Karismatiske Juholt mot begravningsentreprenören Reinfeldt!

Aftonbladet hade några snuttar från gårdagens (15 juni) riksdagsdebatt mellan bl a Juholt och Reinfeldt. Den bekräftade min tidigare analys att Juholt är en överlägsen retoriker med ett rikt bildspråk. Reinfeldt framstår som en grå byråkrat, tråkig, färglös och ständigt på defensiven. Han är urtypen av en begravningsentreprenör!

Detta var Juholts första stapplande steg och de imponerade! Oavsett vad man tycker om hans politik så är Juholt briljant! Känns märkligt att dom inte pushade fram honom redan inför valet 2006 och 2010.

Denna valperiod blir inte kul för Reinfeldt, med en smart Åkesson och en tuff slugger som Juholt! Huka dig Reinfeldt!

Förmågan att entusiasmera, att måla upp visioner är nog politikerns allra viktigaste egenskaper.  Juholt är klockren här medan Reinfeldt närmast framstår som handikappad! Jag ser Reinfeldt som en död häst mot Juholt. Han måste bytas ut.

Skops barometer.  Temperaturen stiger.  Hårda tongångar i den första duellen.  Experten:  Ny Skop: Inget av blocken skulle få egen majoritet Aftonbladet avslöjar Håkan Juholts knep för att sätta dit Fredrik Reinfeldt  Se hela ”oj, vilken vecka!” 1

17 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Stig Palm
    Nov 15, 2011 @ 00:44:32

    Aha..Klartexten har förklarat bokstaven M som kan betyda mycket. På vägen = Möte, Socialt = Mera men nu M = Massinvandring. Så vet vi detta.
    Reinfeldt mesig? Ja ofta men inte när Jugholt gav sig på att diskutera Stockholms tunnelbana och dess funktion? Då jävlar, tog det eld i Reinfeldt i talarstolen. Han blev riktigt bra. Kan det bli så nu, när den retoriske pratmakaren Jugholt går loss att Reinfeld gör detsamma som med tunnelbanan?
    Miljöfrågan togs över av det nybildade Miljöpartiet som nu ”äger” ämnet. Tänk om någon mer än SD försöker sig på Massinvandringen? Eller, äger redan SD denna fråga?

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Nov 15, 2011 @ 20:32:40

      Såg inte debatten ifråga, men allt som kan väcka Reinfeldt från dom döda välkomnas! Jag hoppas innerligt att fler partier gör anspråk på att äga invandrarfrågan!

      Svara

  2. Jordan Cansington (@Cansington)
    Nov 15, 2011 @ 00:17:11

    Du är på allvar pantad. Inga begravningsentreprenörer är så tråkiga idag. De flesta är sjukligt proffsiga, trevliga, varma och raka. Nu ska vi inte förolämpa en fantastisk yrkeskategori.

    Svara

  3. olle w
    Jun 21, 2011 @ 17:12:13

    Briljant?

    Möjligen för de totalt obegåvade männsikorna i detta land. Han är ännu värre än Fona

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Jun 21, 2011 @ 17:48:56

      Jag har motiverat min inställning. Din åsikt är ganska värdelös om du inte kan motivera den! Jag säger inte att hans politik är bra! Utan endast att han är en briljant talare och debattör! Framförallt en perfekt motståndare till trista Reinfeldt. Otroligt mycket bättre än Reinfeldt, som är lika entusiasmerande som en begravningsentreperenör..Är Fona=Mona? Om du inte ser den otroliga skillnaden så beklagar jag. Du får inte förblindas av dina politiska åsikter. Se objektivt på saken. Fö gillar jag åsikterna på din blogg!

      Svara

  4. Micke
    Jun 17, 2011 @ 11:37:52

    Juholt är en pajjas som inte kan hålla tungan rätt i mun, dock så är han väl en duglig floskelspruta i debatter.

    Reinfelt och Juholt är i mina ögon 2st landsförrädare.

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Jun 17, 2011 @ 15:34:34

      Visst är dom landsförrädare båda två! Men Reinfeldt har många gånger bevisat att han i mycket hög grad är Sverige-hatare. Jag förmodar att Juholt också är det, men han har ännu inte bevisat det. Jag måste tillägga att jag i inlägget fokuserat på deras förmåga som paritiledare och har i inlägget bortsett från deras politik. Varje partiledare som vill fortsätta med massinvandringe är en landsförrädare solklart!

      Svara

  5. Stig Palm
    Jun 17, 2011 @ 00:46:44

    Visst finns en poäng i ditt påstående.
    Reinfeldt har en poäng också i sin tråkighet.
    Han är ansvarig just nu och är det lätt för Juholt att lova runt i sin position nu. Kanske blir vi lurade av honom 2014 när lova runt blir tunt?
    Reinfeld var rätt lågmäld när Göran Persson orerade. Men vi vet vem som vann.
    Vinnare nästa gång blir den som vågar ta till sig en del av SD’s politik. Nationen vaknar sakta och hoppas jag inte för sakta?

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Jun 17, 2011 @ 09:34:07

      Poängen är att en karismatisk partiledare drar många väljare bara genom sin personlighet. Reinfeldts personlighet stöter bort fler än det attraherar. Så Moderaternas resultat bygger enbart på politiken, medan Socialdemokraternas resultat är summan av politiken och Juholteffekten. Dvs Reinfeldt är en belastning för m medan Juholt är en tillgång för s. Det problemet kommer bara att öka fram till valet 2014. Reinfeldt är hopplöst förlorad mot Juholt! Så man kan säga att Moderaterna står utan partiledare! Problemet är värre än någonsin för att Juholt är en så skarp kontrast mot Reinfeldt vilket än mer visar hur värdelös Reinfeldt är! Han är inget motstånd helt enkelt! Reinfeldt påminner närmast om en begravningsentreprenör!
      Att hävda att Reinfeldt vinner på sin saklighet är feltänk! Det är bara en omskrivning av att Reinfeldt är skit men politiken är bra! Så ett naket parti utan partiledare! Sahlin var en skam för s, saknade helt förmågan att måla upp visioner. Juholt är en skänk från ovan, en Messias för s. Sen måste även politiken räcka till, men det är nog det mindre problemet. Juholt påverkar även politiken så jag tror han vet vad som behövs. Han är smartare än Reinfeldt!

      Juholt lyfter s och Reinfeldt sänker M, men framförallt kommer den som vågar kräva stopp på massinvandringen att vinna!

      Svara

      • Stig Palm
        Jun 17, 2011 @ 14:16:34

        På den sista punkten i din kommentar till mitt inägg är vi överens till 100%.
        Visst, upplevs Reinfeldt som mesig och urdumt med denna beröringsångest han visar upp inför SD. Detta fick mig att lämna M som väljare.
        Jo, risken är stor att vi får tillbaka vår gamla semi-kommunism med hjälp av Juholt. Han är inte den förste högröstade retorikern som fått med sig massorna. Tyskland hade några skickliga på 30 & 40-talet. Så gick det åt helvete också men då för sent att ångra sig.
        Frågan är, finns något bra ledarämne hos M, C, Fp KD partierna?
        SD har en lysande i Jimmy Åkesson.

        Svara

        • KLARTEXTEN!
          Jun 17, 2011 @ 15:41:51

          Det är nog lätt att missförstå mig. Jag skulel aldrig rösta på s! Invandrarfrågan är en fråga långt viktigare än alla andra! Men jag ogillar Reinfeldt till den grad att jag blir lycklig att se någon som kan knocka honom, förnedra honom! Åkesson är definitivt bra ja! Men s är en naturligare motståndare till m än vad SD är, vilket ger honom skäl att slå hårdare.

          Svara

          • Micke
            Jun 17, 2011 @ 15:51:57

            Jag förstår dig till fullo men håller inte med dig i din analys av Rulle Julle Juholt. Däremot så hatar jag Reinfelt mer än någonting annat då jag känner mig sviken av honom på ett annat plan då jag varit medlem i M i många år och vet att moderater generellt är pragmatiska och mindre ideologiska.

            Reinfelts ståndpunkt i invandringsfrågan är inte förankrad hos sina väljare det är dock ett som är säkert, fler och fler kommer att lämna för SD.

          • KLARTEXTEN!
            Jun 20, 2011 @ 10:40:21

            Invandrarfrågan är nästan allt för mig! Stoppas massinvandringen så skapas förutsättningar för att bra Sverige. Glädjande att invandringsmotståndet är så stort inom M. Dessvärre är en röst på M= en röst på massinvandring.

Kommentera

