KD:s svar till ”ensamstående mamma”.

En kristdemokratisk politiker, som inte undertecknade med eget namn, har besvarat Saras brev ( i mitt förrförra inlägg). Här har ni svaret:

Hej Sara

tack för ditt mail om ditt liv.

Jag förstår att din ekonomi är tuff och att du vill ge din son saker som en del andra barn får.

Det är några hinder på vägen. Ditt banklån måste du helt enkelt se till att betala. Det är din skuld, ditt ansvar och inte statens.

Sedan vet jag förstås inte vilka inkomster du har. Men det ser ut som att du, för barnets försörjning, får förutom barnbidrag också underhållsstöd. Här räknas det så att staten/pappan bidrar med 1273 kr/mån, du ska svara för samma belopp och till detta läggs barnbidraget vilket tillsammans gör 3 596 kronor/månad. Det bör räcka ganska väl till mat, kläder och lite nöjen för ett barn på 5-6 år.

Om du inte har inkomst får du sannolikt försörjningsstöd och bostadsbidrag och din son åtminstone 15 timmars fri förskola i veckan.

Därför förstår jag inte riktigt vad du menar med att staten undantar ett barn sina rättigheter och sin framtid. Du och din son ser ut att ha hela er försörjning av staten. 

Det är ett faktum att vad barn främst behöver är kärlek, inte prylar. Det är också vad barn efterfrågar i djupintervjuer även om de ofta tjatar om att få olika saker som kompisarna har. När du uttrycker ditt föräldraskap som en fotboja blir jag ledsen. Det är du som har blivit gravid och satt honom till världen. Då har du (och pappan) ett föräldraansvar som räcker tills han blir myndig.

Du skriver också att pappan inte tar sitt ansvar. Om föräldrarna kan komma överens om det ekonomiska ansvaret för barnet har det visat oftast vara sig mer fördelaktigt för barn till ensamstående föräldrar än om man ansöker om underhållsbidrag. Underhållsbidraget är ett minimibelopp där pappan ofta kommer ekonomiskt lindrigt undan. Om du vet vem pappan är – tala med socialkontoret för att höra om det går att få deras hjälp att förhandla med pappan. 

Vänliga hälsningar

Kristdemokraterna

Påverka samhällsutvecklingen, bli medlem:

http://www.kristdemokraterna.se/VartParti/Blimedlem.aspx

asylsokande-maste-vanta-pa-halsokoll dns-lasare-chattade-med-expos-daniel-poohl sa-erovrade-hogerextrema-jobbik-den-ungerska-opinionen man-kan-inte-ha-respekt-for-en-lag-dar-det-ar-okej-att-kalla-svenskar-idioter riksdagsledamot-talar-for-nazister-i-stockholm jag-ser-mig-inte-som-hogerextrem-pa-nagot-satt unga-man-dominerar-pa-extremhogerns-sajter tomt-vid-karl-xiis-staty-men-bomberjackan-har-bytts-till-blazer extremhogerns-nya-ansikte

 

6 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Sherlock
    Dec 14, 2011 @ 16:59:35

    Jaadu- min mormor bodde på landet och tog hand om 11 barn medan morfar var i skogen och jobbade. De åkte inte direkt och handlade snickers på ica heller. De odlade egen mat och slaktade sina egna grisar till jul. Vad exakt vill du ha sagt med denna jämförelse? Tycker du verkar helt orealistisk då du kallar denna jämförelse att vara ”realist”. Min mormor och morfar hade knappast en hyra att betala som motsvarade mer än halva sina inkomster heller. De hade heller inga lån. Folk lånade inte till att köpa hus på den tiden. Lån är en modern företeelse. Vad mer är olikt i dag jämfört med 40-talet? Finns det NÅGOT som är likt och därför jämförbart med dagens system och samhälle? Jag tror knappast att det är för att man inte ”hushållit” med sina pengar som folk i dag hamnar i överskuldsatthet. De flesta (enligt KFM) har hamnat där pga sjukdom och arbetslöshet. Ibland pga skilsmässa och eget företag som gått i konkurs. Jag tycker du ska ”hushålla” med dina ord, ”anonym”!

    Svara

  2. Stig Olsson
    Dec 14, 2011 @ 14:20:29

    Har den här KD-personen mer info än dig?

    Det låter ju så när h*n skriver!? Men det är verkligen så typiskt en politiker, för jag ger mig tusan på att denne inte satt sig in i och förstått den här kvinnans desperata situation!

    Jag kan bara hoppas att Sara skriver ett saftigt svar till denna KD-person som inte ens vågar sätta dit sitt namn, vilket är extremt fegt med tanke på att det går bra att skriva sin partitillhörighet, men inte uppge sitt eget namn! FEGT OCH OLUSTIGT!!!

    Svara

    • Anonym
      Dec 14, 2011 @ 16:21:24

      OK, det kan tyckas fegt men hon representerar Kristdemokaraterna och inte sig själv.
      Dessutom har hon rätt. Det är ett ruskigt gnäll ifrån personer som inte kan ta personligt ansvar för sina handlingar.
      Min mor hade gråtit av lycka på 1940-talet om hon fått det som kvinnor och män får idag i form av bidrag.
      När jag ser hur barnfamiljer handlar på t ex ICA tar jag mig för pannan! Så mycket onyttighete och så gnäller de att de inte får tillräckligt med hjälp?
      Vi som nu är äldre har lärt oss att hushålla.
      När, jag är inte Kristdemokrat men väl realist.

      Svara

      • Sherlock
        Dec 14, 2011 @ 17:06:36

        (Sorry-skrev mitt svar på fel ställe först…)

        Jaadu- min mormor bodde på landet och tog hand om 11 barn medan morfar var i skogen och jobbade. De åkte inte direkt och handlade snickers på ica heller. De odlade egen mat och slaktade sina egna grisar till jul. Vad exakt vill du ha sagt med denna jämförelse? Tycker du verkar helt orealistisk då du kallar denna jämförelse att vara ”realist”. Min mormor och morfar hade knappast en hyra att betala som motsvarade mer än halva sina inkomster heller. De hade heller inga lån. Folk lånade inte till att köpa hus på den tiden. Lån är en modern företeelse. Vad mer är olikt i dag jämfört med 40-talet? Finns det NÅGOT som är likt och därför jämförbart med dagens system och samhälle? Jag tror knappast att det är för att man inte ”hushållit” med sina pengar som folk i dag hamnar i överskuldsatthet. De flesta (enligt KFM) har hamnat där pga sjukdom och arbetslöshet. Ibland pga skilsmässa och eget företag som gått i konkurs. Jag tycker du ska ”hushålla” med dina ord, ”anonym”!

        Svara

      • KLARTEXTEN!
        Dec 14, 2011 @ 17:13:55

        Tycker du det är OK att skattebetalarna kraftigt subventionerar invandrarnas löner? Resultatet blir förstås att svenskar diskrimineras på arbetsmarknaden! Kompetens blir inte styrande för arbetsmarknaden utan istället subventioner. Är det rättvisa? Nej, det är rasism! Hon klagade på just detta. Förklara varför svenskar skall diskrimineras i arbetslivet!!!

        Svara

        • Sherlock
          Dec 14, 2011 @ 20:38:21

          Jag är sorgligt medveten om hur lite insatta och föga intresserade gemene man oavsett ålder, är av den här frågan. Eftersom jag har jobbat mer än heltid i över 20 år innan jag fick barn så vet jag ju vad jag är kapabel till. Hade jag varit yngre hade jag kanske trott på alla som tvivlar på att jag verkligen kan något och därför inte vore anställningsbar. Men jag hade nog själv tvivlat på att det verkligen är så svårt att få ett jobb i dag om jag själv hade haft ett jobb. Jag har blivit ovän med rätt många eftersom jag blir så sårad av deras tvivel. Eftersom jag tidigare jobbat med en del av de så tycker jag verkligen att de borde veta bättre. Men är det något som är en het potatis är det att försöka svara på hur det kommer sig att jag ännu inte har hittat ett jobb. Folk tror helt enkelt inte på en. Alla pratar gärna om ett ”inkluderande” samhälle men vill inte gärna sätta sig in i hur AMS insatser sedan 2006/2007 faktiskt slagit ut en hel del ifrån arbetsmarknaden.

          Regeringen medger ju själva att de miljarder som satsats på att få nyanlända i arbete, inte resulterade i nämnvärt många fler i arbete. Samtidigt verkar alltfler med just min profil: kvinna över 40, tidigare anställd i offentlig sektor med ensam vårdnad bli långtidsarbetslösa och sedan efter x antal år resulterar det i varaktig sjukersättning eftersom man inte vet var man ska göra av oss. Det är ju inte precis en skön tillvaro med spa på helgerna och rikligt med avslappning och näringsriktig kost, detta. Efter några år så blir man rätt så sliten och sjuklig faktiskt. Man kan stå ut med det mesta, men att inte kunna råda över sitt eget liv längre är den största orsaken till dålig hälsa. Det kan ta knäcken även på den bästa.

          Så visst- efter ett tag blir man kanske oanställningsbar. Precis som det verkar vara meningen att vi ska vara. Var man inte ”white trash” innan, så formas man till det. Alliansen ser till att ALLT är möjligt, även i det bästa av världar.

          Svara

Kommentera

