Skall vi fördöma Breiviks manifest?

Breivik har begått ett fruktansvärt dåd, som varje vettig människor måste fördöma! Men det betyder inte att hela hans manifest är vansinnigt!

Jo det finns vansinnigheter i manifestet, helt klart! Men det finns även många kloka ord! Vi bör fördöma vansinnigheterna, men det som är bra, är bra! Om vi fördömer allt, så kan vi ju rimligen inte använda oss av samma analys senare. Tog jag ställning emot allt i manifestet, borde denna blogg och många andra logiskt läggas ner! Vi kommer att få det i nacken!

Mycket av analysen är sådant vi visste sen gammalt. Breivik själv skrev att hälften av texten är lånad. Skall vi helt plötsligt fördöma detta, för att det även står i hans manifest. NEJ! Då bakbinder vi oss själva!

Det låter tjusigt, ja frestande, att döma ut hela manifestet, men det är korkat.

Lösningen är helt enkelt att förkasta det dåliga, men uppskatta det goda i manifestet. Det är enda vägen! Sen får PK säga vad fan dom vill! Jag har hittills inte stött på någon som haft något vettigt argument emot detta.

Vi måste konsekvent undvika allt dåligt och lika konsekvent stå upp för det goda! Det är inget hokus pokus, bara sunt förnuft! Alla fattar inte detta, helt klart.

Invandringsförespråkarna är inte dummare än att dom försöker pressa oss att fördöma hela manifestet. En del invandringskritiker har redan fallit i den fällan. Hur skall dom ta sig upp?

”Medierna bör avstå från Breiviks förskönande bilder”  bin Ladin skulle aldrig tas levande Mubarak inburen på bår i rättsalen  Kulturell bakgrund var försvårande omständighet ”Försvårande” våldta invandrarflicka Anonyme bloggaren kallas in till förhör16 svårt skadade. Tragedin i bilder. Breiviks omöjliga krav: Oslobomben vägde nästan ett helt ton Underjordisk tunnel tog stor del av smällen. Handlade på Ebay. Olycka räddade liv. Polisstöd. Det viktiga är att tänka på de fattiga Anders Behring Breiviks familj i en intervju med Aftonbladets reporter: Det är helt overkligt Hundratals tog farväl av Gizem Dogan, 17 Muhammad Alis brev till Norge Tungviktslegenden har skrivit brev till de sörjande i Norge Terrorns offer  Vakter kollade upp Breiviks bil Stoltenberg på  begravning för Utöya-offer Breiviks mat kollas för gift Norska butiker rensar bort krigsspel Breivik vill bli undersökt av japanska rättspsykiatriker Många vårdas fortfarande på sjukhus Anonym bloggare förhörs i polisutredningen Dålig kommunikation  vid terrorinsats 11 av de dödade stod på vallistor Nytt förhör mer konfronterande Stoltenberg vill undvika ”häxjakt” Ung Vänster skänker till Utøya Breivik köpte material på Ebay  Medlemmar  av minoritetsgrupper trakasserades Norska polisen tvingades kommunicera via fax Starkt stöd för Stoltenberg  Bomben i Oslo var på 950 kilo Ökat stöd för mångkulturellt Norge Polisen upprättar Breivik-enhet Uppsving för Arbeiderpartiet Norrmännen vill ha minnesdag 22 juli Elise överlevde Utøya Han leder Norge genom sorgen Trafikolycka räddade liv i Norge Breivik krävde  Stoltenbergs avgång Polisen söker svenskar med Breivik-koppling Norsk press: Breivik hade fler attentatsmål Här är Behring Breiviks krav Professorer varnar för brottsrubricering Inget hat hos  Esbati efter massakern Många trodde att det var en statskupp von Trier ångrar ”Dogville” Försäkringsbolagen täcker kostnader Polis uppges jaga svenskar för Breivik-kontakter Norsk polis: Breivik agerade sannolikt ensam Manifestation fyllde Sergels torg Massmordet väcker debatt om datavåld Vänsterläger utanför Åmål Alla döda identifierade – ingen längre saknad ”Sorgen sitter som is i oss alla” Borgerliga på  SSU-manifestation Offer från Utöya begravs Behring Breivik transporterad till nytt förhör Malin Ullgren: Mediernas prioriteringar och Reinfeldts tystnad om Norge provocerar  ”Osynlig” Reinfeldt väcker svenskars ilska Dröjde timmar innan antiterrorstyrka kallades in Övervägde döda hyresvärdens sambo Norrmän givmilda efter terrordåden Reinfeldt: Vi gav Norge stöd tidigt Rybak sjunger för mördade Bano Rashid Norgekommentar fick FPÖ att utesluta politiker   Nytt förhör med Behring Breivik under fredagen Sökandet på Utöya avslutat Terrordåden hotar inte turismen Ask vill se över regler för sprängämnen NRK ordnar stödkonsert i Oslo ”Dubbelmoral i medierna” Ambulanspersonal
blev beskjuten vid Utöya
Behring Breivik skriver tal i fängelset Behring Breivik filmad före terrorattentatet Miljardär samlar pengar till Utöya Svensk styrka dåligt rustad för attentat Nya detaljer kring Behring Breiviks gripande Bombbilen stod utanför Stoltenbergs ingång Kommission ska
utreda terrorangreppet
Många norrmän går med i partier Stor tillgång på illegala vapen Kontroversiell SD-politiker slutar blogga Stoltenberg: Jag hoppas att Norge kommer att växa sig starkare SSU håller kongress efter attacken Scouter tänker inte låta sig skrämmas Pappa ringde larmnummer – blev inte trodd Musikfestivaler tar Norge tillbaka Anne Holt: En gång var han en annan Oslos centralstation evakuerades efter bomblarm Vid stranden mittemot möts sorg och hopp Åkte från bomben i Oslo – hamnade i massakern ”Pressen bör ta mer hänsyn till offren” Så greps Behring Breivik Franska extremister uteslöt medlem Obama skrev i kondoleansbok 11 september-överlevare pratade sig igenom sorgen ”Bristen på tabu mot islamofobi är farlig” Namnen på de dödade och omkomna Breivik hade med sig stor resväska Djävulens advokat möter hat Försvarsadvokaten:
Breivik tror att han är i krig
Lång väg till rättegång mot Breivik 21 års fängelse kan bli 30 – eller evigt Här är hjältarna på Utøya Kräver översyn av svenska vapenlagar Vi är alla en del av Breiviks plan ”Vi kan inte tiga ihjäl hans berättelse” Artister ställde in spelningar ”Det hade kunnat hända i
Sverige”
Populister trängda efter attentaten Stora Experter: Terrorist är rätt ord Bedöms vara störd  – inte sjuk English Defence League erkänner kontakt SD-politiker: Inget attentat utan mångkulturen Dödade unga liknas med Hitlerjugend Just nu: Första lista med omkomna offentliggjord 150.000 hedrade terrorns offer ”Min vän Anders” – berättelsen om en mördare Dödstalen justeras ned Breivik lade alla besparingar på terrorattentaten Norska Säpo kände till kemikalieköp Flera konserter inställda i Norge Dödssiffran efter massakern kan sjunka Säpo granskar
terrormanifestet
Dilsa Demirbag-Sten: När ett samhälle står och väger Breiviks kopplingar till Storbritannien utreds Breivik häktad misstänkt för terrorbrott Svensk nazistretorik liknar Breiviks Detta har hänt: Måndagen 25 juli Pappan: Han var en vanlig men lite inåtvänd pojke Kirurgchef:
Behring Breivik använde dumdumkulor
Polisman offrade livet för sin son ”Manifestet visar att personen har tydliga tvångsmässiga drag” Polisen använde inte helikopter Troligen ingen vård för Breivik Forskare: En tydlig likhet med Ku Klux Klan Polisen slog till mot industriområde i Oslo Polisen: Vi kom så fort vi kunde Så planerade 32-åringen terrorattentaten Detta har hänt: Söndagen 24 juli Anders Behring Breivik erkänner Mördarens manifest beskriver attentaten Behring Breivik gav upp utan strid Norges sorg i bilder Troligen inga SSU:are på Utöya Misstänkte
massmördarens Facebooksida väcker frågor
Förstod inte att han filmade mördaren Få högerextrema grupperi Norge Campinggäster räddade livet på många ”Politiken behöver inte ha varit avgörande” Psykiatriprofessorn: Viktigt att våga prata med barnen ”Jag sa flera gånger att jag älskade henne” Knivbeväpnad man gripen utanför hotell Sundvolden Ögonvittne: Jag är övertygad om att det var två personer som sköt Reinfeldt: Idag är våra tankar hos Norge Just nu: Behring Breivik erkänner massmord Gärningsmannens näthat mot vänstern Stoltenberg: Mitt ungdomsparadis har förvandlats till ett helvete Han spelade död för att leva Jörgen, 18 år: Jag var livrädd Har uttryckt högerextrema åsikter 85 personer döda på Utöya Polisen utförde husrannsakan hos 32-åringen 15-åring låg under skyttens sten Terrorexpert: Det följer inga trender 32-åringen misstänks
för båda brotten
Norges smärta är vår Falsk polis sköt ihjäl minst tio på politiskt läger ”Han var helt täckt i blod”    ”Människokroppar låg utströdda” Skärpt bevakning i Stockholm Bilder från terrorattackerna i Norge. Svenskt vittne: Chockartat ”Man såg rakt igenom byggnaden” Norsk polis: Minst sju döda i explosionen Här evakueras centralstationen efter bomblarm Breiviks förklaring till massmordet Chockade norrmän sörjer Vittnen berättar om  skräcken Bilderna från Utöya Amatörfilm från Oslo Människans tunna hinna Terrorattackerna i Norge i bilder Beate Grimsrud
manar till självgranskning
Läs vittnenas berättelser Detta har hänt: Terrorattackerna i Norge   Chatt med Niklas Långström, professor i psykiatrisk epidemiologi Chatt om högerextremismen i Europa

28 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Lövet
    Aug 04, 2011 @ 11:13:44

    Eftersom Terroristen och Massmördaren har plagierat merparten av sitt manifest, finns det anledning att diskutera de teser som man tycker är bra med referens till deras ursprung. Det finns emellertid ingen anledning att ge Terroristen och Massmördaren mer uppmärksamhet än vad det förtjänar, i synnerhet inte på bekostnad av andras idéer. Man kan tycka att Terroristen och Massmördaren
    har fått tillräckligt med uppmärksamhet på andras bekostnad.

    Med det är bara vad jag tycker. Andra tycker att vi ska tapetsera blogvärlden med allehanda inlägg om Terroristen och Massmördarens ”manifest” till den grad att focus på Terroristen och Massmördaren skiftas till focus på ”manifestförfattaren”.

    Enfaldigt? Ja.

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Aug 04, 2011 @ 11:44:45

      Om nu våra motståndare utnyttjar tragedin politiskt, så tycker jag att vi gott kan nämna sanningarna i manifestet. Det hade jag knappast gjort ifall invandringsförespråkarna uppträtt anständigt.

      Sanningar är sanningar oavsett vem som yttrar den! Det saknar betydelse! Men det är klart, att våra motståndare gärna ser att vi fördömer alla sanningar i manifestet. Han säger sanningen om dom helt enkelt, något dom förstås ogillar.

      Du måste lära dig Lövet, att man säger sanningen oavsett vilket! Att säga sanningen är det enda hållbara i längden! Allt annat är en återvändsgränd!

      Alla visste att vi inte stödde terror i någon form. Ändå försökte våra motståndare skuldbelägga oss. Då har dom öppnat Pandoras ask!

      Svara

      • Lövet
        Aug 04, 2011 @ 11:54:05

        Ditt repetitiva förhållningssätt i saken Terroristen och Massmördarens ”manifest” är med andra ord bara en reaktion på att dina, uh, ”motståndare” utnyttjar tragedin politiskt och om det inte inträffat hade du inte sagt flasklock?

        Det är om möjligt ännu värre än ren enfald.

        Svara

        • KLARTEXTEN!
          Aug 04, 2011 @ 13:33:20

          Som jag skrev första dagen för attentatet: det är omoraliskt att utnyttja tragedin politiskt. Men nu gör våra motståndare det.

          Svara

          • Emelie
            Aug 04, 2011 @ 16:53:23

            Men du vill ju också använda terrorattentatet politiskt, genom att vilja framhäva ”sanningen” i manifestet.
            Attentatet i sig är ju politiskt. Om vi ska filosofera vidare så är allt politik -.-

          • KLARTEXTEN!
            Aug 04, 2011 @ 17:09:25

            Om våra motståndare använder attentatet politiskt mot oss så kan vi svara med samma mynt. Skillnaden är att dom far med osanning och vi talar sanning. Dom och alla andra vet att vi är och alltid har varit mot all form av terror!

      • Lövet
        Aug 04, 2011 @ 12:02:50

        ”Du måste lära dig Lövet, att man säger sanningen oavsett vilket! Att säga sanningen är det enda hållbara i längden! Allt annat är en återvändsgränd!”

        En massmördare som totar ihop an avhandling baserat på stulet material är forfarande bara en massmördare och ingen filosof. Det är sanningen.

        Som jag sa tidigare: det finns anledning att diskutera de teser som man tycker är bra med referens till deras ursprung.

        Svara

        • KLARTEXTEN!
          Aug 04, 2011 @ 13:36:46

          Han är en massmördare och ingen filosof. Men han har samlat och förmodligen även formulerat många sanningar!

          Vadå referens till deras ursprung? Förklara på vilket sätt ursprunget har stor betydelse? En sanning är en sanning oavsett vem som säger den eller ens sagt det från början! Eller hur?

          Svara

      • Lövet
        Aug 04, 2011 @ 12:06:03

        Var snäll och sluta röra till och editera dina inlägg i efterhand, det gör det nämligen omöjligt att föra en dialog. Kanske en monolog är det som åtsträvas? Kommentarer t ex kan ge anledning att förtydliga eller ändra i inlägget. Varje vettig människa borde inse att det är bra. Vad syftar du på exakt?

        Svara

        • KLARTEXTEN!
          Aug 04, 2011 @ 13:38:37

          Jag har förklarat ett flertal gånger: jag försöker alltid hålla inlägg aktuella. I annat fall skulle jag behöva lägga ner oändlig tid bara på att försvara sånt jag inte längre står för, och ev skrivfel. Debatten skulle ständigt hamna ur fokus.

          Svara

          • Lövet
            Aug 04, 2011 @ 13:48:55

            Kan du ge fan i att ändra i det som jag skriver då åtminstone? Eller faller även det under kategorin: sånt du inte längre står för?

      • Emelie
        Aug 04, 2011 @ 16:51:52

        är du säker på att det är sanningen? Vad är sanningen egentligen? Går det att uppnå sanning?

        Svara

        • KLARTEXTEN!
          Aug 04, 2011 @ 17:07:53

          Vad jag har skrivit i inlägget är sanningen ja! Och manifestet innehåller många sanningar, inte minst om Sverige. Jag har bloggat om det. Hur vet du att något är sant? Genom att se om det stämmer med kända fakta. Att det inte är motsägelsefullt. osv.

          Svara

          • Daniel
            Aug 05, 2011 @ 14:03:31

            alltsa: jag har skrivit om det därför är det är sant? Jag har bloggat om det, därför är det sant? Det stämmer med min världbild, därför är det sant? Sicket skitsnack, det finns nästan inga absoluta sanningar, framför allt inte i politik. Alla sanningar är bara sanningar relativt nagot/nagon referenspunkt!

            vad gäller huvudfragan sa maste svaret blir: ja. Det är svarförsvarat att bara använda de bitar av ett dokument (oavsett om det är ett manifest, bibeln eller koranen) som man tycker är sanna och förkasta det andra som tokigheter. I fallet med bibel/koran är man ju i sa fall pa samma sida som extremister/sekter som ju ofta bara läser de bitar som säger det man vill att det ska sta!

          • KLARTEXTEN!
            Aug 05, 2011 @ 14:10:33

            Varför är det svårt att försvara sanningar och förkasta lögner? Ett tips: testa det!

            Och jämför inte manifestet med en religion! Det är löjligt! OBS! att hälften av manifestet är andras ideer!

          • Daniel
            Aug 05, 2011 @ 14:26:54

            enkelt: de flesta sanningar finns pa en graskala och är inte antingen sanning eller lögn!

            Lat mig ge ett exempel: om du plottar antalet mord som en funkation av antalet kyrkor, i olika amerikanska städer, kommer du att se ett tydligt samband; mer kyrkor = fler mord. Att det är sant är inget problem att visa, men jag kan samtidigt hävda att det är en lögn, eftersom det är ett irrelevant samband. Alltsa, lögn eller sanning beror pa fragan och referenspunkten.

            Man kan ocksa resonera som sahär: om jag skriver ett hatiskt dokument om samer, men i nagra kapitell ocksa gar igenom netwons lagar, pythagoras sats och gauss teorem. Varför ska da en matematiker använda mitt dokument för undervisning, bara för att det jag skrivit om vissa delar är sant (men väl utrett även av andra). Antingen är det Mördaren skriver väl och bra analyserat (behöver inte vara rätt för det), eller sa är det plagiat, och da ska ska man referera till den riktiga källan!

          • KLARTEXTEN!
            Aug 05, 2011 @ 14:35:58

            Jag skulle såklart aldrig säga att allt i samedokumentet är skitsnack! Jag skulle säga att det finns sanningar i dokumentet (exemplifierar) och säga att i övrigt är det bullshit. Vad är problemet?

            Verkar som att du inte läst något ur manifestet: jag har läst flera bra formuleringar i manifestet. Ja flera sidor av fina formuleringar. Allt jag säger är att vissa delar är bra skrivna och andra är helt knasiga! Du resonerar hysteriskt. Inte intelligent. Du måste kunna skilja på Breiviks illgärningar och olika texter i manifestet.Klarar du inte det så kan du inte föra ett intelligent samtal.

            läs hans analys om Sverige (inlägget ”Breiviks manifest”). Dom citaten stämmer perfekt! Bara en idiot kan förneka detta!

            Det finns säkert halvsanningar också. Men då för jag inte fram dom som sanningar.

          • Daniel
            Aug 05, 2011 @ 14:55:25

            Sa vem avgör av som är sant? Du, jag, Sanningsministeriet? När gar manifestet fran att vara sant till att vara mindre sant till att vara heltokigt?

          • KLARTEXTEN!
            Aug 05, 2011 @ 15:29:55

            Vi måste kunna föra ett logiskt samtal även om manifestet. Du vill fördöma allt som står i det, utan att ens ha läst det? Hur smart är det? Du måste skilja på vettiga och dumheter i manifestet. Det klarar inte du!

            Debattörer och åskådare får avgöra vem som har rätt. Dom vettiga lär tror på den som utgår från en sann verklighetsbeskrivning. Och resonerar logiskt.

            Dessvärre ägs TV och tidningar av våra motståndare. Dom har lyckats hjärntvätta er ganska ordentligt.

          • Daniel
            Aug 05, 2011 @ 16:14:29

            men nyss sa du ju att du bara ska aterge sanningarna i manifestet? För att kunna bilda oss alla en egen uppfattning sa maste vi läsa hela dokumentet, vilket väldigt fa gör, och utan helheltbilden sa haltar analysen. Jag tycker gott att man kan förkasta mördarmanifestet, utan att ha läst det, pga författaren och vilket syfte han haft med det (läs väl att jag inte med det menar att man maste förkasta analyser och asikter, men dokumentet som helhet, samt att det säekrt kan vara av historisk betydelse för att första hur en galning tänker, men politiskt borde alla förkasta det).

          • KLARTEXTEN!
            Aug 05, 2011 @ 17:46:18

            Att förkasta ideér du inte ens känner till är så obegåvat det kan bli! Förkasta våldet och förkasta dom tokiga idéerna men behåll dom vettiga ideérna. Jag borde inte ens behöva argumentera för något så självklart.

            Se på Al Jazeera idag där många italienare instämmer med Breiviks analys. Det är bara i korkade ankdammen Sverige som intelligent tänkande är tabu!

            Du kan inte förkasta goda ideer hur du än vrider och vänder på det!

            jag kanske även bloggar om sånt i manifestet jag inte står för. Kanske jag redan gjordet det delvis. Men det är för att visa hur han tänkte. Jag håller inte med om hans ideer om väpnad kamp, men jag anser att vi inte skall vara rädda för att förstå honom! Är vi rädda, så kan man undra varför.

          • Lövet
            Aug 05, 2011 @ 19:15:42

            Nästa station är väl att analysera Mein Kampf och skriva hur ”Hitler hade rätt!” (i avseende på Weimarrepubliken [Anm. idéer som var hans egna och inte snodda på den tidens motsvarighet till internet]) och sen låta judehatet gå okommenterat förbi.

            Klartexten, sanningens selektiva förkämpe.

          • KLARTEXTEN!
            Aug 05, 2011 @ 21:29:24

            Jag har aldrig läst Mein Kampf. Men den lär ju inte bestå av till hälften citat, så det är knappast jämförbart. Dessutom delar jag inte Hitlers syn alls. Däremot delar jag (och många andra) Breiviks samhällssyn, med undantag för hans ”åtgärdspaket”! I dagens Al Jazeera (min favo-nyhetskanal) säger italienska politiker och vanliga medborgare att dom delar Breiviks samhällssyn. Han ger bara utttryck för vad många av oss kände före attentatet!

            Varken islam eller massinvandringen blev bättre efter attentatet! Du representerar ointellektuella åsikter! Om du inte delar hans analys av Sverige (enligt mitt inlägg) så förklara i vilket/vilka avseenden han har fel!

            Jag har inte låtit hans övriga åsikter gå förbi, utan har klart och tydligt tagit avstånd både från slutsatsen att Sverige inte är en demokrati och från hans lösning (våld). Eller har jag inte det?

            Bara i idiotankdammen Sverige måste alla vika sig för PK-åsikten att allt i manifestet är fel. Det finns invandringskritiker som är dumma och svaga som tagit avstånd från allt i manifestet, men det är några jävla höns som aldrig skulle våga kommentera här! Dom vet att jag skulle vrida om deras korkade näsor!

            Min uppfattning är att Politiskt Inkorrekt har lagt sig med röven i vädret. Åtminstone läste jag inlägg i den stilen. Har jag nu portats därifrån så är det förmodligen för att jag har deklarerat min åsikt i frågan. Då förstår jag varför dom inte motiverar det. För dom kan inte ta den debatten. Dom vågar inte ta avstånd från mig! För folk skulle rasa om dom inte vågar stå upp för sina åsikter! Jag avvaktar lite till. Hör jag inget så drar jag mina egna slutsatser och lär blogga om det. Inte för jag bryr mig om jag får kommentera eller ej. Utan för att dom måste vara ärliga, en ärlighet dom avkräver andra. Och dom skall inte kalla sig Politiskt Inkorrekt om dom är PK.

          • KLARTEXTEN!
            Aug 05, 2011 @ 21:31:03

            Vanliga muslimer har förstås inget ansvar för 11 september lika lite som SD har ansvar för Breiviks terrorism! Har heller aldrig påstått något annat. Däremot bör dom ta avstånd från all terror, vilket många muslimer och vänsterfolk vägrar göra. SD är dom enda som tar avstånd från all terror!

  2. svenskasvensson
    Aug 04, 2011 @ 09:50:57

    Finns nog mycket bra i det, men även sämre saker. Man får se lite hur en galning resonerar.
    http://svenssonsfunderingar.wordpress.com/

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Aug 04, 2011 @ 11:06:12

      Visst finns det tokigheter! Men det är inget skäl att censurera manifestet. Den innehåller mer förnuft än Mein Kampf som inte är censurerad. Koranen som säger judar skall dödas och brinna i helvetet är heller inte censurerad!

      Svara

      • Emelie
        Aug 04, 2011 @ 16:55:15

        Precis som Bibeln där diverse människor också ska dräpas.

        Inget ska censureras. Det är på så vis man hittar idioter och mer idioter genom att låta dem komma till tals.

        Svara

        • KLARTEXTEN!
          Aug 04, 2011 @ 17:10:37

          Det är väl bra att man kan identifiera idioterna eller hur? Om alla är tysta vet vi inte vilka dom är.

          Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: