Därför bör presstödet avskaffas!

Jag anser att presstödet helt bör avskaffas!

Ett grundläggande krav måste vara att tidningen ifråga explicit förespråkar ett DEMOKRATISKT samhällskick! Det skulle utesluta t ex kommunistiska, islamistiska och nazistiska skrifter.

Pressens mest grundläggande uppgift är att att säkra YTTRANDEFRIHETEN! Men det är välkänt att alla stora svenska tidningar kraftigt censurerar kommentarer och blogglänkar för politiskt oliktänkande! Man värnar alltså inte yttrandefrihet på den egna tidningen! Tidningarna försöker ge sken av debatt när ”debbatten” i själva verket är kraftigt vinklad pga omfattande politisk censur. Man bedrar läsarna! Skattemedel skall inte användas för att begränsa yttrandefriheten!

Att förespråka, men inte tillämpa yttrandefrihet är höjden av hyckleri!

Vidare är tidningarna OÄRLIGA i rapporteringen om massinvandringens avigsidor. T ex har invandrarkriminaliteten mörkats under deccenier. Man har pixlat och anonymiserat dömda invandrade brottslingar, samtidigt som ”pursvenskar” hängts ut med bild och namn före avkunnad dom! Och kritiserar man antidemokratiska religioner stämplas man som rasist! Saklig debatt undertrycks!

Det är viktigt att folket får en KORREKT nyhetsrapportering av media som underlag för sitt beslut på valdagen! Nu har väljarna istället vilseletts! Så detta utgör ett allvarligt demokratiskt problem! Ingen ifrågasätter att tidningen driver sina egna ÅSIKTER! Men FAKTA skall vara korrekt! Ansvariga inom media bör ställas till svars för detta!

Att svenska journalister inte lärt sig något av nazisternas och kommunisternas åsiktscensur är skrämmande! Det säger mig att demokratin är tunn som fernissa. I själ och hjärta är journalisterna av samma skrot och korn som nazisterna: ”Det är rätt att tysta meningsmotståndare för dom har fel!” Journalister som inte värnar yttrandefriheten borde får yrkesförbud!

Dessutom ägs nästan alla stora svenska tidningar (och övrig media) av två koncerner: Bonniers och norska Schibsted. Förhoppningen att presstödet skulle resultera i mångfald i ÄGANDET har således inte infriats!

Yttrandefriheten gynnas inte av oärlighet, censur och oligopol!

Därför bör presstödet helt avskaffas!

Pengar saknas till presstödet

6 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Pettersson
    Jul 03, 2011 @ 17:32:49

    På nedanstående länk finns aktuella ägarförhållanden i svensk dagspress.

    http://petterssons.bloggsida.se/politik/medier-och-enfald

    Svara

  2. Lövet
    Jul 01, 2011 @ 15:32:32

    ”Pressens mest grundläggande uppgift är att att säkra YTTRANDEFRIHETEN! Men det är välkänt att alla stora svenska tidningar kraftigt censurerar kommentarer och blogglänkar för politiskt oliktänkande! Man värnar alltså inte yttrandefrihet på den egna tidningen!

    Varför la du till detta? Det förefaller plötsligt som om du är sur för att tidningarna sätter käppar i dina försök-att-använda-tidningarnas-spridning-för-att-få-upp-trafiken-på-din-lågtrafiksblogg-fripassagerarhjul.

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Jul 03, 2011 @ 02:29:49

      Inlägget föranleddes av att Svenska Dagladet raderat ett antal av mina kommentarer på deras webtidning ang LSU uteslutning av SDU. Jag är inte ute efter att jag själv inte skall censureras (vilket iofs vore önskvärt). Jag vill däremot medverka till minskad censur i allmänhet hos svenska tidningar. Snarare påskynda den utvecklingen. För sanna mina ord; före valet 2014 kommer debattklimatet att vara helt förändrat, mycket friare!

      Ville jag få mina blogglänkar godkända av tidningarna skulle jag inte uttrycka mig så kompromisslöst och kategoriskt! Jag har för länge sen deklarerat att jag hellre blir portad av tidningarna än är oärlig. Jag har bara en prioritet, att vara ärlig och kompromisslös. I början av mitt bloggande så anpassade jag mig faktiskt till tidningarnas censur. Lindade in mitt budskap. Men jag ansåg att det är en bättre väg att alltid skriva precis vad jag tänkte utan hänsyn till censuren. Bara svaga personer anpassar sig till censur. Genom en kompromisslös hållning från bloggarna måste tidningarna till slut anpassa sig. För alltfler ser skillnaden mellan bloggarnas ärlighet och tidningarnas lögner. Jag vill upprätthålla den kontrasten.

      Tidningarnas strategi är att hugga udden av oss fria bloggare. Det är idiotiskt att falla i den fällan. Det är viktigare att uttrycka viktiga ideer som läses av få än menlösa ideer som läses av många. Jag räknar med att goda ideer får en snöbollseffekt, medan svaga ideer inte får någon effekt alls. Jag vill fungera som en katalysator, dvs andra skall sprida ideerna vidare. Att min blogg är stor har alltså inget egenvärde. Mitt syfte är att sprida ideer oavsett hur! För det krävs tydlighet, med svartlistning hos tidningarna. Men det är enda vägen som jag ser det.

      Ville jag ha fler läsare skulle det lätt ske bara genom att blogga oftare och som sagt uttrycka mig mer harmlöst och framförallt skriva om annat. Jag skriver dock bara när jag känner jag har något väsentligt att säga. Bortsett från när jag bara vill skoja lite. Jag tjänar förstås inte en krona på bloggen, så det viktiga är bara att jag luftar mina känslor.

      Svara

  3. Mikael Hansson
    Jun 30, 2011 @ 22:48:08

    Bra!
    Det räcker.

    Svara

  4. kalle41
    Jun 29, 2011 @ 20:45:07

    Läste för en tid sen, att SD planerar att ge ut en egen tidning till hösten.
    Utan förbindelse med vare sig Bonniers eller Shipstedts. Det låter för bra för att vara sant.
    Hur ordnar man finansieringen ? Och allt annat som hör ihop med att utge en egen tidning ?
    Verkar mer vara en dröm än en verklighet.

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Jun 29, 2011 @ 23:48:45

      Inte en susning! Men tror att presstödet är ganska rejält! Vore toppen om dom gav ut en egen tidning. Skulle nog vara ett stort sug efter en nyhetstidning som inte är PK! Fast det kanske inte skall vara någon nyhetstidning?

      Svara

Kommentera

