Skall kyrkan vara kristen?

Detta är den fundamentala frågan vi måste ställa oss. Gör man anspråk på att vara en kristen kyrka så skall man också agera i enlighet med detta. Men det gör inte dagens svenska kyrka. Därför uppmanar jag alla att går ur Svenska Kyrkan (se blankett i högermarginalen ”Gå ur Kyrkan”).

Kyrkan samarbetar med islam, låter imamer predika i deras kyrkorum, värnar massinvandring av muslimer. Dom som värnar kristendomen smutskastas i predikan. Kort sagt, kyrkan gräver sin egen grav.

Jag tror att Jimmy Åkesson skulle acceptera att en rabbin predikade i vårt kyrkorum. Judendomen har visat sig förenlig med demokrati, yttrandefrihet, jämlikhet och välfärd. Islam är inte förenligt med dessa värden.

Interreligiös samverkan är OK, så länge vi begränsar oss till religioner som harmonierar med våra grundläggande mänskliga värderingar. Vi vet alla att islam är oförenlig med dessa värden! Det hjälper inte att gulla med dom.

Vi måste fråga oss, ifall vi står för islams värderingar eller ej! Det är vad saken handlar om! Skall vi omfamna dom vars grundläggande värderingar vi inte delar? Dags att kyrkan bestämmer sig för vilken religion man bekänner sig till!

Jag är själv inte religiös, men inser att kristendomen är en god jordmån för demokrati, yttrandefrihet, jämlikhet och välfärd. Därför värnar jag kristendomen. Men om kyrkan inte gör detsamma, så måste jag ta avstånd från kyrkan.  Jag kan inte stötta en kyrka som omfamnar en ideologi, oförenlig med våra grundläggande mänskliga värden! Judendomen sätter jag i samma kategori som kristendomen!

Sen hävdar domprost Åke Bonnier att det är ”tradition” att vartannat år ha en interreligiös gudstjänst. Hur gammal är då denna ”tradition”? Två(2) gånger har man haft en sådan gudstjänst sen 2007! Det visar på förljugenheten! Kristna  gudstjänster däremot,  är en 1000 år gammal tradition!

Så mycket vet jag:

Jesus förespråkade INTE tolerans mot intoleransen!

KD-politiker: Koranen är oss främmande

SD protesterar mot imam i Storkyrkan

jimmie-akesson-vill-inte-ha-imam-eller-rabbin-i-storkyrkan

fel-att-politisera-besoket-i-kyrkan

I dag börjar riksdagsåret  Aftonbladets Pär Karlsson rapporterar direkt  Vi varken vad våra makthavare heter eller vad de vill http://www.expressen.se/nyheter/livebevakning http://www.expressen.se/nyheter/1.2560446/folj-politikernas-nya-loften-direkt http://www.dn.se/tema/sverigedemokraterna/ http://www.dn.se/nyheter/valet-2010/sds-ledamoter-lamnade-storkyrkan http://www.svd.se/nyheter/inrikes/imam-i-storkyrkan-uppror-sd_6468642.svd http://www.riksdagen.se/templates/R_Page____25000.aspx

37 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Stella
    Sep 16, 2011 @ 10:17:14

    Hej

    Jag är en svensk kvinna. Jag undrar vilken moske jag kan besöka? Är lite nyfiken på deras religion och skulle vilja se det lite mer från insidan. Lite tips önskas om adresser till mosker och öppettider. Jag har för länge sedan gått ur svenska kyrkan. Jag kan inte se att det skulle finnas några problem för mig att göra ett besök i en moske, självklart inte, för dom ränner ju i våran kristna kyrka precis som dom vill. Och eftersom det råder demokrati och jämlikhet i Sverige så tror jag nog det blir mest rättvist! Får dom så får vi! Eller! finns det någon skillnad på dom och oss när det gäller rättvisan, demokratin och jämlikheten? Det hoppas jag det inte gör för vi är faktiskt i Sverige och vi var först!

    Svara

  2. blomrabatten
    Sep 16, 2011 @ 00:02:17

    Svenska kyrkan skiljer inte på människor alla är välkomna till kyrkan. Jesus gjorde just det du inte tycker svenska kyrkan ska göra.
    vad är det för mening med religion och älska alla om man inte verkligen gör det. Jesus älskade alla och om vi ror på honom måste vi älska en Jude likväl som en budist eller muslim. Det kan vi väl vara överens om.

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Sep 16, 2011 @ 10:49:42

      Jesus som var odödlig kunde förstås kosta på sig att ”dödas”. Vi är inte i samma lyckliga position! Vårt ansvar är att se till att jordelivet blir bra och rättvist för så många som möjligt! Det görs inte genom att låta en förtryckande ideologi triumfera. Jag kan inte tänka mig att det var Jesus önskan! Sen får ni säga vad ni vill. Kristendomens historia vittnar heller inte om att vända andra kinden till! All erfarenhet visar på att kyrkan aldrig tillåtit motståndarna att triumfera! Om självutplåning ansetts vara en dålig strategi genom historien, varför skulle den bli bra just nu? Har kyrkan genom historien missförstått Jesus? Förefaller inte rimligt! Mer rimligt att dagens idioter missförstår budskapet!

      Oavsett hur det förhåller sig med den saken så skall vi värna rättvisa, jämlikhet, dom svaga och utsatta! Vi skall aldrig låta ondskan triumfera!

      Med det sagt instämmer jag helt i att vi bör ”älska en Jude likväl som en budist eller muslim.” Jag har ständigt poängterat att muslimer är OK, men islam är dåligt! Nazister kan också vara bra! Men likväl är nazismen dålig! En dålig ideologi förmår goda människor att utför onda och destruktiva handlingar. Vi kan omfamna muslimer, men vi bör inte låta islam växa till sig i vårt land! Då tillåter vi en destruktiv religion att växa till sig på bekostnad av vår egen. Våra värderingar byts ut mot muslimska i takt med att muslimerna växer till sig (med massinvandringen)!

      Att älska alla innebär inte att du bör låta en ond ideologi växa till sig på bekostnad av en god! Judendomen, hinduismen, buddhismen är alla fina ideologier! Islam är destruktiv, i konflikt med alla våra tunga värderingar som demokrati, yttrandefrihet, jämlikhet etc! Är du medveten om hur kristna behandlas i muslimska länder? Skolflickor halshuggs, kyrkor bränns ner, biblar är förbjudna i Saudiarabien. Vi bör behandla ideologier efter förtjänst!

      Att låta en imam mässa i kyrkan syftar till att stärka den dödförklarade multikulturalismen och massinvandringen av muslimer, och därmed islamiseringen av vårt samhälle. Det är destruktivt för allt vi står för. Därför är det fel att låta imamen mässa i kyrkan! Övriga religioner har jag inget emot, så dom är välkomna!

      Svara

    • Sven Erik Hansson
      Sep 17, 2011 @ 19:04:46

      Jesus budskap är mycket motsägelsefult.Det mesta av hans budskap är att man skall tro på att han är gud och tror man inte det är man dömd för evigt sedan spelar det ingen roll hur god man är mot alla människor.

      Svara

  3. svenskasvensson
    Sep 15, 2011 @ 17:30:19

    Självklart ska man vara kristen i en Svensk kyrka, om inte är det ett helgarån.
    http://svenssonsfunderingar.wordpress.com/

    Svara

  4. Sanity
    Sep 15, 2011 @ 16:03:07

    ”Delar du islams värderingar?” Var en fråga jag läste.
    Jag får en annan fråga:
    – Delar du rasisters värderingar?

    Svara

  5. Galmin Tireantvs
    Sep 15, 2011 @ 12:01:22

    Varför syns inte mina kommentarer längre?

    Svara

  6. Galmin Tireantvs
    Sep 15, 2011 @ 11:21:26

    ”Jag tror att Jimmy Åkesson skulle acceptera att en rabbin predikade i vårt kyrkorum.”

    Och jag tror att Jimmy Åkesson är en trångsynt hycklande bigott.

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Sep 15, 2011 @ 11:41:13

      Den som kritiserar islam är en ”trångsynt hycklande bigott”? Upenbart att du gillar islam, men ingen fattar varför. Kan du förklara?

      Svara

      • Galmin Tireantvs
        Sep 15, 2011 @ 12:06:55

        Han är en trångsynt hycklande bigott för att han ev skulle acceptera att en rabbin predikade i vårt kyrkorum men samtidigt kritiserar att en Imam skulle göra detsamma.

        Svara

        • KLARTEXTEN!
          Sep 15, 2011 @ 12:33:53

          Judendomen är förenlig med demokrati och alla våra västerländska värderingar, vilket islam inte är! Räcker det?

          Svara

          • Galmin Tireantvs
            Sep 15, 2011 @ 14:46:09

            Jag vet att din käpphäst är att Islam ”inte är förenlig med demokrati och alla våra västerländska värderingar”, men Jimmy Åkesson är ingen kristen myndighetsperson. Föjlaktligen kan det vara honom likgiltigt vad som händer i Svenska Kyrkan. Jesus predikade förlåtelse, självuppoffring och att du ska älska din fiende. Om man är kristen tror man även att han tog ett dödsstraff för alla våra onda gärningars förlåtelse.

            Med detta i åtanke förefaller Åkesson inte vara kristen, utan snarare en, uh, ”trångsynt hycklande bigott”.

            De som tror att man måste utföra korståg och försvara den kristna Guden (som om ett omnipotent väsen inte klarar den grejen själv) är kanske religiösa, men de är defenitivt inte kristna.

          • KLARTEXTEN!
            Sep 15, 2011 @ 15:02:12

            Jag försvara inte den ”kristna guden” (vilken gud förresten?), utan centrala kristna värderingar, som tydligen är kompatibla med det goda samhället! Jag vet heller inte om Åkesson är kristen, och det är dessutom inte väsentligt. Det väsentliga är att han står upp för dom värderingar som visat sig kompatibla med det goda samhället!

            Ditt resonemang är bisarrt: var tolerant mot intoleransen! Vi borde ej försvarat oss mot Hitler? Och vi bör lägga ner polis- och domstolsväsendet? Låta ondskan triumfera? Det är en vansinnig strategi! Du skämmer bara ut dig själv!

          • Galmin Tireantvs
            Sep 15, 2011 @ 15:24:28

            ”Jag försvara inte den ”kristna guden” (vilken gud förresten?), utan centrala kristna värderingar”
            Nej, det gör du inte heller, du försvarar det du tror är centrala kristna värderingar.

            Är det så innihelvete svårt för dig att förstå att det jag skriver är det kristna budskapet? Bergspredikan ÄR centrala kristna värderingar. Det är inte jag som har hittat på detta, det är inte heller representativt med min uppfattning, det är emellertid det som den Svenska Kyrkan är baserat på. Den kyrkan som följer Jesus predikan. Samma kyrka som nån slags politiker har synpunkter om hur dess gudtjänster får gå till.

            ”Jag vet heller inte om Åkesson är kristen, och det är dessutom inte väsentligt. Det väsentliga är att han står upp för dom värderingar som visat sig kompatibla med det goda samhället!”
            Åkesson kritiserar den Svenska Kyrkan för att utföra kristna handlingar (att vara inkluderande) och följa det kristna budskapet.

            ”Ditt resonemang är bisarrt: var tolerant mot intoleransen! Vi borde ej försvarat oss mot Hitler? Och vi bör lägga ner polis- och domstolsväsendet? Låta ondskan triumfera? Det är en vansinnig strategi! Du skämmer bara ut dig själv”

            Du kan gnälla om Hitler så mycket du vill din mes, det är inte jag som skrivit Bibeln eller hittat på det kristna budskapet, vilket är det enda du borde koncentrera dig på, istället för att försöka göra Jesus budskap till mitt och därefter angripa min person.

          • KLARTEXTEN!
            Sep 15, 2011 @ 22:34:14

            Försök inte inbilla mig att Jesus förespråkade att bemöta ondska med att vända andra kinden till! Jag tror inte på det! Hur som helst, skulle så vara fallet skulle jag totalt ignorera det för det strider mot sunt förnuft att det goda skall vika för det onda.

            Oavsett vad Jesus tyckte, så förordar jag att bemöta intolerans med intolerans, öga för öga, att bekämpa ondskan, att kämpa för rättvisa, demokrati, jämlikhet etc. Att bekämpa alla ideologier som inte står för detta! Bara idioter skulle låta ondskan triumfera! Nu tror jag att Jesus skulle hålla med mig, men jag vill inte att diskussionen fastnar där!

            Då hoppas jag du har förstått!

          • KLARTEXTEN!
            Sep 16, 2011 @ 09:57:01

            Detta är nog en av de snällaste engagerade kommentarer jag skrivit! Så allt tyder på att du är överkänslig! Jag går hårt åt islam, men inte dig! Du skämmer bara ut dig själv, om du inte klarar av att bemöta denna kommentar!

            Du antyder att jag för cirkelresonemang, använder glåpord (initialt, men raderades snabbt igår) och är intellektuellt oärlig. Jag hittar inga glåpord, så då ber jag dig visa på vilket sätt jag för cirkelresonemang och är intellektuellt oärlig! Din egen kommentar lider faktiskt av brister: Du gör dig till uttolkare av det muslimska tänkandet! Bisarrt skulle jag hävda! Jag hävdar att dom ÄR muslimer i grunden och underbygger påståendet. Du hävdar motsatsen utan att bygga under påståendet! Sen blundar du för islams uppenbara problem och framförallt flyktingströmmarna som aldrig tycks upphöra.

            Kort sagt min kommentar var engagerad, men inte mycket mer. Hur skall du kunna debattera om du inte klarar en känsloladdad debatt? Men jag måste erkänna att din nyktra kommentar var något besvärlig att hantera. Jag tror att mina argument blev för svåra för dig.

          • Galmin Tireantvs
            Sep 16, 2011 @ 10:32:41

            ”Oavsett vad Jesus tyckte, så förordar jag att bemöta intolerans med intolerans, öga för öga”

            Den kristna kyrkan är baserad på der som Jesus tyckte. De följer hans lära. Problemet är att du och Åkesson kritiserar den svenska kyrkan när den handlar kristet.

            Du vill hellre att den svenska kyrkan handlar som de skulle gjort om de bara läst gamla testamentet. Är det inte du som säger att för kristna är GT ointressant, Jesus predikade frommhet och att kristna bara koncentrerar sig på det Nya Testamentet? Dags att vara konsekvent, för en gångs skull.

            Om du tycker att „öga för öga, tand för tand“ är rätt väg att gå så måste du nog vänta med din kritik tills en Imam håller gudstjänst i en Synagoga.

            ”On 16 september 2011 at 9:57 KLARTEXTEN! said:
            Detta är nog en av de snällaste engagerade kommentarer jag skrivit! Så allt tyder på att du är överkänslig!

            antyder att jag för cirkelresonemang, använder glåpord (initialt, men raderades snabbt igår) och är intellektuellt oärlig. etc. etc.”

            Nej, allt tyder på att du förväxlar mig med Axel Welton. Don’t drink and post.

          • Galmin Tireantvs
            Sep 19, 2011 @ 08:46:24

            ”Oavsett vad Jesus tyckte, så förordar jag att bemöta intolerans med intolerans, öga för öga”

            Den kristna kyrkan är baserad på der som Jesus tyckte, Inte det som Klartexten! tycker.

            Eftersom du hävdar att jag slutar att kommentera och undanhåller mig diskussioner, kanske du kan svara på de kommentarer jag gjort?

            ”Du vill hellre att den svenska kyrkan handlar som de skulle gjort om de bara läst gamla testamentet. Är det inte du som säger att för kristna är GT ointressant, Jesus predikade frommhet och att kristna bara koncentrerar sig på det Nya Testamentet? Dags att vara konsekvent, för en gångs skull.

            Om du tycker att „öga för öga, tand för tand“ är rätt väg att gå så måste du nog vänta med din kritik tills en Imam håller gudstjänst i en Synagoga.

            ”On 16 september 2011 at 9:57 KLARTEXTEN! said:
            Detta är nog en av de snällaste engagerade kommentarer jag skrivit! Så allt tyder på att du är överkänslig!

            antyder att jag för cirkelresonemang, använder glåpord (initialt, men raderades snabbt igår) och är intellektuellt oärlig. etc. etc.”

            Nej, allt tyder på att du förväxlar mig med Axel Welton. Don’t drink and post.”

          • KLARTEXTEN!
            Sep 19, 2011 @ 10:55:54

            Försök förstå att jag inte är religiös. Så jag tar till mig de avsnitt jag gillar och ignorerar resten.Men hela NT präglas ändå av kärleksbudksapet. Varför tror jag att kristendomen är mycket bättre än islam för samhället? För att världens främsta demokratier har utvecklats från kristna länder. INGET muslimskt land platsar där. Varför tror jag att judendomen är bra? För att judarna har gjort exceptionella vetenskapliga och kulturella bidrag till mänskligheten (i motsats till muslimerna). Så något måste vara väldigt bra med judendomen och något måste vara väldigt dåligt med islam!

            GT är inte ointressant för Kristna, men den är sekundär, i förhållande till NT. Jag konstaterar att kristendomen uppenbarligen inte hindrat oss från att utvecklas till demokratiska välfärdssamhället. Det är det väsentliga! Sen innehåller även NT både dåliga och bra bud och uttalanden. Att vända andra kinden till är dåligt. Att belöna den som missköter sig (men gör bättring) bättre än den som hela tiden skött sig, är också dåligt ! Men framförallt präglas NT av kärleksbudskapet i motsats till Koranen som innehåller väldigt många hatiska suror! Så det är inte förvånande att muslimska länder är så våldsamma.

            Om du anser att islam är bra: varför konverterar du inte?

          • Galmin Tireantvs
            Sep 19, 2011 @ 12:43:06

            ”On 19 september 2011 at 10:55 KLARTEXTEN! said:
            Försök förstå att jag inte är religiös. Så jag tar till mig de avsnitt jag gillar och ignorerar resten.”

            ..och med detta cherrypickande synsätt på kristendomen kritiserar du den Svenska Kyrkan för att den följer Jesus budskap konsekventare än vad du skulle göra.

          • KLARTEXTEN!
            Sep 19, 2011 @ 14:34:31

            Jag tror inte ens Jesus skulle applådera att kyrkan låter islam dominera på kristendomens bekostnad! Islam förespråkar våld och intolerans, något Jesus aldrig förespråkade.

  7. Galmin Tireantvs
    Sep 15, 2011 @ 11:12:17

    Hur var det nu Jesus sa? Du vet, han som är grunden för den kristendomen?

    Älska din nästa – så länge han inte är Muslim?

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Sep 15, 2011 @ 11:22:39

      Jesus kände inte till islam, annars vet vi alla vad han hade tyckt! Jag kan inte tänka mig att han INTE skulle framfört allvarlig kritik mot islam. En politisk ideologi som predikar våld och hat mot kristna och judar. Jesus TOG ställning!

      Svara

      • Galmin Tireantvs
        Sep 15, 2011 @ 11:31:47

        Ja, Jesus tog ställning: Bergspredikan är kanske inget annat än en rekommendation?

        Svara

        • KLARTEXTEN!
          Sep 15, 2011 @ 11:46:57

          Vad tycker du vi bör göra mot dom som vill avskaffa jämlikheten, yttrandefriheten? Nå?

          Jesus skrädde inte på orden mot vad han upplevde som orättvisor. Islam är en studie i orättvisa. Jämför profeterna Jesus och Muhammed. Vem utövade våld och vem gjorde det inte? I sanning två diametralt olika förebilder. Jag vet vem som är bäst för mänskligheten.

          Vi kan nog förutsätta att Jesus var kritisk mot dom som inte delade hans värderingar! T ex islam.

          Svara

          • Galmin Tireantvs
            Sep 15, 2011 @ 11:50:50

            Det här är vad Jesus säger. Det kanske inte passar dig, men det kan ju göra detsamma eftersom du inte är Kristen.

            Matteus 5

            38I haven hört att det är sagt: ‘Öga för öga och tand för tand.’

            39Men jag säger eder att I icke skolen stå emot en oförrätt; utan om någon slår dig på den högra kinden, så vänd ock den andra till åt honom;

            40och om någon vill gå till rätta med dig för att beröva dig din livklädnad, så låt honom få manteln med;

            41och om någon tvingar dig att till hans tjänst gå med en mil, så gå två med honom.

            42Giv åt den som beder dig, och vänd dig icke bort ifrån den som vill låna av dig.

            43I haven hört att det är sagt: ‘Du skall älska din nästa och hata din ovän.’

            44Men jag säger eder: Älsken edra ovänner, och bedjen för dem som förfölja eder,

            45och varen så eder himmelske Faders barn; han låter ju sin sol gå upp över både onda och goda och låter det regna över både rättfärdiga och orättfärdiga.

            46Ty om I älsken dem som älska eder, vad lön kunnen I få därför? Göra icke publikanerna detsamma?

            47Och om I visen vänlighet mot edra bröder allenast, vad synnerligt gören I därmed? Göra icke hedningarna detsamma?

            48Varen alltså I fullkomliga, såsom eder himmelske Fader är fullkomlig.»

        • KLARTEXTEN!
          Sep 15, 2011 @ 11:51:15

          Om du tror att Jesus förespråkade tolerans mot intoleransen, så är du inte riktigt klok!

          Svara

          • Galmin Tireantvs
            Sep 15, 2011 @ 11:58:12

            Der här är vad Jesus tyckte: du kanske inte håller med. Det kan göra detsamma för du är ju inte Kristen. Låt de som följer den kristna läran bekymra sig om det hela.

            Matteus 5

            38I haven hört att det är sagt: ‘Öga för öga och tand för tand.’

            39Men jag säger eder att I icke skolen stå emot en oförrätt; utan om någon slår dig på den högra kinden, så vänd ock den andra till åt honom;

            40och om någon vill gå till rätta med dig för att beröva dig din livklädnad, så låt honom få manteln med;

            41och om någon tvingar dig att till hans tjänst gå med en mil, så gå två med honom.

            42Giv åt den som beder dig, och vänd dig icke bort ifrån den som vill låna av dig.

            43I haven hört att det är sagt: ‘Du skall älska din nästa och hata din ovän.’

            44Men jag säger eder: Älsken edra ovänner, och bedjen för dem som förfölja eder,

            45och varen så eder himmelske Faders barn; han låter ju sin sol gå upp över både onda och goda och låter det regna över både rättfärdiga och orättfärdiga.

            46Ty om I älsken dem som älska eder, vad lön kunnen I få därför? Göra icke publikanerna detsamma?

            47Och om I visen vänlighet mot edra bröder allenast, vad synnerligt gören I därmed? Göra icke hedningarna detsamma?

            48Varen alltså I fullkomliga, såsom eder himmelske Fader är fullkomlig.

          • KLARTEXTEN!
            Sep 15, 2011 @ 12:38:30

            Jag är ateist i meningen att jag inte tror på någon Gud. Däremot tror jag att Jesus existerat och delar många kristna värderingar!

            Är det rimligt att anta att Jesus skulle vara kritisk mot dom som inte delar hans värderingar (islam)?

            Så Jesus skulle förespråka tolerans mot intoleransen? Knappast! Jesus var också mycket kritisk mot intoleransen. Något du blundar för. Och framförallt menade han att toleransbudskapen fungerar mot alla som följer budskapet! Det fungerar INTE mot dom intoleranta!

            Du förespråkar tolerans mot intoleransen. Vi borde vända andra kinden till mot Hitler, talibanerna, terrorister, mördare? Kort sagt vi skall låta ondskan triumfera. Hur är det ställt? Du framför ett vettlöst budskap! Då frågar man sig osökt: är du vettlös?

          • Galmin Tireantvs
            Sep 15, 2011 @ 13:50:50

            Du kan ju ta upp den diskussionen med Jesus, eller varför inte de som företräder hans värderingar: DEN KRISTNA KYRKAN.

Kommentera

