Brev från en ensamstående mamma – svenskar diskrimineras!

Jag fick ett rörande mail från en ensam mamma i en svår situation. Hur många har, precis som henne, drabbats av arbetslöshet pga att svenskar diskrimineras på arbetsmarknaden? Ifall skattebetalarna subventionerar invandrarlönerna, så anställer många arbetsgivare såklart hellre dom billiga invandrarna!

Vad är makthavarnas syfte med att diskriminera svenskar? Dom kan då visa att invandrarnas arbetslöshet sjunkit, medan svenskarnas ökat! Allt för att minska kritiken mot massinvandringen. Men nämns det att vi skattebetalare betalar en ansenlig del av deras löner?  Alliansens långsiktiga strategi med massinvandringen är just att lönedumpa arbetsmarknaden, för att på det viset hålla lönerna nere! Via massinvandring och arbetslöshet har arbetsgivarna en stor kader av billig ledig arbetskraft!

Att ösa pengar över invandrarna minskar naturligtvis deras problem, men ökar våra!

Vad anser du? Här har ni mailet:

Kära medmänniskor

Jag skriver i förhoppning att kunna påverka er bild av ”den lilla människan” eftersom den grupp kategori medborgare som jag dessvärre tillhört sedan 2007, får allt mindre utrymme i den politiska debatten.  Skälen bakom min situation får inte nämnas. Det är som att jag hade hittat på allt- att jag inte finns helt enkelt. Det är som att befinna sig i en psykos där tillvaron helt enkelt inte går att bekräfta som verklig.

De erfarenheter jag skaffat mig de senaste åren har format mig till en människa som förlorat tilliten till mitt eget lands styre och som tappat tron på framtiden. Det tillhör dock inte min natur att förfalla till tystnad, även om jag gett upp hoppet om att någonsin kunna återfå samma rättigheter och förutsättningar som innan 2007. Att inte ge upp när man befinner sig i en omöjlig situation är detsamma som att bli galen. Därför har jag medvetet gett upp. Det är bara att acceptera läget; jag kommer aldrig att bli en fullgod medborgare igen.

Vad är det då som hänt mig? Är jag en dömd mördare, knarklangare, ekobrottsling, pedofil? Har jag rånat gamla tanter på stan eller är jag rent av terrorist?

Nej, jag har gjort något ännu värre: Jag har haft mage att bli oplanerat med barn med följden att jag blev skuldsatt eftersom jag inte kunde arbeta dygnets alla timmar och saknade fast arbete! Med andra ord: Jag har S K U L D E R till banken!!!

Hur kom det sig att jag inte längre kunde försörja mig själv och fortsätta betala mina räkningar? Sverige borde väl erbjuda de bästa förutsättningarna   för mig som ensamstående förälder, jämfört med övriga Europa och resten av världen? Det skulle visa sig att det var precis tvärtom! Sverige tillhör de få länder som har de strängaste lagarna vad gäller skuldsättning och liksom övriga Europa samtidigt exkluderar inhemsk arbetskraft till förmån för billigare.  Sveriges arbetsgivare är helt enkelt inte intresserade av mig längre såsom lågutbildad kvinna över 40 och som dessutom bara kan arbeta dagtid. Varför anställa en 40-åring när man kan få betalt för att anställa andra? Jag skulle vilja att det funnes en diskrimineringslag som gav också mig rätten till skadestånd för förlorad inkomst. Men detta verkar förbehållet männen.

Eftersom jag inte skulle kunna börja i skolan som planerat pga mina ändrade livsvillkor, började jag söka nytt arbete. Det var då jag märkte att jag inte längre spelade på samma planhalva. Jag sökte alla de arbeten, icke annonserade såväl som annonserade som jag kom att tänka på eller gick förbi på stan, såna jag hade ingen eller någon erfarenhet ifrån men som inte krävde särskild utbildning: Spärrvakt, simhallar, instruktör på gym, vårdare, väktare, städare, butiksbiträde… allt! INGEN VILLE LÄNGRE HA MIG! Därför att de redan hade gott om gratis eller billig arbetskraft i form av nya anställningsformer som premierar vissa grupper arbetssökande. Jag tillhörde inte någon av dessa uppenbarligen.  Jag var vare sig ungdom, man eller med utländsk bakgrund. Mina 21 år som undersköterska och vårdare betydde helt plötsligt ingenting!

Jag sökte sanering men fick avslag. Efter att ha läst på om lagen om skuldsanering förstod jag snabbt att skulden skulle växa och växa och att jag inte skulle bli fri från denna fotboja någonsin om jag inte snabbt skulle få ett jobb. I dag nästan 5 år senare har jag fått avslag ytterligare 4 gånger.

Inom vården ville de som sagt var, ha fler män och ungdomar. De fick gott om nya undersköterskor via samarbete med SFI, Stockholms stad hade gott om övertaliga efter ”avknoppningarna”.  Hur det kommer sig att arbetsgivare får diskriminera kvinnor medan det motsatta förhållandet är straffbart (läste så sent som i dag om Södertörns Brandförsvar som får betala 100 000:- i skadestånd till en man som nekats ett vikariat eftersom arbetsgivaren ville prioritera kvinnor och personer med utländsk bakgrund!)

Diskriminering harblivit kutym inom vårdsektorn. Varför det inte är åtalbart att diskriminera kvinnor över 40 med icke utländsk bakgrund, kan man verkligen ifrågasätta. Samtidigt visar statistik att män har mycket lättare att få ersättning för arbetsskada.

Jag valde att ge upp då inget alternativ fanns.

Det som känns allra värst att veta är att det är ATTITYDEN hos gemene man som saknas: Det är ju faktiskt därför lagarna finns- för att de flesta vill ha det som det ÄR. 

Tack för den…!

Min son har bara rätten att leva på ett förbehållsbelopp som är bestämt av staten och som är lika mycket från året han fyller 6 som när han är tonåring. Sug på den, ni!

Ingen kan välja sina föräldrar. Inget barn borde bli berövat rätten till en bra och trygg uppväxt och få odla sina egna fritidsintressen och talanger, bara för att staten bestämt sig för att straffa föräldern i all oändlighet. För att upprätthålla en sorts princip om ”betalningsmoral” alltmedan banker och högriskinvesterare kommer undan med statens goda vilja och massvis med skattepengar som pumpas in när dessa gör ”felinvesteringar”. Varför detta inte tas upp till diskussion på allvar och med buller och bång alltmedan man gärna talar om ”barnfattigdom” i media är tamigtusan det värsta hyckleriet som funnes i modern tid i Sverige.

Att en person som begår grova brott medvetet, blir fri efter några år i fängelse medan någon som fått barn oplanerat och därför hamnat i ekonomisk bankrutt, aldrig ges chans att återhämta sig – är det värdigt en ”rättsstat” som Sverige?

Jag vill påstå att detta är ett gott exempel på skillnader mellan könen som genom systemet slagit fast typiska könsroller. Vilka är det som står för en majoritet av brotten och vilka är det som tar största ansvaret för barnen och hemmet?

Jag är verkligen ingen modern feminist. Feministerna eller dem som skamlöst missbrukar denna term i dag, är kvinnor och män som är fruktansvärt upprörda över att antalet kvinnliga chefer inte matchar mot det manliga antalet. De skiter fullkomligt i ensamstående kvinnor utan akademisk utbildning som jag.

Det låter onekligen dramatiskt, men faktum är att det finns livstids fängelsestraff i Sverige. Många föräldrar går omkring med osynliga fotbojor. Föräldrar vars barn aldrig kommer att få ta del av de ”riktade insatser” som planeras för ensamstående föräldrar. Helt i onödan.

Det enda som skulle behövas är en lagändring. Om det finns microlån i u-länder- hur kommer det sig då att kvinnor i ett i-land som Sverige inte ges en chans att bli skuldfria? Det enda som utöver sjukdom bidrar starkt till ett livslångt och hopplöst utanförskap är just skulder. Att vara skuldsatt i Sverige är som att befinna sig i en livslång psykos.

Tack för er tid!

Mvh, ensamstående förälder

asylsokande-maste-vanta-pa-halsokoll dns-lasare-chattade-med-expos-daniel-poohl sa-erovrade-hogerextrema-jobbik-den-ungerska-opinionen man-kan-inte-ha-respekt-for-en-lag-dar-det-ar-okej-att-kalla-svenskar-idioter riksdagsledamot-talar-for-nazister-i-stockholm jag-ser-mig-inte-som-hogerextrem-pa-nagot-satt unga-man-dominerar-pa-extremhogerns-sajter tomt-vid-karl-xiis-staty-men-bomberjackan-har-bytts-till-blazer extremhogerns-nya-ansikte

16 kommentarer (+lägga till din?)

  1. E:W
    Dec 16, 2011 @ 12:54:48

    Om du går till arbetsförmedlingen för att söka jobb så får du det inte lätt som etnisk svensk. Speciellt inte om handläggaren inte är etnisk svensk. Du tror väl inte att du får någon hjälp. Du blir motarbetad på alla sätt. Allt för att du inte ska få jobbet. Helst inga arbetslöshets bidrag heller. Handläggaren som sitter på stolen framför dig beter sig illa, kränker dig som svensk, ljuger på dig. Men du har inte en chans. Handledaren har makten att trycka till dig ordentligt, och gör det också just för att du är svensk. Han/ hon har visat sin makt. Gör som jag säger. LYD!

    På sociala sitter det liknande handläggare och ska dela ut ekonomiskt stöd. Det är handläggare med namn som du inte ens kan uttala. En handläggare som du knappt kan förstå. Men han förstår att kränka dig, håna dig och visa dig att han har makten. Makten att kunna neka dig ekonomiskt stöd i ditt eget land. Den stolen tog han, vår invandrade flykting och gäst. Den här handläggaren gör livet surt för dig. Han förföljer dig och visar verkligen vad illa han tycker om svenskar och då speciellt kvinnor. Nu har jag varit med om båda sakerna och är mycket skrämd och inte så lite förbannad. Hur kan det ha fått bli så här i Sverige? Anmäler du för diskrimingering så får du tillbaka ett papper där det står att ärendet tas inte upp. Klart det! Jag är ju bara en sketen svensk. En svensk hora! Just nu har dom sabbat så mycket så det är sannslöst. Och hatet ligger inte långt bort. Så finns det dom svenskar som är så rädda så de backar upp dessa odemokratiska invandrare. Och på så sätt blir allt mycket värre och svårare. Jävla kräk!

    Svara

  2. Sherlock
    Dec 13, 2011 @ 21:27:45

    Aha, hej där! Kul att du tog med mitt brev. Jag kan skicka dig ett svar från en kristdemokrat också som du gärna får lägga ut. Han svarar ungefär att ”det skulle du tänkt på innan du blev gravid, bla bla bla” .

    Jo-shit happens här i livet! Inte hade jag kunnat drömma om att min framtid skulle grusas pga att det skulle bli så omöjligt att få dagtidsarbete! Jag har ju inte direkt varit kräsen då jag sökt precis alla jobb som tänkas kan. Men låglönearbeten tycks vara öronmärkta till våra nya medborgare. Hade jag vetat detta hade jag givetvis utbildat mig bättre. Men eftersom mina föräldrar har haft bra jobb som de trivts med utan att först skaffa sig en akademisk utbildning, var det det livet jag hade förväntat mig.

    Eftersom de själva är gamla och den ene tar hand om den andra, så har de tyvärr inte kunnat erbjuda mig någon uppbackning med mitt barn. Därav att jag bara har möjlighet att kunna arbeta dagtid. Jo- jag vill påpeka en sak, jag skrev till dig klartexten att jag fått besked om INLEDANDE skuldsanering, vilket tyvärr inte är detsamma som att ha fått sanering. Borgenären ska nu yttra sig i frågan, och kommer givetvis att hävda att de inte anser jag skall kunna betala det jag kan i 5 års tid. De vill nämligen alltid att gäldenären (alltså den skuldsatte) hellre ska utmätas i all evinnerlighet. Det finns ingen direkt preskiptionstid för skuldsatta. Därav att de som hamnat i en sån här överskuldsatthet, hellre hade suttit i fängelse eftersom fängelsestraff har preskiptionstid.

    Det finns egentligen inga vinnare i såna här fall där man förvägrar en medborgare att sanera sin ekonomi. DEt handlar om att upprätthålla en slags moral och att inkassoföretag ska tjäna pengar. Då räntorna är satta så högt är det egentligen inte meningen att någon ska kunna betala tillbaks det man lånat en gång. Förutom om man skulle vinna miljonvinst på lotto förstås. DEt är väl på det här viset man stoppar undan medborgare i facket ”white trash” som myntats i USA, antar jag.

    Det är väl just ”white trash” som föder barn in i en hopplöshet då de vuxit upp med att föräldrarna aldrig har jobbat och som börjar röka crack… Sen kan man skylla på ”knarket” istället för på ett system som exkluderar vissa medborgare. Jag minns min f.d amerikanska man (vi skilde oss för över ett decennium sedan) och hans historier om sin uppväxt, hur han tog värvning i armén för att kunna skicka hem pengar till sin mamma och lillebror. Hon hade blivit allvarligt sjuk pga sitt arbete och hade inte råd med ngn bra försäkring efter att pappan dragit när det förste barnet föddes. Hon spenderade dagarna då hon orkade att söka fonder, men eftersom hon var född amerikan tillhörde hon inte de minoriteter som fonderna var till för.

    Jag ser skrämmande likheter med den sortens system som alliansen skapat här. Det ska int efinnas ngn trygghet och basala rättigheter. DEt ska finnas fonder att söka och hänvisar till ”gåvor” som egentligen går ut på att de givande ska få känna sig generösa. Som jultomten. Allt ska kosta och har du inte råd eller möjligheterna står du utanför systemet. Visste ni att det finns en privat skola här vars rektor sålt ut skolgården? Alltså att det gått så fort att totalt skänka bort allt som varit bra förut, det är fanimig som att läsa en kalle anka som handlar om joakim von anka.

    Fattar ni att media vill få MIG att verka som att jag är extremhöger och rasist? Javisst, brevik hade rätt om jävligt mycket. Det var det första jag skrev i en kommentar när jag läste hans manifest. Det är precis som du skriver här: Det sker hela tiden SKEN-debatter för att överskugga de verkliga problemen.

    Det verkliga problemet är att medborgare vänt varandra ryggen istället för att hålla ihop. Alltmedan makten garvar sig fördärvade åt att de kan hålla i trådarna. Det är sånt man kanske får när ett land inte varit i krig på väldigt länge och man tycker att man måste vara givmilda mot de som egentligen skiter fullkomligt i oss och vårt land.

    Svara

  3. Stig Olsson
    Dec 13, 2011 @ 13:36:43

    Tack min vän!

    Vad skönt att hon äntligen fått skuldsanering!!!

    MEN jag har själv en syrra som precis blev färdig med sina fem år i skuldsanerings sataniska grepp och det kan jag säga att de åren har hon fått leva på ÄNNU MINDRE pengar än om hon skulle levt enligt de snåla ramar som Soc har!!!

    Så skuldsanering är fullt jämförbart med ett fängelsestraff på över 10 år… för så brutala är återbetalningsskyldigheterna och är man i den situationen får man under dessa fem år ALDRIG köpa en enda sak som kan räknas som lyx, t ex kattmat!?!?

    Ändå är jag glad för både hennes och den här kvinnans skull… för då går det att bli skuldfri och kunna börja om… även om vägen dit är låååång…

    Svara

  4. Stig Olsson
    Dec 12, 2011 @ 23:28:00

    Byt ut ”ensamstående mamma” mot person som drabbats av sjukdom, dvs ”handikappad” så är förhållanden exakt likadana!

    Och jag håller med denna stackars kvinna. Att bli ett offer pga en illa skött politik är som en käftsmäll mot ett spädbarn, dvs dödligt farligt!

    Hoppas det är ok om jag lägger ut hennes brev även på min blogg.

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Dec 13, 2011 @ 00:47:11

      Det tror jag hon bara uppskattar att du gör!

      Svara

    • Sherlock
      Dec 13, 2011 @ 23:28:25

      Jo, det är helt ok! Det är bara till godo att sprida ordet. Om ordet är sant, dvs självupplevt. Jag hade önskat att fler politiker hade förmedlat självupplevda upplevelser,men tyvärr har allt för många i dag blivit invalda politiker efter att ha bott hemma hos sina föräldrar i 27 år. Så deras ”självupplevda upplevelser” består i att förutsätta att alla andra medborgare (som man är satt att bestämma över) också är brats,med föräldrar som spenderade ock så lite tid med de och därför växte bratset upp med en barnflicka som hämtade från dagis osv….

      Jag menar att det är ett jävligt stort glapp mellan vi som lever i verkligheten och varit uppvuxna med att jobba sen vi var 18 och de som suttit med näsan i böckerna sedan de var 18 och sen är satta att bestämma över ett helt land.

      Sorry- har nog rökt lite för mycket crack i kväll… (observera-skämt !! för alla er empatifunktionsnedsatta därute)

      Svara

  5. Galmin Tireantvs
    Dec 12, 2011 @ 20:18:22

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Dec 13, 2011 @ 00:56:00

      I ett senare mail fick jag reda på att hon erbjudits skuldsanering. Det är dock väldigt tufft också, att med barn leva på existensminimum i 5 år (tror jag).

      Svara

      • Galmin Tireantvs
        Dec 13, 2011 @ 16:33:23

        Eftersom hon enl. egen utsago sökt sanering och fått avslag 4 gånger borde erbjudande om sanering vara det hon eftersträvar. Eftersom hon idag inte klarar av att betala sina skulder borde en sanering, där hon lever på knappt 4000.- plus tillägg för barn, hyra, el, etc. i fem år och när den tiden är över går skuldfri, vara välkommen.

        Svara

        • KLARTEXTEN!
          Dec 13, 2011 @ 20:23:17

          Jo det kanske kan tyckas så. Jag minns inte hennes kommentar. Skall kolla upp. Men det är liksom inte poängen med brevet. Poängen är att svenskar diskrimineras även på arbetsmarknaden i sitt eget hemland! Hon vill ju bara ha ett jobb på dagtid! Det är allt! Men eftersom skattebetalarna subventionerar invandrarnas löner så går dom före i kön.

          Svara

      • Sherlock
        Dec 13, 2011 @ 22:04:32

        Hej igen

        Jag ser nu att mailet från KD inte ens är undertecknat av någon specifik person. Så praktiskt att ge ett vidrigt svar utan att ens behöva stå för det man skrivit- som betald politiker dessutom och offentlig person. Eller- det kanske är så att de får en ofantlig mängd arga brev från andra i samma fråga och därför skapat ett autosvar?

        Här nedan finns hursomhelst svaret från denna människa (eller robot?) Jag gillar andlighet – men gillar verkligen kristdemokrater andlighet? Verkar som att de förespråkar stupstocken för fallna kvinnor. Hmm- jag ser likheter med islam här…

        Ang Barns rättigheter – gäller det även skuldsatta familjer?

        Hej Sara

        tack för ditt mail om ditt liv.

        Jag förstår att din ekonomi är tuff och att du vill ge din son saker som en del andra barn får.

        Det är några hinder på vägen. Ditt banklån måste du helt enkelt se till att betala. Det är din skuld, ditt ansvar och inte statens.

        Sedan vet jag förstås inte vilka inkomster du har. Men det ser ut som att du, för barnets försörjning, får förutom barnbidrag också underhållsstöd. Här räknas det så att staten/pappan bidrar med 1273 kr/mån, du ska svara för samma belopp och till detta läggs barnbidraget vilket tillsammans gör 3 596 kronor/månad. Det bör räcka ganska väl till mat, kläder och lite nöjen för ett barn på 5-6 år.

        Om du inte har inkomst får du sannolikt försörjningsstöd och bostadsbidrag och din son åtminstone 15 timmars fri förskola i veckan.

        Därför förstår jag inte riktigt vad du menar med att staten undantar ett barn sina rättigheter och sin framtid. Du och din son ser ut att ha hela er försörjning av staten.

        Det är ett faktum att vad barn främst behöver är kärlek, inte prylar. Det är också vad barn efterfrågar i djupintervjuer även om de ofta tjatar om att få olika saker som kompisarna har. När du uttrycker ditt föräldraskap som en fotboja blir jag ledsen. Det är du som har blivit gravid och satt honom till världen. Då har du (och pappan) ett föräldraansvar som räcker tills han blir myndig.

        Du skriver också att pappan inte tar sitt ansvar. Om föräldrarna kan komma överens om det ekonomiska ansvaret för barnet har det visat oftast vara sig mer fördelaktigt för barn till ensamstående föräldrar än om man ansöker om underhållsbidrag. Underhållsbidraget är ett minimibelopp där pappan ofta kommer ekonomiskt lindrigt undan. Om du vet vem pappan är – tala med socialkontoret för att höra om det går att få deras hjälp att förhandla med pappan.

        Vänliga hälsningar

        Kristdemokraterna

        Påverka samhällsutvecklingen, bli medlem:

        http://www.kristdemokraterna.se/VartParti/Blimedlem.aspx

        Svara

        • KLARTEXTEN!
          Dec 14, 2011 @ 06:34:59

          Kristdemokraten verkar helt missa poängen: du vill ha jobb, men får inget pga att du, som svensk, diskrimineras på arbetsmarknaden! Det var väl din främsta poäng som jag uppfattade det, inte att bidragen är låga.

          Sen nästa fråga du var inne på: Dina förfäder har byggt upp Sverige och därmed har du och ditt barn större rätt till välfärden än invandrare från främmande kulturer, som inte gjort ett skit för landet, som dessutom bara är ute efter att snylta på vad dina förfäder byggt upp! Många från muslimska länder känner dessutom bara förakt för vår kultur.

          Varje skäggigt ensamkommande 25-årigt ”barn” kostar oss en miljon om året! Vad har dom gjort för Sverige? Med vilken rätt öser vi pengar över dessa? För varje ensamkommande skägg, kan vi hjälpa 100 svenska barn i Er svåra situation!

          Svara

          • Sherlock
            Dec 14, 2011 @ 09:57:01

            Ja, precis! Jag har aldrig velat ha hela mitt uppehälle från staten. Jag har velat ha ett jobb och kunna både försörja mig själv,mitt barn samt att fortsätta betala mitt gamla lån. Men eftersom jag på 5 år bara fått ihop några dagars timjobb per månad så har jag inget annat alternativ än att ge upp tanken på självförsörjning. Jag lackar faktiskt till varje dag numera- bara att gå förbi spärrarna påminner mig om att jag säkert varit där och jobbat istället för den som sitter där nu. Inte för att det inte skulle innebära obekväm arbetstid, men OM det vore brist på folk som ville sitta där så hade de säkert kunnat ordna med individuella scheman som passade alla osv.

            Samma sak är det ju med landstinget som har allra flest ensamföräldrar anställda av alla arbetsgivare. Har de ordnat med bättre arbetstider? Nej, tvärtom så måste föräldrarna som jobbar skift där, pussla med vänner och bekanta och dagis på obekväm arbetstid. Med trötta och griniga barn som följd.

            Det kan kosta lika mycket att ordna med barnomsorg som att låta föräldern gå arbetslös. Det känns så oerhört omodernt att inte ordna med bättre arbetstider så att alla kan få möjligheter att arbeta! Det finns alltid unga utan barn som gärna bara arbetar kvällar och helger. Och så finns det lika många som inte kan. Många som kan slutar att arbeta inom vården som äldre, inte för att de varntrivs utan för att arbetstiderna inte går att kombinera med familj.

            Sorry- jag skriver ”blogg” istället i fortsättningen på din sida. Skitbra idé du kläckte precis! Tackar! Jag har letat efter nånstans att skriva av mig utan att först behöva skapa egen blogg!

Kommentera

