Systemfel att sköterskor ställer diagnoser!

En 23-årig kille ringer SOS-alarm, men felbedöms av en sköterska och avlider, helt i onödan!

Läkarens uppgift är att ställa diagnos! Det är inte en sjuksköterskeuppgift! Men vid telefonsamtal blir det helt plötsligt sjuksköterskan som ställer diagnos! För du kan inte bedöma allvaret av ett sjukdomsfall utan en trolig diagnos, eller uteslutit dom allvarliga!

 När beslutsunderlaget är knapert (som vid telefonkontakt), är behovet av läkarbedömning förstås än större!

Annars kommer dom problemfallen att ge oss ett antal begravningar! Inga avskedanden hjälper! Det är ett mycket allvarligt systemfel

Låter ganska självklart att sköterskor inte skall utföra potentiellt livsavgörande bedömningar, särskilt inte via telefon! Allmänheten kommer att fortsätta att dö tills detta systemfel rättats till! Man måste lösa detta tex genom att läkare alltid finns i rummet för övertagande. Vid minsta tveksamhet överlämnar sköterskorna luren till läkaren. Självklart, eller hur? Detta har jag f ö bloggat om flera gånger tidigare.

SOS skickade ingen ambulans – 23-åring dog

23-åring dog när ambulans aldrig kom

23-åringen ringde 112 tills han svimmade men fick ingen ambulans: ”Sjuksköterskan trodde honom inte”

7 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Nisse Pärlemor
    Apr 16, 2011 @ 19:31:51

    Nu ska man inte hetsa upp sig i onödan. Lite svinn får man räkna med när människor är inblandade. Därför bör man överlåta det åt en dator där man får lyssna på ändlösa frågor och svara med knapptryckningar på telefonen.

    Det skulle rensa ut alla okynnesringare. Bara de som är friska nog skulle överleva, och man skulle spara in en massa pengar – förutom till konsulten som programmerar datorn då, kanske i paritet med en läkare.

    Men skuldfrågan skulle hamna hos datorn, varför mediaproblemet skulle vara negligerbart.

    Svara

  2. AnnaPanna
    Apr 14, 2011 @ 21:38:35

    Kan det vara så att sköterskan varit invandrare med dåliga språkkunskaper? SOm man givit ett jobb för att det är syyynd om henne och man behövde mer multikultur på SOS?

    Svara

    • Lövet
      Apr 15, 2011 @ 09:47:06

      ”On 14 april 2011 at 21:38 AnnaPanna said:
      Kan det vara så att sköterskan varit invandrare med dåliga språkkunskaper?”
      Nu tror jag att det helt enkelt var frågan om vanlig svensk inkompetens, ett inte helt unikt fenomen inom den svenska sjuk”vården”. Men språkkunskaper? Karln kanske var skåning? 😉

      Chansen att läkaren som Klartexten vill ha till telefonist visar sig vara invandrare är vansinnigt mycket högre.

      Svara

  3. Nollställd
    Apr 13, 2011 @ 10:41:53

    Både ”ja och nej”.Som boende på landet med 10 mil till närmaste lasarett och en VC som de sista 40 åren alltmer liknats vid en cykelrep.verkstad med ett myller av kortvariga läkare, numer ofta med språkligt handikapp,så har sunda förnuftet utvecklat ett försvarssystem hos en del individer, typ undertecknad.Min äldsta dotter som för 14 år sedan drabbades av en encefalit beordrades av en svensk läkare att gå hem och vila och äta TREO COMP (mig ovetande) som inte fick vetskap förrän på dag 2, redan då var hon inte rätt kontaktbar.Vad man gör är att utan remiss kalla på ambulans eller taxi/annan och beger sig raka vägen till AKUTEN.”Folket måste lära sig” som sköterskan där sa ”att vi avvisar ingen utan att undersöka patienten”.
    Vad jag efterlyser hos det vanliga svenska folket är att lägga den gamla inlärda ”civiliserade” processgången åt sidan, som visserligen kommer att skapa kaos, ser vi ju då hela släkter tränger in på en sjuksal och vårdpersonalen ändrar helt plötsligt attityd och blir ”förstående för annan kultur” trots merarbetet, medan man formaterar den dumma lydige svensken som underdånigt skall rätta sig i ledet på gammalt traditionellt sätt.Vi svenskar tar däremot aldrig för oss utan väntar tålmodigt om vi så skall dö på kuppen.Sunt förnuft och dessvärre trots mot rådande kutym efterlyses hos individen och dennes anhöriga/omgivning.

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Apr 13, 2011 @ 12:44:38

      Jag säger att läkaren frikostigt bör ta över telefonsamtalet och göra bedömningen! Inte att alla skall besöka akuten! Resultatet kan t om bli färre onödiga akutbesök! Det viktiga är att finna dom subtila farliga fallen! För dom räcker inte sköterskeutbildning.

      Svara

      • Nollställd
        Apr 13, 2011 @ 13:55:43

        Var till VC igår, fem minuter avsatt per patient under jourtid.På helgerna finns ingen läkarbemanning.Nog har du väl hört talas om läkarbrist och besparingar.Visst vore det önskvärt att få en utbildad läkare på tråden, men det kan vi bara drömma om.För att finna de riktigt farliga fallen duger det inte med ett snack per telefon med en läkare som kanske inte ens begriper vad du sluddrar fram om du är mycket dålig.

        Svara

        • KLARTEXTEN!
          Apr 14, 2011 @ 17:41:54

          Det är en väsentlig skillnad på kompetensen att göra telefonbedömningar! En jätteskillnad!

          Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: