Tunisien en demokrati? Osannolikt!

Vi i väst inbillar oss gärna att alla länder vill och kan bli demokratier. Glöm det när det gäller muslimska länder. Demokrati strider mot Guds ord, dsv koranen! Och 98 % av Tunisierna är muslimer. Det låter kategoriskt, men har jag underlag för detta?

Muslimernas flaggskepp Turkiet lyftes ofta fram som ett exempel på att muslimska länder visst kunde bli sekulära demokratier. Varför var då Turkiet en sekulär demokrati? Jo för att islamistiska partier förbjöds i grundlagen, som i många andra muslimska diktaturer!  Dessutom var det knappast en riktig demokrati, snarare en militärstat. Nu är islamisterna tillåtna igen  med det troliga resultatet att Turkiet blir alltmer islamistiskt. Det kan t om sluta som ett nytt Iran.

Att tro att muslimska folket vill ha en demokrati av västerländskt snitt (dvs full demokrati) är att lura sig själva!  Algerierna valde islamisterna, liksom Gaza! Vi förutsätter att alla folk delar våra grundläggande värderingar. Det är önsketänkande, inget annat!

Ingen verklig demokrati är möjlig utan yttrandefrihet.  Under Muhammedkontroversen visade  muslimerna tydligt att dom inte accepterar yttrandefriheten.  Jag förnekar inte att dom önskar yttrandefrihet åt sig själva, men inte åt sina meningsmotståndare! Dom fattar inte att, antingen har man yttrandefrihet, eller inte!  Så deras värderingar är inte  kompatibla med demokrati. Accepterar man inte yttrandefriheten, så blir diktatur den naturliga följden!

Många som flytt muslimska länder har flytt mer eller mindre sekulära diktaturer som förbjuder islamisterna att verka fritt. Inbilla er inte att dom som flytt Egypten gjort det för att dom längtar efter demokrati! Det finns såna också iofs. Mycket troligare är dom islamister som längtar efter ett shariasamhälle i hemlandet, men tvingats iväg!

När man diskuterar demokrati med muslimer så heter det alltid att dom har sin egen variant av demokrati. Den varianten kallas diktatur!

Lika självklart är det att varken Irak eller Afghanistan blir något som liknar stabila västerländska demokratier.  Själv jublade jag när Saddam Hussein störtades, men har sen dess förstått att muslimerna i allmänhet inte önskar verklig demokrati!  Dom delar inte våra grundläggande värderingar, hur mycket vi än önskar det! Det är ett feltänk vi ägnar oss åt! Lär av erfarenheten!

Sekulära demokratier av västerländskt snitt är inte möjliga i dessa länder förrän folket blir så pass sekulära att religionen betyder lika lite som hos oss. Men det lär inte hända dom närmaste 100 åren, i vart fall inte så länge dom är muslimer.  Dom kommer att skicka brudar till månen innan dom blir demokratier!

Utvecklingen är faktiskt den motsatta! Den religiösa fundamentalismen ökar i den muslimska världen! Det pekar på att fler länder istället riskerar att bli ett ”nytt Iran”! Vad skulle hända i Iran ifall prästerna störtas? Ni är väl inte så jävla dumma att ni tror att Iran skulle bli en demokrati?

Att betala miljarder för att försöka främja en demokratisk utveckling är bortkastade pengar förstås! När har såna dumheter lyckats i ett muslimskt land? Dom förblir diktaturer oavsett hur mycket bistånd vi ger!

Vad som är möjligt är att dom blir instabila demokratier där islamistiskt maktövertagande ständigt lurar i faggorna! Med tanke på islamistfaran tenderar dessa länder att bli diktaturer utan fria val. Känns det igen? Detta är ungefär ”best case scenario”!

Även ekonomiskt kommer muslimska länder aldrig upp till västs nivå! Dom kommer alltid att förbli U-länder jämfört med oss! Islam tillåter inte fritt tänkande, vilket ligger som en våt filt över hela samhället, ekonomin, industrin, vetenskapen etc. I bästa fall är dom som apor, härmar oss!  Men oftast klarar dom inte ens det! Tiggeri är vad många av dessa länder ägnar sig åt, tiggeri från väst och oljestaterna. Har dom ingen olja så blir dom inga välfärdsstater. Punkt! Islam är en kvarnsten om halsen på dessa länder.

Inte ens muslimer trivs i fattigdom, så vi kan förvänta oss en aldrig sinande ström av ekonomiska ”flyktingar” från dessa länder.

Wait and see!

Vad jag skrivit är logiska slutledningar utifrån kända och observerade fakta! Se och lär av verkligheten!

Demokrati är vår religion, islam är deras!

Vill dom ha demokrati så måste dom byta religion!

DN  ”Ett historiskt ögon- blick för Tunisien”  Svenske Nikolas strandad:  Välkomnades i Saudiarabien. ”En alltför repressiv regim skapade den här situationen” Bildt: Nu måste Sverige och EU agera.Världsledare önskar fritt val.    ”Tunisien skrämmer regionens regimer” Tunisiern Ayoub till DN.se:  Svenska turister blir kvar.  Minst 42 döda i stor brand på fängelse  Fullt kaos i Tunisien Tunisien på knivsegg efter revolt.  ”MP är ett extremistparti”  Jasminrevolutionens protester sprider sig Oroligheter Libyen och Jordanien.  Firandet av revolten fortsätter Tunisiens president störtad.Nära släkting till ex-presidenten dödad.   Gatorna tomma i Tunis efter revolten ”De är glada att de överlevde” UD skärper reserekommendation. Revolten firas på flera håll  Bildt agerar om Tunisien i EU  AB Här startar revolutionen Folket reste sig – tyrannen lade benen på ryggen och flydde landet   Obama: Jag applåderar det tunisiska folkets modPresident Ben Ali har flytt landet   Folkets vrede drev den hårdföre ledaren ut ur Tunisien – till Saudiarabien   Svenska Emmas man landade med sista planet   Researrangören Ving ställer in resor till Tunisien Flera döda i kravaller   Många har dött i upproren Folk var ute och plundrade Minst 42 döda i fängelsebrand  Frukthandlare startade revolutionen  SVD Bildt: Sverige bör hjälpa till Presidenten flydde landet. Händelserna sänder chockvågor till ledare i arabvärlden.  Ving ställer in Tunisienflyg. Alla sina avgångar till Tunisien stoppade fram till 16 april. Bilder: Våldsamma demonstrationer  ”Vad kommer härnäst?” Bitte Hammargren: När det händer något så går det fort. MEJLA! Är du eller någon du känner på plats?  Nattligt utegångsförbud i Tunis   Oroligt i Tunis efter revolt Presidenten flydde landet.  Världen önskar demokrati ”Repressiv regim skapade detta”  ”Det brinner överallt” Oroligt i Tunisien: Soldater på gatorna och vandalisering. Många dog i fängelsebrand.  Statsvetare: Ben Alis väg tillbaka stängd Inga Brandell, docent i statsvetenskap: Händelserna i Tunisien har kommit som en chock. Tunisiens president flydde landet  SDS  Forskare: Internet del i revolutionen Tunisien – En statskupp inifrån? ”Glädje bland folket i Tunisien just nu”  Tunisien på knivsegg efter revolt ”Just nu vill jag skrika ut min glädje” Sydsvenskan på plats i Tunisien Minst 42 döda i fängelsebrand Ving ställer in Tunisienflyg  Presidenten Ben Ali flydde från Tunisien UD avråder från Tunisienresor Blodbadet i Tunisien fortsätter EXP n n d n n n n s n

44 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Kalle
    Jan 17, 2011 @ 05:07:40

    Som jag ser det ar problemet bara att muslimerna genom koranen inte delar var uppfattning om demokrati och yttrandefrihet. Vi har bibeln med dess karleksbudskap som rattesnore med muslimerna har den hatiska koranen som forebild.
    Sjalvklart ar de muslimer so lever hos oss till ytan demodrater, men ges de en enda chans att fa infora sharia, sa var sa saker pa att vi har dodsstraff genom stening inom nagra ar.
    De delar helt enkelt inte vara varderingar ! Muhammed koranesn big boss var ju en krigare som deltog i massa slag pa halvon. Men sag var nogonstans i bibeln dar Jesus ar med och sloss !

    Svara

  2. moi
    Jan 16, 2011 @ 23:23:06

    vilken sorglig stackars sate du är som måste hata så mycket. vad mycket tid du lägger ned på att blogga om islam. du kanske ska skaffa dig en annan aktivitet istället, kanske badminton. så att du får utlopp för all överskottsenergi.
    puss och kram

    Svara

  3. alexpunktpe
    Jan 16, 2011 @ 20:00:17

    Det är ju otroligt vad man kan skriva strunt. Läser man Koranen kan den ofta te sig mer demokratisk än bibeln. Annars är dessa två böcker rätt lika. Nej, den här bloggen kan uppfattas ha rasistiska baktankar, gömda bakom islam-kritik. Beklämmande!

    Hr för mig att du skrivit att folken i muslimska länder måste resa sig upp själva mot de diktatoriska ”islamist-ledarna”, men när dem gör det så dömer du ut dom för att vara muslimer…

    Den enda slutsatsen jag har är att det är du som sprider odemokratisk propagande, vilket är sorgligt, men tacksamt för den som vill skylla på andra. Vilket även judarna framför allt på senare tid fick uppleva kraftigt under åren 1900-1945…

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Jan 16, 2011 @ 21:20:20

      Så enkelt är det!Islam anses av muslimerna vara guds eget ord. vartenda ett! Det anses inte bibeln vara. Sen har vi verkligheten: Islam=diktatur. kristendom=sekularism=demokrati.n Märkligt att det är så om ”koranen är mer demokratisk” än bibeln. Du kanske borde undervisa muslimerna om koranen? Vill du det?

      Som sagt, jag önskar att muslimerna reste sig och införde verklig demokrati. Men dessförinnan har dom skickat brudar till månen. Hoppas jag har fel alltså!

      Jag skrev tidigare om Iran, att jag hopppades dom skulle störta ”prästjävlarna”. Jag hoppas det fortfarande. Men senare har jag kommit till insikten att Iran ändå inte skulle bli någon demokrati! Att jag har missuppfattat situationen! Men förmodligen bättre ändå! En sekulär diktatur är bättre än en religiös! Se på historien, den bekräftar vad jag säger! Återigen så hoppas jag innerligt att jag har fel! Men tvivlar!

      Dom demonstrerar ju mot vår yttrandefrihet, dvs sina motståndares yttrandefrihet! Jag tror inte dom är mogna för demokrati, lååångt därifrån!

      Är man emot yttrandefrihet för sina meningsmotståndare så är man motståndare till yttrandefriihet och därmed demokrati! Diktatur är islams naturliga element! Sen kan du drömma vidare!

      Svara

      • alexpunktpe
        Jan 17, 2011 @ 16:41:09

        Men du menar att Kristendomen skulla vara mer passande för ett demokratiskt samhälle? Nazi-tyskland var djupt religiöst(kristna). Det var även fascist-Italien och likaså Spanien. Israel är judiskt.

        Anledningen till att vi I SVERIGE har det någorlunda demokratiskt i vår egen mening är att många normalbegåvade människor tagit sig i kragen och lämnat det kristna bakom sig, slutat betala kyrkoskatt… Det är alltså inte det KRISTNA Sverige som är förenligt med demokrati. Det är det post-kristna Sverige som är det…

        Svara

        • KLARTEXTEN!
          Jan 17, 2011 @ 21:03:29

          Hela västvärldens kristna länder är nu fina demokratier! Vartenda ett av dom länder du nämnde blev fina demokratier! Visar att vi kan utvecklas i motsats till muslimska länder.

          Kristna samhällen har visat sig kunna utvecklas till helt sekulära samhällen! Något islam misslyckats med! Kristna samhällen är kompatibla med demokrati i motsats till muslimska. Se på Norden, USA, Frantkrike och England som varit fina demokratier under mycket lång tid.

          Svara

  4. NedK
    Jan 16, 2011 @ 16:27:13

    Otroligt hur många dumheter du har lyckats få in i den här texten. Det går inte ens att kortfattat bemöta allt du har hävt ut dig. Det ska du ha eloge för, även om det är på ett negativt sätt förstås (ris istället för ros).

    Folket i Tunisien protesterar eftersom de är trötta på den korrupta despotiska regimen. I Lybien, Jordanien och Algeriet verkar samma sak hålla på att hända. Och i Iran har folk många gånger protesterat, men de har fängslats och dödats. Det är knappats så att alla dessa människor kämpar mot despotiska regimer bara för att hjälpa en ny, värre despotisk regim till makten.

    Och hur ser den västerländska fria demokratin ut? Irland har antagit en lag mot blasfemi. Och det har ingenting med muslimer att göra, utan handlar om katolicismen. I Irland, Polen och delvis Spanien också är abort i princip förbjudet, och flera länder verkar vara på väg åt det hållet. Kristendom igen.

    Ryssland är knappast en demokrati heller. Vitryssland är dock ännu värre. Har du hört talas om protesterna mot valet och Lukasjenko? Tiotusentals, kanske fler har protesterat. De slogs brutalt ner, några dödades och nu väntar långa fängelsestraff.

    USA och ”Väst” har sedan andra världskriget gjort felet att stötta sin fiendes fiende, oavsett hur despotisk den regimen är. Under kalla kriget har alltid handlat om en maktkamp, kampen mot kommunismen, medan det efter det handlat om pengar. Har man ekonomiska fördelar av ett land, spelar det ingen roll om folket där är förtryckt och svälter ihjäl eller mördas.

    Men i och med 9/11 har USA tagit en mer aktiv roll i byggandet av demokrati i världen. Det har de sagt. I själva verket är det USA:s olje- och vapenindustri som gynnas av dessa långa krig. Och vi vet alla att många som innehar höga politiska poster i USA också är med i styrelser eller har andelar i olje- och vapenindustrins diverse företag.

    När det gäller försöken att bygga demokrati utifrån, dvs. att ett land kommer in med sin militär, störtar en diktator och därmed befriar det förtryckta folket, det fungerar aldrig. Varken i praktiken eller teorin. (Statsvetenskap är här viktigt; det finns inte en enda stats- eller samhällsvetare som har hävdat det motsatta). Demokrati byggs alltid underifrån, demokrati kommer alltid från ett folkligt uppror.

    Men det är sant att folket i Tunisien knappast vill ha västerländsk demokrati. De vet faktiskt inte ens hur en västerländsk demokrati ser ut. Men de har bestämt sig för att spola sin diktator, de vill trots allt ha frihet. Det får bli fria val, frihet och demokrati på deras egna villkor. De kommer knappast vilja skapa sig fiender av väst. Muslimer är inte så konstiga som du säger. Faktiskt, om muslimer var så fuckade som du hävdar, tror du inte att minst hälften av Sveriges halv miljon muslimer redan skulle ha orsakat många och stora oroligheter med många dödsoffer? Tror du inte att det skulle vara svenska försvarsmakten istället för polisen som hade bekämpat upprorsmakarna? Tror du inte att någonting liknande som hände i Rwanda 1994 hade hänt i Sverige? Tänka sig… Kristna människor i ett kristet u-land mördade nästan en miljon andra kristna människor på knappt ett år. Och det kristna Väst grep inte in, utan tittade på. Trevligt, eller hur? Men det var inte några muslimer som mördade en miljon människor. Varken Hitler eller Stalin var muslimer. Visst, Saddam Hussein var en muslim, men han var knappast troende. Och han har knappast lyckats döda ens 100 000 människor. Fast ett enda oskyldigt dödsoffer är ett för mycket. Nå, ja…

    Du kan sluta drömma om ett framtida galna, rabiata EU-muslimers krig mot er kristna, etniskt ”rena” EU-medborgare. Majoriteten av Sveriges muslimer utbildar sig, söker arbete eller redan arbetar och betalar skatt. Jag känner faktiskt två personer som går på jobb- och utvecklingsgarantin. Alla i deras grupper var svenskar, förutom en finländare och en kille vars mor- eller farföräldrar är danskar. Inte en enda ”invandrare” finns där, och knappast en muslim heller. Men den ena gruppens jobbcoach var muslim, och han hjälpte dem att utvecklas och söka jobb på andra vis än det traditionella sökandet på annonser. Den andra personen går i fas 2, där tanken är att de ska hitta/få en praktikplats. En av fyra handledare är muslim, fast från den europeiska kontinenten. ”The plot thickens”.

    Du hävdar: ”Islam tillåter inte fritt tänkande, vilket ligger som en våt filt över hela samhället, ekonomin, industrin, vetenskapen etc. I bästa fall är dom som apor, härmar oss!”

    Fantastiskt! Fantastiskt idiotiskt alltså. I islam, enligt den heliga boken, ska människor studera, utbilda sig, lära sig. Ekonomin och vetenskapen var långt före Europas. Men det var innan industrialiseringen. Industrialiseringen medförde mer pengar och bättre vapen. Hela det muslimska Mellanöstern var länge franska och brittiska kolonier. Det var knappast så att kolonialmakterna hjälpte sina kolonier att utvecklas. Nej. Kolonierna gav billig arbetskraft och naturresurser. Tänkte kolonialmakterna på det koloniserade folkets frihet och demokrati? Knappast. Kvinnor hade inte ens rösträtt i deras egna hemländer och barn fick slita i fabriker. Och det gällde att hålla det koloniserade folket i schack. Därför var det mycket bekvämt att låta en diktator ha makten, en diktator som brutalt slår ner varje antydan till en revolt mot kolonialmakten och mot honom själv. Samma sak gällde i Indien och på andra ställen.

    När man sedan tänker efter och inser att kolonialmakternas tid tog slut först efter andra världskriget, är det inte konstigt att varje före detta koloni är idag ett fattigt land, oftast med en diktator vid makten. Det gäller både kristna och muslimska länder. Det är den historiska kontexten och det historiska arvet. Stort tack till de fria, demokratiska europeiska länderna. Och stort tack till dem och USA för sina insatser mot fattigdomen i bl.a. Afrika. Deras insatser under de senaste 20-åren har lett till att nästan all jordbruk slog ut. I Indien tar jordbrukare livet av sig tack vare Västs krav på effektivisering. Små jordbruk tjänade man inga pengar på, men man hade mat på bordet. Kolla exempelvis på ”Hellre ko i EU än bonde i Indien” (http://www.tv.nu/p/10051522002250kunskapskanalen).

    Mycket bra av dig också att lyckas kalla muslimer för apor också genom att klämma in det i texten. Kreativt, det måste jag säga, och ett bra sätt att dra alla över en kam.

    Här kan du se en massa muslimer som apar efter västerlänningar. Det är ungefär som när små söta schimpanser kläs ut för filmer, eller hur? http://muslimswearingthings.tumblr.com

    Jag föreslår bara att du läser på. Du verkar sakna många, många kunskaper i, för det första, historia. Men också grundläggande kunskaper om demokrati, om utveckling av demokrati i Europa genom seklen. Dessutom skulle det vara bra om du kunde läsa på om gamla och nya former av rasism och hur rasism har utvecklats bara sedan andra världskriget. Och du behöver att lära dig en hel del om nationalism och dess olika former (etnisk, kulturell, historisk, biologisk, etc). Där bör du också lära dig vad har gjorts i nationalismens namn runt om i världen under historiens gång. Någonting positivt? Nej.

    Du kanske bör ta del av Koranens råd: UTBILDA DIG och tänk själv. Tro på gud och respektera dina medmänniskor. Tro på gud men försök inte att omvända icke-troende, eftersom gud har bestämt att de inte ska vara troende och därför är de inte det.

    Nu är det så att du inte behöver tro på gud, men att du ska utbilda dig och respektera människor. ”Den som dödar en människa utan någon rätt är som att han dödat alla människor”, Koranen 5:32. Samma sak bör också gälla på verbala generaliseringar och angrepp. Din mor, som du förmodligen älskar, skiljer sig inte mycket i sin kärlek till dig som muslimska mödrars kärlek till deras barn.

    Väx upp och läs lite.

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Jan 16, 2011 @ 16:48:45

      Tack för elogen! Jag tror muslimerna är underbara människor! Ärligt! Men islam är problematisk. Det är vad jag säger! Med apor menade jag inte att dom är dunma! För det är dom inte, egentligen! Men religionen begränsar dom!

      Utan väst skulle dom dö i triviala sjukdomar, fortfarande bara rida kamel och sakna både datorer och internet. Dom bara härmar oss, inget annat! Kan inte skapa ett skit av värde!!! Det är den enkla sanningen! Det enda dom är duktiga på är våld! Men inte ens det klarar dom på egen hand! Dom får vapen från oss! Flygvapen, tanks, gevär, rubbet!!!

      Jag hoppas jag har fel, men historien och koranen pekar på att muslimska länder kommer att ha jätteproblem under hundratals år framåt! Dom skulle slåss tills dom dör eller svälta ihjäl!

      Oavsett vad du tycker om Irlands och andra länders lagar så är dom demokratiska! Och jag har kritiserat USA:s dubbelmoral i min blogg (sök på ”draksådd”). Och jag pratar om återkommande mönster. Rwanda är knappast något återkommande mönster, och knappast typisk för kristna länder. Men diktatur är typiskt för muslimska länder! Det är också skillnad på Europa och Afrika! Och jag instämmer, väst svek! Vi är inte bra på att hjälpa! Så vi bör skita i det! men då skulle väl hela arabvärlden svälta ihjäl!

      Antingen har man demokrati eller inte! Demokrati innebär fria val! Vad skulle det vara för ”muslimsk” demokrati du snackar om? Som Iran? Dom kallar det för demokrati.

      Sanningen är att en mer misslyckad civilisation har världen aldrig skådat! Fiasko är rätta ordet!

      Svara

    • alexpunktpe
      Jan 16, 2011 @ 20:02:04

      Mycket bra uttryckt.

      Svara

  5. Muslimen
    Jan 16, 2011 @ 15:20:06

    Tja om bloggen heter klartext då är det väll dax att nån talar i klartext.

    Man måste förstå att situationen i de muslimska länderna ser så ut pga av väst. Ett exempel; Egypten får från Usa, näst efter Israel, det största pengamilitära bidraget som finns. Ett land med ohyggliga rapporter om mord, tortyr och förtryck. Varför får de det? Kanske Mubaraks (Egyptens president) egna ord ger en bra bild. Han blev frågad; Vad har du att säga till vissa västmakter som vill avsätta dig? – Ja, de kan ju försöka då kommer jag bara att öppna alla mina fängelser (alltså släppa ut islamisterna som kommer att sluka upp Israel). Det här är bara ett exempel på alla muslimska länder just nu. Så svaret på hur man blir av med muslimer i Sverige – SLUTA INVADERA VÅRA LÄNDER, som det svenska mottot går som man bäddar får man ligga.

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Jan 16, 2011 @ 16:00:22

      Vi borde lämna alla muslimska länder och stänga gränserna! Då skulle ni svälta ihjäl!

      Och visst är det så att utan diktatur blir islamisterna starka i dessa länder. Instämmer helt! Jag tycker alltså att man bör lämna muslimska länder, stänga gränserna hermetiskt och så får ni slå ihjäl varandra i lugn och ro! Instämmer!

      Den muslimska världen har ingen vetenskap, inga innovationer etc. Dom skulle fortfarande klättra i träden fortfarande om det inte var för väst! Ni skulle varken ha internet, bilar eller mediciner. Ni skulle rida på kameler och stena kärringar hela dagarna. (se den andra videon i inlägget!)

      Alla som inte råkat hitta ollja är tiggarstater! Dom skulle svälta ihjäl 1 år efter vi lämnat! Sen vore det bara att gå in och ta över.

      Svara

  6. TetraB
    Jan 16, 2011 @ 15:01:38

    HAHAHA!
    Det är verkligen tragiskt att beskriva alla muslimer som vore de islamister. Du ”Klartexten” behöver utbildad dig i ämnet innan du skriver mer.

    Alla muslimer följer inte Koranen bokstavligt. Det är extremt få som gör det. Sjävlklart vill och kämpar folket i så gott som alla mellanösterdiktaturer för korrekt demokrati. De rörelserna är faktiskt också väldigt stora, men de har du ju undgått att ens märka.

    Att jämföra Gaza med Algeriet är också bisarrt. Gaza är inte ens ett land. Och varför undviker du då att tala om Västbanken som INTE är islamistiskt? Eller Malaysia?

    Att hetsa mot muslimer är idioti. Det leder ingenstans.

    Det är självklart att Tunisien KAN bli en demokrati och att de FLESTA där kämpar för det, men för det behövs rejält externt stöd, t ex för att hålla militären på mattan. Om det blir en demokrati eller ej nu, det återstår att se, dock.

    Men det är klart att sekulära demokratier med muslimsk majoritet skrämmer folk som ”Klartexten” och andra Sverigedemokrater och rasister. För då förlorar man ju sin fiende och man får svart-på-vitt att man haft fel.

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Jan 16, 2011 @ 15:53:55

      Jag har aldrig påstått att alla muslimer är islamister. Islamisterna har stöd även av icke islamister. Men många är det t ex i Gaza, Turkiet, Egypten osv. Ifall jag har fel, varför är då nästan alla muslimska länder diktaturer?

      Svara

      • TetraB
        Jan 16, 2011 @ 22:54:08

        Det har ju inte med islam att göra att de är diktaturer. Det har med koloniernas historia att göra. När de fick självstyre tog i de flesta fall hårdhänta despoter makten, antingen direkt eller via kupper senare. Du skall titta på alla diktaturer istället för att enbart rikta in dig med islam som grund. Nigeria är ett bra exempel som led under en av de absolut värsta militärjuntorna någonsin under 80- och början på 90-talet. Där har muslimerna alltid varit förtryckta (även nu, trots att det nu är en fungerande demokrati).

        Islam används gärna som en tillgång av diktatorn för att behålla sin makt, men det är inte religionen i sig som skapat diktaturen eller ens lett fram till den.

        Och du påstår visst att alla muslimer är islamister. Du använder genomgående ordet ”muslimer” i dina texter. Du förstår uppenbarligen inte skillnaden på ord som ”muslim”, ”islam” och ”islamist”. Du slänger dig också med ”sharia” som vore det ett enhetligt lagsystem.

        Du säger att man i Algeriet och Gaza ”valde” ”islamister”, vilket såklart blir felaktigt. Det är som om miljontals offer för diktaturer får skylla sig själva för att de ”valt” sin diktator. Säger du samma sak om Burmeser och Nordkoreaner?

        Om du dessutom uttrycker kritik mot islamister måste du konkretisera detta och berätta VILKEN SORTS islamst detta är och VARFÖR du tycker personen i fråga är farlig. Islamist betyder faktiskt enbart att det handlar om en politisk muslim som ser islam som en del av politiken. Det finns, faktiskt, moderata islamister som har en politisk agenda som är väldigt lik våra västliga idéer. En är Tunisiens exilledare Rashid, t ex, som förespråkar vad man i Sverige skulle kunna kalla ”feminism”. Men du använder ordet ”islamist” som om det handlar om terrorister eller farliga galningar.

        Svara

        • KLARTEXTEN!
          Jan 17, 2011 @ 07:22:21

          Skyll inte på kolonialismen. Det kapitlet avslutades för länge sen! Muslimerna har själva haft makten i många år! Så dom har själv ansvaret för sina samhällen. Hade dom velat ha demokrati hade dom haft det redan!
          Först måste du begripa vad en islamist är. Det är en muslim som vill skapa ett sharia-samhälle! I Algeriet och Gaza valde folket islamisterna! I Iran lyftes Khomeiny till makten av folket. I Turkiet är dom i regeringen! I Egypten är dom en maktfaktor. Det visar tydligt att muslimerna i dessa länder gillar islamisterna! Att islamismen (sharia) är viktigt för det vanliga folket, eller hur?

          Svara

  7. T
    Jan 15, 2011 @ 14:19:03

    Vad är det här för rasistiskt trams?

    Jag har själv vänner i Tunisien och det är ett av de mest sekulariserade länderna. Det går inte att jämföra Tunisien med Iran, det är som att jämföra svenska sekulariserade protestanter med fundamentalistiska, ortodoxa katoliker.

    Jag kan köpa att Iran idag styrs av religiösa fundamentalister men det är knappast fallet i Tunisien. För övrigt pratar tunisier också franska och unga tunisier har en ganska god inblick i västerländsk kultur eftersom de hittar på finurliga sätt att kringå censuren på youtube och liknande. De drömmer om en bättre värld och vill studera i Tyskland eller Frankrike men har inte möjlighet att lämna landet medan vi svenssons kan åka ner på charter till Tunisien utan något krångel. Det är en skillnad…

    Ditt argument om att demokrati är kompatibelt med kristna men inte muslimska länder är också nys. Hade du sagt det för 40-50 år sedan så hade större delen av den katolska världen inte heller kunnat anses var kompatibel med demokrati då flera katolska länder också var diktaturer.

    Svara

    • Stig Palm
      Jan 15, 2011 @ 14:37:34

      Du missbrukar ordet ”rasism”. Muslimer är ingen ras.

      Svara

    • KLARTEXTEN!
      Jan 15, 2011 @ 15:05:52

      Se på den muslimska världen. Diktatur är normen! Och så gott som alla kristna länder är fina demokratier! Hur förklarar du det?

      Förstår du inte vad jag skrivit? Ett muslimskt land som inför fria val får islamister som hotar att vinna valen, och diktatur är det enda som kan hindra detta!

      Och vad är det för trams att dom pratar franska? Det gör algerierna också och dom valde islamisterna till makten! Lyckligtvis tog militären över! Så språket har ingen betydelse! Naturligtvis finns individuella undantag, men de är just undantag!

      Muslimer i allmänhet är emot yttrandefrihet. Det har Muhammedkontroversen visat! Eftersom yttrandefriheten är en förutsättning för demokrati så omöjliggör deras värderingar verklig demokrati.

      Svara

      • T
        Jan 15, 2011 @ 15:36:24

        Vad grundar du dina påståenden på?

        I Tyskland är ett kristet parti det största partiet. Innebär det en fara för demokratin? Tror du på allvar att de flesta röstar på CDU för att de är kristna eller snarare av andra skäl?

        Unga tunisier vill inte ha censur, de vill också kunna surfa fritt på nätet och åka på chartersemester precis som svensson kan… det verkar faktiskt som att du har fördomar… Vilka tror du det är som installerar censur- och övervakningssystem i muslimska länder? I Libyen är det t.ex. svenska företag som är medgörliga. Det är alltså knappast så att vi betalar dem, de betalar oss.

        Att de pratar franska? Hur tror du annars att jag, som inte kan mer än en handfull ord på arabiska, skulle kunna kommunicera med tunisier?

        Hur många Tunisiska muslimer känner du som har uttalat sig om muhammedkontroversen? Jag har aldrig hört någon tunisisk muslim nämna den…

        Så om jag förstår dig rätt: du förespråkar alltså diktatur för att en demokrati skulle kunna innebära att folket själva väljer ”islamistiska lagar”? Just fint. Demokrati innebär väl ändå att folket ska få bestämma själva, eller är det du som bestämmer vad tunisierna ska tycka?

        Svara

        • KLARTEXTEN!
          Jan 15, 2011 @ 15:53:18

          Gode gud! Döm efter verkligheten! Kristna och sekulära länder är dom finaste demokratierna! Muslimska länder är motsatsen!

          Jag vet väl att tunisier och algerier talar franska. Men det hjälper dom inte!

          Kristendomen är kompatibel med demokrati, men det är inte islam, så kristendomen är inget problem!! Unga tunisier som demonstrerade mot vår yttrandefrihet vill luppenbarligen inte ha yttrandefrihet! Eller hur? Jag förnekar inte att dom önskar yttrandefrihet åt sig själva! Men inte åt sina meningsmotståndare! Därför sitter dom i skiten och lyckas aldrig kravla sig upp!

          Jag önskar att Tunisen blev en fullfjädrad demokrati! Men det är och förblir en önskedröm! Inget annat! Vakna upp! Muslimerna önskar inte yttrandefrihet och därmed blir demokrati omöjlig! Vår enda uppgift är att förklara varför muslimska länder är diktaturer. Dom är nämligen det!

          Det är väl dags att du skaffar TV om du inte sett massdemonstrationerna mot vår yttrandefrihet under Muhammedkontroversen!

          Vad är din förklaring till att muslimska länder är diktaturer? Det är ju skitländer hela högen! Till 99 %

          Svara

          • T
            Jan 15, 2011 @ 17:23:41

            Det här är lönlöst… Du skrev ju själv i förra inlägget att du tycker att det är BÄTTRE att de är en diktatur än en muslimsk demokrati.

            Det verkar som om du vägrar se att det finns nyanser i religionsutövande och att alla muslimer inte är extremister. Jag tycker inte heller att extremisterna har rätt att begränsa yttrandefriheten eller demokratin men tror inte för den sakens skull att alla muslimer vill det.

            Ha en fin kväll och tona ned lite på hatet, kärlek finns ju i kristendomen också…

          • KLARTEXTEN!
            Jan 15, 2011 @ 19:05:02

            Sekulär diktatur är bättre än sharia! Kanske jag var otydlig!

            Oavsett hur muslimerna är så kan vi konstatera att praktiskt taget alla muslimska länder är diktaturer. Jag har förklarat varför. Har du en bättre förklaring? Man är ingen extrem muslim för att man respekterar koranen grundläggande teser! Det borde du begripa! Tilldessa teser hör att den är Guds ord, vartenda ett, dvs inget får ifrågasättas!

            Även för normalmuslimen är demokrati och yttrandefrihet uppenbarligen onormalt! En normalmuslim respekterar islam mycket mer än den vanlige västerlänningen respekterar kristendomen!

            Om det är så att normalmuslimen vill ha demokrati, varför har dom inte demokrati då??? Varför byttes shahen ut mot mullorna? Varför valde normal-algerierna sharia framför demokrati? Samma sak gjorde den normale Gaza-invånaren! Den vanlige Turken har satt islamisterna i regeringsställning och den normale egyptiern har gett islamisterna där en stark ställning! Varför växer islamisterna i dom flesta muslimska länderna? Uppenbart att du har fel!

            Du blundar för verkligheten och ägnar dig åt önsketänkande! Vi får vara jävligt nöjda om en ny diktator tar över i Tunisen istället för att det blir en shariastat! Tom i Turkiet är många oroade för en sådan utveckling! Du måste bedöma muslimska länder efter verkligheten, inte efter vad du önskar!

            Du kan inte döma ett helt land efter dina ”kompisar”! Oddsen är helt klart dåliga om vi ser på utvecklingen i grannländer och övriga muslimska länder! Om det inte ser svart ut, så är det i vart fall mörkt!

      • TetraB
        Jan 16, 2011 @ 15:06:17

        ”Diktatur är normen!”

        Förstår du ens VARFÖR det är diktaturer i dessa länder? Det har precis ingenting med islam att göra. Du bör läsa på lite om de här ländernas bakgrund och historia, så kanske du lär dig något också.

        Du gör dig bara larvig när du kommer med påståenden som påskinar att folket i de här länderna VALT sin egen diktatur.

        Svara

        • TetraB
          Jan 16, 2011 @ 15:17:19

          Klartexten:

          Tror du på allvar att det är Islam som är anledningen till att de här länderna är diktaturer? Du skolkade från historian i skolan va?

          Har du ens hört talas om ”kolonier”?

          Svara

        • KLARTEXTEN!
          Jan 16, 2011 @ 15:54:43

          Islam är den gemensamma nämnaren för dessa länder, så uppenbart har det mycket med islam att göra! Spanien, Grekland, Argentina etc var tidigare diktaturer men är nu fullfjädrande demokratier. Sån utveckling förekommer inte hos dom muslimska länderna!

          Svara

          • TetraB
            Jan 16, 2011 @ 22:57:14

            Du bör verkligen läsa på om de här ländernas historia. Tror du på allvar att det är pga islam som vissa diktaturer är diktaturer? Hur förklarar du då diktaturer i andra länder?

            Läs på ORDENTLIGT om diktaturerna du klagar på så får du se att du helt enkelt har fel.

          • KLARTEXTEN!
            Jan 17, 2011 @ 07:29:48

            Självklart är det pga islam! Islam är oförenlig med demokrati! Sök på nätet och youtube om detta! Fråga varje troende muslim! Diktaturer i andra länder är sporadiska och ersätts regelmässigt med demokratier. I muslimska länder ersätts diktaturer av andra diktaturer!

    • Anonym
      Jan 15, 2011 @ 16:27:59

      Iran innan mullorna var sekulariserad. Tunisien kan faktiskt bli ett nytt Iran.

      No doubt.

      Svara

      • KLARTEXTEN!
        Jan 15, 2011 @ 16:46:54

        Instämmer! Hoppas dock inte på den utvecklingen förstås. Iran illustrerar hur en diktatur tenderar att ersätta en annan i den muslimska världen. Har väl aldrig hänt att en diktator störtats följt av demokrati!

        Svara

  8. PJ
    Jan 15, 2011 @ 13:29:26

    Struntprat! Du är en arg liten sverigedemokrat! Som använder utropstecken som en illiterat!

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Jan 15, 2011 @ 15:01:49

      Är utropstecknen det enda du kan klaga på så får jag väl vara väldigt nöjd! Klarar du av att argumentera?

      Svara

  9. ÄRRHÅ
    Jan 15, 2011 @ 12:50:58

    ”Sekulära demokratier av västerländskt snitt är inte möjliga i dessa länder förrän folket blir så pass sekulära att religionen betyder lika lite som hos oss.”

    Detta resonemang håller inte riktigt. Titta på ett land som USA där religionen genomsyrar samhället fullständigt, men där demokrati och yttrandefrihet rådet (om än med vissa brister). Så länge man kan acceptera en sekulär stat spelar det mindre roll i vilken grad befolkningen är religiös eller inte.

    Kolla på bilder från demonstrationerna i Tunisien, där deltar både kvinnor och män. Tror du dessa många gånger välutbildade kvinnor demonstrerar för shairalagar där de för resten av sina liv kommer vara förpassade till hemmet?

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Jan 15, 2011 @ 13:18:08

      Demokrati är uppenbarligen kompatibelt med kristna eller sekulära samhällen! Dock inte med muslimska. Den slutsatsen kan du således dra!
      Ett välutbildat folk som iranierna förde Khomeiny till makten! Det handlar uppenbarligen inte om utbildningsnivå (även om det är ett plus)!

      Annars skulle det finnas hur många muslimska demokratier som helst! Nu är praktiskt taget alla diktaturer. mer eller mindre!

      Muhammedkontroversen har visat att muslimerna inte önskar yttrandefrihet, som ju är en förutsättning för verklig demokrati! Dom har inte de värderingar som är nödvändiga för ett demokratiskt samhälle! Dom accepterar inskränkningar i yttrandefriheten och därmed diktatur!

      Svara

      • TetraB
        Jan 16, 2011 @ 15:12:55

        Men förstår du ens hur ”Muhammedkontroversen” startades i dessa länder? Du förstår inte att de sittande diktatorerna använder alla till buds stående medel för att sitta kvar? Du ser inte att dessa demonstrationer och aktioner är sanktionerade från regeringarna?

        Du förstår inte att i en diktatur så bestämmer sittande regering om vad som skall hamna i TV-rutan och vad som de vill visa?!

        Svara

        • KLARTEXTEN!
          Jan 16, 2011 @ 15:57:56

          Jaså diktatorerna tvingade 1000 taxichaufförer att strejka pga Muhammedteckningarna, och dom tvingade fram överfallen på Lars Vilks! Musilmer överallt är emot yttrandefrihet! Är du döv och blind?

          Svara

          • TetraB
            Jan 16, 2011 @ 22:59:42

            ”Musilmer överallt är emot yttrandefrihet! ” [sic]

            Sådana kategoriska yttranden är så korkade att du inte ens själv kan tro på dem. Av de ca 1,4 miljarder muslimer som existerar är det självklart att majoriteten önskar yttrandefrihet. Varför tror du ens protester i de här länderna sker? Se på Tunisien nu: de har friare internet än vad vi har i Sverige!

            Och ja – diktaturer tenderar att skicka ut folk att demonstrera. Vet du inte det? Du kanske borde gå en ABF-kurs i diktaturer.

          • KLARTEXTEN!
            Jan 17, 2011 @ 07:26:40

            Om dom önskar yttrandefrihet, varför demonstrerade dom mot Muhammedkarikatyrerna, mot Lars Vilks? Dom önskar yttrandefrihet åt sig själva, inte åt sina meningsmotståndare! Så funkar dom!

            Jag förnekar inte att en minoritet muslimer är för verklig yttrandefrihet. Det är möjligt. Men dom är heller inte religiösa, dvs egentligen inga muslimer.

  10. Feliks Laser
    Jan 15, 2011 @ 11:00:32

    Mycket klokt skrivet men jag ser inte hur ditt hemland Sverige ska stoppa ”flyktingar” från dessa länder som 5 minter efter att ha fått uppehållstillstånd åker utan risk till hemlandet och hämtar ytterligare
    10 hungriga ”flyktingar” med mindre västerländsk människosyn.

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: