Uppmanar både Bibeln och Koranen till våld?

Detta är just vad många brukar hävda. För kristna är dock Nya Testamentet det viktigaste och såvitt jag vet uppmanar inte Jesus till våldshandlingar.

Koranen och Muhammed uppmanar muslimer till våld (i  t ex sura 9:29).  NT beskriver våldsamma handlingar, men vår profet Jesus uppmanar inte till våld!

Robert Spencer säger också islam inte kan reformeras därför att den redan har reformerats. Martin Luthers reformering av kristendomen innebar att man gick tillbaks till själva texten i Nya Testamentet, dvs blev mer fundamentalistisk! Alla vet vi vad som blir resultatet när muslimerna blir fundamentalistiska: våld och intolerans. Vill man ändra på dagens islam så måste man radera texter ur Koranen, vilket förstås vore blasfemi! Den som föreslår detta kommer att mördas, inget snack om saken!

article13662721.ab article13656250.ab fortsatt-svensk-militar-insats-i-libyen demonstrationer-pa-vastbanken usa-bygger-hemliga-flygbaser-i-afrika sanaa-skakas-av-skottlossning–igen skottlossning-och-explosioner-hela-natten sverige-bevapnar-diktaturer usa-fick-al-jazira-att-censurera-bilder al-jazira-byter-vd-efter-wikileaks-lacka libyske-ledaren-tackade-for-stodet varlden/obama-kraver-fria-val ny-khaddafi-inspelning  Frankrike-tar-emot-sarade-libyer fbi-forelasare-pekar-ut-islam-som-storre-hot-an-al-qaida obama-understrok-usas-band-till-israel sex-av-tio-mp-valjare-vill-samarbeta-med-alliansen Terrorhärva i Birmingham alliansens-konsblinda-politik-leder-at-fel-hall sapo-gjorde-husrannsakan-mot-moske forsta-steget-klart-i-asylpolitiken pappa-och-barnen-i-kenya-mamma-i-falkoping endast-ny-lag-kan-hjalpa-somalier farligt-tal-i-turkiet valdagar-faststallda-i-egypten-1 aftonbladet arabiska-varen-overgar-i-skordetid fika-med-fredrik skott-mot-demonstranter-i-sanaa Husrannsakan mot moské sapo-slog-till-mot-moske-i-goteborg slappte-24-aringen-det-har-varit-jobbigt Radical Islamists aim to infiltrate Hamburg mosques Skulle drepes med sprengstoff Fryktet attentat mot Westergaard dansk-tecknare-dodshotades aftonbladet karikatyrtecknaren-skulle-sprangas-till-dods kanda-journalister-kapade-pa-twi attack-mot-south-park-ar-en-attack-mot-livet vilks-far-fornedra-jag-far-kritisera den-enes-konstkritik-blir-den-andres-kulturkamp lars-vilks-rojer-en-svensk-konsensuskultur lars-vilks-i-andy-warhols-fotspar konst-som-biter skilda-kultursfarer principen-som-ar-helig–ibland talet-om-det-fria-ordet-stanger-samtalet topp-tre-med-maria-schottenius-143 nodvandigt-att-forsvara-ratten-att-fa-vara-dum konstvarldens-stod-lamt-och-tyst grattis-lasse utslag-pa-vad-var-yttrandefrihet-tal viktigt-valja-apen http://www.dn.se/nyheter/varlden/pakistan-ar-en-smitthard-for-islamistisk-fundamentalism karikatyr-i-muslimskt-nyhetsbrev lars-vilks-det-ar-ett-psykologiskt-krig/ demonstration-i-norrkoping-mot-lars-vilks-muhammedhundar konflikten-runt-lars-vilks lat-vilks-tala-klart vanskap-eller-friktion ratt-till-fel-asikt ett-hot-mot-alla manifest-for-en-ny-upplysning bada-sidor-har-ratt—och-fel dansk-tecknare-dodshotades jihad-jane-erkanner-mordplaner aklagare-vill-se-yxman-terrordomd nervost-infor-muhammeddag aklagaren-kraver-hojda-straff-i-vilksmal tre-danskar-pa-dodslista-i-al-qaidas-nya-magasin terrorskydd-runt-jyllands-posten dom-for-brand-hos-vilks-overklagas atalade-for-vilksbrand-kvar-i-haktevilks-pa-plats-i-rattssalen branda-klader-bevis-i-vilksmal brandattack-mot-vilks-verk-i-finland vilks-moter-motstandarna-pa-facebook bangladesh-stanger-facebook vilks-inbjuden-pa-nytt-till-uppsala facebooks-muhammed-tavling-vacker-ny-ilska spant-i-pakistan-under-muhammed-dag facebooksida-med-muhammedteckningar-nedslackt facebook-muhammed-kan-skapa-ny-kris vill-stoppa-muhammed-pa-facebook sverige-inte-redo-erkanna-palestina norge-redo-erkanna-palestina forsta-steget-klart-i-asylpolitiken pappa-och-barnen-i-kenya-mamma-i-falkoping endast-ny-lag-kan-hjalpa-somalier farligt-tal-i-turkiet valdagar-faststallda-i-egypten-1 breivik-haller-anforande fortsatt-haktning-begars-for-breivik bildt-och-fredrik-reinfeldt-nobbades-av-eritreas-diktator ssu-fick-fler-medlemmar-efter-massakern-pa-utoya http://gt.expressen.se/nyheter/1.2566961/lars-vilks-jag-ar-inte-radd vilks-var-terrormal ett-ar-av-sd-inkompetens

40 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Invandrare 20014
    Jan 10, 2015 @ 19:36:32

    Läs Europols rapport om EU TERRORISM SITUATION AND TREND REPORT, som listar statistik över terrordåd i Europa 06-09:
    Totalt antal: 1770
    Islamister: 6 (0.34%)
    Högern och nationalister och separatister: 1596 (90.17%)
    Vänstern: 106 (5.99%)
    Andra/icke-specifierade: 62 (3.50%)
    Det tycks – om man håller sig till EU – som om de vi verkligen ska vara rädda för är nationalister och separatister på högerkanten.

    Svara

  2. Jenny Hamilton
    Sep 22, 2011 @ 23:46:49

    Gamla Testamentet uppmanar till dödsstraff för allehanda företeelser som vi i dag ser som självklarheter i det öppna samhället, till exempel homosexualitet eller utomäktenskapligt sex. GT beskriver vidare hur Gud uppmanar till folkmord på sitt folks fiender.

    Läser man Koranen eller Gamla Testamentet bokstavligt, så kan det onekligen leda till ohyggligheter. Allt handlar om vilka läsglasögon du använder, vilken människosyn och vilken gudsbild du har.

    Vi som tror på kärlek, demokrati, öppenhet och samförstånd måste hålla ihop, vilken religion vi än tillhör. Tillsammans har vi möjligheter att bekämpa fanatism och religiös och politisk extremism.

    Men om ”vi” fortsättet att skapa avstånd mot ”de”, muslimerna, kan det bara leda till ännu mer galenskap.

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Sep 23, 2011 @ 01:08:34

      Var i Bibeln uppmanas den kristne läsaren att tillämpa dödsstraff för homosexuella? citera. Låt oss fastslå sanningen. Är du rädd för att ta reda på sanningen om Koranen och Bibeln? Om du är så rädd för muslimerna så bör du nog fundera på om du verkligen vill ha hit miljoner av dom!

      Svara

      • Jenny Hamilton
        Sep 23, 2011 @ 11:29:21

        ”Om en man ligger med en annan man som med en kvinna, har de båda gjort något avskyvärt. De skall straffas med döden, skulden för deras död är deras egen.” (3 Mos 20:13)

        Jag är inte rädd för att ta reda på några sanningar om varken kristendomen, som jag själv bekänner mig till, eller Islam. Bland annat har jag högskolepoäng i religionsvetenskap, just därför att jag är en ivrig sanningssökare.

        Var skrev jag att jag är rädd för muslimer? Du snurrar till det, jag försöker förklara att det inte finns något vettigt skäl till att vara rädd för muslimer. Det finns skäl att ta religiös fanatism på allvar och bekämpa den, men att gå runt och vara ”rädd för muslimer”, det är bara islamofobiskt, inskränkt, och dumt.

        Svara

        • KLARTEXTEN!
          Sep 23, 2011 @ 13:20:42

          Jo jag håller med. Detta är tydligt nog! Uppenbarligen är det så att GT förespråkar grymma straff. Det är ju främst judarna som tror på GT och dom tillämpar sannerligen inte dessa regler. Varför inte? Varför tillämpar muslimerna på många av sina grymma påbud medan vi och judar inte gör det?

          En viktig förklaring enligt mig, är att Koranen anses ordagrant vara Guds egna ord, i motsats till Bibeln. Vad gäller kristna så är ju Nya Testamentet det viktigaste. GT och NT tycks ju vara motsägelsefullt och då måste NT gälla.

          Svara

          • Galmin Tireantvs
            Sep 23, 2011 @ 17:12:55

            Så för att återgå till din fråga:
            ”Uppmanar både Bibeln och Koranen till våld?”

            Svaret är således ja, oavsett vad du skrivit i ditt blogginlägg och oavsett hur lysande Bob Spencer är i videon.

            Slut.

          • Galmin Tireantvs
            Sep 23, 2011 @ 17:41:17

            ”On 23 september 2011 at 17:31 KLARTEXTEN! said:
            Håller med. Men vi måste lägga till att för kristna är Nya Testamentet det viktiga. GT är underordnat NT, så kristna har inget religiöst skäl att följa de grymma påbuden i GT.”

            Jo. Fundamentalisterna har all anledning att följa GT och i synnerhet Mosebok 1-5 (lagen). Anledningen till detta är att Jesus säger att lagen gäller och inte ens ett komma får ändras i den.

          • KLARTEXTEN!
            Sep 23, 2011 @ 18:37:37

            Är det inte uppenbart för dig att kärleksbudskapet i NT står i konflikt med de grymma påbuden i GT? Återigen, varför följer kristna och judar inte påbuden? Du kan inte förklara det! Men jag kan.

          • KLARTEXTEN!
            Sep 24, 2011 @ 20:13:55

            Kan du inte definiera kulturrasist? Blev det för svårt? Försöker du fly den debatten (också)?

          • KLARTEXTEN!
            Sep 23, 2011 @ 18:30:47

            Jovisst vore det väldigt spännande. Men det kan samtidigt få svåra konsekvenser. Förstår vi kärnvapen, atomenergi etc? Det skulle kunna få vida konsekvenser och skapa stor osäkerhet tror jag. Vetenskapsmännen skulle tappa kontrollen över vad dom pysslar med. Samtidigt öppnar sig fantastiska perspektiv, ev tidsresor etc.

          • Din granne
            Sep 24, 2011 @ 03:10:35

            Men Klartexten! Slå upp bibeln för första gången i ditt eländiga liv och läs Nya Testamentet då! Även där står det både i Lukas- och Matteusevangelierna rena våldsbudskap som självaste Jesus förespråkar.

            Så sluta bitcha som en liten flicka och börja forska efter själv!

          • KLARTEXTEN!
            Sep 24, 2011 @ 19:09:14

            Citera eller knip käft!

          • Din granne
            Sep 24, 2011 @ 19:35:29

            Biblar brukade vara svarta böcker, men kommer nuförtiden i olika utföranden och storlekar. Du hittar dem i kyrkor och på bibliotek men även hos bokhandlare.

            Om du försöker övertyga en enda levande själ om att bibeln inte innehåller uppmuntran till våld så bör du ha läst och studerat bibeln. Från ditt avståndstagande och fega undvikande ser jag bara att så inte är fallet.

            Läs bibeln och återkom när det är gjort.

          • KLARTEXTEN!
            Sep 24, 2011 @ 20:01:46

            OK du kan inte motbevisa mig. Visste det! Jesus predikade inte våld!

          • Din granne
            Sep 24, 2011 @ 21:51:40

            Har du läst NT än?

          • KLARTEXTEN!
            Sep 24, 2011 @ 23:16:40

            Jag och alla andra VET att Jesus inte uppmanade till våld eller mord. Vet du inte det, så är du fruktansvärt okunnig! Tror du Muhammed förordade dödsstraff för bögar och för äktenskapsbrott mm? Tror du han lät halshugga närmare 800 judiska krigsfångar? osv. Hur många dödade Jesus?

          • Din granne
            Sep 25, 2011 @ 08:39:34

            Men, har du LÄST NT?

          • KLARTEXTEN!
            Sep 25, 2011 @ 12:34:51

            Det är inte poängen! Jag kan visa att Muhammed uppmanar till grymma straff och våld. Kan du visa att Jesus gjorde detsamma? DET är frågan! Du verkar ha problem att visa detta.

          • Din granne
            Sep 25, 2011 @ 13:57:20

            Jag utgår ifrån att du inte har läst NT då. Vilket bevisar att du inte vet ett skvatt om vad det är du svamlar om just nu.

            Läs på nu då ur ett litet axplock!

            Matteusevangeliet:

            ”Tro inte att jag har kommit för att skapa fred på jorden. Jag har inte kommit med fred utan med svärd.”

            Markus:

            ”Ni upphäver fullkomligt Guds bud för att hålla fast vid era egna stadgar. Mose har sagt: ‘Hedra din far och din mor’ och: ‘Den som förbannar sin far eller sin mor skall straffas med döden'”

            Lukas:

            ”Men dessa mina fiender som inte ville ha mig till kung över sig, för hit dem och hugg ner dem inför mina ögon.”

            Fortsatt läsning för dig innefattar: lär dig vad begreppet ”fundamentalist” innebär, samt läs NT åtminstone en enda gång innan du ljuger dig blå inför omvärlden här igen.

  3. Din granne
    Sep 22, 2011 @ 06:33:21

    Det finns kristna fundementalister som förespråkar lika mycket våld som din terroristpolare Breivik. Dessutom behöver du inte vara en kristen fundamentalist för att bli en terrorist, som vi såg i Norge.

    Du skulle lika gärna kunna diskutera röda och gröna äpplen nu så mycket som du är ute och cyklar.

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Sep 22, 2011 @ 09:11:01

      Frågan är om Bibeln uppmanar kristna till våld mot otrogna etc. Koranen uppmanar till våld!

      Svara

      • Din granne
        Sep 22, 2011 @ 18:43:19

        Visst gör den det. Sätt dig och läs igenom bibeln så kommer du se det.

        Svara

        • KLARTEXTEN!
          Sep 23, 2011 @ 01:02:19

          Varsågod citera från Bibeln.

          Svara

          • heidi
            Sep 24, 2011 @ 14:51:02

            Varför måste man hela tide citera fråbbibeln för att Klartexten ska kunna förstå att både GT och NT innehåller våldsamma budskapi varierad grad. Det tillhör väl allmänbildning att veta.

          • KLARTEXTEN!
            Sep 24, 2011 @ 19:10:12

            Om du tycker det är självklart att NT innehåller uppmaningar till våld, så är det ju bara att citera! Enkelt för dig, eller hur?

          • Din granne
            Sep 24, 2011 @ 17:56:58

            Jovisst tillhör det allmänbildningen men det är ju däri problemet ligger för högerextremister, som Klartexten, är inte allmänbildade.

            Ett enkelt sätt att se det är att helt enkelt titta på det här blogginlägget och hur Klartextens diskussion om den har ändrats.

            I bloggen skrev Klartexten att BIBELN inte uppmanar människor till våld. Det blev motbevisat.

            Då backade Klartexten och skrev att det bara är GT som uppmanar människor till våld, som enligt Klartexten själv bara judarna som följer (vilket i fallet borde betyda att Klartexten tycker att judar är våldsamma terrorister). Men det blev också motsagt.

            Nu har Klartexten börjat inse alla felen i sina uttalanden, men han är för stolt för att backa längre så istället ser vi hans sedvanliga pinsamma tystnad som infinner sig varje gång han blir överbevisad.

            I korta ordalag: Klartexten vet inte vad han håller på med, han bara slänger skit på muslimer för han har lyckats hjärntvätta sig själv med SD’s idiot-propaganda.

          • KLARTEXTEN!
            Sep 24, 2011 @ 19:11:59

            Så kan du bevisa att NT innehåller ”hatbudskap”? F ö är 99 % av alla internationella terrorister muslimer! Det säger väl allt!

          • KLARTEXTEN!
            Sep 24, 2011 @ 19:26:46

            Du säger att jag är högerextremist. Vad menar du med höger? Och vad är extremistisk i din värld? Sveriges invandringspolitik är extrem, både om du jämför med Euoropa och Norden. Så SD är tämligen normala, medan Sverige är extremt! Jag tror inte du fattar alls vad du snackar om. Var står du själv politiskt? Vilket parti sympatiserar du med?

          • KLARTEXTEN!
            Sep 24, 2011 @ 19:35:09

            Pinsamma tystnad? Brukar jag inte bemöta era dumheter? Ni måste dock räkna att ett svar kan dröja ibland, några dagar. Skillnaden mellan mig och pk-bloggare är att jag kör över dom hur lätt som helst, så dom flesta portar mig. Invandringsförespråkare lider av någon intellektuell defekt, som gör att dom inte tänker klart. Hur fan kan du gilla en religion som avrättar en trollklarl? Dig skulle dom hänga utan att blinka!

          • Din granne
            Sep 24, 2011 @ 19:46:33

            Förstår du inte alls vart du egentligen står politiskt? Eller åtminstone vad SD är?

            För även på en internationell skala (som du är snabb med att försöka slänga dig med) räknas SD som ett extremistiskt enfrågeparti. Det är ett typiskt missnöjesparti som tilltalar outbildade och hatiska människor (du hamnar i båda kategorierna).

            Du har en hel del du måste lära dig. Börja med att åtminstone slå upp orden du slänger dig med innan du skriver dem här. Därefter kan du åtminstone försöka ge dig in på de större frågorna, som ”normer”, ”värderingar”, ”normalitet”, ”politisk extremism”, ”nynazism”, ”religiös förföljelse”, ”sveriges styrning”, ”demografi”, ”propaganda”, etc.

          • KLARTEXTEN!
            Sep 24, 2011 @ 20:07:52

            Jag tenterar motsvarande 10 års heltidsstudier på Universitetet. Hur mycket har du tenterat?
            Börja med att bevisa att SD står höger om moderaterna politiskt. Varsågod!
            Sanningen är att dom är ett mittenparti, tv om Alliansen! Så kom inte med dina imbecilla påståenden!

            Hur kan SD vara högerextremistiskt om dom befinner sig till vänster om Alliansen? (se videon) Och vad blir Alliansen då? Nazister?

          • KLARTEXTEN!
            Sep 24, 2011 @ 20:49:41

            Jag raderade dina kommentarer under fysik-inlägget. Du måste hålla dig till ämnet. Om du envisas med att inte alls hålla dig till ämnet så portar jag dig.

            Du kallade mig för rasist. Då frågar jag: Tillhör muslimer en annan ras?

          • Din granne
            Sep 24, 2011 @ 21:51:20

            Det kan inte vara en särskilt krävande högskola som du har hittat till. Seriöst, kvalitén på utbildningar har sjunkit väldigt lågt på sistone men till och med jag tycker att det borde finnas en nedre gräns.

          • KLARTEXTEN!
            Sep 24, 2011 @ 23:15:39

            Läkarutbildningen är ganska tuff, fortfarande.

          • Din granne
            Sep 25, 2011 @ 08:42:08

            Kanske det, men det finns inte en chans i världen att de tillåter att högerextremister (du) går på den. Läkare förväntas uppehålla en viss etik, vilket du inte gör.

          • KLARTEXTEN!
            Sep 25, 2011 @ 12:37:13

            Vilken etik upprätthåller jag inte? Den muslimska?

          • Din granne
            Sep 25, 2011 @ 13:58:59

            Allas lika värde.

          • KLARTEXTEN!
            Sep 25, 2011 @ 17:51:30

            Menar du även kvinnors och bögars lika värde. Islam anser att ingen av dessa är likvärdiga andra muslimer. Vet du inte det? Vill du att dessa värderingar skall växa till sig här? Är det en sådan värdegrund du har?

        • Janne
          Dec 13, 2013 @ 21:15:48

          Mycket bra skrivet, dock förstår jag inte varför man lägger ner tid på att klargöra för en individ som lever med slutna ögon? Klartexten, du driver en religös anklagelse/fråga. Men har varken läst koranen eller bibeln. Patetiskt, samtliga kommentarer ovan motbevisar din hypotes. Ändå kommer du med nya anklagelser och försöker smutskasta islam, istället för att börja inse att religion i sig har flera ”fläckar”. Okunskap, kommer du inte långt med, den saken är klar.

          Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: