IRA vs muslimsk terror!

(lyssna förresten på texten, religion är utbytt mot självständighet!)

Oisin Cantwell (Aftonbladet) skriver att det är orättvist att IRA:s terror aldrig utmålades som religiös.

Till att börja med, dom kallade sig inte ICA (Irish Catholic Army) utan IRA! Ingen yttrade ”ett nytt katolskt attentat” av det enkla skälet att det var ett republikanskt attentat! Republikanskt i meningen att man ville frigöra sig från den Brittiska kronan!

Det hävdades aldrig (på allvar) att IRAs kampanjer var religiöst motiverade, av ett enkelt skäl. Det var inte religiöst motiverat! Jag såg aldrig några IRA-bombare läsa upp bibeltexter innan de bombade. Däremot slog dom fast att allt våld skulle upphöra när England lämnat Nord-Irland. Så IRA kämpade för självstyre, inget annat! Våldet var rent politiskt och hade inget med religion att göra!

Mord och bomber motiverades aldrig med bibeltexter, alltid med självständighet! Inte ens extrema RIRA är intresserade av bibeltexter! Man vill behålla demokratin intakt! Islamisterna vill införa diktatur och sharia.

Att sen protestanterna ville låta sig styras av Engelsmännen och Katolikerna ville ha självbestämmande gör inte motivet religiöst! IRA krävde aldrig att protestanterna skulle byta religion! Ifall hela Nord-Irland blev katolskt hade IRA ändå fortsatt med sina bombkampanjer! Dom sket fullständigt i om alla protestanter försvann från Nord-Irland, ifall dom ändå inte fick självstyre. Så hela IRA:s kamp stod och föll med självstyret! Inte religionen!

IRA:s motiv var rent värdsliga medan islamisternas motiv är helt religiösa! Däremot tror jag att PLO:s terror kan jämföras med IRA:s eftersom PLO var en sekulär organisation utan religiösa motiv (även om dom var muslimer). Även muslimer kan såklart ha sekulära motiv!

Jag kan relatera till och förstå värdsliga motiv, men inte religiösa!

IRA och RIRA har alltid haft respektabla motiv, även när de agerat fel! Islamisterna har aldrig respektabla motiv! Skillnad.

Lika avgrundsdjup är skillnaden mellan vänsterns och islams världssyn. Kommunisterna hänger inte islamister, men islamisterna hänger kommunister! Kommunister älskar islamister men islamister hatar kommunister! Who´s da idiot?

Det är inte så att jag är pacifist! T ex skall vår demokrati försvaras med våld, om nödvändigt! Under inga omständigheter får vi acceptera att demokratin avskaffas, inte ens på demokratisk väg! Skulle riksdagen i en framtid besluta att avskaffa demokratin och införa en islamisk diktatur, då skulle många av oss ta till vapen utan att blinka! En självklarhet! Ett nödvändigt inbördeskrig vore ett faktum! I Algeriet 1992 var just detta på väg att hända, men militären vägrade ge makten till islamisterna! En applåd!

Oisín Cantwell: Ingen sade ”nytt katolskt attentat” om IRA

AB Säpo: Här går någonting fel ”Fri – från hans klor” Terrorn blir bara religiös när det gäller muslimer

DN Lägren där terrorister drillas Dådet förkastades i fredagsbönen Flera rykten om bombhot i city Bombmannen kan ha filmats. Höjd beredskap inom försvaret.  Medhjälpare söks nu på Facebook ”Svårt bygga en sådan bomb själv”.

SVD al-Qaida tar hjälp av läckor Var ”helig krigare” under fyra år  al-Qaidas nya strategi Grafik: al-Qaidas fyra nivåer EU saknar regelverk för bombingredienser. Cecilia Malmström: ”Finns en ökad risk för hemgjorda bomber”. Sms skrämmer
folk i onödan
 Försvaret höjer sin hotnivå Anhöriga tar avstånd från bombmannen    ”Nej, Sverige är inte som Nazityskland”

EXP http://www.expressen.se/nyheter/1.2259153/har-ar-terrorkulorna-som-skulle-doda-julshopparna http://www.expressen.se/nyheter/1.2259270/han-passerade-misstankte-bombmannen http://www.expressen.se/nyheter/1.2257408/sapos-nya-spar-man-med-walkie-talkie

Advertisements

9 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Blogo
    Dec 30, 2010 @ 10:26:29

    Mycket bra tänkt dvs jag har tänkt dessa tankar själv. Och bra formulerat. Hoppas Oisin C på AB har läst det.

    Svara

  2. pelle
    Dec 19, 2010 @ 09:59:50

    författaren på aftonbladet tycks ju inte ha mycket koll på vad han skriver om, när blev konflikten på nordirland ett religöst krig?, antar att aftonbladet inte ställer alltför höga krav på sina journalister!.

    Svara

  3. Johan
    Dec 18, 2010 @ 23:55:40

    Tack, kunde inte sagt det bättre själv!

    Svara

  4. Ulla Norman
    Dec 18, 2010 @ 22:29:17

    Åh, dessa journalister och deras ständiga kamp för muslimerna! Det blir så mycket fel och utelämnande av fakta. Oisín Cantwell är en av dessa. Han håller med de muslimer han talat med om att det är märkligt att ingen noterat det kristna i samband med de dåd som ex IRA, ETA eller Baader-Meinhof gjort sig skyldiga till. Men, Hallå! Ingen, utom i så fall IRA, har ens utgett sig för att ha ett kristet motiv till sina terrordåd. ETA vill bli fria från Spanien och Baader-Meinhof var inte ens religiösa, utan ateister och kommunister/anarkister. De muslimer däremot som utfört terrordåd gör det mycket klart uttalat i Islams namn.

    Svara

  5. Daniel Lundgren
    Dec 18, 2010 @ 22:15:56

    Hej!
    Måste säga att det är skrämmande att en av Sveriges största kvällstidningar använder sig utav antingen så dåligt upplysta kolumnister/ reportrar, eller är så Islamvänliga så att de är villiga att manipulera sanningen så mycket att de lurar svenska folket.
    Din artikel var mycket läsvärd, informerande för de som vill veta sanningen och dessutom välskriven, cudos till dig!

    /Daniel

    Svara

  6. Karl_G
    Dec 18, 2010 @ 19:03:59

    Hej, vill bara säga att det är bra att du ser till att journalistkåren inte förvränger verkligheten. Det brukar de vara experter på.

    Idag har de exvis låtit Borgström uttala sig i Aftonbladet : ”Det här har behandlats på samma sätt som alla andra fall. ”

    Vilket naturligtvis inte är sant.

    För det första är det extremt ovanligt att en överåklagare tar upp något som allmän åklagare ansett inte har i rättegång att göra.

    För det andra påstår överåklagare Ny att man inte kan förhöra Assange i utlandet, vilket det också är FEL.

    det gick alldeles utmärkt, tom med en svensk medborgare….Joachim Posener belv förhörd på svensk ambassad i Belgien.

    Det är något som inte stämmer alls här i den svenska hanteringen av Assange.
    För mycket lögner och raderad blogginlägg och Twitterinlägg.

    Svara

  7. Rob.
    Dec 18, 2010 @ 18:20:23

    Mycket bra skrivet!! Kan inte göra annat än att hålla med! Så jävla kasst av AB att inte ha ett kommentarfält till den artikeln! Men dom vet väl att dom har fel och kan inte ta kritiken…

    Svara

    • erik h
      Dec 18, 2010 @ 19:34:22

      haha, jaaa. Hade man kunnat kommenterat det skitsnacket så hade han blivit så överkörd att han nog funderat på att byta yrke.

      Instämmer att artikeln som vanligt är välskriven och sann. Som alltid på den här bloggen!

      Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: