Värre halshugga levande än pinka på döda!

Det är dålig stil att pinka på döda fiender, ja. Men det är oerhört mycket värre att halshugga oskyldiga, eller hänga ett barn som har dollar-sedlar!
Ställ dig frågan, om du föredrar att halshuggas som levande eller bli pinkad på, efter du dött. Låt svaret styra din uppfattning i frågan.

Men jag anser att man bör respektera de döda, mer än de levande, tror jag? Blev lite osäker där.

30 kommentarer (+lägga till din?)

  1. jempa
    Jan 24, 2012 @ 17:07:11

    självförsvar är självförsvar, det här är en annan grej, och som jag SA så är det inte första gången USA gör nåt liknande så jag tror knappast det har med hämnd att göra, snarare är det ett sätt för dem att (ännu en gång) visa sej överlägsna. det dem sysslar med är inte självförsvar, snarare översittarmetoder.

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Jan 24, 2012 @ 18:43:20

      Jag föredrar översittare än dom som halshugger oskyldiga. Du kanske föredrar att halshuggas? Skulle du själv föredra att halshuggas eller att någon pinkar på dig när du dött? Fundera lite på den.

      Svara

      • so
        Jan 28, 2012 @ 18:09:30

        frågan är ju hur man dött? hmm

        Svara

        • KLARTEXTEN!
          Jan 28, 2012 @ 19:09:48

          Rimligt att anta att talibanerna sköts i strid. Skulle du föredra att bli dödad i strid eller få halsen avskuren? Dom skyldiga i videon borde möta samma öde som sitt offer. Det är rättvisa. Och dom döda lider inte av att någon pinkar på dom.

          Jag är ändå emot att det pinkas på döda! Men samtidigt måste vi inse att pinkande är ingenting jämfört med halshuggning!

          Svara

          • so
            Jan 29, 2012 @ 14:58:32

            och alla som blir torterade i fängelser (av usa) utan att ens ha bevisats skyldiga/haft någon rättegång med advokat? hmm

          • KLARTEXTEN!
            Jan 29, 2012 @ 16:55:22

            Och alla som avrättas av islamister då? Tyvärr kommer oskydliga att drabbas, ofrånkomligt. USA:s misstag är att dom är alldeles för snälla! Man måste vara stenhård mot terroristerna. Alternativet är att oskyldiga mördas av terroristerna.

            Utrotningen av Tamilska tigrarna visade hur terroristerna bör hanteras. Dock förtjänade inte tamilska tigrarna detta grymma öde, tror jag. Det daltas för mycket med terroristerna.

      • jempa
        Jan 29, 2012 @ 15:22:21

        det beror lite på vad för brott jag är skyldig till.

        Svara

  2. profanum_vulgus
    Jan 24, 2012 @ 14:19:54

    Jaha, men det är ju ännu ännu värre att bomba bröllop.

    Svara

  3. ladycobra
    Jan 23, 2012 @ 09:38:26

    Det är konstigt att inte media lägger ut bilder och annat på vad Talibaner gör mot kristna eller andra. Såg ett program igår som handlade om hur kvinnorna har det i Afganistan och det var fruktansvärt,, men det visste jag sedan tidigare..

    Gå in på nedanstående videolänk och se rörliga tecknade bilder, bl.a. där man utmålar Europa som en ko som blir mjölkad och sedan skickas i döden och judar dödas också i denna tecknade video…riktigt skrämmande inte konstigt att Islamofobi uppstår.

    http://www.memritv.org/clip/en/2903.htm

    Om ingen vet hur det går till med s.k. halshuggning så se denna video Jag höll på att svimma när jag såg detta, kunde inte se hela videon.

    http://www.liveleak.com/view?i=46327ba5c5

    Svara

  4. jempa
    Jan 15, 2012 @ 13:48:21

    att provocera fram våld är aldrig bra. det är precis som med koranbränningen i USA; att de bränner koranen är ingen big deal för mej, jag ser inte det som kränkande lika mycket som att någon skulle bränna bibeln eller någon annan ”helig” skrift, men att provocera med flit är bara korkat, fast korkat verkar ju tyvärr vara synonymt med USA. skulle du pinka på någons döda kropp?

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Jan 16, 2012 @ 02:43:45

      Saken har två aspekter. Den moraliska, där är det rätt att pinka på döda som själv stympar fienderna. Men rent praktiskt, är det dåligt, i vart fall om det dokumenteras. Du MÅSTE sätta det i relation till vad talibanerna gör. USA BÖR bryta mot krigets lagar om motståndare gör det. Det borde vara en självklarhet.

      Personligen tycker jag illa om det! Men jag slipper utsättas för talibanerna och jag har inte hittat kamrater med bortskurna könsorgan. Vi bör försöka sätta oss in i deras situation. Vad får 6 män att pinka på lik? DET skulle jag vilja veta, för något är det.

      Vadå provocera fram våld? Dom skall förinta talibanerna! Det är målet.

      Svara

      • jempa
        Jan 16, 2012 @ 17:28:32

        tror du själv på det du säger? självklart finns det en förklaring till allt men varför skulle förklaringen vara hämnd? tror du att det var förklaringen till det som hände för flera år sedan i Irak? då amerikanska militärer förnedrade irakiska fångar? knappast! även om så skulle vara fallet så rättfärdigar det inte deras beteende, det är som att någon skulle gå och mörda din mamma och du hämnas genom att våldta förövarens mamma, vad blir ditt försvar då? ”vadå, han mördade ju min mamma, det är MYCKET värre”. kom igen, lite jävla sunt förnuft måste man ändå ha, men du skulle säkert tycka annorlunda om det var svenska soldater som äventyrade sveriges säkerhet med att kissa på döda afghaner.

        Och vadå ”Filmningen var det idiotiska” vad är det för mening med att göra något sådant om det inte dokumenteras. såklart att dessa idioter inte nöjer sej enbart med att pinka på dem, förnedringen måste ju så klart gå ett steg längre med dokumentation, så gjorde ju även nazisterna under andra världskriget när de filmade inifrån koncentrationslägren.

        Svara

        • KLARTEXTEN!
          Jan 17, 2012 @ 06:16:38

          Du lever i en fantasivärld! Förstår du inte att övergrepp är regel i all krigföring? Vakna upp! Jag vidhåller att man har moralisk rätt att bryta mot krigets lagar, lika mycket som motståndaren. Det är ju självklart! Du verkar inte begripa verkligheten! Du hittar inte ett krig som skötts enligt krigets ”lagar”!

          Ifall motståndaren inte gör det, så skall man inte begå övergrepp! I varje krigssituation så återgäldar man med (åtminstone) samma mynt! Dödar du mina barn, så dödar jag dina. Så kommer det alltid att funka och så måste det funka! Varför? Annars ger du motståndaren en fördel. Han kan utöva terror mot din befolkning (sänka moralen) men du kan inte göra samma sak mot dom. Effektivaste sättet att få motståndaren att sluta med övergrepp är att hämnas. När dom vet att öga för öga gäller, så vet dom att dom får igen. Den egna befolkningen ställer krav på att dom skall sluta med övergreppen för att slippa hämndaktioner.

          Du verkar inte tänka alls, utan föredrar att leva i en drömvärld! Så har det alltid funkat och kommer självklart alltid att funka. Allt annat är sinnessvagt!

          Sen har jag ändrat uppfattning. Jag anser det är fel att pinka på fiendelik. Däremot är jag övertygad om att dom haft goda skäl till det. Men det är ändå fel.

          Vad är poängen med att pinka utan att filma, skriver du. Poängen är att kunna förnedra, ge utlopp för sin ilska, utan att få fan för det! Det är väl en stor jävla poäng!

          Svara

          • jempa
            Jan 17, 2012 @ 17:29:32

            Nej, jag lever inte i en fantasivärld men som jag skrev förut så finns det regler även i krig och självklart ska soldaterna straffas för det de har gjort, att övergrepp är vanligt i krig, vilket det tyvärr är,rättfärdigar inte soldaternas beteende.
            jag måste dessutom kunna ha en diskussion med dej utan att du ska förolämpa. jag gillar att diskutera, men problemet med dej är att så fort en person tänker annorlunda så är han/hon dum i huvudet. sluta vara så agressiv och börja acceptera att alla inte tycker som du. hur jävla bra skulle världen vara om alla höll med varandra hela tiden?

          • KLARTEXTEN!
            Jan 19, 2012 @ 03:09:35

            Ok skall vara mer hänsynsfull! Men tyvärr blundar du för verkligheten! Ifall krigets lagar säger att du måste slåss med en arm bakbunden, men motståndaren använder båda armarna: skulle du då inte också använva båda armarna? Annars ger du motståndaren en oerhörd fördel! Att skapa terror hos fiendens befolkning GER en militär fördel! Skapar motståndaren terror så gör du detsamma. Så funkar det och så har det alltid funkat.

            Vad som babblas är en helt annan sak!

  5. Anonym
    Jan 15, 2012 @ 04:23:30

    Kan halla med om, att det ar javligt dalig stil, att pinka pa fallna motstandare. Det ar just sana har bilder som vansternissar och usa-hatare alskar att visa upp. Men situationen i Afganistan blir aldrig bra forran man blir av med talibanerna. Sa usa har ett heltidsjobb framfor sig under manga ar. Undrar egentligen om man anser, att vastliga vanor och ideer ar vart allt lidande ? Man har ju gett upp Iraq och dar breder helvetet ut sig. Shia och Sunni gar sitt basta for att ta livet av varann.

    Men du har helt ratt. Talibanernar (studenter) ar 18 ggr javligare. Odet ligger i Allahs hander, om han har dem kvar.

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Jan 16, 2012 @ 02:40:34

      Själv anser jag att USA bör lämna Afghanistan, för alternativet är att stanna för evigt, vilket förstås är kört. Så lika bra lämna nu. Afghanerna är hardcore islamister, även gemene man. Dom skiter fullständigt i demokrati och jämlikhet, med få undantag.

      Svara

  6. jempa
    Jan 13, 2012 @ 15:33:02

    ja, fast nu ska man ju inte hålla på och jämföra. det var ju ändå jävligt puckat av soldaterna att göra så. det finns faktiskt regler även i krig! hur ska förhållandet mellan afghanistan och USA nånsin bli bra om militären bara beter sej som idioter?!

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Jan 13, 2012 @ 18:44:57

      Inbillar du dig att förhållandet till Afghanistan någonsin kan bli bra, så länge USA stannar där? Då är du inte riktigt klok! Det hänger inte på om man pissar på liken eller inte. Det handlar bara om den amerikanska närvaron.

      Självklart är det befogat att jämföra parternas övergrepp! Hur i helvete kan det vara en stor grej att pinka på en död? När dessa odjur stenar kvinnor och hänger barn! Skulle du själv föredra att bli pinkad på som död, eller halshuggas som levande?

      Allt måste sättas i perspektiv, i sitt sammanhang! Om du betänker vilket skitsamhälle talibanerna vill skapa, så är det faktiskt en skitsak att pinka på döda! Hur äckligt och motbjudande det än kan tyckas! För vad talibanerna gör är tusenfallt värre! Eller hur?

      Du kan värdera handlingar korrekt endast om du sätter det i perspektiv! Visst var det puckat av soldaterna, men inte i jämförelse med vad talibanerna gjort! Det kan tyckas korkat av mig att slå grannen på käften, men inte om du vet att han mördat ett oskyldigt barn.

      Den som blir pinkad på som död, slipper lindrigt undan!

      Ifall talibanerna följt krigets regler så tror jag även amerikanerna hade gjort det. Men så länge talibanerna skiter i reglerna så gör USA helt rätt i att skita i dom!

      Svara

      • Galmin Tireantvs
        Jan 14, 2012 @ 15:34:35

        ”Hur i helvete kan det vara en stor grej att pinka på en död?”

        När en företeelse skadar och försvårar uppdraget, är det en stor ”grej”.

        ”Ifall talibanerna följt krigets regler så tror jag även amerikanerna hade gjort det. Men så länge talibanerna skiter i reglerna så gör USA helt rätt i att skita i dom!”

        Soldaterna i filmen är identifierade och kommer att stå till svars för ett agentrande som är oförenligt med USMCs policy och en skympf mot EGA.

        Svara

        • KLARTEXTEN!
          Jan 14, 2012 @ 21:09:50

          Vilket uppdrag? Att besegra talibanerna? Fred som upphör samma dag USA lämnar?

          Fred är utsiktslöst utan USA:s ständiga närvaro! Så glöm fred! Att krossa talibanerna påverkas inte negativt av pinkningen såvitt jag förstår. Det ger talibanerna en välbehövlig signal om att USA också struntar i reglerna!

          Svara

          • Galmin Tireantvs
            Jan 15, 2012 @ 18:57:25

            ”KLARTEXTEN! skriver:
            Vilket uppdrag?”

            http://www.isaf.nato.int/mission.html
            Mission

            In support of the Government of the Islamic Republic of Afghanistan, ISAF conducts operations in Afghanistan to reduce the capability and will of the insurgency, support the growth in capacity and capability of the Afghan National Security Forces (ANSF), and facilitate improvements in governance and socio-economic development in order to provide a secure environment for sustainable stability that is observable to the population.

            Tror du likpinkningen ökar eller minskar viljan till motstånd? Tror du Afghanen i gemen blir mer förbannad eller mer välvillig när utländska soldater urinerar på döda Afghaner?

            Soldaterna har skändat EGA, USMC och Stjärnbaneret.

          • KLARTEXTEN!
            Jan 16, 2012 @ 02:55:19

            Fotograferandet orsakade skadan, inte pinkningen i sig. Som jag skrev nedan, jag tycker personligen illa om pinkningen! Men jag frågar mig vilka erfarenheter som får unga soldater att göra sådant (avskyvärt). Vad har talibanerna gjort med deras stupade kompisar?

            Dom två första målsättningarna kan USA uppfylla, men den trede (och viktigaste) är dömt att misslyckas! USA kan aldrig ändra afghanernas mentalitet. Därför är stridandet där meningslöst. Lika bra att lämna skiten och sen får det bli som det blir.

            Jag har ett behov att provocera, men jag kan inte förneka att jag själv tycker pinkningen på lik är ovärdigt och stötande! Så jag tvingas ändra åsikt! Jag tar avstånd från pinkningen! Har du sett filmen ”Pierrepoint”? När bödeln tvättade liket av en avrättad mördare, sade han ”now he´s innocent”. Tänkvärt!

            Jag är imponerad av din grundlighet och vederhäftighet. Du lyfter denna blogg! Skall inte du skriva här?

          • Galmin Tireantvs
            Jan 24, 2012 @ 19:40:10

            ”Har du sett filmen ”Pierrepoint”?”

            Självklart, jag har varit en Spall-fan sedan ‘Dutch Girls’.

          • KLARTEXTEN!
            Jan 24, 2012 @ 19:59:49

            Fan vad han spelade bra!

      • jempa
        Jan 14, 2012 @ 15:45:26

        jag tycker ändå att ditt påstående var rätt korkat och inte minst jävligt barnsligt. ska vi gå efter sandlådereglerna eller vår egen moral? visst, nu är ju afghanerna jävligt korkade de med om de väljer att rösta på talibanerna enbart p.g.a. hur amerikanerna beter sej, men amerikanerna borde vetat det istället för att äventyra möjligheten till fred.

        Svara

        • KLARTEXTEN!
          Jan 14, 2012 @ 21:07:34

          Du verkar inte fatta att det gäller ett blodigt krig, mot en totalt hänsynslös motståndare, som inte tvekar att avrätta för äktenskapsbrott och hänga barn. Dom förtjänar att behandlas därefter! Detta var den moraliska aspekten.

          Dom praktiska konsekvenserna beror på att pinkandet filmades. Filmningen var det idiotiska! Alla krig i världshistorien har präglats av grymheter och övergrepp. Regler behöver endast följa ifall även moståndaren följer dom. Annars inte.

          Krig handlar inte om vem som bäst följer reglerna, utan om vem som vinner kriget. Att tro annat är en ren sandlådediskussion. Talibanerna skall inte behandlas bättre än dom själv behandlar sina motståndare.

          Vad tror du händer den dag USA lämnar Afghanistan? Talibanerna tar över! Så jag anser att USA lika gärna kan lämna Afghanistan direkt! Vi skall inte lägga oss i hur muslimska länder styrs! Ifall talibanerna har stort folkligt stöd (vilket dom verkar ha) så låt dom leva i skiten! Inte vårt problem! Men vi skall heller inte ta emot flyktingar därifrån!

          Så fred i Afghanistan är möjlig endast med USAs ständiga närvaro, i bästa fall! Att kämpa för en sådan tillfällig fred är meningslöst! Så om USA väljer att stanna, så kan dom ändå glömma fredsideerna. Det är dömt att misslyckas och därför inte värt att kämpa för!

          Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: