Attention stockholmare

Hejsan

Efter att ha försökt få djurpoliserna i stockholm att kolla upp en fågelplågare, har jag förstått att det med all sannolikhet inte kommer att hända någonting alls. Ändå är stockholm tydligen den enda staden i sverige som har djurpoliser. Enligt vad jag förstod efter samtal med länsstyrelsen. Tänkte att jag kunde skriva här så kanske någon som bor i närheten kunde göra livet lite surt för de så att de blir av med sina djur. Nu uppmanar jag självklart inte till våld utan jag tänkte mer att ringa upp den här killen och låtsas vilja köpa en fågelunge. Efter att du sett samma syn som jag, kan du också ringa länsstyrelsen. Polisen kan man också ringa,men då kan man tyvärr inte vara anonym. Jag vill verkligen hjälpa de här djuren,men inte om jag själv blir trakasserad.

Jag klistrar in mitt mail till djurpolisen med länk till djurplågaren nedan:

Att vidarebefordra till djurpoliserna i sthlm:

Jag har skaffat en fågelkompis till min undulat via en annons på blocket: http://www.blocket.se/stockholm/Undulat_unge_heltam_500___st_29267265.htm?ca=11&w=1

Visst ser det ut som att de är riktigt tama, fåglarna? Jag köpte en unge av de här 2 skojarna; vet du varför de är ”tama”? De tejpar vingarna på de, det är därför de sitter så fint på händerna. Helt sjukt att de saluför sina fåglar som helt handtama. Men jag kunde inte säga ngt när jag var där. Det är ett arabiskt par som bor i en liten tvåa i hökarängen fullt med små burar i lägenheten. Även aror och kakaduor sitter i helt trånga burar. Jag tänkte att jag tar den här ungen och räddar den åtminstone… Min undulat har tagit väl hand om den och nu mår den riktigt bra. Det sjuka är att de tar ungarna från mamman redan från födseln, sitter sen och matar ungarna och ger den vatten med en spruta (!). Det var helt förskräckligt att se.

Jag hade hoppats att de säljer av fåglarna för att de helt skulle sluta med att ha fåglar,men desto värre tror jag att de livnär sig på den här uppfödningen. Annonsen har uppdaterats flera gånger sedan mitt besök där. Verkar som att de vuxna fåglarna aldrig får vara fria utan att de bara fungerar som äggkläckningsmaskiner. Man får ju intrycket av att de ska sälja av de för ”omplacering” som de skriver i annonsen.

Jag kontaktar er därför att jag ser att annonsen fortfarande är kvar. Om poliserna ringer och bokar tid för att köpa en undulat så kommer de ju in och kan se hur fåglarna har det!? Samla bevis får ju polisen göra, har jag läst.

 

Jag vill inte kontakta polisen själv eftersom jag vill vara anonym.

 

11 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Sugel
    Jan 27, 2012 @ 05:59:27

    Visst ser det ut som att de är riktigt tama, fåglarna? Jag köpte en unge av de här 2 skojarna; vet du varför de är ”tama”? De tejpar vingarna på de, det är därför de sitter så fint på händerna.

    Svara

  2. Anonym
    Jan 15, 2012 @ 09:57:45

    Härligt! Jag ser att annonsören tagit bort sin annons. Jag får hoppas att de sålt av sina fåglar. Tackar för hjälpen!

    Svara

  3. KLARTEXTEN!
    Jan 12, 2012 @ 00:24:49

    Härligt att du engagerar dig så i de små liven! Vad försäljaren sysslar med måste rimligen vara olagligt djurplågeri!

    Svara

  4. Galmin Tireantvs
    Jan 11, 2012 @ 16:33:17

    http://www.djurskydd.org/?id_item=703

    Hur gör jag om jag misstänker att ett djur inte sköts på rätt sätt?

    Om du misstänker att ett djur far illa eller vansköts ska du kontakta Länsstyrelsen i det län där du bor. Anmälan kan alltid göras anonymt om du önskar. Är situationen akut och det inte går att nå Länsstyrelsen ska du kontakta närmaste polisstation. Vid en anmälan är det bra att ha så utförlig information som möjligt, t ex namn och adress till den person du önskar anmäla, vilka djur och hur många djur som finns på adressen. Det är också bra att lämna en redogörelse för hur djuret/djuren for illa, när du såg bristerna i djurhållningen och när du såg det senast samt även andra viktiga uppgifter som kan vara av vikt för Länsstyrelsens personal att känna till vid ett eventuellt besök på adressen. Efter att Länsstyrelsen fått in en anmälan, görs alltid en bedömning av hur allvarligt problemet är, i vissa fall är läget akut och Länsstyrelsens personal åker ut direkt. I andra fall kan kontroll ske vid senare tillfälle.

    Svara

    • frnkopplad
      Jan 12, 2012 @ 06:56:12

      Jag vet självklart allt detta. Jag vet också hur det funkar i verkligheten. Maskineriet är alldeles för långsamt. Därför skrev jag här då det enda som hjälper är att flera personer trackar de så att de känner sig obekväma eftersom de vet att de har ögonen på sig. Det funkar mycket bättre än att ngn myndighet hör av sig.

      Svara

      • KLARTEXTEN!
        Jan 12, 2012 @ 14:04:11

        Instämmer i din bedömning!

        Svara

      • KLARTEXTEN!
        Jan 12, 2012 @ 17:43:39

        Förmodar att du åsyftar att jag kommenterade under fel inlägg! Lätt hänt när man får upp kommentarerna som jag.

        Svara

        • Galmin Tireantvs
          Jan 12, 2012 @ 18:58:38

          Nästan lika lätt som att radera ett flertal kommentarer, tydligen.😉

          Svara

          • KLARTEXTEN!
            Jan 12, 2012 @ 19:03:26

            Du får gärna skriva dina kommentarer om detta om du vill. Bara under rätt rubrik. Jag kan ju inte behålla ett antal kommentarer som hamnat under fel inlägg. Att sen flytta dessa under rätt inlägg skulle få kommentarerna att verka helt obegripliga, eller hur?

            Det var trots allt kommentarer om ett korrigerat fel.

  5. Stig Olsson
    Jan 11, 2012 @ 12:54:48

    Det här är läskigt!!!

    Jag förstår att du vill vara anonym… Jag kommer att kopiera den här texten och lägga ut den på min blogg också så att fler får läsa och kanske känner igen vilka det är som är djurplågarna!!!!

    Det är viktigt att detta sprids maximalt, för vi vanliga människor kan betyda liv eller död för våra smådjur och vi ska vara rädda om dom på samma sätt som oss människor. Det är i varje fall min åsikt!

    Svara

    • frnkopplad
      Jan 11, 2012 @ 14:10:39

      Vad bra- det tackar fåglarna för! Jag hoppas för djurens skull att de verkligen vill sälja alla snarast. Men jag tvekar på att någon vill köpa de stora vuxna fåglarna eftersom de ju är i sånt dåligt skick. Jag hoppas att skansen kunde få ta emot de. Men då krävs det ju att de skänker bort de… Eller tvingas till det. Jag hoppas inte det är nya flugan detta att tjäna pengar på fågeluppfödning. Det är ju inget fel med att låta fågelpar häcka en gång om året, men då gör man det ju på ett bra sätt och för att djuren trivs med det. De här människorna har ju uppenbart en vidrig syn på djur och som dessutom säljer djuren med falsk marknadsföring. De vet ju mycket väl att folk som svarar på annonsen är ute efter handtama undulater. Inte sönderhanterade djur som är skräckslagna för händer och som därför blir ifråntagna sin enda möjlighet till flykt genom att de tejpar ihop deras vingpennor.

      Man undrar vad fasen de tror att de vinner på att ta de ifrån sina mammor efter kläckning? Det är ju rent bisarrt att ens tänka tanken… De kanske tror själva att det är enda sättet att få fåglar handtama? Djur blir ju tillgivna när de känner sig trygga med dig och litar på dig. Alla mina fåglar har varit tama somjag hade som liten. Man behövde inte tvinga de till någonting. Krävdes bara tålamod och kärlek, precis som med alla relationer. Det är skrämmande att se hur svag djurrätten är i sverige. Jag minns hur svårt det var att ta ifrån missbrukare som slog sina hundar och som inte gick ut med de kanske på hela dagen. Det var ett tag sedan jag jobbade med sånt,men det verkar vara likadant än i dag.

      Svara

Kommentera

