Ingvar Kamprad – helt OK!

Så länge Ingvar Kamprad agerar i enlighet med lagen så bör han i princip inte kritiseras. Särskilt med tanke på all skatt han redan betalt till vårt land under ett halvt sekel! Varje år betalar IKEA många miljarder i svensk skatt!

Sen tillkommer all goodwill han sprider för Sverige! Varje gång han öppnar munnen gör han fin reklam för Sverige! Han är för mig lika svensk som Dalahästen, oavsett var han bor eller skattar. IKEA har nytta av sin svenska image, liksom Sverige gynnas av IKEA! Det är väl det optimala, en symbios där båda vinner, eller hur?

Jag anser Uppdrag Granskning vara ett fantastiskt program och såg med intresse på deras senaste avslöjande, om IKEAs miljarder (länk längst ner). Kan dock inte säga att jag upprördes! Snarare gladdes jag åt att mannen inte var så korkad att han gett bort sitt livsverk!

Dom flesta har väl sett utskällningen av den gode journalisten. Journalisten gjorde säkert ett fint och seriöst arbete, så det är inte fråga om det! Men jag tror att Ingvar, helt korrekt, uppfattade det hela som ett angrepp på hans person. Och han gav prov på dom egenskaper vi gillar mest: förmågan att visa känslor och oförmågan att ta skit,  rövslicka och göra sig till!

Jag kan föreställa mig att han upplevde det som en småaktig häxjakt, på en man som gjort mer för landet än någon annan (även om han inte tänkte just så) ! Hade journalisten bara publicerat uppgifterna så hade det inte hänt något, men trycker han upp det i ansiktet på Ingvar får han räkna med en reaktion! IKEAs framgångar beror på att Ingvar är just Ingvar! Han besitter egenskaper nödvändiga för att bygga världsföretag! Till dom egenskaperna hör inte rövslickeri.

Jag säger inte att IKEA inte får granskas! Bara att granskningen inte förminskar Ingvar Kamprads storhet som människa och entreprenör!

Vi vet alla att journalister gärna mörkar politiskt inkorrekta fakta och därigenom bedrar svenska folket! Men dom hoppar gärna på den som gjort mest för Sverige de senaste 100 åren! Hur berättigat är det?

Hans lagliga skatteplanering och imageskapande är ett icke-problem! Jag skulle föredra att journalister ägnade sig åt verkliga problem!

Han har inte stulit sin förmögenhet, eller spekulerat på börsen! Han har skapat i klassisk entreprenöranda! Jag har sett alla program om Ingvar Kamprad, t om jobbat på Ikea en kortare tid (helgjobb under grundskolan) och jag gillar den mannen!

Sen har vi Kamprads ungdomliga nazistsympatier. Det var inte så märkvärdigt som det låter. Alla vet att jag är en frenetisk nazistmotståndare! Men att på 30-talet tro på nazismen, i skuggan av den stora depressionen, och demokratiernas misslyckande, är inte så märkvärdigt som det låter. Notera att Per Albin Hanssons regering införde kravet att judarnas pass skall stämplas med ”J” och att dom instiftade Rasbiologiska institutet. Jag tror att varken Kamprad eller regeringen var intresserade av någon judeutrotning. Jag tror inte dom ens föreställde sig något sådant. Senare har Kamprad och dom flesta andra tydligt tagit avstånd från nazismen. Jag tycker det är rimligt att ta honom på hans ord! Han har inte gjort en fluga förnär och hade även judiska vänner.

Inget ont om Kungen, men i rättvisans namn bör vi jämföra: Han har bara parasiterat på svenska skattebetalare. Klipper snören då och då. Barnen lever ett jetsetliv utan att familjen gjort sig förtjänta av ett öre! Vi skattebetalare har gjort familjen till mångmiljonärer och alla tävlar om deras gunst genom smicker och inställsamhet! Jämför med Kamprad! Vem har ärligt förtjänat sina pengar?

Om han nu överdriver sin ”dumhet” så är det väl ändå ganska svenskt! Det bör vi vara stolta över! Vi gillar ju inte precis när folk skryter så vi borde applådera när folk gör motsatsen! Eller har vi problem med det också? Självklart är mannen ett geni! Har Ingvar Kamprad ljugit så har han gjort det för attgynna företaget IKEA! Det är ju det han lever för! Det är vita lögner i så fall och dom är OK! Politikerna ljuger dagligen, men med svarta lögner! Om han framställer sig själv i ett visst skimmer så gör han inte det av elakhet, utan i den mån han har en baktanke, så är det naturligtvis för att gynna IKEA. Är det fy skam? Jag har svårt att se det.

Hade Ingvar dansat efter vår pipa hade IKEA inte existerat idag!

Jag tycker det hade varit trist om Ingvar inte ägde sitt livsverk! Han förtjänar det! Vad han säger om ägandet är sekundärt! Med tanke på all den skatt han betalar årligen så unnar jag honom att skatteplanera! Vad Ingvar Kamprad gjort och fortfarande gör för Sverige är mer än nog!

Den av oss som gjort 1 % av vad Ingvar gjort för Sverige kan kasta den första stenen!

Uppdrag granskning om IKEA

Uppdrag granskning reaktionen 

Ingvar Kamprad intervju 1991

r ?  d t t t u ? e r       d g a a t r d l     r  n ”    ”   ”        g  p t r t a a d

20 kommentarer (+lägga till din?)

  1. rose-marie jönsson
    Aug 19, 2012 @ 13:46:51

    jag har alltid beundrat ingvar kamprad ,tänk så många arbetstillfällen han skapat både här hemma och i utlandet sluta att rota i hans affärer låt han gömma sina pengar vad han vill det har ni inte med att göra ,,ni är bara gröna av avund om jag varit i hans kläder hade jag gjort likadant ,,ni också tror jag alldeles bestämt ni ska bara klaga rör inte ingvar han är guld värd

    Svara

  2. jullebulle
    Mar 13, 2011 @ 16:05:24

    wow, vilket underbart inlägg! du tar verkligen ställning och du gör det briljant!

    Svara

  3. Gisela Montan
    Feb 02, 2011 @ 12:34:55

    Hej – kan någon rätta mina stavfel i mitt inlägg om IKEA, tack – jag skrev på tåget och det ”gungar”…
    Jag vill göra ett tillägg – Tack vare IKEA, kan många länder utvecklas, erbjuda trivsamma hem, ge stolta medborgare, som kan företräda demokrati. Jag är övertygad om att IKEAs affärsidé sprider demokrati över världen. Usch vad jag skäms över svensk TV, Eva Hamilton,du borde veta bättre.Gör ärliga program, sprid entreprenörskap, jag kan göra det åt svensk TV, program om hur det borde vara, sanna berättelser om hur man bygger bra demokratier där ett företag som IKEA bidrager. Välkommen höra av dig Eva Hamilton. Mvh Gisela L Montan, Stockholm

    Svara

  4. Kenneth Karlsson
    Jan 31, 2011 @ 01:48:50

    Vill bara säga tack för din blogg, nyligen upptäckt. Och du har helt rätt om Kamprad (och om islam också).

    Svara

  5. Stig Palm
    Jan 29, 2011 @ 21:03:06

    Insändarna här borde skicka detta till hon Folpartisten Cecilia Malmström i EU Parlamentet. Hon som var duktiga ordningsflickan i skolan och som talar så käckt. Nu säger hon att vi har fått en Europafästning som hindrar den fria invandringen för folk som vill få ett bättre liv? Ja, på vems bekostnad? Kommer de att bidra med något själv? Somalier, t ex.? Kanske de fonderade pengarna för ett utvecklat IKEA kan användas till dessa? Ingvar Kamprad blir philantrop av stort mått på bekostnad av IKEAs utveckling globalt.
    Ingvar svarade den envetne journalisten helt korrekt. Var t o m för vänlig.

    Svara

  6. Stig Palm
    Jan 29, 2011 @ 20:41:15

    OJ!
    Den här insändareartikeln bättre och vassare än den förra och borde stå i ALLA svenska tidningar!

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Jan 29, 2011 @ 20:55:39

      Tack!

      Svara

    • Gisela Montan
      Feb 02, 2011 @ 12:21:05

      Hej
      Jag har arbetat på IKEA i nästan sju år – Jag älskar KEA och jag är tacksam för all den utveckling och trevnad IKEA erbjöd mig och alla oss somarbetade där. Lyhördhet, förändringbenägenhet präglade företaget och jag ville gärna fortsätta arbeta dör, men min man ville till Stockholm…
      Jag blir arg på negativa skriverier om Ingvar kamprad – han är en fantastisk entreprenör, inspiratör och har förmåga att omge sig med bra personer. Han ger alltid mer än han tar. Han skapar jobb, arbeten, till tusenytals människor världen över. Han nobbar börsen, DET älskar jag. Han sa nej redan på 70-talet till börsen. Istället låter han överskottet gå till fler IKEAvaruhus och skapar därmed ännu fler jobb. Tack för det. Så borde fler företag göra. Han har inte gjort ngt olagligt som samlat pengar i Leichtenstein – jag är övertygad om att de pengarna kommer att vara en nödvändig buffert för att expandera, de komemr att användas bl a när IKEA drar in i KIna, för det kostar pengar att utvecklas och Kamprad vill fortsätta erbjuda låga priser och folkhem världen över. Så synd att våra hemska svenska banker inte kan ha Kamprads pengar är i Sverige, det kan politiker och banker skämmas över – DET vore ett tema för Uppdrag granskning – jag säger bara: Vad är det för idioter som får göra Uppdrag Granskning? Varför vill de inte bidraga till ett bättre samhälle? Varför tänker de inte längre? Som sagt jag är glad att Kamprads pengar sitter i Leichtenstein istället för i bratsens fickor – jag är ledsen för, och skäms över Sverige, som inte kan erbjuda Kamprads pengar på våra banker.

      Tack vare IKEA, kan många länder utvecklas, erbjuda trivsamma hem, ge stolta medborgare, som kan företräda demokrati. Jag är övertygad om att IKEAs affärsidé sprider demokrati över världen. Usch vad jag skäms över svensk TV, Eva Hamilton,du borde veta bättre.Gör ärliga program, sprid entreprenörskap, jag kan göra det åt svensk TV, program om hur det borde vara, sanna berättelser om hur man bygger bra demokratier där ett företag som IKEA bidrager.
      Välkommen höra av dig Eva Hamilton. Mvh Gisela L Montan, Stockholm

      Svara

  7. Ing. Sven-Olof Bengtsson-Svensson-Lundin
    Jan 29, 2011 @ 18:13:44

    Jag förstår inte vad problemet är. Att vinsten efter skatt flyttas till ett buffertkonto eller till andra marknader för att finansiera verksamhet där verkar högst naturligt.

    Men de menar förstås att IK skulle ta ut allt i lön och betala sociala avgifter så att han fick skatta bort sisådär 80% bara för att vara frivilligt sossesolidarisk med samhället. Ja då hade IKEA fortfarande varit ett rent lokalsvenskt företag med endast lokalproduktion av pinnstolar i hans hemby.

    Inse att Ikea är ett globalt internationellt företag, som gör som alla andra och behandlar skatt som en utgift. Vad skulle det annars vara? En inkomst?

    Alla internationella företag planerar var de ska betala skatt i förväg för att minimera utgifterna.

    Och franchisebolagen betalar som sagt skatt i det landet där de opererar, precis som MacDonalds eller Burger King.

    Och, för att besvara min inledande undring. Jag förstår faktiskt att problemet är att svenne banan inte förstår. Och därför kan media göra ”avslöjande” reportage och debattprogram som upprör bananerna i dess avslöjande och imbecilla okunnighet.

    De skulle kunna ha gjort precis samma reportage och kommit fram till samma avslöjande sanning om Volvo, Ericsson eller Scania – dock med skillnaden att de inte ägs av en stiftelse utan av aktieägare, mest utomlands.

    Och sen tar han emot pension! Skrämmande. Men jag tror inte att man kan avsäga sig det lika lite som man kan avsäga sig barnbidrag, fast man tjänar snuskigt mycket pengar. Det är helt enkelt rättvisa i dess enklaste och mest rättvisa form – man betalar in och får tillbaka senare.

    Så hela ”problemet” grundar sig egentligen i sosseriets mångåriga indoktring av befolkningen med sitt patologiska rättvisepatos, som egentligen är ren AVUNDSJUKA! Vilket kan översättas till: Alla ska ha det lika dåligt som den som har det sämst, så förenas vi i vår misär och sjuka gemenskap där vi tillsammans kan hata de som har det bättre och känna avundsjuka.

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Jan 29, 2011 @ 20:47:27

      Precis, avundsjuka är nyckelordet! Är det inte skrämmande att det är OK att attackera den gett det största bidraget till Sverige, men det är tabu att kritisera muslimska invandrare som tvärtom skadar landet! Det är sjukt! Bör vi kritisera alla invandrare som gjort mindre nytta än Ingvar Kamprad? Annars har vi olika måttstockar. Men det vet vi ju!

      Svara

      • Ing. Sven-Olof Bengtsson-Svensson-Lundin
        Jan 29, 2011 @ 22:17:53

        IK har inte gett några bidrag till Sverige. Hans franschiseföretag har betalat skatt. Punkt.

        Han har inget med muslimska invandrare att göra. Och jag ber dig att respektera det, likväl som i respons till mina kommentarer.

        vad gäller olika måttstockar så misstänker jag att du grundat lite(r?) väl djupt i lådvinet i kväll. Kanske du har en mer nykter syn på vad du just sagt i morgon. Då vi kan återupptaga diskussionen ifall du känner för det.

        För övrigt anser jag att det bara är tonåringar som mäter längden på utstickande föremål. När man blir lite äldre inser man att det är helt andra saker som gör en lyckad kväll framför brasan.

        Svara

        • KLARTEXTEN!
          Jan 29, 2011 @ 23:36:39

          Skatt är inte det gott nog? 9 miljarder per år har jag för mig. Och otaliga arbetstillfällen, goodwillen. Svenska möbler i många utländska hem. Inte fy skam. Jag tycker faktiskt det räcker!

          Han har inget med muslimska invandrare att göra, men jag kunde inte låta bli att påpeka dubbelmoralen hos journalistkåren! Formuleringen togs med under tvekan, men jag tycker du har en poäng, i vart fall känns kommentaren malplacerad så jag strök den formuleringen. Dom som vill framställa sig som präktiga och oväldiga, är riktiga lögnare och hycklare!

          Det enda jag druckit är f ö mjölk och kaffe. Kanske smakar vin lite senare, vet ej. Vilka utstickande föremål åsyftar du?

          Svara

          • Ing. Sven-Olof Bengtsson-Svensson-Lundin
            Jan 30, 2011 @ 00:17:00

            Bidrag == sosseterminologi.

            För övrigt: Skämt brukar inte vara problem att förstå för de flesta utan att lägga till smileys. Men för säkerhets skull :-))

          • KLARTEXTEN!
            Jan 30, 2011 @ 00:19:04

            Visst fattade jag, men vet bara inte vad i texten som skulle kunna representera utstickande föremål, i dina ögon. Försöker se logiken.

    • Observer
      Jan 29, 2011 @ 22:22:18

      Alla har ju rätt till sin egen åsikt, men var det inte så att 3 procent av all försäljning går som obeskattad royalty till IK’s stiftelse i Holland för att därefter obeskattad slussas vidare till Liechtenstein där miljarderna läggs på hög. Hur många andra möbelförsäljare har fått slå igen p.g.a. Kamprads tillvägagångssätt då de inte har haft samma privilegier att ta ut 3 % av all försäljning utan att betala skatt?

      Svara

      • KLARTEXTEN!
        Jan 29, 2011 @ 23:46:27

        Om det är lagligt och mot bakgrund av allt han gjort för landet, hur kan det vara fel? Det vore en sak om han var en onyttig tagare bara, men nu ger han mycket mer än han tar! Otroligt mycket mer. Vi måste se det hela i ett större perspektiv. Jag ser det som rimligt, ändå är jag anhängare av en väl utbyggd välfärd, följaktligen mer sosse än moderat i det avseendet. Vi måste sätta hans skatteplanering i relation till allt positivt han gjort och fortsätter göra. Ur det perspektivet och att det är lagligt, så anser jag det vara ok.

        Svara

  8. Kalle
    Jan 29, 2011 @ 17:04:18

    Kamprad är en av de verkligt stora svenska innovatörerna. Hur många jobb har han inte skapat ?
    Hur många familjer kan leva gott tack vare IKEA ?
    Men sådana småsaker retar ju bara upp vänstern ännu mer. Det enda som kan glädja dem är onödiga och obegripliga revolutioner typ Mao, Lenin och Pol Pot.
    För dem är vanligt hederligt arbete av ondo, tyvärr !

    Svara

  9. Stig Palm
    Jan 29, 2011 @ 16:34:33

    BRA sagt!

    I vanlig ordning, vänsterjournalisterna som INGET skapat och vill göra sig märkvärdiga.

    Svara

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 74 andra följare

