Äldres rätt till en värdig tillvaro

Hejsan

Jag ska försöka skriva mitt första inlägg här, på inbjudan av Klartexten. Hoppas att jag inte tabbar mig alltför mycket med det tekniska. Jag tillhör generationen som inte växte upp med vare sig mobila telefoner eller datorer… Jag är glad över att det finns folk därute som är mer insatta i allt som händer i politiken än jag. Jag har inte för avsikt att lägga mig i politiken och historiken bakom olika religioner och dylikt. Det jag hoppas kunna bidra med är att dela med mig av mina erfarenheter och reflektioner helt enkelt. Jag tror att många är som jag därute, som inte heller är vidare intellektuella men som har värdefulla insikter. Tack för att jag får vara med,Klartexten!

 

När jag började arbeta som undersköterska på ett servicehus (för gamla)  i stockholm på 80-talet, var det ganska ovanligt med äldre utlandsfödda. Alla som bodde där och behövde hjälp med hygienen kunde ha vissa önskemål om de skulle få hjälp av en tjej eller kille, men fanns det bara killar just då eller bara tjejer så gick den gamla ändå med på det. Det brukade ordna sig. I dag ser det helt annorlunda ut. Vi har äldre utlandsfödda som absolut inte tar emot hjälp av det motsatta könet och som inte kan ett ord svenska. Deras behov prioriteras framför de andra äldre. Man anställer vårdpersonal som kan samma språk. Jag inser att det är viktigt för gamla, speciellt dementa att kunna bli förstådda och få den hjälp på det sätt som känns tryggt för de. Det som blir märkligt är att de gamla och dementa som har svensk bakgrund, inte har samma rätt till att bli förstådda. Eftersom så många som arbetar med vård i dag, kan så dålig svenska (äldrevården har allra flest utlandsfödd vårdpersonal jämfört med övrig vård, eftersom just det arbetet har allra lägst status) är det just de gamla svenskfödda som kommer i kläm. Det uppstår så många missförstånd, inte bara i kommunikationen mellan den boende/personal, utan också personalen emellan.

Det har länge funnits finsk/svenska äldreboenden där personalen varit 2 -språkig. Det finns krav på att äldre med invandrarbakgrund ska ha personal som delar samma bakgrund och språk. Att inte gamla svenskar ska ha rätt att bli förstådda, tycker jag är ett tydligt exempel på att det finns en diskriminering mot gamla svenska. När gamla eller deras anhöriga uttrycker ett önskemål om att få svensk personal, åtminstone som kontaktperson blir de anklagade för att vara rasister. När en muslimsk gammal man eller kvinna, begär samma sak så bemöts de med förståelse. Hur kan någon påstå att dessa förhållanden inte innebär att svenskar diskrimineras?

En annan sak angående gamlas rättigheter: Det verkar som att just kategorin ”gamla” förväntas ha exakt likadana behov? Man efterlyser från många håll en slags modell, där man nästintill räknar kalorierna och alla ska ha rätt till x antal promenader utomhus osv. Nu råkar jag veta att bara för att man blir gammal slutar man inte att vara den man varit förut i livet, så länge man åldras normalt utan demensinslag. Det finns de som ger själva faan i näringsriktig mat och som föredrar att kanske äta frukt och ta sig en stänkare till kvällen. Ska han/hon inte få fortsätta göra det även när han/hon flyttat till ett äldreboende?

Det känns väldigt märkligt att man förutsätter att alla gamla ska ha det rent och snyggt och få en mer näringsriktig mat än vad de som sköter om de får i sig under hela arbetsdagen. Jag tror inte på att en människas behov kan styckas ner i x beståndsdelar mat, x beståndsdelar utomhusluft, x antal bytta blöjor och hygien. Jag tror att en gammal människa också har behov av vänskap och att få känna igen sig i sin miljö- att få prata gamla kära minnen med folk de känner igen. Jag tror att väldigt många gamla skulle må så mycket bättre om de fick bestämma själva vad de skulle göra och inte göra. Vill man inte äta så vill man inte. Vem faan skulle bli särskilt sugen på att äta egentligen, om livet i övrigt känns helt meningslöst?

Eftersom äldrevården i dag har skalat bort de sociala behoven och istället fokuserar på städ, hygien och kostintag så har man ju fråntagit de äldre sin identitet. Det enda som tycks räknas är det som kan mätas i ”kvalitet”. Jag vet att min mormor skulle sagt ”den dagen jag inte må bestämma ett endaste ting, den dagen ligger jag i jorden”. Men så var hon en jäkligt envis kärring också.

 

8 kommentarer (+lägga till din?)

  1. frnkopplad
    Jan 02, 2012 @ 14:38:40

    Hej Klartexten

    Kan du länka åt mig? Har inte så mycket tid just nu-men jag vill gärna att fler som inte delar mina erfarenheter (ja, jag tycker det är bättre att benämna de just erfarenheter istället för åsikter, eftersom det ju är erfarenheterna som gör att åsikter skiljer sig åt varandra-hade fler delat samma erfarenheter hade ju fler förstått och ”hållit med”,men så är det ju uppenbarligen inte då)

    Jag ska sätta mig in i hur man gör senare. Har så mycket oljud i öronen just nu…

    Tack!

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Jan 02, 2012 @ 18:51:44

      Hej!
      Vad skall jag länka åt dig?

      Svara

      • frnkopplad
        Jan 04, 2012 @ 18:40:51

        Hej

        Tänkte på min fråga/inlägg till den där kvinnliga rödhåriga politikern som skrev i svd (tror jag- ser inte artikeln just nu) om att hon välkomnar fler ”arbetskraftsinvandrare”: byggingenjörer, sjuksköterskor mm. Skulle vara intressant att se vad hon svarar på det. Inte för att jag tror hon gör det. Något i stil med ”ams vidareutbildar inte långtidsarbetslösa, vi erbjuder endast sysselsättning) Fast inte riktigt så ärligt uttryckt självfallet…

        Svara

  2. KLARTEXTEN!
    Dec 18, 2011 @ 01:07:57

    Välkommen förresten att skriva här! (såg först nu att du skrivit ett inlägg). Jag går oftast ”köksvägen” till kommentarerna, så därför missade jag igår att du skrev ett inlägg!

    Du tar fram aspekter ur äldrevården som åtminstone jag aldrig tänkt på! Tänk att diskrimineras sin sista tid i livet, när man slitit och byggt upp välfärden! Och att vi som har dom att tacka, inte anser det värt att ge dom en fin tillvaro! Det känns som att du träffar helt rätt i ditt inlägg och Lana bekräftar just detta.

    Såg att bloggens julmotiv inte anger författare vid inlägget. Jag ändrar tema efter jul och då framgår vem som är författare till resp. inlägg. Vill du även få utomstående läsare så kan du länka till artiklar i tidningar. Av dom fyra största tidningarna verkar DN funka bäst. Jag kopierar URL och raderar allt utom slutet från DN (med den relevanta texten) AB och Expressen är också ok. Både mina blogglänkar och kommentarer är svartlistade på Svenska Dagbladet. Behöver du hjälp så hojta till!

    Svara

    • frnkopplad
      Dec 18, 2011 @ 10:57:59

      Tack! Jo, angående detta med äldre så är det ju också så att gamla har fått lära sig att vara artiga och inte be om så mycket. Därav att man inte vill kräva att bli förstådd eftersom man då måste såra någon. Många av de äldre jag mött är uppfostrade till att vara tacksamma för den hjälp de får. Man låtsas hellre att man förstår än att riskera att såra personalen som hjälper de. Sen tar de upp missförstånden med personalen som de KAN förstå. Som i sin tur får gissa sig till vad det gällde, och korrigera missförståndet i efterhand. Kanske en matvara den gamla ville beställa som blev fel osv…

      Jag tror att många nyinvandrade äldre och dess barn, kan vara ”bättre” på att kräva och säga ifrån. Tyvärr. Vi svenskar har ju uppfostrats till att inte skapa konflikter, inte ”bråka”.

      Jultemat är fint, tycker jag. God Jul!

      Svara

  3. frnkopplad
    Dec 17, 2011 @ 19:56:11

    Folkhemmet sverige ”skämde bort” oss på ett sätt; generationer som växte upp på 60-talet och efteråt tog mycket för givet. Men tacka faan för det eftersom vi inte hade facit i hand! Föga hade vi ju anat att det lilla folkhemmet skulle gå så överstyr att vi skulle bli indoktrinerade att ta oss an allt ansvar för övriga länder som fortfarande var i krig. VI blev fostrade till att tro att vi skulle tänka på andra som hade det sämre, att det var vårt fel om de fattiga barnen i afrika svälter om vi inte åt upp allt på tallriken, vårt fel om vi inte kunde ta hand om alla på andra sidan jordklotet. Vi var egoistiska om vi tänkte på oss själva och vår egen framtid. Det här gällde förstås inte överklassen. Det var inte överklassen som blev hjärntvättade. Det var arbetarklassen och medelklassen som blev fostrade att tro att allt som hände överallt i världen berodde på vår egoism.

    NÄR undrar jag- när ska de som EGENTLIGEN är bovarna bakom alla världens fattiga, stå till svars för det elände de som ställt till med och ställer till med varje dag i modern tid? HUR kan det komma sig att inte de makthavare som styr i dessa länder ställs till svars för det elände som råder i deras länder? Eller ÄR det verkligen så att alla problem, all den svält som uppstår i resten av världen, all den skit som kvinnor och barn får utstå i form av våldtäkt och förnedring- kan bero på att ”västvärlden” utnyttjar de? Jag har jävligt svårt att tro det. Eftersom det i arabvärlden finns EXTREMT rika oljeshejker osv -hur kommer det sig då att vi än i dag inte gör något åt DETTA ojämlika förhållanden?

    Jag kanske är pinsam när jag undrar över detta. Jag själv har undrat över samma fenomen sedan jag fyllde 16,men har inte direkt sökt efter svar i böcker. Jag tror att svaret lättare hade infunnit sig om jag hade läst på om historia. Funnit någon slags röd tråd. Jag har inte tålamod med böcker. Jag försöker finna svar i samhällsforum. Jag söker med en förbannad strålkastare efter någon som kan vända blicken mot de verkliga svaren på allt elände som finns. Ingen har ännu ens gett sig på att försöka förklara hur i helvete det kan finnas så mycket elände att så många måste fly ifrån eländet! Det är sjukdomar, brist på vatten, brist på utbildning, brist på mediciner. Samtidigt som det finns en handfull gubbar i dessa länder med en inkomst som får Bill Gates att se ut som en medelklassnisse! Varför inte be dessa gubbar att ta sitt ansvar? Det kanske görs,men det är inte ngt som verkar tas upp i media i så fall eftersom åtminstone inte jag har fått läsa om det!

    I sverige är vi en bra bit på väg i kapitalismens spår. Fler står utanför arbetsmarknaden. Fler föds in i fattigdom. Fler får skriva till jultomten (fonder) för att kunna köpa julklappar till sina barn. Är det verkligen så vi vill ha det?

    Svara

  4. Lana
    Dec 17, 2011 @ 13:51:04

    Som vårdanställd känner jag igen mig i vad du skriver. Vad de privata företagen infört ( och vad som nu kopieras av de kommunala i väntan på upphandling) är vinstmaximering, vilket innebär ständig materialbrist och nedskärning av personal sk. effektivisering.

    Vad som också är symptomatiskt är att man i likhet med annan affärsverksamhet deklarerar stolta paroller. ( värdeorden som all personal. måste kunna rabbla utantill ) som självklart aldrig var avsedda att hållas utan endast för att impa på anhöriga, de egentliga kunderna.

    Ett exempel bland många; gamlingarna väcks vid midnatt för att bli ihällda grädde. Så ”egna val” ta mig i arslet,det handlar om broilergödning, inget annat.

    Och hur blir det med utevistelser? Forget it, någon personal finns ju knappt.
    Det värsta är också att ledningen kör med fulknep när det gäller personal som ryter ifrån; de blir omplacerade för ” sin egen skull” då de tydligen inte klarar jobbet.

    Hur kunde det bli så illa för både de äldre och deras vårdare i ett rikt industriland?

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Dec 17, 2011 @ 17:49:28

      Pensionärerna, som byggt upp vår välfärd, behandlas som tredje klassens människor, medan man öser allehanda bidrag över invandrare som aldrig gjort ett smack för landet! Varje ensamkommande skäggigt flykting-”barn” kostar oss en miljon kronor varje år! Vi borde förgylla dom äldres sista tid, istället för att förnedra dom!

      Svara

Kommentera

