Mubarak-anhängarna slår tillbaks!

Länge trodde vi att motståndet mot Mubarak var kompakt. Nu har Mubarak-anhängare drabbat samman med hans motståndare.

Vad gäller motståndarna så vet ingen av oss hur mycket Muslimska Brödraskapet egentligen styrt det hela bakom kulisserna. Vi kan definitvt inte utesluta att dom orkestrerat dom ”spontana” demonstrationerna. Dom kan rentav ha orkestrerat demonstrationerna i alla berörda arabländer! Skulle inte förvåna mig. Behöver dock inte vara så. Vi måste vara medvetna om att dom är väldigt smarta och välorganiserade, med stora ekonomiska resurser.

Likaså kan även Mubarak-anhängarna vara styrda av Mubarak, kanske t om betalda av honom. I så fall inte första gången. Men det vet vi inte heller. Demonstrera för pengar är en sak, men att slåss, riskera sina liv, för en slant?  Det känns lite långsökt. Och engagemanget verkar äkta!

På ett sätt vill jag att Mubarak avgår, för jag är så jävla nyfiken på hur det skulle gå med landet. Min uppfattning är klar. Det skulle bli fria val, vilket sannolikt skulle vinnas av islamisterna. Efter en tid avskaffas demokratin och sharia införs. En man, en röst, en gång! Är egyptiska folket beredda till detta experiment för att stilla min nyfikenhet? Återstår att se!

Men sen kanske jag får dåligt samvete. Kanske bäst ändå att Mubarak behåller makten, sannolikt med våld. Tänk om folket, liksom iranierna, visar sig missnöjda med shariasamhället. Vad gör man då? Ber islamisterna avgå? Dom som väntat på makten i över 70 år! Skulle dom avgå för att andra inte respekterar Guds vilja? Verkar idiotiskt! Demokrati är dessutom en synd enligt islam. Ett land skall styras av Gud, inte av politiker!

Det mest fantastiska vore förstås om Egypten och resten av arabvärlden blev sekulära demokratier. Men jag kan inte tänka mig att dom är mogna för det. Religiositeten är alldeles för stark!

Folk i dessa fattiga länder kan mycket väl dessutom rösta på islamisterna av rent ekonomiska skäl, för att dom tror att deras ekonomi skulle förbättras.

Bör inte egyptiska folket få en chans att visa att dom vill ha en varaktig demokrati? Jovisst, gärna för mig,  det är ju inte mitt problem! Bara  dom inte gnäller efteråt! Och vi vill inte ta emot en massa flyktingar! Jag tror inte sharia i Egypten blir trevligare än i Iran.

D:     ”  å   t.    s   .   s   o  r n   n n r  g s  r        n  ”  ”        s  .  r n  s  n  n  s.    g  s t  r  n   s   g   e.     e n n     e  t n .  o      a         A:   n  a   r   t   a     e  r  r      n    r   . ?   n   g”  t t a  s a  r k  o   n    r  t   a t  e  r  r     r  a    r  .  ?  n     :     s e     r  t  n t  o !   t  p  3  n n o r     l  d  t s s  n   Sg  d n  a l t .   t  g d  n  a  l       t .   t r   t  o  A 0  r e t .  En t t r ?3 o s a s  r n n n m e r e  d  r l r m n t t r  u l r m  n t t t r r a t n d l s

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Kalle
    Feb 03, 2011 @ 10:54:14

    Det är som pest eller kolera ! Mubarak kvar betyder fortsatt förtryck, kontroll och fattigdom, utom för Mobarak.
    Avgår han och det blir fria val kan vad som helst hända ! Skrämmade ! I allra bäst fall blir det en demokratiskt regering, men hur länge brukar de få vara kvar i arabvärdlen !
    Det stora hotet är således islamisterna. Dom har obegränsade tillgångar från Saudi och tvekar aldrig att ta till våld. Det är ju en helig plikt för varje muslim att slå ihjäl första bästa jude man ser. Så man kan ju ana utveckling.

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Feb 03, 2011 @ 12:44:01

      Jo det är svårt. Kan inte förneka att jag är oerhört nyfiken att se vad som blev resultatet av att Mubaraks hela regim avgick. Men bodde jag i Egypten skulle jag göra allt för att förhindra det förloppet. Resultatet kan bli 50 år av sharia, att gå ur askan i elden för egyptierna. Skule sannolikt ge en dominoeffekt också i hela regionen.

      Svara

Kommentera

