna tar över. För att talibanerna tar över är säkert som amen i kyrkan.

Medmänniskan i mig säger att vi skall krossa talibanerna, medan egoisten säger att vi drar. Men jag vill heller inte ha hit en jääävla massa Afghanska flyktingar! Fler muslimer i vårt land innebär bara mer problem! Islam är grundproblemet i de muslimska länderna!

Men man kan i vart fall konstatera att det är patetiskt att tjuta om att dra hem grabbarna bara för att dom dör!  Svensk sisu! Om soldaterna inte skall slåss mot förtryckarna, vad fan skall dom då göra? Soldater bör göra vad dom utbildats för! Vi skall inte spilla miljardet på plåtschabrak bara för att officerarna skall få ”glänsa på kommandobryggorna”!

Men jag erkänner, jag är kluven!

SVD

Svenske sergeanten dog av nackskador    21/10 Falska poliser i attacken   20/10 Norden vill ut ur Afghanistan   20/10 Skadade soldater hemma   20/10 Skadade flygs hem i dag   19/10 Stupad soldat nu i Sverige   19/10 Fredrik Reinfeldt träffar ÖB Sverker Göranson  19/10 S och M ska prata Afghanistan  19/10 Varannan svensk vill ta hem soldaterna från Afghanistan   18/10 Fler sökte till Afghanistan efter dödsfall   18/10 Försvaret höll presskonferens   18/10 Två svenska soldater allvarligt skadade  18/10 ÖB informerar om läget i Afghanistan    Svenska soldaters liv offras i onödan   17/10 Sorg i lägret efter svenskens död     Det är en maning till nationell samling     Svensk soldat dödad i Afghanistan   17/10 Dansk Afghanistan-bas överges   17/10 V vill ta hem svenska soldater     Grafik: Svenskar i allt fler strider   17/10 Afghanistan-styrkans framtid ska snart avgöras   17/10 Stupade soldaten tillbaka på basen   17/10 Svensk soldat bombdödad   16/10 ”Logisk följd av ny taktik”    16/10 Ministrarna om tragedin 16/10 Mikael Holmström: ”Detta visar att läget har förvärrats”   15/10 Svenska trupper beskjutna      Se grafik över Attacker i Afghanistan 21 juni -29 sept   9/10 På väg mot livsfarliga uppdrag   8/10 ”Fyra skäl till mörkandet”   7/10 Svensk styrka i allt svårare

Advertisements

22 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Lövet
    Okt 25, 2010 @ 21:17:37

    ”Vi skall inte spilla miljardet på plåtschabrak bara för att officerarna skall få ”glänsa på kommandobryggorna”!”

    Fy fan, Klartexten, nu gick du för långt. Att citera Roine Carlsson av alla djävla helidioter…

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Okt 26, 2010 @ 21:47:21

      Han kanske var det, men jag gillade formuleringen. Inte lika bra som ”fittstim”, men bra! Varför är sossar så roliga? Tänk på hon som sade att ”Rheinfeldt är min favopolitiker”.

      Svara

  2. HB Nyhetskonsult AB
    Okt 25, 2010 @ 19:39:55

    Talibanerna är visserligen extrema. Men många andra tillämpar också Sharia, fast kanske inte i lika extrem tolkning, som USAs kompis och partner Saudiarabien och deras hatobjekt nummer ett, Iran. Att tillämpa dessa otidsenliga lagar är minst sagt vidrigt och inhumant. Iran högg häromdagen av en hand på en tjuv och lät andra fångar titta på.
    http://www.chinadaily.com.cn/world/2010-10/25/content_11452454.htm

    De som inte tycker att det är vidrigt inhumant kan ta en titt på:
    http://www.bestgore.com/torture/thief-hands-cut-off-foot-amputated-video/

    I Talibanfallet kanske krig är motiverat av flera anledningar. Man kan som Svensk svårligen låta bli att ta ställning mot sharia, men man kan inte kriga mot alla länder som tillämpar sharia, utan får försöka med andra medel att förändra synen på vad som är acceptabelt och inte.

    Förövrigt håller Afghanistan på att falla sönder och går sannolikt åter igen mot Talibanstyre.
    http://www.dn.se/debatt/afghanistans-sonderfall-gar-inte-langre-att-hejda-1.1195087

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Okt 26, 2010 @ 21:45:29

      Det är nog så att det egentigen inte gör någon större skillnad vad vi gör i Afghanistan. Någon demokrati lär vi inte se där så länge dom är muslimer.

      Svara

      • HB Nyhetskonsult AB
        Okt 27, 2010 @ 19:11:30

        Dessutom har ju förutsättningarna ändrats från att utrota terrorister till att sträva mot något fluffigt odefinierat sossemål om fred och demokrati. Vi vet inte längre när målet är uppfyllt, för vi vet inte vad målet är, och därmed inte när vi kan åka därifrån.

        Dags att göra en krav- och målanalys, så vi vet när vi är klara!

        Ing. Sven-Olof Bengtsson-Svensson-Lundin

        Svara

        • KLARTEXTEN!
          Okt 28, 2010 @ 02:24:08

          Jag tror inte alls på att muslimska länder kan införa demokrati! Jag tror det är fåfängt så länge islam råder i dessa länder!

          Svara

    • profanum_vulgus
      Okt 27, 2010 @ 08:24:08

      Vadå ta ställning MOT sharia? Sverige skickar ju trupper till Afghanistan för att stödja Islamistiska fronten som tillämpar och förespråkar sharia.

      Svara

      • HB Nyhetskonsult AB
        Okt 27, 2010 @ 19:32:43

        Om inte annat tycker jag att du ska knyta näven i byxfickan, titta ner i marken och se riktigt bestämt ut. Det ger verkligen intryck på Talibanerna.

        Ing. Sven-Olof Bengtsson-Svensson-Lundin

        Svara

  3. profanum_vulgus
    Okt 24, 2010 @ 22:45:15

    När talibanerna styrde senast så kom det ju inga afghaner hit, det var ju först 2002 som de började komma.
    Dessutom så hade ju talibanerna stöd av USA 1989-2001, ändå lyckades de inte ta över hela landet utan 25-30% kontrollerades av Islamistiska fronten. Hur skulle de då kunna ta över utan USA:s hjälp?

    De svenska soldaterna slåss ju för Islamistiska fronten för Afghanistans frälsning. Är det verkligen en organisation som du vill sända militär hjälp till?

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Okt 25, 2010 @ 00:57:21

      Som jag skrev till Lövet. Jag är beredd att dra tillbaks trupperna bara för att visa er vilket helvete som drabbar Afghanska folket då. Och det är ert fel ifall det kommer hit en jävla massa flyktingar. Kom ihåg det!

      Svara

      • profanum_vulgus
        Okt 25, 2010 @ 08:01:30

        Men det är ju helt ologisk och du fortsätter ju bara nöta samma dumheter.
        Före isaf – inga flyktingar.
        Under isaf – massor av flyktingar
        efter isaf – ?

        Dessutom: Vad är det för helvete som kommer att drabba Afghanerna om man slutar backa upp Islamistiska fronten med 1,5 miljarder om året?

        Svara

      • HB Nyhetskonsult AB
        Okt 27, 2010 @ 19:22:35

        Är beredd att hålla med dig, fast bara i sak. I och med att alla säger att de ska dra sig tillbaks kan Talibanerna bara luta sig tillbaka och vänta tills det är dags att ta över.

        Sharialagar, fullt ut implementerade och efterlevda ÄR helvetet på jorden, en så vidrig och bisarr inhuman tillstymmelse att vi inte kan förstå den.

        Mitt råd är att kolla upp vad sharia egentligen medför. Googla lite på sharia amputation, stening eller liknande.

        Vi är utsatta för en långsam värdeförskjutning till sharias fördel, med Svenska domstolar som tar hänsyn till sharia och utländska domstolar implementerar dem, och USA som marknadsmässigt vänder det blinda ögat mot sin sharia-oljekompis Saudiarabien.

        Ing. Sven-Olof Bengtsson-Svensson-Lundin

        Svara

        • KLARTEXTEN!
          Okt 28, 2010 @ 02:25:13

          Visst har du rätt! Det kommer att bli ett helvete efter tillbakadragandet. Men jag känner för att visa omvärlden detta!

          Svara

  4. AnnaPanna
    Okt 24, 2010 @ 19:11:14

    Håller med, stäng alla gränser mot alla muslimska länder en gång för alla. All handel i båda riktningarna förbjuds. Vi får uppbjuda all vår kraft till att försöka klara oss utan dessa pensionsräddare och kulturberikare.

    Svara

  5. MetalHeadViking
    Okt 23, 2010 @ 02:49:16

    Om man inte har tillgång till sann information, så spelar det ingen roll hur smart man är. Man kommer fortfarande att utnyttjas.

    Så som vi inte får höra sanningen om invandringspolitiken i Sverige, får vi inte heller höra sanningen om varför man vill ha kvar soldater i Afghanistan.

    Låt oss inte glömma att det var Zbigniew Brzezinski som under Carter regeringen såg till att ge talibanerna vapen och finansiering för att kunna bekämpa Sovjet Unionen. Det verkar som att många idag har glömt detta. Alltså, ja det var väst och dess skattebetalare som stödde och gav talibanerna den maktposition som de har nu. Zbigniew Brzezinski är förövrigt Obamas högste rådgivare i utrikespolitiska frågor.

    Så den verkliga lösningen ligger i att vi slutar skapa våra egna fiender med våra egna pengar.

    För det andra vill jag lägga till ett annat viktigt element, nämligen opium handeln, vilket vår och andra länders soldater är med om att skydda (åt talibanerna). Opium är en viktig del av talibanernas finansiering. Opium handeln går i öster led mot Kina och i väster led mot EU. Viktigt att nämna är att Karzais brorsa är den störste av alla opium herrar.

    Vårt blod & skatt är varken värd kriget eller knarkhandeln.

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Okt 25, 2010 @ 00:50:21

      Håller med! Jag vill bara inte ha hit en jävla massa flyktingar! Och det gör mig ont att veta vilket helvete som kommer att drabba det Afghanska folket när talibanerna tagit över.

      Svara

  6. Kalle
    Okt 21, 2010 @ 20:18:59

    Hur vi än gör blir det fel. Är vi kvar och slåss blir vi hatade för det. Åker vi hem och får hit halva Afganistan som flyktingar, så är det lika illa. Vad gör man ? Måna M brukar ju veta så bra och har svar på allt. Får väl krypa till korset och fråga henne.

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Okt 22, 2010 @ 17:26:47

      Helst vill jag man lämnar alla muslimska länder, stänger gränserna och observerar eländet som följer. Bara för att visa kommunisterna och muslimerna att muslimska länder är misslyckade krutdurkar, utan en välmående och demokratisk framtid. Dom kan inte överleva utan att väst bistår, militärt, humanitärt etc. Vi måste vänta så pass länge med intervention att alla fattar att vi verkligen behövs! För att en gång för alla få slut på kritiken!

      Problemet är att vi öppnar gränsen så snart muslimerna gnäller och då får vi aldrig riktigt se facit och kritikerna hinner inte övertygas om att vi behövs och att muslimska länderna inte har någon demorkatisk och välmående framtid.

      Svara

  7. Lövet
    Okt 21, 2010 @ 19:50:20

    http://fi.wikipedia.org/wiki/Sisu

    Sisu tarkoittaa sitkeää, hellittämätöntä tahdonvoimaa, sinnikkyyttä, lannistumattomuutta.

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: