Vad är rasism?

Detta är en svårare fråga än vad jag trodde när jag först började skriva detta inlägg. Den är väldigt komplex! Inledningsvis vill jag konstatera att det avgörande inte är vem som särbehandlas, utan skälet till särbehandlingen! Om skälet är icke rasistiskt, så är det förstås inte rasism.  T ex att vederbörande är invandrare, icke medborgare, intolerant etc.

Särbehandling av en svart kanske motiveras av att han är invandrare och det är inte rasism. Det är självklart att man bör ha större rättigheter om man jobbat länge i ett land och är välintegrerad, än om du är nyinvandrad och inte respekterar vår kultur. Den sistnämnda bör f ö sparkas ut! Särbehandling av muslimer kan grundas i att dessa ofta inte delar vår syn på yttrandefrihet och jämlikhet eller ens demokrati. Det är heller inte rasism. Skälet är således deras åsikter (värderingar) och inte rasen! En annan anledning kan vara att muslimer är intoleranta mot homosexuella, jämlikhet, andra religioner eller islam-kritiker. Då är skälet återigen deras åsikter, inte rasen!

Svenska tidningar pixlar systematiskt invandrar-brottslingar men hänger snabbt ut svenskar! Det är förstås rasism. Skälet är uppenbarligen inte brottslingens åsikter eller dylikt, utan just ursprunget.

Lagarna får inte göra skillnad på raser, däremot på åsikter. Medborgare bör förstås ha större rättigheter än icke medborgare. Inte sämre! Men idag får illegala invandrare gratis tandvård, något som inte förunnas svenskar. Instegsjobben som är kraftigt subventionerade av svenska skattebetalare innebär att invandrare gynnas på svenskars bekostnad.

Ett icke rasistik land behandlar alla medborgare enligt samma regler. Men vi kommer aldrig ifrån att individer kan föredra en viss hårfärg, ras etc. Det är inget att göra åt. Vi får aldrig med rasistiska regler (kvotering) försöka ”korrigera” individuell rasism. Reglerna måste vara helt neutrala. Människor får dock vara rasister på det invidiuella planet, så länge dom inte bryter mot några regler! T ex att en arab föredrar att anställa en landsman, just pga ursprunget. Den rasismen får vi leva med. Vissa föredrar svarta, andra gula osv. Personliga preferenser måste vi acceptera. Men samhället får inte ha rasmässiga preferenser.

Alla som bryter mot dessa regler skall behandlas illa! Det är INTE rasism! Rasism är att tolerera rasism! Den som diskriminerar bör diskrimineras! Sen kvittar det förstås vem som bryter mot reglerna: om en muslim inte ger kvinnan samma rättigheter så skall han behandlas som skit! Genom att frånta andra människor jämlikhet fråntas man själv den rättigheten! Moral är att intoleranta människor bör mötas med intolerans!

Dom som inte respekterar vår yttrandefrihet, jämlikhet eller vår demokrati får särbehandlas, just pga sina intoleranta åsikter. Den intolerante får särbehandlas. Goda människor skall behandlas väl, medan dåliga människor bör behandlas illa!

Dom som inte bor i vårt land, har inga rättigheter till vårt land, lika lite som jag har rätt till Saudiarabien! Och som sagt, icke medborgaren bör ha mindre rättigheter än medborgaren. Den som vistas här illegalt bör ha ännu mindre rättigheter! Detta är universella förnuftiga principers som tillämpas i hela världen.

Varje land har ansvar för sin befolkning. Det ansvaret åvilar ingen annan! I den mån regimen förtrycker sitt folk, åligger det folket att störta regimen och införa det styre man önskar. Men sen får man fan leva med sitt val! Inte förvänta sig att skötsamma folk, som gjort bättre val, skall betala notan!

Sverige har satsat på utbildning, demokrati, jämlikhet och sekularism istället för koranskolor. Därför har vi rätt till vårt välstånd! Dom som valt islamism och därmed fattigdom och förtryck, får skylla sig själva! Inte vårt problem!

Vill muslimerna ha det som oss? Gör som oss!

Jag är medveten om att jag inte är helt logisk, men inte helt idiotisk som den rådande PK-uppfattningen.

19 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Thore Hult
    Dec 23, 2011 @ 16:59:59

    Jag har läst nästan alla religiösa fantasier och det är som att sedan diskutera sagor som Hans och Greta eller alla bröderna Grimns sagor eller Tusen och en natt tillsamman med Koranen eller bibelns sagor. Det som står i bibeln står ingen annan stans i verkligheten. Det finns verkliga händelser som finns att läsa från samma tid från Romerska riket. Jag har själv rört vid vattenledningsrör från vår tidräknings början i Pompeii. Och Pompeii är verkligen något att se tillsammans med allt från den tiden som är den verkliga sanningen. Läs i stället Darwins och Richard Dawkins böcker, de är bra mycket bättre än någon annan religiös skrift, för de innehåller sanningen om oss alla. Läs och begrunda samt se hur Naturen är. Fantasier vill jag inte ha någon diskussion om, för det är ingen verklighet.
    Börja och läs ”Den blinde urmakaren” av Richard Dawkins, den finns att låna på biblioteket. Om man ändå vill läsa något från de bibliska länderna så kan man läsa Döda-havsrullarnas hemlighet.
    Förväxla inte religiös tro med någon typ av verklighet. Jag kan gå in i olika kyrkor. Varför gör jag det? Jo jag ser att det är arbetare som byggt kyrkan. Jag har varit inne i många kyrkor och bland dem Peters-kyrkan i Rom och många andra och beundrat konsten. Men jag är inte religiös. Allt som du ser, gator, hus varor i affärer, bilar, ja allt, det har vi arbetare gjort. Inga präster har tillverkat kyrkorna, det är vanliga bra jobbare. Så är det. Nu kan ni läsa om Naturen och skapelsen i Richard Dawkins böcker
    Thore

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Dec 24, 2011 @ 02:46:02

      Jag instämmer helt! Jag bara hävdar att kristendomen är mycket mycket bättre än islam på att förverkliga demokrati, sekularism och välfärd.

      Svara

  2. frnkopplad
    Dec 22, 2011 @ 15:12:18

    Jo,men angående det här med 6 timmars arbetsdag; jag villminnas att det förut var 10 timmars arbetsdag som var normen förut, och när man ville införa 8 timmars arbetsdag (det var väl troligtvis inte högern som införde denna) blev det ett jäkla hallihallå om att det skulle man inte ha råd med! Jag är helt säker på att det inte är gratis med alla dessa låtsasjobb och a-kassa och försörsjningsstöd som alla får istället för att jobba. Infördes 6 timmars arbetsdag skulle fler få jobba, låtsasjobben kunna tas bort. Sjuka skulle få vara sjuka och inte tvingas till förnedrande sysselsättningar.

    Stoppade vi dessutom invandringen skulle vi trolla fram en hel del jobb då pensioneringarna skulle lösa detta efter hand. Stoppade vi invandringen helt skulle vi dessutom kunna lägga mer pengar (bistånd) till att hjälpa folk där de bor istället. Bojkotta tyrannerna osv. Det borde finnas mycket som EU skulle kunna göra för att stoppa krig och förtryck så att folk slapp fly. Jag är medveten om att jag ibland resonerar som en naiv 16-åring, men jag har inte fattat ännu varför det måste vara kutym att folk från (alltid samma jävla länder) måste fly.

    När jag var 16 tänkte jag att ”vafaan släng en neutronbomb där då så tar ju krigen slut nån jävla gång”. Så kunde man starta en ny värld i dessa länder,med en annan världsordning. Som i star wars. Utan muslimer. Mmm-vilken underbar värld det skulle vara utan muslimer.

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Dec 22, 2011 @ 23:22:53

      Jag håller med dig, låter sunt. Har själv inte funderat mycket på 6 timmars arbetsdag. Men med dina förslag verkar det fullt möjligt att införa. Egentligen ganska logiskt med tanke på arbetslösheten. Men som sagt omöjligt med dagens dyra massinvandring. Vi tar ju in 50.000 gökungar årligen!

      Svara

    • Thore Hult
      Dec 23, 2011 @ 22:21:46

      Ja du det låter bra med 6 timmars-dag, men så enkelt är det inte. Man kan likna det vid att vi skulle gå omkring i samma kläder. Nej vi människor är olika det måste vi konstatera. Jag själv liksom ett av våra barnbarn är arbetsnarkoman. Och jag tror vi behövs. Jag skriver ”nog”. För i mitt jobb som jag hade kunde andra inte hamla upp. Och jag tyckte absolut inte jag jobbade för mycket. Metoden med 6 timmar är vid tanken ett M-förslag för att en del jobbare inte skall förtjäna lika mycket som Tjänstemän. Nej var och en skall nog jobba efter sin förmåga. Det är detsamma med sömn. Jag behöver bara 6 timmar medan andra vill ha 15 timmar att sova på. Vi är olika människor alla.
      När det gäller invandring så uppstå det problem som tillkännages. Det skapar motsättningar och leder till konfrontation vilket inte många har räknat med. Sådant inträffar också bland djuren, och vi tillhör också djuren. Så det är inget nytt. De invandrande människor med islam som tro en tro på koranen gör att vi vill se vad som står i den boken, och upptäcker då att i Koranen finns det över 700 hot mot oss andra. Och det låter inte speciellt spännande. I bibeln står det också en del vassa saker, men inte många vill nu göra som det står i bibeln tvärt emot vad många vill göra som det står i Koranen. Och det är dessa sagor som förvirrar människor. Många människor har en massa svar, ogenomtänkta och är svåra att begripa. Att vi lever i en svår värld är därmed bekräftat. Allt för många besserwisser vill svara och tro att allt är så enkelt.
      Nu till Jul kan man undra varför vi i Norden är så snälla och inte tar död på varandra. Jo vi äter Julskinka, vi äter sill och potatis och tar en liten snaps till Jansson, därför är vi snälla, medan araber som inte äter gris blir ganska så arga. Förr i tiden när vi Nordbor var vikingar, var vi tvungna att äta flugsvamp för att bli riktigt arga, om det nu är sant. Nu GOD JUL på er alla KRAM THore

      Svara

  3. frnkopplad
    Dec 18, 2011 @ 13:05:30

    De som antagligen kommer att rädda KD från att halka ur i nästa val är förmodligen just troende muslimer. KD är ju de enda förutom SD som vill motarbeta fri abort och som vill värna om kärnfamiljen. ”Andlighet” kallar det det visst för. Många nya svenskar vill ju inte beblanda sig så mycket med andra och får de erhålla vårdnadsbidrag så att de slipper försvenska sina barn genom att ta de till dagis, så är det naturligt att de väljer att mamman stannar hemma. Osv osv.

    Jag har valt att rösta på SD,inte för att jag är rasist. Däremot tror jag att detta med ”ras” handlar mer om klasstillhörighet. En ökad invandring särskilt av muslimer, ökar också klassklyftorna eftersom sverige inte är det land som välutbildade invandrare väljer som första hands-val.

    Jag tror att ”rasisterna” består av en ”överklass” som bor i bra områden, utan att behöva beblanda sig med folk från underklassen, svenskar eller icke svenskar har föga betydelse. ”Rasisterna” har fasta trygga liv och egentligen har de ingen anledning att känna sig hotade i sin livsstil.

    Varför SD valdes in berodde nog föga på att ovan nämnda grupp svenskar röstade in de. Det berodde snarare på att vi som tidigare röstat rött nu istället röstade SD. Vi som blivit över och nedklassade till underklassen och blivit tvingade att konkurrera med alla nya svenskar om jobben och som har fått finna sig i att få det sämre på bekostnad av att de med fast inkomst, fått det bättre.

    Det är så märkligt att det är den gruppen välbeställda svenskar som skildras i samhällsdebatten, när detta med ”rasism” tas upp i media. Egentligen skulle jag vilja att allt som rör ”främlingsfientlighet” skulle tas upp som den klassfråga den egentligen är. I dag tillhör de allra flesta ”rasister” inte längre extremhögerfalangen. Vi tillhör arbetarklassen, inte de ”nya moderaterna” som låtsas stå på vår sida.

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Dec 18, 2011 @ 13:52:54

      Vi vänder oss mot intoleranta åsikter. Islam är en ideologi där intoleranta åsikter frodas. Bögar, kvinnor och icke muslimer är andra klassens människor, i bästa fall. För att undvika debatt så avfärdas vi av motståndarna, till ”rasister”. Dom fruktar en fri debatt mer än allt annat! I varje fri debatt förnedras och avslöjas dom!

      Svara

  4. frnkopplad
    Dec 17, 2011 @ 17:43:03

    MÅNGfald ja! Var finns mångfalden när de mörka generna tagit över de ljusa? Jag var inte vidare värst vaken på biologilektionerna i skolan,men jag snappade i alla fall upp att barnen till ett par där den ena har bruna ögon och den andra blå, så skulle det mörka anlaget överväga. Jag tänkte då att det vore tråkigt om alla till slut såg likadana ut. Och det gör vi ju också mer och mer. Jag tycker inte alls att vi har någon mångfald. Tvärtom ser ju alla ungefär likadana ut och är man blond med blå ögon får man av personer med utländsk bakgrund frågan; ”kommer du från polen eller finland eller”?

    Svara

  5. Thore Hult
    Dec 17, 2011 @ 14:05:46

    Matteus 10 /34
    Jesus sade; Jag har icke kommit för att sända frid på Jorden, utan svärd.

    Jesus är en saga, det fanns flera ”jesusar” på den tiden, En grav har påträffats med både Jesus Far och Mor i Jerusalem, men det vill man inte kännas vid, för Jesus flög ju till himlen. Läs dödahavsrullarna från Cumran för där står inget om någon Jesus. De är de äldsta texterna från den tiden om religioner. Bibelns texter i NT är inte så gamla. Paulus berättar inget om vad Jesus gjorde. Markus var den förste som skrev de andra evangelisterna är avskrivningar av Markus. namnen på evangelisterna har tillkommit senare, så vem som skrivet evangelierna vet man inte. När det gäller att komma ihåg så är det svårt att komma ihåg bara efter några veckor vad som i verkligen hände. Men i bibeln skriver man om sagor som är över 2000 år gamla. De äldsta biblarna vi har idag är bara några hundra år gamla. Före de tryckta biblarna var det handskrivna berättelser som omformades efter varje ny skrivning av de kristna, och flera av berättelserna togs inte med i bibeln för de passade inte in i det kristna systemet.
    Skall man söka sanningen om livet skall man läsa Richard Dawkins alla böcker i stället, så reder man ut sin kunskap. Alla religioner bygger på fantasier, och hur lätt är det inte för en människa att fantisera, grubbla och fundera. Bara man går ut i en skog på kvällen och hör något prassel i buskarna så börjar man att fundera. Och en brottsling som mördat, fantiserar vidare i olika vändningar för att undgå straff, så är människan skapt. Du själv funderar.
    Vi föds med de gener som kommer från våra fäder ofelbart. När vi sedan växer upp i tonåren så har vi ett ”kugghjul” (av gener) som allt vi hör och ser skall passa in i. Det vi hör och ser samt vi läser fogas in i de kuggar vi har i vårt kugghjul.
    Det är vår själ som formas.
    Vi möter olika associationer från olika människor som också skall passa in i kuggarna på vårt kugghjul. Allt annat tror vi inte på.
    Vår stolthet gör att vi inte ändrar på vårt kugghjul. Vårt kugghjul överger vi inte förrän i döden så konstig är människan. Och hela tiden rör sig universum och tiden vidare. I bibeln tror man att tiden kan stå stilla genom att ett paradis skulle komma, det är rent nonsens. Se på klockan och sekundvisaren hur den går hela tiden. det gamla kommer aldrig tillbaka. Det gamla är bara minnen.
    Men sagor kan vara intressanta även om det är bara smörja.
    Thore

    Svara

    • Josefina Bergfast
      Dec 18, 2011 @ 18:00:38

      Det är ganska intressant det som Thore Hult skriver…

      Att människan, som varelse, över huvud taget kan TALA så mycket som människan kan, är mycket intressant…

      Det är i mångt och mycket ORDEN, som skapar våra mentala och psykologiska, och därmed våra existentiella och ”andliga” verkligheter, och som också i sin tur skapar, verkar det som, förmågor av kommunikation av olika slag? Ja, som alltså skapar alla de berättelser som vi kan läsa och ta del av, och som inte minst barn, men naturligtvis alla människor på det ena eller det andra sättet tar del av.

      Om inte genom de bibliska historiska) berättelserna fanns, och de historiska ”samtalen” med ”Gud”, eller de litterära verken av olika slag; romaner, reseskildringar, vetenskapliga avhandlingar, roliga historier, dikter och andra berättelser i olika former, alltsammans förmedlat genom orden, så skulle väl vår ”mänskliga tillvaro”, vara ganska så ”avskalad och tom”?…..

      Det är också intressant att fundera över det hebreiska alfabetet, (som väl är ursprungskällan till ”de religiösa texterna”), som tydligen inte innehöll några vokaler, utan endast konsonanter.

      Därmed kan man ju föreställa sig orden på lite olika vis, genom att pröva att sätta in olika vokaler i ”tomrummen” mellan konsonanterna.

      Exempelvis orden för ”Gud”, som i och för sig finns i olika omskrivningar, men där t ex JHWH är en, som där då vokalerna är ”uteslutna”, kan då ”prövas att skrivas” på olika sätt….

      Man skulle kunna, (på fantasi), omskriva ordet på följande vis:

      A(h) -Ja –Ha-Wa –Ha

      (Man kan ju inte veta helt säkert om det verkligen alltså egentligen INTE finns också en vokal i början, och i slutet, av ordet……vilket vanligtvis väl brukar översättas med:

      Je- Ho- Wa- H

      Ibland, genom alla århundraden av skriftliga översättningar och avskrifter, kan ju också konsonanter ha ”missats”, eller ”felskrivits”, det finns ju kanske inte några HELT HUNDRAPROCENTIGT SÄKRA uppgifter om dessa saker, med tanke på alla handskrifter, och tidigare muntliga berättelser, som har författats och förts vidare genom århundraden?…..

      Denna (fantasi-översättning), skulle ju då också kunna te sig på följande vis:

      A(h) – La – Ha – Wa- Ha, (där alltså L står istället för J).

      Då kan man sedan göra en jämförelse med gudsnamnet inom islam, som ju vanligtvis skrivs som: ALLAH.

      Där skulle man då också kunna, (på fantasi), göra en omskrivning, som skulle kunna se ut som:

      A(h)-La-Ha.

      (Här har alltså en vokal, -a, har lagts till bakom h-et på slutet, liksom också efter h-et i Jehovah.)

      På detta vis framstår det som att ORDEN för ”Gud”, alltså både ALLAH och JHWH, i grunden kanske egentligen är ganska så LIKA VARANDRA?

      Man behöver ju förstås föreställa sig de tal-ljud som har ingått i det talspråk som har använts och som funnits i de ursprungliga muntliga religiösa berättelserna, som förde berättelserna om ”gud” vidare från generation till generation, där det kanske också finns likheter mellan hebreiskan och arabiskan?

      Det väl religionerna ”avhandlar”, är väl frågorna kring:
      Vem är människan, som varelse, där en identifiering, genom just ORDEN, blir beskriven, om VEM människans JAG är, och där grundidentifieringen alltså beskrivs som att. ”Gud skapade människan till Sin Avbild. Till Sin Avbild skapade Han dem”.

      Människan säger ju INTE om sig själv att hon är NÅGOT, (ett livlöst TING), utan hon, (de flesta människor), beskriver sig själv, sitt jag, som NÅGON, vilket medför en frågeställning kring VEM ÄR DENNE ”NÅGON”?

      VEM skall identifiera människan, och VEM skall människan SPEGLA sig i, och IDENTIFIERA sig själv med?

      Är det, (i förlängningen en ”yttersta” ”person”, en ”högsta” ”person”), en ”NÅGON”, eller är det, (i förlängningen ett dött ting, och livlöst ting), dvs. en ”ICKE-NÅGON”? (Då är människans jag ett ”DET”,, dvs. ett TING, som just INTE är ”NÅGON”)?

      Människan, (som varelse), ställer sig väl inte ENBART MATIERALISTISKA FRÅGOR, (alltså sådana som kan MÄTAS OCH VÄGAS),som VETEN-skapen kanske, i bästa fall då kan svara på, utan människan ställer sig ju inte minst frågor av just EXISTENTIELL art.
      Detta är alltså frågor av IDENTIETS-ART: VEM ÄR JAG? Och också: ”VEM ÄR JAG INTE”?

      Till skillnad från djuren, söker människan också efter en existentiell frihet och oberoende, och vill vara en varelse som ”kan balansera på två ben”, och stå och gå som en ”självständig individualitet”, ett ”jag”. Det är ju genom våra ”jag”, som vi interagerar med ”du” i olika former och sammanhang, där i sin tur en mycket stor mängd faktorer påverkar hur, på vilket sätt och under vilka förhållanden, som där kan uppstå ”samhörighet”, och ”identifiering”, och känslor av ”vi”, och därmed ”en kulturell gemenskap”, där alltså inte minst DET KULTURELLA, (eller ”religiösa och existentiella”, men också det ”politiska”, det ”vetenskapliga” och det ”ekonomiska”) SPRÅKET är ett VERKTYG för människlig kommunikation.
      Inom det religiösa språket, som väl handlar om ”de existentiella frågorna”, där man alltså ENAS kring olika religiösa beskrivningar av tillvaron och dess URSPRUNG och LIVSKÄLLA, (”Gud”), som människan i många olika kulturer, och genom olika former av riter och ritualer, har tyckt sig vilja ”stå i förbund med” och därmed ”komma nära”, finns ju många BERÄTTELSER som beskriver och som också IDENTIFIERAR människan.

      Människan är ofrånkomligen en ”kulturskapande varelse”, där ORDEN är de VERKTYG som verkar vara bland de absolut viktigaste verktygen? Där just BERÄTTELSERNA och BERÄTTANDET, verkar vara LIVSNÖDVÄNDIGT för miljontals och miljardtals människor, vars liv skulle vara betydligt innehållslösare, och mer meningslösa, UTAN dessa berättelser?…

      Svara

      • Josefina Bergfast
        Dec 20, 2011 @ 10:29:49

        P.s.

        Je-Ho-Wa-H ….(eller kanske också)….. A(h) -Ja –Ha-Wa –H(a)…..brukar väl också, på svenska, översättas med:

        Jag-(Gud)- Är- Den- Som- Är.

        Eller kanske också (på fantasi):…. A(h)-La-Ha-Wa-H(a)……Jag-(Gud)-(och ingen Annan)-Är- Den-Som-Är-(Gud)…

        Detta är väl det ”gudsnamn” som väl var vad den brinnande busken sa, som ”talade” till Mose i öknen, när Mose frågade VEM han skulle säga hade ”talat till honom”.
        (Men det finns ju också flera ”gudsnamn” i bibeln. Bl.a. ett ställe där ”Gud” beskriver sitt namn vara: ”Svartsjuk”. 2 Mosebok:34:14)

        Allah – ….…..eller kanske också, (på fantasi)… Ah-la-h(a)…. sägs visst betyda, (eller översättas på svenska till):

        ”Det finns ingen Gud utom Gud”.

        Men, men. ”Religion”, och religionsutövning, sägs också vara en vandring på ”en smal väg”. Den ”breda vägen”, (som sägs leda till fördärv), sägs det vara ”många som vandrar på”. Medan ”den smala vägen”, (som sägs leda till salighet), sägs det vara ”få som vandrar på”.

        Det finns också ett uttalande, (minns ej namnet på den som sagt det), som säger:

        ”Vägen är inte smal. Den är rakbladsvass.”…….

        Svara

        • KLARTEXTEN!
          Dec 20, 2011 @ 21:20:17

          Jag tror den kristna vägen är rakbladsvass, dvs den leder rätt ifall man inte trampar fel. Den muslimska är inte vass utan leder direkt fel, dvs mot fattigdom, förtryck och annat elände, med massutvandring till kristna länder som resultat. Att muslimer flyr till kristna länder, visar vilken väg som är den rätta!

          Svara

          • frnkopplad
            Dec 20, 2011 @ 21:46:31

            Kristdemokraterna har alltså trampat rätt om jag förstår dig rätt? (Josefina svävar ut alltför intellektuellt för att jag ska hänga med alls) KD är ju så långt ifrån verkligheten man kan komma i ett land som annars kommit så långt som sverige. Men jag håller med- jag har en del kristna vänner som också inser att KD inte alls speglar den kristenhet de känner. Eftersom KD liksom muslimer också vill stänga ute ett samhälle som välkomnar andra familjekonstellationer än just kärnfamiljen. Jag vet att Vänsterpartiet inte står särskilt högt i kurs för SD-väljare (åtminstone inkörda sådana) men aktum är att V är det enda partiet som verkligen står på barnens sida, oavsett vilka familjer de växer upp i. Inga barn vill ju ha vara 9-10 timmar på dagis. Och V är det enda partiet som vill göra 6-timmars arbetsdag kutym! Varför alla inklusive KD vill att alla barn ska ha en längre arbetsdag medan man tvingar föräldrar att jobba mer, är en gåta. Samtidigt som man faktiskt skapar fler jobb med en förkortad arbetsdag. Som vi DESPERAT behöver. KD vill att föräldrar jobbar MER samtidigt som de vill STRAFFBELÄGGA längre dagar på dagis. Vilka valmöjligheter ger de oss ensamföräldrar? Att jobba de pass som erbjuds eller inte jobba ALLS? Kristenhet- vad FAAN betyder den numera om nu KD måste vara företrädare för kristenheten?

          • KLARTEXTEN!
            Dec 21, 2011 @ 13:31:33

            Jag har ingen bra koll på vad KD vill i olika frågor, inte heller i de frågor du nämner. Jag menar främst att dom kristna samhällena, i motsats till muslimska, visat sig kompatibla med sekulära, demokratiska välfärdsstater. Så det måste finnas något gott och väsentligt med kristendomen som saknas i islam. Eller snararare att kristendomen saknar negativa hämmande inslag som islam har.

            Ifall KD verkligen diskriminerar icke kärnfamiljer är det illa, helt klart! Jag trodde att dom ville ge föräldrar större möjlighet att själv ta hand om barnen, om dom vill. Jag instämmer i att vi måste gynna barnafödandet, vilket inkluderar möjligheten att stanna hemma och ta hand om barnen.

            Även en blind höna träffar rätt ibland och Vänsterpartiet är inget undantag! Problemet med 6 timmars arbetsdag är väl att man skall jobba 6 timmar men få betalt för 8. Det måste förstås bli en jättedyr reform, vilket med nuvarande förutsättningar är helt orealistiskt. Vänsterpartiet lovar guld och gröna skogar, vilket är lätt när man aldrig riskera att behöva infria löftena. Däremot om massinvandringen minskades drastiskt, skulle man kanske kunna finansiera det den vägen.

  6. Thore Hult
    Dec 17, 2011 @ 13:28:56

    Allt levande växter djur och människor på vår jord har DNA, men vi har olika gener. Generna är det äldsta. Inom biologin har vi olika raser. Vi kan inte säga att alla fåglar är skator. Får vi inte säga svart kaffe, svart bil, svartrock, svartskalle, eller liknande så är det blai blai. Med ordet svart hänsyftar vi till en färg som är helt mörk. Om vi måste säga att en neger är vit, fast han är svart som natten,har vi hamnat otroligt fel. När det gäller olika religioners inriktningar så har religioner framkallat många krig genom alla år hundranden. För att veta vad religion är bör man läsa vad det handlar om. I min övertygande föreställningsvärld är religioner sagor. När jag läste och tuggade mig igenom koranen så antecknade jag över 700 hotelser mot oss andra som inte tror på Muhammed och koranen. Om Jag jämfär med Hitlers mein Kampf så är koranen den värsta smörja jag läst, med slakt, hot, förgörande, utradering av oss andra sida upp och sida ned. Nu tror jag att vanliga muslimer liksom kristna aldrig har läst vad som står i koranen eller bibeln utan bara tror.
    Och det är klart att alla människor behöver något att tro på, men för den skull inte att de vill döda oss andra. Jag kan inte skriva att jag tänker döda alla islamer, men i islamerna bok koranen står det att de tänker steka oss, hälla kokande vatten över oss och förinta våra städer. Så Jag uppmanar alla att läsa skiten som stor i koranen. Ja det är jobbigt att läsa, men gör det innan man uttalar sig. Islam hade mycket samröre med Hitler före sista världskriget och under kriget också. Och i Gaza hyllar man Hitler i Iran vill man utradera Israel. Araber är en annan typ av ras liksom kineser och japaner. Det finns till och med skillnad mellan danskar, svenskar, italienare, men om vi inte får kalla alla för olika raser, så är vi i alla fall olika.
    Och problemet som uppstår när olika människor blandas är våld, och denna eviga diskussion om raser. Vi har nu demonstrationer och gatuvåld, och jag vill påstå att våldet ökat i vårt samhälle på grund av invandringen. Sverige är inte var det har varit längre. Och Sverige kan omöjligt ta emot alla fattiga invandrare som vill komma hit. det finns ca 900 miljoner svältande fattiga människor i världen och många miljoner dör av dem dör av svält. Men Sverige kan omöjligt ta emot dessa fattiga. Då försöker statsmakterna prioritera de bästa av materialet, kan det vara en bra lösning? Sverige och världen är redan överbefolkad annars skulle inte så många som nära en miljard svälta och vara utfattiga.
    det mest befängda förslagen är att vi måste ha arbetsinvandring. Något dummare får man leta efter.
    Just nu går det bättre för Sverige än andra länder tycks det, men vad händer då den stora arbetslösheten drabbar Sverige? ”Vi tänkte inte på det”.
    Sverige har blivit mycket nazistiskt på sista tiden genom att vänsterpartier hyllar det nazistiska fast de vet inget om det själva. Titta på en karta från mellanöstern hur litet litet litet Israel är i förhåll till de arabiska länderna runt omkring, ÄNDÅ VILL MAN ATT ISRAEL SKALL BLI MINDRE, och det är nazisterna, kommunister och socialdemokrater samt även andra partier och så har vi den pro-nazi-vänliga SVT som har exakt tagit efter Joseph Goebbels propaganda.
    Hitler mötte Mohammad Amin al-Husayni före 2 världskriget och frågade hur man skulle göra med judarna. resultatet känner vi. En arme av muslimer hjälpte också Hitlers generaler. Det är sanningen.
    Skall Sverige låta dessa individer invandra till Sverige som har koranen och Hitler som rättesnöre? Innan någon svara ber jag er att först läsa koranen och även bibeln, (där det står i Markus evangelium vad jesus sade; ”Jag har inte kommit till jorden med frid, jag har kommit med svärd”
    Konklusion; vad skall vi tro på? Läs Richard Dawkins böcker och få lite mera kunskap. Vi måste tro på evolutionen och vetenskapen. Människan är bara ett djur, men ingen vill bekänna det.
    Thore

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Dec 17, 2011 @ 17:45:53

      Helt rätt! Sverige är idag mer nasistiskt än någonsin, sen andra världskriget! PK-folket är överlag judhatare och toleranta mot islamismen.

      Svara

    • Josefina Bergfast
      Feb 24, 2012 @ 16:18:31

      Angående ”rasism”, och ”icke-rasism”:

      Sanity sa (i ett tidigare inlägg på annan plats):
      ”Alla är som sagt lika värdefulla hur man än ser ut – och det finns inget som skiljer två människor åt i grunden – hur mycket du än tittar på “särdrag” mellan människor – det finns inget “särdrag” som specificerar ett folkslag (ett begrepp satt efter landsgränser). Ljudhåriga finns även i filipinerna. Mörkhåriga finns även i Sverige.
      Men det finns då folk som GÄRNA vill säga att skillnaderna SKA MÄRKAS UT – men inte vetenskapen – Den får rasister ALDRIG med sig.”

      ALLA olika folk på jordklotet ser SJÄLVA SKILLNADERNA, och identifierar SIG SJÄLVA gärna och ofta med ”dem som liknar dem själva”, (på flera olika plan och nivåer), därför att så fungerar människor, (beroende till stor del på PRÄGLINGAR i barndom).

      Det handlar INTE om, (i alla fall inte från min synpunkt sett), ”ATT MÄRKA UT” några människor som ”några andra” skall syssla med på något slags systematiskt vis.

      Mitt synsätt handlar om att TA HÄNSYN till HUR ”arten människa”, tenderar att fungera i praktiken, som är ungefär ett likartat vis runt hela jordklotet, med alla dess olika folkslag.

      (Här är min förra kommentar kring ämnet, som kanske Sanity kan läsa igen för att förstå hur jag menar, om vad som är ett ”människovänligt förhållningssätt”, och vad som INTE är ett ”människovänligt förhållningssätt” i praktiken.):

      ”Att människan är en HÄRMANDE varelse vet vi dock.

      Att också människor identifierar sig själva med IGENKÄNNINGSATTRIBUT av olika slag vet vi också.

      Dessa IGENKÄNNINGSATTRIBUT kan vara en mängd OLIKA saker och faktorer.

      OFTA är det sådant som människor fysiskt kan se, mäta, ta på, känna, dofta, smaka, höra, uppfatta och förnimma på ett eller annat sätt. Det handlar också om språk och språkmusik, det handlar om biologiska/etniska olikheter mellan människor, det handlar om estetisk s.k. skönhet, det handlar om rytmer, traditioner och språkrytmer, språktoner och språkmelodier.

      Vidare handlar det också om traditioner, seder och bruk, invanda ideal, tänkanden och tyckanden, samt preferenser.

      Det handlar också om att vara del i ett socialt sammanhang och också del i en kulturell språk- och begreppsvärld som människor kan uppfatta till stor del genom att de har präglats på den, helt enkelt genom att de har fötts och levt i den.

      Det kan vidare handla om olika religioner, och om olika politiska ideologier, där människor som har samma tro, eller ideologi, ofta har lättare att kunna kommunicera och kunna bekräfta varandras kulturella eller ideologiska språk.

      Precis på samma sätt som alla de andra mätbara, fysiologiska och biologiska faktorerna också fungerar som identifierings och igenkänningsmarkörer, så har alla dessa olika ideologiska faktorer en bekräftande funktion, som gör att människor helt enkelt känner sig hemma och bland ”vänner och bekanta”, ”fränder och gelikar”, och ”likasinnade” när dessa faktorer finns att kunna ”identifiera”.

      Detta FENOMEN och grundläggande BEHOV av ÖMSESIDIG identifieringsmöjlighet som finns hos alla människor, innebär att människor kan ORIENTERA sig och identifiera SIG SJÄLVA, vilka de är, och vilka de tillhör, och det är LIKARTAT för ALLA människor runt hela jordklotet.

      Detta är ett mänskligt GRUNDLÄGGANDE BEHOV och en VERKLIGHET för ALLA OLIKA människor, OAVSETT OM:
      ”VETENSKAPEN DEFINIERAR NÅGRA RASER”….. eller ej.

      Detta grundläggande behov och denna verklighet är INTE någon form av automatisk ”RASISM” eller med nödvändighet någon form av FIENTLIGHET mot andra som då INTE kan ”igenkännas”.

      (Även om både s.k. ”icke-rasister”, såväl som s.k. ”rasister” kan uttrycka förvånansvärt mycket, (likartat) ”hat” ibland mot dem som för dem själva är ”de andra”. Hatet kan då uttryckas från båda ”parter”, både i ”tanke, ord och gärning”, vilket naturligtvis är mycket tråkigt. Människor och ”nationer”, ”folkslag”, ”ideologier”, eller ”kulturer”, som på ett eller annat sätt upplever sig själva ”hotade eller trängda”, har genom historiens gång visat upp viljor till ”krig” och ”desperata självförvarsbeteenden”, (ibland ”självförsvar genom attack” osv.), vilka tendenser har visat sig ibland kunnat gå överstyr till fullkomliga paranoida tillstånd av ”vansinne, hysteriskt hat, galenskap och krig”, sorgligt nog.)

      Det är istället ett FUNDAMENTALT BEHOV för alla olika människor runt hela jordklotet, att KUNNA IDENTIFIERA varandra och därmed också kunna ”igenkänna” och identifiera också SIG SJÄLVA”, så att individerna kan ”orientera sig, gestalta, förverkliga, ge uttryck för, just ”sin kulturs kulturella ideal”, och därmed bli en ”bärande länk” i just sitt ”kulturella sammanhang”.
      Det är väl så som kulturer fortlever och skapar just den fantastiska mångfalden som finns på jorden, till glädje och rikedom för dem själva, men också för hela mänskligheten.

      Det vore ju tråkigt, enformigt och enahanda för hela mänskligheten, om skillnaderna mellan alla de olika folken och kulturerna dog ut, och ”alla olika” folk blev ”lika varandra”.

      Svara

  7. Josefina Bergfast
    Dec 17, 2011 @ 12:52:25

    Vad är det då som säger att det högsta, det godaste och det bästa är att vara ”tolerant”?

    Det finns ett uttryck i bibeln som heter: ”Den som ÄLSKAR sitt barn, TILLRÄTTAVISAR det, MEDAN TID ÄR”….

    Den ”tolerante” föräldern, som då ”tolererar” allt vad barnet gör, ÄLSKAR ALLTSÅ DÅ egentligen INTE sitt barn?…

    Och, vem skall bestämma vad som är KÄRLEK?

    Bibeln säger alltså att det är KÄRLEK att INTE TOLERERA ALLT som barnen gör, utan TILLRÄTTAVISA DET, (aga det?), MEDAN TID ÄR…..

    F.ö. kan man undra vad som egentligen menas med ordet jämlikhet. Jämlik med vem? Jämlik med vad?
    Kan några människor egentligen vara JÄMLIKA varandra? De flesta människor är väl OJÄMLIKA och de flesta människor behandlar alla olika människor olika, och förhåller sig till alla, på OLIKA sätt?

    Föräldrar förhåller sig OLIKA till sina barn beroende på barnens egen inneboende OLIKHET . Men förmodligen ÄLSKAR de alla sina barn, på ett LIKVÄRDIGT VIS, men OLIKA….

    Devisen om ALLA MÄNNISKORS LIKA VÄRDE, skulle kanske egentligen kunna översättas med:
    ALLA MÄNNISKORS LIKVÄRDIGA MÄNSKLIGA VÄRDIGHET, (i all sin OLIKHET)?

    Att som KLARTEXTEN mena sig vara kapabel att kunna bedöma vilka människor som är toleranta och vilka som inte är det, och då också själv ge sig själv RÄTTEN ATT VARA INTOLERANT mot dem som han anser, eller kanske tror, är intoleranta, när det samtidigt är själva INTOLERANSEN som han fördömer, det är lite märkligt….

    KLARATEXTEN menar att det är den förmodade INTOLERANSEN hos ANDRA, som är anledningen till att han kan tillåta sig själv att vara intolerant…. Han anser alltså att själva anledningen till HANS EGEN RÄTTIGHET ATT VARA INTOLERANT, är andras förmodade intolerans…..

    KLARTEXTEN menar sig själv vara kapabel till att kunna bedöma vem som är intolerant, och därmed ger han sig själv RÄTTEN ATT VARA INTOLERANT mot dessa, och ger sig själv rätten att ”behandla dem illa”, därför att det är själva INTOLERANSEN som han menar att han vill bekämpa?….

    Kanske är den verkliga ”kärleksfullheten”, att vara ”INTOLERANT”?

    Kanske är den verkliga ”kärlekslösheten”, att vara ”TOLERANT”? (Och därmed inte alls något ”högsta goda”-ideal?)…..

    Vem vet…

    F.ö. tror jag att ”rasism” är ett uppfunnet ”politiskt slag-ords-begrepp”, som egentligen inte finns.

    Alla människor är ”rasister och främlingsskygga”, och det är fullkomligt naturliga inklinationer och tendenser, (och också vetenskapligt bevisade sådana), och företeelser, som absolut alla OLIKA folk omfattas av.

    DÄRFÖR finns egentligen INGEN RASISM NÅGONSTANS, samtidigt som den alltså FINNS ÖVERALLT och HOS ALLA, och borde därför ses som någonting fullkomligt normalt, ja, kanske t.o.m. eftersträvansvärt för just alla OLIKA folks BEVARANDE, till glädje och rikedom för alla framtida generationer?

    Det vore ju TRÅKIGT för alla olika folkstammar och folkslag om de försvann till oigenkännlighet, i en framtid, om kanske 6, 8, 10 eller 12 generationer, genom att de uppblandades för mycket, eller hur?

    Spontant uppmuntrar de flesta olika folk sina barn att gifta sig och bilda familj med sina fränder och gelikar, och de flesta folk gör det också själva, rent självmant.

    Inget ont i det.

    Tvärtom. Det försvars MÅNGFALDEN i den mänskliga familjen, till rikedom och glädje för alla.

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Dec 17, 2011 @ 17:42:18

      Du har börjat skriva MYCKET bra kommentarer, tänkvärda, personliga, engagerade! Jämlikhet är ett lite väl flummigt ord. Likabehandling är kanske mer korrekt.

      Vi skall tolerera likabehandling, men inte motsatsen. Det innebär logiskt, att vi måst behandla den intolerante dåligt. Han måste smaka sin egen medicin.

      Precis som du skriver så är vi alla rasister och främlingsfientliga, i viss mån. Det är vi redan som nyfödda. Det är naturligt att ty sig till de sina. Det är OK, i viss mån. Precis som man gillar en viss färg och ogillar en annan, kan man föredra en viss ras. Men alla bör behandlas lika. Så gör jag. Samhället måste likabehandla alla inom samma kategori (medborgare, asylsökande etc).

      Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: