Inkompetent sjukvårdsupplysning!

Envar med medicinisk kompetens inser att sjukvårdsupplysningen många gånger tar sig vatten över huvudet, dvs gör bedömningar där de saknar erforderlig kompetens.

Problemet är att sjukvårdsupplysningen, såvitt jag vet, utgörs av sjuksköterskor.  Enklare fall, inga problem. Men dom saknar kunskapen att läsa av de subtila varningssignalerna. Man måste ha ett system där man enkelt kan slussa vidare telefonsamtalet till en läkare.

Dom leker med allmänhetens liv. Jag vet nära anhöriga som fått fullständigt idiotiska och livsfarliga råd av sjukvårdsupplysningen, med svåra konsekvenser. Allmänheten litar för mycket på sjukvårdsupplysningen!

I princip så är sjuksköterskeyrket ett omvårdande yrke, medan läkaren bedömer och behandlar sjukdomstillstånd. Så det ligger i sakens natur att sköterskan i princip inte skall göra bedömningar av sjukdomstillstånd! Dennes uppgift är att vårda enligt läkarens ordination! Problemet med sjukvårdsupplysningen är att läkaren lyser med sin frånvaro!

En viss andel av de som ringer har potentiellt livsfarliga tillstånd och då måste varningslampan ringa! För detta krävs erforderlig kunskap och kompetens.

Inkompetent personal tillåts fatta livsavgörande beslut! Det är fullständigt åt helvete.

Jag menar förstås inte att sjuksköterskor är inkompetenta i allmänhet, bara att dom saknar kompetens för telefonrådgivningen! För att hårdra det så är det som att låta en bilskollärare ge råd om bilreparationer! Kan säker funka när man får tag på någon kunnig, men annars …. Båda kan bilar, men har olika kompetens, i viss mån överlappande! Likaså är inte bilreparatören den bästa bilskolläraren även om han säkert kan lära ut en hel del. Men han saknar viktiga och kritiska kunskaper!

Jag skulle inte vilja att en läkare skötte om mitt (redan behandlade) sår, då föredrar jag en sköterska. Däremot skulle jag aldrig drömma om att låta en sköterska bedöma huruvida en leverfläck är farlig eller ej!

Inom sitt kompetensområde är sköterskan bättre än läkaren och vice versa! Så jag menar att sköterskorna är väldigt duktiga och kompetenta inom sitt kompetensområde! Dit hör inte diagnoser! Och telefonrådgivning innebär diagnos! Du kan inte ge råd utan att ha bildat dig en uppfattning om problemet, dvs gjort en diagnos! Endast läkare har den kompetensen!

Det är ett systemfel! Kompetensen är otillräcklig! Den viktigaste delen av kompetensen är att veta när man har otillräcklig kompetens! Här brister det allvarligt!

Antingen involverar man läkare i telefonrådgivningen, eller så bör man lägga ner hela skiten! Det är en livsfarlig verksamhet, som den bedrivs idag!

Fick fel råd i telefon – 13-årig flicka dog

http://kvp.expressen.se/nyheter/1.2223391/13-aring-avled-efter-fel-rad

http://blogg.svd.se/maratonbloggen?id=21097

Tidigare inlägg om sjukvårsupplysningen:

Sjukvårdsrådgivningen gjorde fel!

Tamiflu kunde räddat!? Sjukvårdsupplysningen suger!

Advertisements

12 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Lina
    Dec 12, 2010 @ 22:37:53

    Sjuksköterskor som arbetar på sjukvårdsrådgivningen varken får eller kan ställa diagnos,deras uppgift är att ge råd och hänvisa patienten till rätt nivå av vård om nu vård bedöms vara nödvändig.För att få jobba på sjukvårdsrådgivningen ska man ha många års erfarenhet av yrket och sjuksköterskorna ÄR mycket kompetenta.Misstag sker,sjuksköterskor är inga robotar precis som en kirurg kan göra ett misstag under operation,felbedöma situationen,kan en sjuksköterska ge ett felaktigt råd.Eller en barnmorska som gör ett misstag under en förlossning,misstagen som inte får hända dom händer men tack och lov väldigt sällan.Ingen sjuksköterska sitter och ger godtyckliga råd,det finns ett mycket avancerat och detaljerat datasystem baserat på symtom som hjälper sjuksköterskan att avgöra varje situation.Med tanke på dom tusentals samtal som hanteras varje dygn på sjukvårdsrådgivningen så vågar jag säga att kvaliteten ÄR hög på rådgivningen.Sjukvårdsrådgivningen fyller en mycket viktig funktion att slussa människor rätt i vården,många är dom som skulle åka till akuten helt i onödan om dom inte ringt rådgivningen först.Jag har själv arbetat inom sjukvården i drygt 20 år och jag kan säga att svenskar generellt är urusla på att ta hand om sig själva,egenvård är ett okänt begrepp och när man sen ringer sjukvårdsrådgivningen blir man förbannad för att sjuksköterskan inte kan ställa en diagnos.Folk vill åka till akuten för en förkylning och tar inget som helst ansvar för sin egen hälsa.
    Råd kan man absolut ge utan diagnos och telefonrådgivning innebär inte att man ställer diagnos,inte ens en läkare klarar det vill jag lova,då måste man se patienten öga mot öga

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Dec 13, 2010 @ 09:42:25

      Hur kan du ge råd utan att ställa diagnos? Kan du förklara det?

      Säger jag till en patient att avvakta till nästa dag, så har jag gjort diagnosen att det inte är akut t ex. Jag menar alltså en grov diagnos, inte en specifik sjukdomsdiagnos!

      Läkaren skall ställa diagnoser, sköterskan vårda i enlighet med detta, eller hur? Sjukvårdsupplysningen är i grunden feltänkt! Du kan inte ens ge råd utan någon form av diagnos!

      I vanligt sjukvårdsarbete har sköterskan redan en diagnos!

      Svara

      • Lina
        Dec 14, 2010 @ 17:07:59

        Sjuksköterskan ger råd utifrån symtom-inte diagnos,man gör en bedömning och ställer inte diagnos.Det gäller all form av sjukvårdsupplysning,även den som bedrivs på landets ALLA vårdcentraler.Diagnos är inte detsamma som bedömning,STOR skillnad!Sjuksköterskans uppgift är att med ledning av det som patienten berättar,dvs hur denne mår/symtom,allmäntillståndet, bedöma huruvida pt kan praktisera egenvård eller ska söka vård ,och i så fall på vilken nivå,dvs vårdcentral/närakut,akutmott osv.En sjuksköterska gör sådanana bedömningar kontinuerligt i sitt arbete oavsett var han/hon arbetar.Alla patienter har inte klara diagnoser,inte ens dom som vårdas på sjukhus.Sjukvårdsuplysningen är absolut inte feltänkt utan fyller en jätteviktig funktion för medborgarna.Tyvärr får man ju aldrig höra talas om dom tusentals fall där råden räddat liv utan så klart lyfts bara dom fall där det har gått fel.Jag menar fortfarande inte att sjuksköterskorna och andra i sjukvården är ofelbara.Visst sker misstag,saker sker som bara inte får ske men så länge det är människor som vårdar människor kan vi aldrig gardera oss till 100 %.Tyvärr får du nog ta till dig att du inte är tillräckligt insatt i hur rådgivningen är uppbygd och fungerar,och därför inte har förståelse för hur arbetet bedrivs

        Svara

        • KLARTEXTEN!
          Dec 14, 2010 @ 18:56:38

          Feltänkt i meningen att läkare inte konsulteras! Sköterskorna gör läkarbedömningar! Naturligtvis funkar allt tills man gör en allvarlig felbedömning! Vad som behövs är att läkare enkelt konsulteras! Det är en brist i dagens system!

          Jag känner personligen till felbedömningar med katastrofala konsekvenser! Ren idioti-bedömningar!

          Svara

  2. Mimmi
    Nov 23, 2010 @ 17:47:14

    Varför inte ersätta sjuksköterskorna på Sjukvårdsupplysningen med läkarsekreterare istället….som kanske har skrivit uppemot en miljon journalanteckningar….och efter det kan nästan lika mycket som vilken läkare som helst….vet allt….jättebilligt också….arbetar nästan gratis!!!!

    Svara

    • Lövet
      Nov 23, 2010 @ 19:45:27

      Javisst, vilken bra idé. Att renskriva journaler är ju exakt samma sak som att studera medicin. Kan du skära limpa kan du även operera.

      Svara

  3. Lövet
    Nov 23, 2010 @ 12:57:07

    ”Rådet från sjuksköterskan var att reducera måltidsinsulinet och ge flickan sötad dryck. Om blodsockret steg eller kräkningarna fortsatte skulle anhöriga göra en ny bedömning och söka akutvård.

    Fyra dagar senare hittades flickan död i sin säng. Enligt Socialstyrelsens talade obduktionen starkt för att 13-åringen drabbats av diabeteskoma.”

    Vad i helvete hände i tidsrymden mellan telefonsamtalet och upptäckten av att flickan var död FYRA DAGAR senare????? Ursäkta, men de anhöriga har ett ansvar at fylla. Här kan skulden knappas läggas på den personen som i telefon uppmanade om att uppsöka akutvård innan Praekoma-Diabetikum.

    Oavsett fjärrdiagnoser per telefon skulle de anhöriga dessutom ha släpat flickan till akuten, någon gång under de FYRA DAGAR som förflöt. Diabetes är i allmänhet inte att leka med, Diabetes Typ I absolut inte.

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Nov 24, 2010 @ 03:15:51

      Flickan led av en potentiellt livsfarlig sjukdom! Över- eller underdosering av insulinet kan vara fatalt. Flickan hade redan allvarliga symptom vid telefonkontakt, med en ny medicin. Självklart skulle hon getts rådet att söka akut. Med så påtagliga symptom måste man ställa en ordentlig diagnos! Kan ej göras per telefon. Hon befann sig redan i ett dåligt tillstånd med vätskeförlust och kunde inte behålla maten. Hon var fortfarande ett barn. Helt klart fel råd! Rådgivaren saknade utbildning och förståelse för problemen!

      Visst gjorde föräldrarna fel. Men dom saknar sjukvårdsutbildning! Dom gjorde misstaget att dom litade på sjukvårdsupplysningen! Allmänheten har för stort förtroende för dom!

      Nu skall man utforma nya råd. Det blir ett lapptäcke där sköterskor skall fortsätta utföra läkarbedömningar! Patetiskt är bara förnamnet! Det kommer aldrig att lyckas. Dom gör bedömningar över deras kompetensnivå, vilket är det grundläggande problemet! Löses inte tillfredsställande med lappande.

      Svara

      • Lövet
        Nov 24, 2010 @ 09:00:47

        ”Flickan led av en potentiellt livsfarlig sjukdom! Över- eller underdosering av insulinet kan vara fatalt. Flickan hade redan allvarliga symptom vid telefonkontakt, med en ny medicin. Självklart skulle hon getts rådet att söka akut.”
        Enligt rapportering uppmanades föräldrarna att söka akut vid fortsatt hög BZ-nivå eller fortsatt kräkning. Efter FYRA DAGAR dog flickan i Coma Diabeticum. Vad tror du hände innan dess? Var låg blodsockerhalten vid de flertaliga mätpunkterna varje respektive dag? De anhöriga handlade åt helvete fel. I stort sett hela ansvaret ligger på dom. Det finns ingen förmildrande oständighet i sammanhanget, men visst är det bekvämt att skylla ifrån sig.

        ”Visst gjorde föräldrarna fel. Men dom saknar sjukvårdsutbildning! Dom gjorde misstaget att dom litade på sjukvårdsupplysningen! Allmänheten har för stort förtroende för dom!”
        Allmänheten har i allmänhet för stort förtroende för allt vad vård och läkarkår heter.

        Alla tänkande vet att sjuksjöterskor inte är läkare. Om de ändå skulle vara det vet de flesta tänkande att fjärrdiagnoser per telefon med information från tredje ej vårdutbildad part är övervägande förkastligt. Intedestomindre följde inte de anhöriga de råd de fick.

        Svara

        • KLARTEXTEN!
          Nov 24, 2010 @ 13:24:15

          Inte ens en läkare skall ge diagnoser per telefon. Men tydligen går det bra med sköterskor. Vi kan nog säga att föräldrar och sköterska gjorde fel. Störst ansvar åvilar den sjukvårdande myndigheten.

          Svara

          • Lövet
            Nov 24, 2010 @ 13:34:06

            Bäst går det för blogginnehavare att kritisera utan kunskap om hypy, keto och dess skillnader.

          • KLARTEXTEN!
            Nov 24, 2010 @ 14:30:51

            hypoglykemi och ketoacidos. Jaså jag vet inte skillnaden? Enkelt uttryckt för lågt blodsocker resp. resultatet av motsatsen. Faktum är att jag inte fokuserat på detta enskilda fall. Som du kanske noterat så har jag inte på något sätt fördjupat mig i det. Min poäng är att sjukvårdsupplysningen tar sig vatten över huvudet. Som jag nämnde i inlägget så ger dom helt vansinniga råd ibland! Poängen är inte om dom råkar ha rätt eller fel i ett enskilt fall utan snarare att dom gör bedömningar dom inte är kompetetenta att göra! Ibland träffar dom följaktligen rätt och ibland fel, med fatala konsekvenser då och då. Detta är satt i system.

            Problemet är inte att dom gör felaktiga bedömningar ibland. Problemet är att dom alls gör vissa bedömningar (diagnoser)!

            För att se på fallet med den 13-åriga flickan så är det helt klart att flickan borde skickats till akuten för läkarbedömning. Allt annat är felaktigt! Skälet är att symptomen är oroande. Vidare måste läkaren bilda sig en personlig uppfattning av tjejens tillstånd kombinerat med provtagning och behandling. När detta är gjort skall föräldrar och barn få klara och tydliga instruktioner av läkaren. Patienten är läkarens ansvar, inte föräldrarnas.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: