Finlands sak är vår!

Grattis Finland!

Nu har återigen ett invandringskritiskt parti chockat etablissemanget med sina framgångar! 19 % och tredje största parti! Helt underbart! Bara en dryg procent mindre än segrande Samlingspartiet.

 På sedvanligt svenskt manér föreslår Expressens opinionsblogg att Sannfinländarna hålls utanför! Man förordar mobbing och diskriminering av 20 % av finska folket! Så talar diktaturens kreatur! Dom säger att vi bör respektera valresultaten i arabländerna, men inte här! Vilka svin! Jag kan informera om att Finland redan har en mycket mer restriktiv invandringpolitik än Sverige!

Sannfinländarna har inte smutskastats i finsk media. Orsaken enligt Yrsa Stenius: svenskarna är moralister, men finländarna är realister! Det är en jävulsk skillnad!

  Timo Soini (partiledare)

Finland har nästan inga muslimer, men det räcker säger finska folket! Liksom SD är Sannfinländarna EU-kritiska. Vari ligger det förnuftiga i att överlämna makten åt EU? Fria länder som ger upp sin självständighet! Att slösa våra skattepengar på bankrutta och ansvarslösa EU-stater? Länder som lever över sina tillgångar får skylla sig själva! Inte fan skall dom ha hjälp av Finland i vart fall! Finländarna är ett förnuftigt folk, står med båda fötterna stadigt på jorden! Vill inte skänka bort land eller pengar åt utlänningar.

Jag kan garantera att Sverigedemokraterna kommer att göra ett jordskredsval 2014! Precis som i Danmark, Nederländerna och Finland! Den valrörelsen kommer att bli något helt annat än den förra!

 Massinvandringen är omöjlig att försvara, förnuftsmässigt! Försök gärna här, den som hävdar annat.

Sannfinländarna storskrällde i valet 

Sannfinländarna är valets stora vinnare

”Ledsen och chockerad.”  Klart för regeringsförhandlingar.  

.          e t 2 g g 2 b i t g : .           e

Advertisements

54 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Kaljander
    Maj 29, 2012 @ 22:17:13

    Puckmeisters! Sannf. är några riktiga tomtar som jämnt o ständigt skämmer ut sig! Och Soini, som gjort doktorsavhandling på populism, gör ingen hemlighet av att det är precis det partiet sysslar med. Räkna med garanterat minskat stöd vid nästa riksdagsval. Populister, vilket Sannf. verkligen är, klarar inte av att vara så stora för länge. De är dömda att misslyckas fatalt, speciellt med sin klåpande nyfascistiska falang. Finska Centern kommer att ta tillbaka sin position bland de ”tre stora”. Ni hörde det här först, även om ni inser det först senare.

    Svara

  2. Arnr Strand.
    Okt 27, 2011 @ 18:53:56

    Finlands sak är vår – Absolut !.
    Nordens sak är vår – Absolut !.

    Så här ligger det till med dessa saker – men – ni måste läsa alla kommentarer i länken – annars missar ni förståelsen ty kommentarerna ligger inte i rätt följd –

    http://debatt.passagen.se/show.fcgi?category=3500000000000012&conference=10400000000000023&posting=19500000005943917

    Arne Strand.

    Svara

  3. allan
    Jul 10, 2011 @ 14:56:36

    Finns det något folk så rasistiskt som Finnar? nej inte i Europa, inte i hela världen. Dessa idioter som bor isolerat i skogarna i norr. Tur att de inte betyder ett skit i EU.

    Svara

  4. östdansken
    Apr 24, 2011 @ 23:29:51

    Jag tycker att, finnländarna har röstat rätt, till skillnad från svenskarna, som röstar på sin egen utplåning ocd dessutum är de villiga att betala för det. Detta gör svenskarna till ett av jordens dummaste folk av alla kategorier. Om någon skulle hysa tvivel på mitt påstående? Vill jag varmt rekommendera ett besök i Malmö-stan med tusende och åter tusende pensionerde s.k ”balkanboys”, som inte talar svenska eller överhuvudtaget aldrig bidragit med en skattekrona. Ut över detta får ni se horder av
    fågelskrämmor rulta runt med putande magar och stora skockar av ättelägg. Deras sätt att, förtjäna till brödfödan. Dumsvensken har överbefolkningen till trots
    infört generösa premier till dem, som ytterligare kan förvärra dagens värsta problem nämnligen den höga nativiteten bland de obildade.

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Apr 25, 2011 @ 17:20:56

      Kan bara instämma! Svenska folket beter sig mycket självdestruktivt!

      Svara

      • profanum_vulgus
        Apr 26, 2011 @ 08:41:32

        Men du skulle väl välkomna om ”Sannblattarna” röstades fram i Malmö och kunde utesluta svenskaundervisningen, tränga undan de sista svenskarna och etablera sin egen stat i Skåne?

        Finland besitter svenska områden. Områden som varit svenska sedan folkvandringstiden och innan dessa. Åland och Egentliga Finland är lika svenska som Sörmland, det är Svealändska kärnlandskap. Nyland och Österbottniska kusten är mer svenska än Småland och Halland.
        Det ursprungliga Svealand var i princip cirkelformat och låg till större delen på mark som idag är ockuperat av finnarna.

        Svenskarna i dessa ursvenska landskap har levt under en acceptabel ockupation sedan 1917. Den föregående Ryska ockupationen odlade den finska identiteten och förtryckte de svenska.
        Finland ordnades dock som ett binationellt land där svenskarna fick plats.

        Sannfinnländarna vill förtrycka och utplåna svenskarna från dessa ursvenska landskap. Det är en finsk expansionspolitik riktad mot Sverige som nation (inte stat) och som hotar svenskars rätt i sitt eget hemland.

        Den svenska nationalist som stödjer sådant är en förrädare.

        Svara

        • Observer
          Apr 26, 2011 @ 11:52:05

          Jo, och därför borde man ta modell efter Schweiz och införa svenska zoner längs kusten i Finland för att trygga svenskan! I Schweiz så lever 4 språk jämsides med varandra och utan konflikter!

          Svara

          • profanum_vulgus
            Apr 26, 2011 @ 12:23:30

            En annan lösning är ju att ta tillbaka de delarna av den svenska nationen till den svenska staten om finnarna inte kan respektera att det finns två nationer inom deras stats territorium.

          • KLARTEXTEN!
            Apr 28, 2011 @ 05:21:51

            Vadå acceptera? Accepterar dom inte det, bara för att dom vill göra svenskundervisning frivillig??

          • KLARTEXTEN!
            Apr 28, 2011 @ 05:24:56

            Trygga svenskan? Menar du att tvångsutbildning i svenska är nödvändigt? Har hela Schweiz tvångsundervisning i minoritetsspråken? Klarar du inte av att förklara varför undervisning i minoritetspråk skall vara obligatorisk, så bör du ge upp den frågan helt. För då är den död.

        • KLARTEXTEN!
          Apr 28, 2011 @ 04:38:21

          Hur långt tillbaks i mänsklighetens historia tycker du vi skall gå för att avgöra vem länderna egentligen tillhör? 500, 1000, 10.000? Det finns bara ett vettigt sätt, acceptera dom nuvarande gränserna! Så gör Sannfinländarna.

          Alternativet är totala världskriget. Skåne tillhör självklart Danmark.

          Svara

          • profanum_vulgus
            Apr 28, 2011 @ 10:37:52

            Vadå tillbaka i historien?
            De svenska områdena under den finska staten är fortfarande svenska.

            Det bor inte danskar i Skåne. Om det bodde danskar i Skåne så tycker du att det skulle vara rätt att utplåna dem och ersätta dem med svenskar?

            Hur lång tid efter ett erövrande anser du att en nation upphör?
            Om muslimer tar över Sverige, upphör den svenska nationen då att existera och att ha rätt att existera med en gång, efter 10 år eller efter 40 år?

          • KLARTEXTEN!
            Apr 29, 2011 @ 16:42:23

            Jag hoppas du inser att detta är dumheter!

          • profanum_vulgus
            Maj 02, 2011 @ 08:09:17

            Vad är dumheter?
            Det är ju så du resonerar.

            Du är ju antinationalist!

          • KLARTEXTEN!
            Maj 02, 2011 @ 08:23:52

            Vadå antinationalist? Jag är för att Sverige värnar sin nationalitet och att Finland värnar sin! Det kallas nationalism!

  5. Erik
    Apr 24, 2011 @ 18:03:24

    Ok herr ”Klartexten” vill ha en definition av vad som gör Sannfinländarna svenskfientliga.

    Det har definitivt inget med att Finland har en annan invandrings politik än vår eller deras befogade kritik mot vår ansvarslösa invandring, var fick herr ”Klartexten” den iden ifrån.

    Sannfinländarna är svenskfientliga därför att de hetsar mot den svensktalande minoriteten. Har alla vittnesmål om våld, hot och glåpord mot svensk talande i vårt grannland efter Sannfinländarnas framgångar gått er helt förbi?

    Precis som denna sida har udden riktad mot islam så har Sannfinländarna udden riktad mot Finlands svensktalande minoritet.

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12903612.ab

    Läs detta, om inte detta är svenskfientlighet så är herr ”Klartexten” islamistkramare

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Apr 24, 2011 @ 19:30:52

      Det verkar som att finländarna behandlats som andra klassens medborgare av högdragna sverige-finländare. Är det konstigt om dom blir förbannade i så fall? Att sen dessutom tvingas lära sig deras minoritetsspråk ökar kränkningen! Har sverige-finländarna gott samvete? Har dom behandlat finländarna likvärdigt? Det verkar inte så! Någon gång kommer notan. Man måste förstå att den kränkte vill ge igen! Normalt och inget konstigt med det! Så länge det inte går till överdrift. Allt förutsatt att det jag skrivit stämmer! Min uppfattning är att man tagit oproportionerligt stor hänsyn till sverigefinländarna! Någon gång måste det ändras! Du har fortfarande inte förklarat vad som gör Sannfinländarna svenskfientliga! Jag har läst artikeln och hittar inget hos Sannfinländarna som pekar på detta.

      Däremot vet vi alla att svensk media är mycket fientlig mot Sannfinländarna! Man piskar upp ett hat mot dessa precis som mot Sverigedemokraterna. Att Sannfinländarna vill stärka sin finska identitet gör dom inte sverigefientliga, lika lite som flaggviftande norrmän blir sverigefientliga!

      Vidare är det åt helvete att svenskundervisning skall vara obligatorisk, med tanke på att Sverige-finländarna bara utgör 5 % av befolkningen! Det är helt enkelt inte motiverat! Det är kränkande mot finländarna att tvingas lära sig svenska! Självklart skapar det en ilska mot dom som vill bibehålla tvånget! Vi skulle nog blir förbannade på muslimerna ifall vi tvingades lära oss arabiska. Muslimerna är 5 % här. Jag förstår den historiska bakgrunden, men det motiverar inte tvång!

      Till slut så är både sverige-finländarna och finländarna fina och rejäla människor! Inget snack om saken!

      Svara

      • Erik
        Apr 24, 2011 @ 21:46:26

        Jag är inte heller för obligatorisk svenskundervisning för alla, tvärt om är det inte rimligt.

        Men om man piskar upp stämningar som leder till våld, hot och glåpord mot människor endast pga av att de är svenskspråkiga så borde det väl kallas svenskfientligt? Om inte vad skulle du kalla det?

        Märk väl, det är INTE oviljan att ha obligatorisk svenskundervisning jag pratar om. Inte heller den rimliga kritiken mot svensk invandringspolitik. Det är den fientliga inställningen till Finlandssvenskar jag talar om. Är det rimligt att man skall känna sig rädd pga att man är svenskspråkig i Finland?

        Jag har hört Finlandssvenskar prata om dessa attityder tidigare och att man gör klokt i att inte prata svenska i vissa stadsdelar. Men det verkar bli värre då denna Soini satsar på att piska upp antisvenska stämningar.

        Svara

        • KLARTEXTEN!
          Apr 25, 2011 @ 17:17:28

          Ifall finlandsvenskarna har ”förtryckt” finländarna under många år är det bara naturligt att dom vill ge igen. Det kan jag inte klassa som omoraliskt på något sätt! I vart fall är bitterhet motiverad! Har finlandssvenskarna rent samvete? Det är ju knappast mord vi pratar om. Men återigen, båda grupperna är bra människor! Önskar svenskarna hade deras egenskaper!

          Svara

          • Anonym
            Apr 26, 2011 @ 22:08:29

            Sverige har styrt över det som idag är Finland, visst. Vissa finlandssvenskar har säkert trott sig vara förmer, liksom vissa finnar tror sig vara förmer.

            Tycker du att det är legitimt att finnar misshandlar, hotar och kastar glåpord över svenskar i Sverige också för att som du säger ”ge igen”?

            Eller är det bara i Finland som svenskar är legitima mål så länge som ingen mördas?

          • KLARTEXTEN!
            Apr 28, 2011 @ 04:47:40

            I den mån någon grupp har behandlats illa, så är det naturligt att dom ger igen för gammal ost. Det skall förstås inte rikta sig mot oskyldiga. Man måste se på varje incident för att bedöma om det är fel eller ej. Om någon har jävlats med någon tidigare så får han skylla sig själv.

          • Erik
            Apr 30, 2011 @ 00:45:23

            Vaddå ge igen för gammal ost,men inte mot oskyldiga??? De som angrips av Timo Soini inspirerade hulliganer har gjort sig skyldiga till att vara etniska svenskar och dristat sig till att tala svenska!

            Om det inte är svenskfientligt att angripa eller kasta glåpord över svenskar ENDAST pga att de är svenskar så kanske herr Klartexten kan ge oss sin definition av svenskfientlighet!

            Zigenare har behandlats illa i Sverige, skulle herr Klartexten se det som acceptabelt om de började angripa svenskar i korvkön för att ”ge igen”? Om de samtidigt sade sig vara mot Islam så skulle du kanske tycka att de var hyvens killar?

          • KLARTEXTEN!
            Apr 30, 2011 @ 19:23:26

            Jo jag kan hålla med dig. Finländare skall inte bete sig illa mot finlands-svenskar. Men finlands-svenskar skall heller inte bete sig dåligt mot finlänadare. Jan Helin, själv härstammande från finlands-svensk, säger att finlands-svenskarna varit överlägsna och högdragna mot finländarna. Då har dom betett sig illa och får skylla sig själva.

  6. sven
    Apr 21, 2011 @ 11:32:26

    Skulle inte KLARTEXTEN och andra liknade bloggar som kämpar för Sverige och den svenska kulturen vidga sig och inte bara skriva om islam muslimer islam muslimer islam muslimer islam muslimer islam muslimer i det oändliga!
    Tycker ni att det väller in arabiska ord i det svenska språket,Tv-kanalernas utbud består bara av program från muslimska länder,svenska artister sjunger sjunger på arabiska i stället för svenska?

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Apr 23, 2011 @ 15:23:04

      Du får gärna föreslå något annat. Jag skriver om vad jag tycker är angelägnast. Om du ser en brinnande tändsticka i ett trähus, så är det ingen katastrof eller hur? Man släcker den och allt är bra. No big deal! Men den måste släckas i tid!

      Så är det med den muslimska massinvandringen. Ingen fara idag, men blir en katastrof i framtiden, för våra barn och barnbarn. Hur kul blir det för dom med 20-50 % intoleranta muslimer?

      Svara

  7. Karl
    Apr 20, 2011 @ 13:37:15

    Sverigedemokraterna och Sannfinländarna skiljer sig enormt mycket åt. Sannfinländarna värnar ENDAST om den finska identiteten och håller inte på likt Sverigedemokraterna och dravlar om islamisering och utomeuropeisk invandring. Amerikansk populärkultur bemöts på samma sätt som arabisk kultur och är lika skadliga för finländarna som vill behålla sin identitet.

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Apr 20, 2011 @ 13:46:21

      Du kallar det för dravel att kritisera den muslimska massinvandringen. Jag förmodar att du lätt krossar mina argument då! Var vänlig försök!

      Finland har inte alls lika många muslimer som Sverige, så dom upplever helt naturligt, inte det hotet som lika påtagligt. Jag tror inte ett dugg på att dom anser amerikansk kultur vara lika skadlig som den muslimska! Inte ett dugg! Däremot är Sannfinländarna kanske smarta, genom att inte peka ut just muslimerna. Att förespråka allmänt invandringsstopp är mer gångbart än att kräva att bara muslimer inte får komma. Däremot kan det vara betydligt svårare att motivera stopp för icke muslimsk invandring. Den utgör knappast något hot mot vårt samhällsskick, som islam.

      Svara

  8. Britta Berg
    Apr 20, 2011 @ 13:03:18

    Helt ok att finländare inte behöver lära sig svenska. Om de vill förstå ”svenskar” skall de lära sig arabiska, för det är det språket som kommer att talas i Sverige inom en inte alltför avlägsen framtid. Sverige och svenskheten har ersatts av svarta huvuddukar och skäggiga män som aldrig sysslar med något annat än att travestera koranen.

    Svara

  9. profanum_vulgus
    Apr 20, 2011 @ 09:03:59

    Sannfinländarna är SverigeFIENTLIGA.
    Finland är en naturlig del av Sverige. Det fanns inget Finland innan det skapades av Sverige. Hela den finska kusten, Östra delen av Österbotten, Egentliga Finland, Nyland och Satakunda var HELSVENSKA och det bodde bara finnar i Karelen, Savolax och Tavastaland men utan egna statsbildningar.

    Åland och Egentliga Finland var delar av den svenska statsbildningen från början och tillhörde Svealand redan under vikingatid.

    I 800 år var Finland en del av Sverige (Åland och Egentliga Finland går tillbaka ytterligare 500 år eller så). Sedan erövrades det av ryssarna 1809 och blev självständigt efter ryska revolutionen 1917. Det var första gången det fanns en finsk statsbildning någonsin i Historien.
    Finnarna har sedan 1917 systematiskt drivit undan svenskarna och ”Sannfinländarna” vill nu göra detta permanent genom att till slut helt utrota den svenska minoriteten.

    Svenska nationalister som gratulerar till detta borde hängas som förrädare.

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Apr 20, 2011 @ 12:02:45

      Tack för lektionen! Alla länder, inklusive Finland, bör värna sina nationella särdrag och sina invånare! Allt annat är dumt! Det gör dom inte svenskfientliga, för dom är förstås inte fientliga mot Sverige, för att dom vill värna sin identitet! Vi är inte finsk-fientliga för att vi inte har obligatorisk finsk-undervisning! Man kommer självklart inte att utrota finlands-svenskarna!

      Svara

    • Observer
      Apr 22, 2011 @ 14:41:27

      Först så gjordes studentsvenskan frivillig för de finskspråkiga. Nu skall även all svenskundervisning i högstadiet göras frivillig för finskspråkiga. Ålänningarna undrar redan om det inte vore bättre att ansluta sig till Sverige – http://www.hbl.fi/text/inrikes/2011/4/22/w62402.php.

      Å andra sidan understryker Soini att det nordiska samarbetet är viktigt. Han tycks säga en sak och göra en annan.

      http://www.hbl.fi/text/inrikes/2011/4/21/w62361.php

      Svara

      • KLARTEXTEN!
        Apr 23, 2011 @ 15:29:11

        Är finskundervisning obligatorisk för sverige-finländare? Om inte, är det fan katastrof! Kan man inte landets språk, då härskar idiotin!
        Undervisning i majoritetsspråket bör vara obligatorisk, undervisning i övriga språk frivillig! Den som vill, får lära sig svenska, övriga slipper, perfekt!
        Jag förstår inte hur du kan hävda att tvång är bättre än frivillighet! Du får allt motivera!

        Svara

        • Observer
          Apr 24, 2011 @ 10:27:24

          Det är ju som profanum_vulgus konstaterar: I 800 år var Finland en del av Sverige. På 1880 talet så utgjorde den svensktalande befolkningen 14 % av hela landets befolkning och fortfarande är Finland officiellt tvåspråkigt. Vissa grundkunskaper i svenska kunde man därför förvänta sig av de finskspråkiga då Finland ändå är en del av Norden, men kanske Soini istället vill vända kappan österut i riktning mot Finlands forna ärkefiende, Ryssland, och införa ryska som första främmande språk.

          Svara

          • KLARTEXTEN!
            Apr 24, 2011 @ 11:51:57

            Jag vet att Finland tillhört Sverige i många hundra år, men det ändrar inte på följande frågeställningar, som du undviker besvara:

            Bör sverige-finländarna har obligatorisk undervisning i majoritetsspråket? Bör finländarna har obligatorisk undervisning i minoritetsspråket? Varför kan du inte acceptera att svenskundervisning är frivilligt?

            Förklara varför frivillighet gör Finland ryss-vänligare!

          • Observer
            Apr 24, 2011 @ 20:25:14

            Jo, jag vet Klartexten att du inte kanske tycker om ”tvånget” att lära sig svenska. Tyvärr pågår en nedmontering av allt vad finlandssvenskhet heter i Finland. Finlands enda svenska garnison, Nylands Brigad, hotas även den av stängning av Sannfinländarna – http://www.abounderrattelser.fi/news/2011/04/wallin-lat-inte-hokarna-kring-dragsvik-provocera.

            Det roliga med Soini är att han hellre skulle se att skolelever i östra Finland skulle förkovra sig i ryska. Samtidigt ser vi hur ensidiga ryssarna är – de har förbjudit finländare att köpa mark i det forna Karelen medan det samtidigt minsann inte råder någon brist på rika ryssar som hämningslöst investerar för fullt i Finland. Det vore kanske dags för Soini att öppna ögonen och se vem är hans verkliga vänner och vilka hans fiender är och vad ett Nordiskt samarbete innebär i praktiken.

            http://svenska.yle.fi/nyheter/sok.php?id=205473&lookfor=&sokvariant=arkivet&advanced=yes&antal=10

          • KLARTEXTEN!
            Apr 25, 2011 @ 17:14:50

            Jag kan hålla med dig när det gäller mark till ryssarna. Samtidigt är nog ryskan ett viktigare språk än svenskan i östra Finland. Det handlar inte bara om historia. Ryssland har väl typ 100 miljoner invånare och är en viktig handelspartner och dess betydelse lär nog bara öka! Det känns som en sund investering att lära sig ryska! Det verkar korkat att låta bli pga rysslands förflutna. Ryssland är fortfarande inget helt OK land, men det har framtiden för sig!

            Vad gäller Finlandssvenskarnas ställning, så är min grundinställning att dom bör ha ett inflytande i proportion till sitt invånareantal. Lyckligtvis är motsättningarna inte allvarliga utan verkar mest handla om ”groll”. Verkar vara lite ”hatkärlek”.

  10. Trackback: Europas politiska utveckling går åt helt rätt håll « Karpstryparn III
  11. Malin
    Apr 18, 2011 @ 08:10:40

    Där här Sverige mycket att lära till nästa val, väljarna måste inse att vi invaderas av illegala invandrare!

    Svara

    • Observer
      Apr 18, 2011 @ 11:31:44

      Expressens opinionsblogg bjöd på intressant läsning då man själv kunde se hur det politiskt korrekta kulturetablissemanget på redaktionen bemöttes av kommentarer, som till nästan 100 % var på Soinis sida. Kanske denna folkrörelse på gräsrotsnivå som vill ha enkla och tydliga svar av politikerna även håller på att vinna fotfäste i Sverige?

      Svara

  12. Markus Söderman
    Apr 18, 2011 @ 06:31:30

    Det är väll inte fel att kalla SannF för populister? Till och med Timo Soini själv kallar sitt eget parti för populistiskt(något han gjort vid flera tillfällen faktiskt).

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Apr 18, 2011 @ 08:28:50

      Du kan ha rätt! Det kan nog vara ett adekvat ord trots allt. Wikipedia. Problemet ligger dock i att svensk media förmodligen lägger in en annan, mer nedvärderande betydelse (än den korrekta). Tog bort texten.

      Svara

      • profanum_vulgus
        Apr 20, 2011 @ 08:48:47

        Media och etablissemang vet nog inte vad de menar med populism.

        Men det är stor skillnad på populism och ideologism. Populisterna anpassar sina åsikter efter väljarna medan ideologierna försöker sprida sina åsikter till väljarna.

        Svara

        • KLARTEXTEN!
          Apr 20, 2011 @ 11:58:59

          Det är din felaktiga och högst personliga tolkning! Populism innebär främst att man poängterar avståndet mellan väljare och politiker! Att politikerna struntar i folkviljan.

          Svara

  13. cello jr
    Apr 18, 2011 @ 06:01:52

    Bra rubrik på inlägget!

    Svara

  14. Classe
    Apr 18, 2011 @ 04:01:57

    Bra blogg.

    Svara

  15. Finlandssvensk
    Apr 18, 2011 @ 02:18:27

    Jag kan inte fatta hur du kan tycka att detta är bra, sannfinländarna står för en stram invandrarpolitik, men de vill också ta bort tvåspråkigheten. Så vad händer då med de som har blivit född, bott hela sitt liv här, men har svenskan som modersmål?? Jag tycker du ska läsa på vad självaste Soini står för.

    Svara

  16. Filip
    Apr 18, 2011 @ 01:52:58

    Du bevisar onekligen din okunskap genom att jämföra Sannfinländarna med Sverigedemokraterna. Jag råkar vara en finlandssvensk och det Sannfinländarna framförallt vill göra är att ta bort tvåspråkigheten. Du radar upp invandringskristiska argument utan kunskapen att Finlands invandring är ytterst begränsad, den marginella skillnaden det gör mellan 1000 eller 800 är endast populistisk. Människor som dig gör ledsen då jag inte förstår hur man kan vilja utrota den delen som mer än någonting annat byggde Finland, finlandssvenskarna.

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Apr 18, 2011 @ 08:25:13

      Jag är inte för att utrota tvåspråkigheten! I svenska nyheter sade finsk-svenska kommentatorer att språkfrågan inte var någon viktig del av deras politik. Dom kommer inte att bestämma själva! Dom har 1/5 av rösterna. Jag kan dock förstå att man är emot att svenskundervisning skall vara obligatorisk! Varför inte frivillig? Invandringsfrågan ser jag som en ödesfråga för varje västerländskt land. Det gäller att bromsa tidigt, som Finland gör! Inte sent, eller försent! Ställer sig Sverige inte snart på bromsen så drabbas vi av stora problem.

      Svara

      • Erik
        Apr 18, 2011 @ 22:06:40

        Visst för Finland en sund invandringspolitik. Om dessa ”Sannfinländare” vill minska den med 200 individer per år så gör det varken från eller till och är knappast det vi skall stirra oss blinda på.

        Visst kan svenskundervisning vara frivillig i vårt grannland. Men det verkar som svenskspråkiga finnar oroas över denna Timo Soini. Själva namnet ”Sannfinländare” verkar antyda att finlandsvenskar inte är sanna finnar.

        Ska vi glädjas över 200 färre utomeuropeer eller oroas över finlandssvenskarnas situation?

        Svara

        • Erik
          Apr 19, 2011 @ 15:59:55

          http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12903612.ab

          Efter att ha läst denna artikel blev jag än mer övertygad. ”Sannfinländarna” är ju extremt svenskfientliga och hetsar mot den svenska minoriteten. Den som hyllar dem kan väl knappast samtidigt vara Sverigevän?

          Ska vi behöva ta emot flyktingar från Finland nu också? Inte för att jag inte skulle välkomna dem men det är ju absurt att SD jublar över utvecklingen!

          Svara

          • KLARTEXTEN!
            Apr 20, 2011 @ 11:53:56

            Vad menar du med Sverigevän? Någon som respekterar ett korkat Sverige eller någon som ser upp till ett intelligent Sverige? Något intelligent Sverige existerar inte idag! Så Finland bör ta avstånd från vår idioti! Vi behöver smarta grannar, inga idioter! Finland bör värna sin kultur och sitt lands bästa! Något Sverige också borde göra!

            Kan du precisera på vilket sätt dom är svenskfientliga? Vad jag alltid hävdat är att varje land skall se till sina invånares bästa! Finlands uppgift är inte att slicka vår röv! Snarare att dra oss i håret, upp ur skiten!

        • KLARTEXTEN!
          Apr 20, 2011 @ 08:27:06

          Du vet inte hur många färre invandrare som blir resultatet! Det viktiga är åtstramningen, i god tid! Något svenskar är för dumma för! Medan finländarna stänger en droppande kran, så ökar svenskarna en redan vidöppen forsande kran!

          Svara

        • KLARTEXTEN!
          Apr 20, 2011 @ 11:50:25

          Det viktigaste för Sverige är att Finland blir ett bra föredöme, en vägvisare! Jag kan inte se att det skulle vara någon katastrof att folk får läsa Svenska på frivillig basis, istället för tvångsmässigt!

          Behöver Sverige en rövslickande granne? Förstås inte! Vi är så jävla korkade att vi främst behöver en vägvisare. Finland stänger till en droppande kran, medan Sverige ytterligare öppnar en redan nästan vidöppen kran! Och siffran 200 är löjlig! Det blir säkert många fler som stoppas.

          Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: