Den förbjudna sanningen om bostadsbristen!

Bopriserna styrs främst av tillgång och efterfrågan! Bostadsbrist leder till höjda bopriser. Överskott ger sänkta priser. Elementär ekonomi.
 
Bostadsbristen kan betraktas som en sjukdom och orsakas primärt av befolkningsökningen.

Problemet kan angripas på tre sätt:

1. Bäst är förstås att förhindra att sjukdom uppstår: stoppa befolkningsökningen.

2. Det näst bästa är att behandla sjukdomen!bostadsbristen byggs bort och håller sen takt med invandringen: Har aldrig skett och lär aldrig ske. Tror du det så är du dum!

3. Det sämsta är Symptombehandling, dvs varken befolkningsökning eller byggande åtgärdas. Man lägger bara locket på tryckkokaren. Funkar naturligtvis inte!

 

Man kan tillfälligt dämpa prisökningarna, med räntehöjningar, bolånetak, amorteringskrav, minskad avdragsrätt osv. Bostadsbristen förvärras för varje år, men få fattar varför, trots att det är så uppenbart!

prisökningarna

kan endast stoppas genom att påverka tillgången (bygga bostäder) eller efterfrågan (minska invandringen). Allt annat är idioti!

Debatten idag

Ingen vill förhindra sjukdomen, eller hindra att den förvärras! Några föreslår behandling. Men de flesta föreslår endast symptombehandling!

Historiskt vet vi att behandlingen (bostadsbyggandet) aldrig varit tillräckligt! Aldrig! Det är idag sämre än någonsin, medan sjukdomen förvärras för varje dag! Uppenbarligen finns endast en fungerande åtgärd: Förhindra att sjukdomen förvärras!

Om inte så kommer bostadsbristens ständigt att förvärras och bopriserna ständigt att stiga! Självklart!

Befolkningsökningen

Antalet hyresgäster har ökat med över en miljon de senaste 25 åren pga massinvandringen! Där har ni hela bostadsbristen!
Varje år nettoinvandrar 70.000 nya hyresgäster! Och vi bygger bara bostäder åt 1/3 av dessa! Så bostadsbristen ökar ständigt!
I debatten blundar man för detta faktum, för massinvandringen får ju inte ifrågasättas! Hellre skapar man ett helvete för våra ungdomar som en dag skall skaffa bostad. Vi är på väg mot en bostadskatastrof! Politikerna tar inte sitt ansvar!

Varför fungerar inte hyresmarknaden?

Matbrist ger svält! svält ger desperation! Då fungerar inte matmarknaden som det är tänkt. Likadant med hyresmarknaden! Bostadsbrist ger desperation! Reinfeldt klagar på att hyresrätter har ett värde i Stockholms innerstad. Tacka fan för att en bostad har ett värde vid bostadsbrist! Det finns endast en kategori som lämnar sin hyresrätt, dom avlidna. Eller skulle någon frivilligt sätta sig på bar backe? Fattar mannen ingenting? Idiot! Återigen, enda sättet att få en fungerande hyresmarknad i storstäderna är att bygga bort bostadsbristen! Och naturligtvis hindra att den förvärras.

Kommer bopriserna att sjunka?

Har du fattat något av vad jag skrivit så är det uppenbart att priserna aldrig kommer att sjunka, så länge massinvandringen pågår! Tvärtom, priserna kommer bara att öka! Du kan se tillfälliga smärre variationer i priskurvan, men trenden med ständigt ökade priser kommer bara att fortsätta. År ut och år in! Gränsen sätts endast av köparnas inkomster. Priserna kommer alltid att befinna sig på smärtgränsen.

Regeringen måste ta ansvar för bobubblan

Dyrare att inte bygga nya bostäder åt unga Vad tycker du om bostadsmarknaden i Stockholm?

Tvingas bo hos föräldrarna. Studenter kringgår boregler.   I en segregerad stad blir du var du bor.

         a  .    n  . a . .      5  . n u a  r p y a a .    r     n . . s p t b  b 4 w 4 e 4 n e 9 n t n t m r . n s b t n e n b a  b n                        m e               n

24 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Lovetien.us
    Jan 03, 2013 @ 12:23:53

    Hey! Do you use Twitter? I’d like to follow you if that would be okay. I’m
    absolutely enjoying your blog and look forward to new updates.

    Svara

  2. Trackback: URL
  3. Sherlock
    Aug 25, 2012 @ 14:03:39

    En annan vinkel angående bostadsbristen i storstadsregioner: Det finns en hel del äldre som bor kvar ensamma i alldeles för stora lägenheter. Det kan de göra tack vare bostadstillägget för pensionärer vilket är mycket generösare än bostadsbidraget för familjer. Många skulle gärna flyttat om de fick hjälp med själva flytten och om de fick tag i en mindre lya i samma område. Dessa lgh brukar bli, som du också påpekade, lediga först när de avlidit eller inte klarar av att bo ensamma och flyttar till servicehus eller annat boende. Men dessa boenden blir ju också färre och de hänvisas i större utsträckning till att bo kvar med hemtjänst. Många familjer är samtidigt otroligt trångbodda och kan bo 2-3 stycken i en etta eller fler i en 2-rummare. Det finns mycket ändringar som skulle underlätta för hyresgäster i innerstan. Tyvärr hänvisas ju ”vanligt” folk till att köpa sig större.

    Svara

  4. Trackback: Bostadspriserna och invandringen « Gotiska Klubben
  5. På vift
    Okt 24, 2011 @ 13:46:53

    Hur kan det undgå hela kommentatorsfältet att den största anledningen till bostadsbrist i storstäderna är centraliseringen??! Det finns inte jobb i små orter på grund av att Sverige inte längre är varesig ett industrisamhälle (global ekonomi har sett till att allt vi behöver produceras i Asien) eller jordbrukssamhälle. Ingen kan försörja sig långt ifrån storstadsregionerna längre, alla flyttar närmare dem –> konkurrensen om bostäder ökar. Det finns GOTT OM BOSTÄDER i Sverige! Men de finns på ”fel ställen”. När entrepenörer som Yngve Bergqvist eller Dragan Bratic blir fler kommer den trenden att ändras och trycket på städerna minskar. Just nu får ingen jobb på landsbyggden, det hjälper inte att tvångsplacera invandrare där heller. Det visar sig att sannolikheten att de ska integreras i samhället är större om de får bo tillsammans. Och är det några som inte klagar över trångboddhet som svenskar så är de dom!

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Nov 17, 2011 @ 10:57:33

      Visst är centraliseringen ett problem, men ett OFRÅNKOMLIGT problem! Företagen förlägger sin verksamhet där dom bedömer det som förmånligast. Och arbetstagarna måste bo där jobb och utbildning finns. Även invandrare bosätter sig främst i storstäderna. Sverige är inte Kina, där vi tvångsförflyttar miljoner människor!

      Om du trollar bort en miljon invandrare (de senaste 25 åren) så har du trollat bort hela bostadsbristen. Voila!

      Svara

    • Sherlock
      Aug 09, 2012 @ 17:28:02

      MIn tanke också! Inget finns längre i ens i förorter. DE som bor i ekerö som inte är så himla långt från stockholm, får åka till hötorget med buss en halvtimme och sedan t-bana i 20 minuter för att gå på banken, en av de få som i dag hanterar kontanter. Bara ett axplock för att visa på effekten av centraliseringen. Inget företag finns där, trots att alla med kontorsjobb åker ändå till stan för att jobba varje dag! Hur blev det så här? Varför jobbar inte fler hemifrån? Som ändå sitter framför datorn? Finns inte Skype att komminicera med chefen genom??? Varför har vi högteknologi om folk fortfarande måsta sitta och förpesta luften med att åka miltals varje dag för att jobba? Alla som inte bor inom ett storstadsområde behöver bil för att åka och storhandla i de billigare storstadskomplexen, medan de mindre butikerna får klappa igen samt den statliga servicen stänger. Gamla måste köpa sig hemtjänst, av brist på närheten till service och butiker. Det går på skatten det också.

      Vad gäller muslimsk eller icke muslimsk invandring: Vi BEHÖVER INGA FLER INVANDRADE. Vi behöver HÖGRE NATIVITET BLAND SVENSKFÖDDA! INGA FLER INVANDRADE, tack! Vi har NOG med arbetslöshet och problem som det ÄR!

      Svara

  6. Niklas
    Aug 10, 2011 @ 03:13:39

    Enligt SCB (http://www.ssd.scb.se/databaser/makro/Visavar.asp?yp=tansss&xu=C9233001&omradekod=BE&huvudtabell=BefUtv1749&omradetext=Befolkning&tabelltext=Befolkningsutvecklingen+i+riket%2E+%C5r&preskat=O&prodid=BE0101&deltabell=+&deltabellnamn=Befolkningsutvecklingen+i+riket%2E+%C5r&innehall=Doda&starttid=1749&stopptid=2007&Fromwhere=M&lang=1&langdb=1) nettoinvandrar inte 70.000 årligen till Sverige.

    Den exakta siffran under åren den senaste 25 åren är 30.480 årligen. Året med störst nettoinvandring var 2009 med 63.040 invandrare. Inte under något år har det varit så högt som du antyder.

    Varifrån har du hämtat dina siffror?

    För Stockholms del, där bostadsbristen är som akutast, var nettoinvandringen (från utlandet) mellan 2005 och 2011 13.568 årligen.

    Födelseöverskottet var dock nästan lika stort: 12.182.

    Om nu folkökning skulle vara roten till problemet (bostadsbyggande bara symptomåtgärd) skulle du ju i konsekvensens namn förespråka barnbegränsning.

    Eller menar du att bostadsbrist till följd av barnafödande bäst löses med bostadsbyggande?

    År 1863 hade Sverige 4 miljoner invånare och givetvis färre bostäder än idag. Ponera att du levde då: Skulle bostadsbristen på den tiden till idag åtgärdas genom att begränsa barnfödande, påskyndning av dödlighet och stopp för invandring tycker du? Ja då skulle vi fortfarande idag vara 4 miljoner. Eller varför inte utgå från år 1767? Om vi stoppat befolkningsökningen då fram till idag, skulle vi vara 2 miljoner invånare i Sverige. Tänk vad många bostäder det skulle finnas i så fall.

    Nej bostadsbyggande är receptet. Visst går det att ordna mer bostäder om reglerna lättas upp. Mellan åren 1850 och 1920 fyrdubblades Stockholms innerstadsbefolkning just tack vare att man byggde ordentligt och att reglerna för byggande på många sätt var mer rationella än idag.

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Aug 10, 2011 @ 11:38:48

      Du säger att nettoinvandringen de senaste 25 åren varit i snitt 30.480. Det blir totalt 762.000. Jag tror du har rätt. När jag kollar mina siffror ser jag att över en miljon inte stämmer! Men nettoinvandringen har varit på all time high de senaste åren!

      OK säg att vi inte hade nettoinvandringen på 762.000. Tror du vi hade haft bostadsbrist då? Självklart inte!

      När det gäller invandringen till Storstockholm kan du inte bara räkna med direktinvandringen från utlandet, utan även dom invandrare som flyttar dit från andra delar av landet! Om Storstockholms befolkning enbart ökat med barnafödandet (ej invandring) så hade befolkningsökningen sannolikt högst blivit 1/3 (av den faktiska)! Och räknar du bort födda invandrarbarn så hade storstockholm inte haft någon befolkningsökning alls (dom föder ju fler än oss)! Dvs ingen bostadsbrist att tala om!

      Försök inte ”bevisa” att massinvandringen inte orsakat bostadsbristen. Jo humlor kan flyga, oavsett försök att bevisa motsatsen!

      Det är idiotiskt av dig att säga att ”bostadsbyggande är receptet”! Ungefär lika korkat som att säga att mat är receptet för Somalias svältkatastrof! Its not gonna happen! Välkommen till verkligheten!

      Hur du än vänder och vrider på saken så kvarstår faktumet: massinvandringen har orsakat vår bostadsbrist! INGEN kan slå mig på fingrarna där!

      Svara

    • Sherlock
      Aug 09, 2012 @ 18:30:18

      Ponera att det byggdes 3 miljoner bostäder i stockholm. Förutom att miljön hade blivit outhärdlig hade det snart knackat några hundra tusen till på dörren till bostadskön. ”Bostadsbristen” går aldrig att bygga bort. Däremot går det genom sund politik göra resten av landet mer likt stockholm genom att sätta ut företagen från stockholm till utkanterna och landet, Avskaffa alla straffskatter som gjorde och gör att företagen flyttade sin verksamhet till andra länder. Gör man detta kan unga bo kvar där de vuxit upp och bilda familj och tillgodogöra sig alla fördelar med att ha sin släkt nära som kan passa barnen osv.

      Som det är nu så är de flesta stockholmare egentligen lantisar och vill helst av allt egentligen komma tillbaks till sina rötter efter att barnen vuxit upp. Barnen får ju inte ens några möjligheter att flytta hemifrån pga bostadsbristen. Detta eftersom man som stockholmare inte har ngn som helst förtur eller företräde till att få bo i stockholm. Många städer och länder ger företräde till sina egna. I stockholm blir ungdomar vars föräldrar inte har möjlighet att köpa bostad åt de, utkonkurrerade av vuxna etablerade på arbetsmarknaden, som kommer från resten av landet för att göra karriär (men som kunde nöjt sig med det arbetet de redan hade i småstan) eller så blir de utkonkurrerade av flyktingar och ensamkpmmande flyktingbarn. Det är FANTASTISKT TREVLIGT ATT VARA STOCKHOLMARE!

      Svara

  7. Josefina Bergfast
    Jun 26, 2011 @ 11:32:22

    Bra av KLARTEXTEN att belysa detta problemperspektiv. Men vilka är det då som driver på och vill ha den ökade invandringen (även av muslimer). Vore det också inte bra att försöka belysa.

    Svara

    • Anonym
      Jun 27, 2011 @ 19:51:37

      Förslagsvis, läs texten innan du börjar gnälla.

      Svara

    • KLARTEXTEN!
      Jun 28, 2011 @ 13:38:27

      Tackar! Jag har belyst detta tidigare men repeterar:
      Alliansen önskar massinvandring för att skapa ett arbetskraftsöverskott vilket är lönedumpande. Samhället, inte företagen får betala för alla sociala problem.

      Vänstern önskar massinvandring för att skaffa valboskap och för en missriktar sympati med 3:e världen. Men dom underskattar den destruktiva sidan av massinvandringen.

      Svara

  8. olle w
    Jun 21, 2011 @ 17:19:18

    Ganska komiskt att denna sida av efterfrågan på bostäder aldrig belyst av koko media. En annan komisk konsekvens är optimistiska tillväxtmål vad det gäller befolkning i bla storstäderna. Det är bara det att muslimer från när och fjärran flyttar inte hit för att jobba utan för att leva på ”annat”. Bo måste de göra varse de har jobb eller ej. Skillnaden mellan postiv och negativ befolkningstillväst för regionen är inte så svår att se men nej da det låtsass vi inte om.

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Jun 21, 2011 @ 21:38:11

      Att massinvandringen är hela förklaringen till bostadsbristen förtigs av media, vilket är märkligt. För mig är sambandet kristallklart. Men många, även SD-anhängare verkar ha svårt att fatta detta enkla samband. Konstigt! Eller så inser dom inte dess betydelse.

      Svara

  9. Delphi2
    Maj 07, 2011 @ 04:28:31

    ja javisst är det så…det är de stora LO-grupperna som tar STORSTRYK med den pågående massinvandringen,
    svenska ungdommar kommer väl på tredje plats i bästa fall för de hyresrätter som finns fortfarande…sorglig utveckling

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Maj 08, 2011 @ 10:00:36

      Och det jävliga är att situationen förvärras för varje dag! Få begriper sambandet, vissa fattar inte ens när man förklarar.

      Svara

  10. Ingenjören
    Feb 03, 2011 @ 10:50:09

    Anser du alltså att problemet är att vi har en massa invandrade höginkomsttagare som köper dyra bostadsrätter och därmed driver upp priserna?

    En mycket spännande analys. Detta erkännande av invandrares starka ställning på arbetsmarknaden är ett välkommet steg av dig.

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Feb 03, 2011 @ 12:37:59

      Problemet är förstås inte den borättsköpande minoriteten utan den hyresboende majoriteten.Föreställ dig att vi skickade ut alla flyktingar som saknar asylskäl, alla anhöriginvandrade och deras barn. Vår bostadsbrist vore borta på ett ögonblick och priserna skulle sjunka som en sten! Då skulle vi ändå behålla alla arbetskraftsinvandrade och alla andra som inte kommit med falska asylskäl!

      Svara

    • Sherlock
      Aug 23, 2012 @ 17:51:02

      Invandrade har företräde till de få HR som finns kvar i sthlm. Kolla Stockholms stads bostadsförmedlings ”projekt” om du vill få en förklaring till var hyresrätterna går. Eftersom förtur inte ges övh. till vanliga familjer (dvs förälder eller föräldrar utan missbruksproblem, utan dokumenterad ohälsa eller div. diagnoser och familjer som inte kommer hit pga flykt från andra länder) så förklarar detta varför man som boende i hyresrätt i sthlm numera aldrig verkar få några grannar som har något gemensamt med en själv. HYresrätten i sthlm är numera öronmärkt till missbrukare, invandrare eller muppar rent generellt…

      Hej hopp -gummisnopp!

      Svara

    • Sherlock
      Aug 23, 2012 @ 17:55:43

      75% av deltagarna i AMS-kurser är invandrade. 25% av dessa invandrade återfinns i Fas 3. 75% av deltagarna i Fas 3 är således svenskfödda, flest är kvinnor som jobbat i vårdyrken och som är i åldern 50-64.

      Go figure!

      Svara

  11. Kalle
    Feb 02, 2011 @ 20:01:35

    Säkert rätt ! Men försök säga detta till ansvariga !
    Går inte då man anser att invandrarna bygger Sverige. Säkert sant till en viss del. Min f d t ex jobbar ett och ett halv jobb.
    Men se på Rosengård t ex ! Hur många jobbar där ? Hur många lever av bidrag ? Och alla deras arbetslösa släktingar skalll naturligtvis ha en egen 3;a.
    Håller helt med dig ! Låt inte bara priset bestämma tillgängligheten av bostad !

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Feb 02, 2011 @ 20:50:24

      Jag har skrivit om detta vid upprepade tillfällen bloggen och i kommentarer i tidningar och andra bloggar. Men det verkar som att många har svårt att fatta detta lika enkla som självklara samband.

      Vi bör inte blanda ihop problemen, Om vi pratar om bostadsbristen måste man analysera den korrekt. Jag bara förklarar hur det hänger ihop, fakta. Inlägget säger inget i övrigt om invandringen.

      Problemet är att politiker och debattörer vägrar erkänna fundamentala fakta!Man kunde respektera dom om dom sade typ ”Vi vet ett massinvandringen orsakat bostadsbristern och de höga bopriserna. Men det kvittar, vi vill ändå behålla massinvandringen!” Då hade man åtminstone varit ärliga!

      Vad gäller massinvandringen så har jag två principiella inställningar: Sverige bör i första hand föda sin egen befolkning, inte importera den. Sen är det en kollossal skillnad mellan muslimsk och övrig invandring. Muslimsk massinvandring är jag emot för att den förstör vårt land. Den skapar jätteproblem större ju fler muslimerna är. Det är ett svek mot våra efterlevande!

      Icke muslilmsk invandring stridet mot ”principen” om att vi i första hand bör föda vår egen befolkning. Jag kan dock leva med invandring från länder som delar vår demokratisyn etc. Även kristna från muslimska länder. Man kan säga att jag egentligen inte har något emot sådan invandring. Bara lite osunt att vi inte föder vårt eget folk. Det är egentligen bara muslimerna som skapar problem pga sina värderingar om jämlikhet, yttrandefrihet och demokrati. Inte alla muslimer förstås, men som grupp. Och i invandringsdebatter diskuterar man grupper.

      Svara

  12. Stig Palm
    Feb 02, 2011 @ 18:15:11

    UNDERBART!
    Enkel mattematik och borde förmedlas till dagspressen som tydligen inte kan komma på detta själva? Om så vore fallet, inte Politiskt Korrekt, PK, enligt dagens nomenklatur.
    Måste citera en känd politiker – Svenska Folk dags att Vakna!!

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: