The blogfather!

Som bekant har New York fem stora maffiafamiljer: Gambino, Genevese, Colombo, Bonanno och Lucchese. John Gotti (dapper Don) tillhörde Gambino, pyjamas-bossen Vincent ”the chin” Gigante (the oddfather) tillhörde Genovese, och Joe Colombo (italienska ”människorättsaktivisten”) blev nerskjuten under ett aktivistmöte, Donnie Brasco infiltrerade Bonanno-familjen och Lucheese vet jag inte om dom har någon välkänd profil.

Boss är familjens överhuvud.”Acting boss” är den som tjänstgör som boss medan den ordinarie sitter inburad. Hur som helst så greps Colombo-familjens ”acting boss”, Thomas ”Tommy shots” Gioeli under det senaste stora maffia-svepet FBI gjorde i New York. Av bilden ovan att döma, är han inte fåfäng! 

Underbossen för familjen, John ”Sonny” Franzese 92 (bild nedan) dömdes nyligen till åtta års fängelse. Tommy shots skrev vältaligt om domen: ”It is heartbreaking and disturbing to see my government kick an old man when he is down,” .

Jag säger inte att han har rätt i bedömningen, men nog känns det märkligt att någon så pass gammal döms till fängelse. Skall han komma ut levande, måste han bli över 100 år! En livstidsdom! Men jag fattar inte hur en 92-åring klarar av att bedriva kriminell verksamhet på den nivån! För övrigt var hans son Michael också medlem i familjen, men drog sig ur när han fann Gud.

Till saken: Tommy shots står själv under åtal och har startat en blogg där han kritiserar åtalet! Unikt! Den verkar mest skötas av hans dotter. Här har du bloggen:

Alleged MOB BOSS Tommy Gioeli’s Voice

All hail the ‘Blog-Father’

Mob’s wife strife

Michael Franzese berättar om sitt liv i maffian:

3 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Holländskan
    Feb 17, 2011 @ 03:07:11

    Tja, det lilla jag vet om maffian är baserat på Sopranos, Godfather( lika med noll således ) men jag kan ändå inte låta bli att misstänka att maffiasnubbens son i klippet har köpt sitt liv utanför maffian genom mer än löften att inte vara en ” rat”. Har han en hållhake på sin stabbe, månntro?
    Apropå Gottis var var Victoria Gotti med realitysåpan för ett par år sedan besläktad med maffiafamiljen, vad du vet?

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Feb 17, 2011 @ 09:44:13

      Victoria Gotti är John Gottis dotter! Vad är stabbe? Pappa? Såvitt jag förstår drog Michael Franzese in närmare 100 miljoner till organisationen, och med pappan i hög position så misstänker jag att dom tyckte att han gjort rätt för sig, vilket ju inte kan förnekas! Jag tror inte Michael skulle utnyttja kunskaper om sin pappa på det viset, annat än om det är absolut nödvändigt. Känns inte som att det är det. Men vet ej.

      Svara

      • Holländskan
        Feb 17, 2011 @ 10:21:32

        Låter fakttiskt mindre långsökt än mina spekulatoner. Bör nog läsa in mig lite bättre på inlägget här ( och annan litteratur) och inte bara utgå ifrån Tv-och-Hollywoodprodukter.
        Stabben står för farsa och var vanligt förekommande åtminstone i min ungdom, men så klart , då pratar vi också om antikens dagar.

        Svara

Kommentera

