Sannolikt högerextremister!

En 32-årig etnisk norrman, Anders Behring Breivik (bild nedan) är gripen för skottlossningen på Utöya. Han lär vara högerextremist. Enligt media misstänker polisen att han även kan ligga bakom sprängdådet i Oslo centrum. 

Jag förutsätter i vart fall att dåden är utförda av samma grupp/person. Skottlossningen var planerad med falsk polisuniform etc. Att en ö valdes för dådet tyder också på god planering. Ingen kan fly. En oplanerad skottlossning hade sannolikt skett på ett lättillgängligare ställe än denna ö. Så i nuläget utesluter jag att islamister ligger bakom något av dåden!

Är så fallet kan vi bara konstatera att högerextremisterna ägnat sig åt landsförräderi!

Och ja, i så fall hade jag grundligt fel i min första bedömning att det var muslimer bakom båda dåden. Fel precis som 95 % av bedömare. Det händer inte ofta. Däremot har PK-media väldigt ofta fel i sina bedömningar av islam.

Islamister har tagit på sig sprängdåden, men det behöver inte betyda något.

DN  AB Verdens Gang  Politiskt inkorrekt

16 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Krister Rehn
    Jul 24, 2011 @ 12:55:31

    En SD politiker använde ditt ”spekulerande” som fakta i en debatt, tidigt i fredags kväll…Det var högst lägligt att slå dina”fakta” i skallen på vederbörande när tiden var mogen…Moget att kacka i eget bo.

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Jul 24, 2011 @ 13:15:28

      Jag tror att 95 % av alla resonerade som jag. Då unkluderar jag även muslimer. Så det var ingen orimlig tanke att muslimerna låg bakom dåden, särskilt inte när dom tar på sig ansvaret. En blogg som inte vågar spekulera bör lägga ner!

      Svara

  2. Lövet
    Jul 23, 2011 @ 10:06:48

    Vad har vi lärt oss av detta, Klartexten?

    Att:
    A. hålla inne med skuldtilldelningar och uttalanden om 5.e kollonnare innan vi vet var vi sket sist och vad som egentligen hänt?

    B. byta vinkel och ändå försöka få det hela till att det är Islams fel att en högerextrem knäppgök tagit livet av en massa människor i ett terroristangrepp?
    https://klartexten.wordpress.com/2011/07/23/protest-mot-islamiseringen/

    Patetiskt.

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Jul 23, 2011 @ 10:39:34

      A. Vågar man inte spekulera som bloggare så bör man alls inte blogga! Det är helt OK att ha fel, så länge man har rimliga skäl till sina antaganden och man har vett att ändra sig!
      B. Är det inte en högerextrem knäppgök? Tror du fortfarande det är islamister som ligger bakom? Det är tecken på förnuft att anpassa sig till verkligheten!

      Svara

      • Lövet
        Jul 23, 2011 @ 13:06:57

        ”A. Vågar man inte spekulera som bloggare så bör man alls inte blogga!”

        Det är skillnad på spekulation och påståenden om att ”femtekolonnare spränger Norge”, ärthjärna.

        ”Är det inte en högerextrem knäppgök? Tror du fortfarande det är islamister som ligger bakom?”

        Till skillnad från dig bildade jag min uppfattning på de experter som såg de oerhörda likheterna till bombningen av Murrah-byggnaden och först efter tillräcklig information förelåg. Jag påstod inte helt vilt och utan substans att kreti eller pleti låg bakom attentatet. Jag trodde aldrig att det var islamister.

        Klartextens läsförståelse=0.

        Svara

        • KLARTEXTEN!
          Jul 23, 2011 @ 14:37:40

          Vad är skillnaden mellan spekulation och att ”femtekolonnare spränger Norge”? Berätta.

          Säkert 95 % av alla, inkl muslimer, trodde också att det var islamister som låg bakom dåden. Så jag utmärkte mig knappast. Däremot tog jag som vanligt ut svängarna kraftigare, men det är min stil! Och jag är inte rädd att göra bort mig heller och framförallt kan jag ändra mig!

          Svara

          • Lövet
            Jul 23, 2011 @ 16:09:18

            ”Vad är skillnaden mellan spekulation och att ”femtekolonnare spränger Norge”? Berätta. ”

            Spekulation är att berätta vad man tror, det andra är att komma med grundlösa påståenden. Gissa vilken kategori du själv tillhör? Det är inte utan grund jag tidigare kallat dig för en ”Jacques Clouseau på speed”.

          • KLARTEXTEN!
            Jul 23, 2011 @ 16:18:24

            Fick du uppfattningen att jag visste vem som låg bakom dådet? Kanske jag inte var tillräckligt tydlig. Det var spekulation. Men jag tror dom flesta insåg det. Du som läst många inlägg vet att jag alltid låter tvärsäker! Så du visste vad det innebar, spekulation.

          • Lövet
            Jul 23, 2011 @ 18:26:06

            Jo, det var glasklart att du inte kände till sakförhållandet. Faktumet att lät tvärsäker i sammanhanget bidrog inte till din trovärdighet. Tvärtom.

          • KLARTEXTEN!
            Jul 23, 2011 @ 18:39:59

            Du och jag och alla andra visste att jag spekulerade. So whats the problem? Den som inte har några åsikter har aldrig fel! Och jag är inte rädd att ha fel, och erkänna det! Jag har heller inga problem att erkänna när mina meningsmotståndare någon enstaka gång har rätt! Något du har oerhört svårt för!

          • Lövet
            Jul 24, 2011 @ 00:34:41

            Skäms människa.

          • KLARTEXTEN!
            Jul 24, 2011 @ 03:13:37

            Jo jag skäms! Kan du också skämmas när du har fel? Kan mina meningsmotståndare skämmas när dom har fel? Erkänner dom sina fel? Nej! Vi har moral och ärlighet som invandringsförespråkarna saknar!

          • Lövet
            Jul 24, 2011 @ 11:30:45

            Vi kan alla ha fel. Det är inget att skämmas för.

            Däremot att först beskylla muslimer för attentaten och sedan, när sanningen uppdagas byta vinkel och ändå försöka få det hela till att det är Islams fel att en högerextrem knäppgök tagit livet av en massa människor i ett terroristangrepp, är något att skämmas för.

          • KLARTEXTEN!
            Jul 24, 2011 @ 12:11:19

            Jag skämdes för det också! Inte för att jag skulle ha fel! Utan jag glömde att folk faktiskt låg på bårhuset! Jag stirrade mig blind på debatten och glömde att någons son och dotter grymt mördats. Det var inte läge för en objektiv debatt! Jag är beredd att ta den debatten vid ett senare tillfälle, men inte nu. Det finns en tid för sorg och sen en tid för objektiv analys. Nu är det tid för sorg. Jag har en förmåga att ständigt analysera allt objektivt och glömma det mänskliga perspektivet. Dock svarar jag ärligt på alla kommentarer.

            Och jag vill klargöra att INGET motiverar ett sådant dåd! Ingen massinvandring! Ingen muslimsk invandring! Vi skall då minnas hur många som försvarat Al Qaidas och andra terroristers dåd! Där finns ingen ärlighet!

  3. Observer
    Jul 22, 2011 @ 23:42:55

    Kanske det var någon inhemsk den här gången, åtminstone om man får tro VG.

    ”En 32 år gammel, etninsk norsk gjerningsmann sitter i avhør hos Oslo-politiet i kveld, mistenkt for å stå bak terroranslagene.”

    Meningslöst våld handlar det åtminstone om – helt oskyldiga människor.

    Svara

  4. Ali K
    Jul 22, 2011 @ 16:54:20

    Det är säkert högerextremister. Islamistisk terrorism existerar inte, det strider mot Islam att utföra dåd som dessa. Dessutom så är de flesta 90% av alla terrordåd i Europa pga högerextremister.

    Svara

Kommentera

