Wikileaks yttrandefrihet = vår yttrandefrihet!

Jag har funderat lite på hur man skall ställa sig till Wikileaks. Ifall makthavarna lyckas knäcka Wikileaks och Assange så hotas hela hela internets yttrandefrihet! Det är min nuvarande uppfattning!

Jo, jag ser nackdelar med Wikileaks avslöjanden! Men nackdelarna med att kväva yttrandefriheten är än större! Vi som är motståndare till massinvandringen är vana vid att censureras och tystas! Vi måste stödja yttrandefriheten! Wikileaks yttrandefrihet är vår yttrandefrihet!

Jag är en stark anhängare av USA:s kamp mot terrorismen och Talibanerna. Jag anser att Wikileaks i viss mån motarbetar denna kamp. Men dom gör det genom att berätta sanningen! Och jag tror att sanningen är vad som leder oss rätt i längden.

Det allvarligaste hotet mot frihetsälskande människor är inte sanningen, utan censur och förbud!

Så i viss mån är Assange min politiska motståndare, men kan han tystas så kan jag tystas! Hur kan jag kräva yttrandefrihet bara för mina åsikter? Tystas våra meningsmotståndare öppnas dörrarna för att tysta oss själva!

Kan dom tysta Wikileaks så kan dom även tysta oss! Det är oacceptabelt!

Wikileaks yttrandefrihet=vår yttrandefrihet!

Yttrandefriheten är trots allt grunden och förutsättningen för en fungerande demokrati!  På sikt vinner alla demokratiskt sinnade personer mest på en stark yttrandefrihet!

Håller inte våra åsikter när sanningen kommer fram, ja då bör vi byta åsikter! Inte mörka sanningen!

Vi som har rätt vinner mer än vi förlorar på yttrandefriheten! För dom som har fel gäller motsatsen, därför censurerar dom oss!

SVD Julian Assange kvar i häktet Assange höll till på journalistklubb i London. Där arbetade han och träffade journalister. ”Jag vet bara att han är gripen” Assange gripen Storbritannien  Wikileaksgrundaren: Skjut inte budbäraren  6/12 Assange planerar möte med polisen  5/12 Assange vågar inte resa till Sverige    ”Inget digitalt Pearl Harbor”   ”Reinfeldt är reserverad” Bildt: ”Jag är ingen pudel” Om uppgifterna: ”Jag läser inte gamla papper”.  ”Kan vara brott mot grundlagen” Så jobbar Wikileaks ”Finns ingen Wikileakskartell” 26/7 Wikiläckan visar ”krigets skitighet”  6/7 Militär åtalas för att ha läckt dödsfilm till Wikileaks  8/4 Barnens journaler ligger på Wikileaks  8/4 Sajt fixar världsscoop – men inte ekonomin    7/4 Mer än en skandal i Wikileaksskandalen  6/4 Video visar hur civila dödades    5/4-10 Jakten på sanningen.  6/8-09 Läckorna hjälper pressen   Asks namn kapat på nätet Fler publiceringar att vänta. Att Assange sitter anhållen hindrar inte det fortsatta arbetet enligt Wikileaks.  ”Fördöm USA:s övertramp”  Wikileaks får konkurrens 10/12 Oslotidning lägger ut hela Wikileaks

DN   Kopplas till Julian Assange anhängare.Assange kvar i häktet i London  Domstolen nekade borgen.Överåklagare Marianne Ny:”Utlämning till USA utdragen process”  Juridisk expert:  ”USA vill att Sverige lämnar ut Assange” Experter:  Överåklagare:  Hur kommer Storbritannien agera?  Cyberattack mot åklagarsajt Kopplas till häktningen av Julian Assange. Claes Borgströms hemsida attackerad.  ”Sverige en hemlig medlem i Nato” Assange kommenterar läckorna. Australien skyller läckorna på USA. USA-rapport:  Björn Hedensjö:Anders Bolling:  Journalisten och författaren Peter Bratt: Anders Bolling:  Ingen konspiration Sverige pressades av USA om Iran Wikileaks-dokument avslöjar: Irans marknad viktig för Sverige. ”Därför kan USA ställa hårda krav på Sverige” Peter Bratt på DN Debatt: Malmöbolag hjälper Wikileaks Stora företag har hoppat av.

AB Hackerattack mot svenska åklagare   Hackergrupp som stöttar Julian Assange slog till mot Åklagarmyndighetens sajt   ”Omöjligt att stoppa Wikileaks”   Borgström: Han offrar kvinnorna   Assange blir kvar i häktet   ”Förtjänar skydd, inte attacker”  Orkar Sverige stå emot USA?  Sarah Palin har jämfört Assange med Usama bin Ladin. Visa stoppar betalningar till Wikileaks  Felaktig kritik och obehagliga hot mot Wikileaks  Aftonbladet avslöjar Wikileaks dokument om Sverige  KU granskar samarbetet med USA   ”Det är en exceptionell situation” Kriget om sanningen   ”USA ville hålla samarbetet hemligt”    Informellt samarbete kan vara olagligt   Vem tror du att du lurar?  Skickar de hit klåpare?

EXP Julian Assange skickad till Londons värsta fängelse (07:14) Här är Wikileaks-grundarens försvarstal – före gripandet (06:48) Möjligheten att slippa utlämning är minimal (06:44) Hackerstriden – för att stötta Julian Assange (7 december 2010) Sverige och USA samarbetade mot illegala fildelare (7 december 2010) Åklagarmyndighetens hemsida ligger nere (7 december 2010) Julian Assange blir kvar i häktet (7 december 2010) ”Wikileaks kommer att fortsätta” (7 december 2010) Åklagaren: Bra om det kan få en lösning (7 december 2010) Svenskar i strid i Afghanistan (7 december 2010) USA om gripandet: Låter som goda nyheter (7 december 2010) Julian Assange hålls kvar i förvar (7 december 2010) KU granskar samarbetet mellan USA och Sverige (7 december 2010) Julian Assange gripen (7 december 2010)  http://www.expressen.se/nyheter/1.2245196/julian-assange-skickad-till-londons-varsta-fangelse  http://www.expressen.se/nyheter/freedawit/1.2245070/carl-bildt-bistand-till-eritrea-kan-vara-motiverat http://www.expressen.se/nyheter/1.2245003/sverige-och-usa-samarbetade-mot-illegala-fildelare

16 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Patrick
    Dec 10, 2010 @ 00:44:39

    Så aggressiv… Kramis?

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Dec 10, 2010 @ 11:45:24

      Ursäkta att jag tar i, men detta är knappast min aggressiva sida! Min debattstil är att ta fram järnstången och klippa till! Jag siktar på KO (snarare scullbashing), inte att vinna på poäng. Sällan personligt.

      Å andra sidan har jag inga problem att ändra mig 180 grader ifall jag har fel. Jag kan bli jävla kokt när folk vidhåller en felaktig åsikt av politiska skäl. Då bör man krossa skallen på dom! Det gör jag! Om du har sett ”inglorious basterds” så finns det en kille i början på filmen som krossar skallarna på nazisterna. Han är min förebild.

      Den som argumenterar här och har fel får räkna med att få skallen krossad. Har jag fel får jag skallen krossad, om jag inte har förstånd att ändra mig i tid. Det finns inte en invandringsförespråkare jag inte krossar skallen på, enkelt!

      Men jag är sällan arg, är en mycket glad person. Men i en debatt kastas alla hänsyn, i vart fall när det gäller frågor som är livsavgörande för landet, som massinvandringen. Och ja, jag är förbannad på den ansvarslösa regeringen som nöjer sig med kortsiktiga ekonomiska vinster medan landet invaderas av muslimer, som på sikt kan få en katastrofal makt!

      Kramis!

      Svara

  2. Patrick
    Dec 08, 2010 @ 13:54:24

    Tryckfrihetsförordning (1949:105), 7:4, 4 p. obehörig befattning med hemlig uppgift… Det är det brott som Wikileaks utför. Motsvarande lagar finns med storsannolikhet i USA.

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Dec 08, 2010 @ 14:02:04

      Vilken uppgift är lagligen hemlig? Precisera! Dessutom vet vi alla att detta inte är något han är anklagad för! Alla ljusskygga hemligheter har inte lagligt skydd! Särskilt inte när man lurar riksdagen! Skall vi åtala regeringen som fört riksdagen bakom ljuset?

      Pga falska våldtäktsanklagelser skall makthavare världen över samverka till att straffa honom. Att mannen anklagas för att ha förstört två kondomer är knappast skäl att jaga honom som om han vore en massmördare! Borde vara uppenbart för dig!

      Svara

      • Patrick
        Dec 08, 2010 @ 14:14:46

        Allt som kan hemligstämplas enligt Offentlighets- och sekretesslag (2009:400) är hemligt och kan då inte spridas för vinden hur som helst.
        Han ska återföras till Sverige för att förhöras om händelsen, mig veterligen har man inte beslutat om åtal ännu. Ja, ärendet har sköts klumpigt, men det betyder inte att Assange inte ska förhöras upplysningsvis så man kan fatta ett beslut.

        Svara

        • KLARTEXTEN!
          Dec 08, 2010 @ 14:51:51

          Jag bad dig informera mig om vad som hemligstämplats enlig lagen! Gör det eller tig! Vidare precisera varför uppgiften bör skyddas av sekretess. För lagligt stöd krävs speciella förutsättningar! Till dom hör knappast att skydda fula politikers arslen!

          Svara

          • Patrick
            Dec 09, 2010 @ 20:00:00

            Jag förstår inte vad du svamlar om. Vilka politiker har man skyddat?
            Vilka uppgifter som är hemliga? Jag troligtvis allt som Wikileaks släppt är hemligstämplat. Med rätta, vi ska t.ex. inte ha full insyn i vad diplomaterna diskuterar, det dödar samtalet. Det är väl du ett lysande bevis på, jag tror inte du skulle vara så här ärlig om vi visste vem du var och inte ”gömde” dig bakom KLARTEXT… Eller?

          • KLARTEXTEN!
            Dec 09, 2010 @ 21:59:03

            Utan Wikileaks skulle politiker som handlat fel inte kunnat avslöjas, t ex de som fört riksdagen bakom ljuset.

            Jag har skrivit att Wikileaks försämrar diplomatin ja! Men det finns även positiva aspekter av Wikileaks och framförallt negativa konsekvenser av att förbjuda det. En samlad bedömning ger vid handen att Wikileaks är OK! Du stirrar dig blind på enskilda aspekter bara!

            Och dessutom har jag bara invändningar av säkerhetspolitiska skäl. Och där är Sverige ingen betydelsefull spelare, så svensk diplomati kan mycket väl avslöjas utan särskilt negativa konsekvenser. Värre med USAs diplomati eftersom detta kan leda till onödiga krig.

            Och avslöja allt som sägs för att stilla nyfikenhet är inte skyddsvärt. Däremot när man, som Wikileaks, avslöjar att regeringen brutit mot lagen och mörkat för Riksdagen då är det väldigt önksvärt att detta kommer fram! Vi svenskar är så jävla naiva att vi har ett starkt behov av att få en stark dos verklighet inympat!

            Det är just poängen med att vara anonym! Goddag yxskaft! Jag tog det beslutet redan när bloggen startades. Kan jag inte vara 100 % ärlig så varför blogga? Bästa garantin för 100 % ärlighet är just anonymitet! Jag vill inte tvingas ta hänsyn till vare sig det ena eller det andra. Låter det vettigt? Hur många bloggare vågar inte vara helt ärliga just av personliga eller andra hänsyn?

  3. mim1000
    Dec 08, 2010 @ 13:06:33

    Om Hitler skulle vara vid liv, skulle han säkert försvara YTTRANDEFRIHETen så löjligt! Då vill jag be om dig att prata inte om yttrandefrihet fr en rasistisk synvinkel! Det är helt dumt att jämföra WIKILEAKS principer med andra principer som är främlingsfientliga=mot mönskligheten! TACK!

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Dec 08, 2010 @ 13:17:13

      Det låter på dig som att Wikileaks yttrandefrihet är bra, men inte invandringsmotståndarnas? Menar du det? Vi vet alla att invandringskritikerna censureras hårt av svensk media! Vi har ingen yttrandefrihet!

      Eftersom jag står för sanningen, så förespråkar jag även yttrandefrihet för mina meningsmotståndare. Det kvittar hur mycket yttrandefrihet ni har, vi krossar er ändå! Skitlätt!

      Svara

  4. Cavatus
    Dec 08, 2010 @ 11:44:07

    Du har så rätt så rätt. Jag citerar Assange själv:

    ”Alla människor, oavsett om det handlar om mannen på gatan eller en person i regeringsställning, kan fatta mer informerade beslut om de får veta hur världen verkligen ser ut” (i en intervju med SvD i börjar av november 2010).

    Svara

    • Patrick
      Dec 08, 2010 @ 13:04:08

      Om man behöver Wikileaks för att se hur världen ser ut, är man laaaat…

      Svara

      • KLARTEXTEN!
        Dec 08, 2010 @ 13:12:55

        Du behöver sanningen för att se hur världen ser ut. Med Wikileaks får vi mer sanning. Sen kan du inbilla dig att du vet sanningen utan att veta den.

        Svara

        • Patrick
          Dec 08, 2010 @ 13:50:40

          Det beror på vart man rör sig och vilka man pratar med. Och hur man analyserar källorna. Informationen finns, det är bara en fråga om att hitta den. (Nu pluggar ju visserligen jag på SU och FHS, så där är ju informationsflödet ett annat än på Aftonbladet…)

          Svara

  5. Patrick
    Dec 08, 2010 @ 11:39:10

    Stig Wennerström och Stig Bergling, män som nyttjade sin yttrandefrihet?

    Svara

Kommentera

