Terroristerna är underbara människor!

Nu tror förstås en del att jag skämtar. Men jag menar allvar! Dom flesta islamistiska terrorister ÄR underbara människor! Jag tror faktiskt det! Dessvärre har dom en ideologi som får dom att utföra handlingar som många av oss ogillar.

Men tänk själv: om du visste att det fanns en Gud och han uppmanade dig att utföra brutala gärningar mot onda människor. Vad är så jävla fel med det? Vi anser ju alla att det är OK att straffa onda människor. Nej, terroristerna bara följer sitt samvete, som ju alla bör göra, eller hur? Bör inte alla utföra sin plikt? Särskilt när Gud själv sagt till.

Så dom är inte onda. Problemet ligger i att den religion dom tror på legitimerar mördandet av icke muslimer. Jag anser att Koranen 9:29 (Fight those from among the People of the Book who believe not in Allah…..) faktiskt legitimerar terror. I svensk översättning står det krig/kamp. People of the book är judar och kristna (samt muslimer).  Men självklart kan terroristerna inte bedriva ett regelrätt krig mot oss, så den realistiska metoden är terror.

När vi utmålar terroristerna som ”onda”, så lurar vi bara oss själva! Dom är inte onda människor som hittat en ”förevändning” för att ge utlopp för sin ”ondska”, även om undantag lär finnas. Det är viktigt att vi förstår deras psykologi och vi bör istället betrakta dom som goda, som tror på en brutal religion. Då fattar vi bättre vad det är fråga om, anser jag.

Skälet till islamistiska terroristers dåd är alltså ideologin! Detsamma gäller stening av kvinnor för äktenskapsbrott, hustru-aga osv. Goda människor utför hemska gärningar pga sin ideologi! Precis som nazisterna på sin tid! Tyska folket valde Hitler till sin ledare och han hade stort stöd för sin antisemitism. Men tyskarna var lika lite onda då som terroristerna är onda idag.

Så ideologier kan förmå goda människor att utföra hemska gärningar. Lyckligtvis är Nya Testementet och Jesus det viktigaste för kristna. Och uppenbarligen tillämpar judarna inte någon gammaltestamentlig rättskipning.

Varför är islam så problematisk för våra upplysta samhällen och uppenbarligen även för muslimska länder (oroligt och dom flyr ju hit)? Koranen är Guds ord vartenda ett! Förutom Koranen så utgör Haditherna (Muhammeds exempel) muslimernas främsta rättesnöre. Att Koranen är Guds eget ord, vartenda ett, utgör rimligen ett enormt hinder mot reformer. Islam kan reformeras lika lite som Guds ord bör ignoreras! Intoleransen mot reformer är enorm! Med all rätt! Guds ord får naturligtvis inte ignoreras eller förvanskas! Att Koranen är perfekt och klar anges i Koranen!

Den enda chansen för muslimska länder att uppnå välfärd och demokrati, är att dom sekulariseras. Men tyvärr tror jag det inte sker i detta århundrade!

Vi får ofta kritik för att vi inte skiljer på islam och muslimer. Nu har jag extremt tydligt skiljt mellan islam och muslimer. Hoppas våra kritiker är nöjda!

skottdrama-vid-sikhiskt-tempel-i-usa flera-doda-i-sjalvmordsdad-i-nigeria iranska-pigrimer-ar-soldater syrisk-tv-profil-uppges-avrattad fokus-pa-religion-sliter-isar-landet sektledare-hanar-usa sjalvmordsbombare-dodade-18-i-jemen bombhot-mot-batmanfilm syrisk-tv-profil-uppges-avrattad israeliska-trupper-oppnade-eld-vid-golanhojderna knallskott-mot-polis-vid-norra-bantorget antimuslimsk-grupp-varvar-bland-pride-deltagarna brittbloggen/

30 kommentarer (+lägga till din?)

  1. silver account
    Aug 23, 2012 @ 20:13:48

    Upplevd ondska och lidande gör det också andra ordningens goda. Till exempel om det inte fanns några svältande människor hur skulle vi kunna visa vår generositet? Likaså efter tsunamin, mänskligheten var som allra bäst och visade generositet och stöd genom att skicka in medicinsk hjälp, mat, pengar etc. Därför kan en negativ händelse gjorde det möjligt för positiva till att manifesteras. När det gäller tsunamin, för dem som förlorade sina liv, Även om detta kan verka orättvist det är att vi bedömer negativa och positiva baserat på denna värld, och försummar Livet. Det är möjligt att en person kan bli belönade med något mycket större än motgångar som de upplevt i denna värld.

    Svara

  2. gold account
    Aug 23, 2012 @ 09:16:50

    Upplevd ondska och lidande gör det också andra ordningens goda. Till exempel om det inte fanns några svältande människor hur skulle vi kunna visa vår generositet? Likaså efter tsunamin, mänskligheten var som allra bäst och visade generositet och stöd genom att skicka in medicinsk hjälp, mat, pengar etc. Därför kan en negativ händelse gjorde det möjligt för positiva till att manifesteras. När det gäller tsunamin, för dem som förlorade sina liv, Även om detta kan verka orättvist det är att vi bedömer negativa och positiva baserat på denna värld, och försummar Livet. Det är möjligt att en person kan bli belönade med något mycket större än motgångar som de upplevt i denna värld.

    Svara

  3. Galmin Tireantvs
    Aug 17, 2012 @ 20:54:04

    Klartexten skrev:
    ”Dom flesta islamistiska terrorister ÄR underbara människor!”

    Hur är det med andra terrorister, är även dom underbara människor? De flesta massmördare?

    Utförande av terrorism oavsett om det är religiöst eller politiskt motiverat måste likställas. Du kan kasta in Anders Breivik i samma hög som Hani Hanjour, Joseph Kony och Andreas Baader. Hyvens grabbar allihop?

    Leta lite på golvet, KT. Jag tror du har månne tappat en skruv.

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Aug 17, 2012 @ 23:45:10

      Jag respekterar ALLA ärliga människor, även islamister! Även om dom är mina fiender, så kan jag respektera dom! Jag respekterar den som handlar rationellt! Islamisterna handlar rationellt utifrån sin tro, tror jag. Breivik handlade INTE rationellt, så hans agerande kan jag inte respektera. Däremot respekterar jag mycket av hans ideer. RAF handlade heller inte rationellt, eftersom dom totalt missbedömt sina möjligheter att lyckas. Och för dom fanns inte ens något paradis när dom dog!

      Islamisterna handlar rationellt utifrån att även om dom själv dör, så hamnar dom i paradiset. Det är väl bra för dom! Och dom drar dom logiska konsekvenserna av sin tro! En annan sak att varje enskild aktion inte behöver vara rationell, men kampen som sådan får nog sägas vara det.

      Alltså jag bedömer hur logiskt dom handlar utifrån DERAS respektive tro! Inte efter MIN tro!

      Svara

      • Galmin Tireantvs
        Aug 19, 2012 @ 18:46:43

        ”Breivik handlade INTE rationellt, så hans agerande kan jag inte respektera.”

        Varför tycker du att han inte handlade rationellt? Om hans målsättning med terror-attentaten var att bli världsberömd och att nyttiga idioter ska sprida hans manifest har han lyckats över förväntan.

        Svara

        • KLARTEXTEN!
          Aug 20, 2012 @ 05:21:29

          Frågan är vad som egentligen var hans mål. Det verkar nog mest ha varit att penetrera mediacensuren. Och jo då har han nog lyckats. Så kanske jag hade fel. Jag anser det dock fel att medvetet mörda oskyldiga! Colatteral damage är en annan sak. Men det var ju inte så i hans fall. Mord av (i synnerhet så många) oskyldiga är moraliskt förkastligt och skadar dessutom hans sak.

          När muslimerna mördar otrogna eller dom som bryter mot koranen, så är det ju helt i enlighet med Allahs önskan! Dom är definitivt inte oskyldiga! Men vi kan inte skylla på någon Gud!

          Vi måste själv bedöma om dom är oskyldiga eller ej, o dom var oskyldiga! Sen innebär inte detta att mord hade varit rätt om dom var skyldiga! Jag anser ändå mord vara fel i en demokrati (även om den haltar). Först i ett läge där demokratin inte längre fungerar är våld motiverat. Men det är väl självklart för alla, att utan demokrati måste den återställas till VARJE pris!

          Men fullständigt klart är att våldet kommer att explodera redan under demokratin. Folk kommer helt enkelt att vägra acceptera utvecklingen, rätt eller fel. Detta pga att samhällsproblemen blir enorma o islamistiska terrorismen eskalerar när muslimerna blivit starkare. Våld o hämnd blir vanligt och hänsyn kommer inte att existera! Vi har blivit ett Libanon. Då snackar vi 20-60 år i framtiden. Vi är bortom all kontroll! För islam leder obönhörligen till enorma konflikter i samhället.

          Svara

  4. Josef Boberg
    Aug 16, 2012 @ 21:41:51

    Vem är Gud

    Svara

  5. offshore bank
    Aug 09, 2012 @ 06:53:06

    18. Inser ni inte att alla i himmlarna och på jorden prostrerar inför GUD, liksom solen, månen, stjärnorna, träden, djuren och många människor? Många andra bland människorna har överlåtits till dom. Ingen kommer att hedra den GUD förödmjukar. Allt är enligt GUDs vilja.

    Svara

  6. gold price
    Aug 09, 2012 @ 02:50:11

    18. Inser ni inte att alla i himmlarna och på jorden prostrerar inför GUD, liksom solen, månen, stjärnorna, träden, djuren och många människor? Många andra bland människorna har överlåtits till dom. Ingen kommer att hedra den GUD förödmjukar. Allt är enligt GUDs vilja.

    Svara

  7. Anonym
    Aug 08, 2012 @ 14:58:16

    Hej,
    Om nåt helt annat
    fruimport.

    Läste ett inlägg från 2010 om fruimport som var bra. Många intressanta synpunkter.

    Jobbar som journalist. Söker män som blivit lurade av ex thailändskor.

    Hälsningar
    Annica
    falbygden@gmail.com

    Svara

  8. joel
    Aug 07, 2012 @ 12:02:17

    Du har säkert hört detta några gånger nu, men du begår det mest av klassiska felslut i liknande resonemang som förs ovan. Med utgångs punkt i ”straw man” taktiken målar du en bild av muslimer som inte är särskilt trovärdig.

    Läser du akademiska, seriösa skildringar och reflexioner över Islam och politik eller endast islamofobers mardrömmar? Islam är så mycket mer än terror.
    De flesta ”självmordbombarna” i världen är ex inte muslimer, utan hinduer! Terrorism def. vidare alltid utefter den egna politiska positionen och bör inte förknippas med en hel religion. Det är högst orimligt sätt att förhålla sig till 100 -tals miljoner människor.

    Klart Koranen kan läsas som att legitimera våld. Det kan Tanak, Bibeln, Bhagadvadgita och säkert John Stuart Mill med!!!

    Gör inte Breiviks vansinnes ideologi mer spridd. Det gör inte världen till en bättre plats…

    Svara

    • Sherlock
      Aug 07, 2012 @ 16:19:10

      Jo, en miljard ggr närmare bestämt…l Av den anledningen vill jag påpeka att jag fullständigt skiter i och önskar att resten av nutida samhällen- skulle skita i skrifter skrivna i en tid då religionen utgjorde en grund för samhällens lagar och regler. Det som KT försöker förmedla är (enligt min tolkning) endast att MUSLIMERNA OLIKT ANDRA i dagens samhälle- FORTFARANDE STRÄVAR EFTER ATT LEVA ENLIGT DESSA URTIDA SKRIVELSER!

      INGA andra förutom små inavels-grupperingar som livets ord-anhängare eller andra aparta rörelser gör detta i 2000-talet.

      Varför är detta så svårt att greppa?

      Svara

    • KLARTEXTEN!
      Aug 08, 2012 @ 00:42:50

      Poängen med inlägget var först och främst att visa att jag skiljer på islam o muslimer. Gör jag det när det gäller terrorister, så kan jag göra det med alla muslimer.

      91 % av alla dödliga terrorattentat i väst begås av muslimer. I muslimska länder är det typ 100 %. Så ljug inte om hinduerna!

      Faktum kvarstår att denna Koranvers, liksom flera andra, samt hadither uppmanar till våld mot oss ”otrogna”!

      Muslimerna är extremt missanpassade i väst o ÄVEN i hemländerna! Mest en jävla massa problem! Och ingen som helst fördel för oss att ta hit muslimerna. Skulle funkat mycket bättre med Kineser, judar, hinduer osv. No problems!

      Islamistiska terrorister hänvisar ständigt till islam och koranen! Breivik var en ensam galning, men muslimerna är 100.000 tals terrorister! Jo jag tänker fortsätta sprida Breiviks manifest. Yttrandefrihet!

      Svara

      • joel
        Aug 09, 2012 @ 20:42:29

        Detta är inget annat är hets mot en religiös grupp.
        Argumenten är inte grundade i den verklighet jag lever i (som religionsvetare och akademiker).

        Ser ingen som helst poäng att driva samtalet vidare från min sida, men önskar att alla som kopplar samman muslimer med terrorister eller ”missanpassade” i ”väst” inser att rasism eller fascism är farligt nära, eller redan närvarande i sådant språkbruk.

        Svara

        • KLARTEXTEN!
          Aug 09, 2012 @ 22:23:10

          Har du inte ens läst mitt inlägg? Jag sammankopplar terrorism med islam! Inte med muslimer! Läs om läs rätt! Förnekar du att Koranen uppmanar till krig mot oss otrogna? I så fall föreslår jag att du argumenterar för detta, sakligt! Om någon visar att jag har fel, så ändrar jag självklart i innehållet!

          Verkligheten diskuteras i många andra inlägg här. Kort kan jag säga att islam skapat stora problem i hemländerna, med följd att dom flyr i miljoner till kristna länder. Och ett starkt islam här är knappast något som någon humanist önskar! Stora skillnader i grundläggande värderingar, som jämlikhet, yttrandefrihet, homorättigheter och även demokratisyn.

          Ett svagt islam utgör ett litet problem. Ett starkt islam är ett stort problem! Här och i muslimska länder.

          Är det inte märkligt att mina kritiker aldrig framför saklig kritik? Är jag en så överlägsen Koran-tolkare?

          Svara

  9. silver price
    Aug 07, 2012 @ 09:06:50

    Nu tror förstås en del att jag skämtar. Men jag menar allvar! Dom flesta islamistiska terrorister ÄR underbara människor! Jag tror faktiskt det! Dessvärre har dom en ideologi som får dom att utföra handlingar som många av oss ogillar.

    Svara

  10. gold account
    Aug 06, 2012 @ 22:48:33

    Nu tror förstås en del att jag skämtar. Men jag menar allvar! Dom flesta islamistiska terrorister ÄR underbara människor! Jag tror faktiskt det! Dessvärre har dom en ideologi som får dom att utföra handlingar som många av oss ogillar.

    Svara

  11. Bahlool AbuTurab
    Aug 06, 2012 @ 12:38:56

    DU får gärna läsa versen före och efter den vers du tog ut ur dess kontext😉 Att ljuga är förbjudet för en muslim, varför lär du dig inte det av oss?
    Du kan fråga dig varför miljoner judar och kristna har levt sida vid sida med muslimer i över 1400 år? Du får även fråga dig, om dessa terrorister som mördar i Syrien, följer islam, eller en av väst skapad ideologi (wahabismen)? Blanda inte päron och äpplen och ta till dig av det man försöker förklara för dig för en gångs skull.

    Ditt hat förblindar och din okunnighet skrämmer och ditt stöd för lögn äcklar. Studera Koranen, dess tafsir och återkom sedan.

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Aug 06, 2012 @ 16:33:42

      Verserna ändrar inget! Om vi otrogna inte konverterar eller betalar straffskatt så uppmanas muslimerna kriga mot oss (som framgår av länken). Om du anser något är fel, så är du välkommen att korrigera! Som framgår av texten, så är det en fördom att jag hatar muslimer. Och i videon analyseras verserna på djupet. Och detta är inte enda versen som uppmanar till våld mot otrogna.

      Vad gäller Syrien så är jag helt emot att väst blandar sig i! Låt muslimska länder sköta sig själva! Och ja, jag tror att dom islamistiska rebellerna följer Koranen. Om det är bra, nej!

      Svara

  12. thores
    Aug 06, 2012 @ 12:31:44

    Ja det är så det är. Vi har en islam i vårat hus som är en hygglig människa. Jag har pratat med honom flera gånger. Men han har inte läst Koranen. Varför inte bli ateist sa jag? Nej det kan jag inte för min mamma, fick jag till svar. Många svenskar går i kyrkan och tror också på en gud (som enligt mig inte finns), men de har aldrig läst igenom en bibel. När jag säger att det står på detta sätt i Bibeln, i Matteus evangelium 10 kapitel och 34 versen, att Jesus hade sagt detta ”I skolen icke mena att Jag har kommit för att sända frid på Jorden. Jag har icke kommit för att sända frid, utan svärd”.
    Står det så? Säger den kristne.
    Ja du kan själv läsa
    Allt beror på mycket dålig kunskap om religionerna
    Jag åter igen skriva, över 40% av Jordens befolkning tror på sagor, fast vi lever i en tid av teknik och enorma kunskaper samt bevis om evolutionen.
    Det fattas alltså kunskap

    Om man i alla skolor måste läsa om Charles Darwin och absolut alla Richard Dawkins böcker om livets uppkomst, så får redan skolbarn veta en annan sanning. Vi kan inte förbjuda sanningen.
    Nu får en del barn i Svenska skolor bara läsa sagorna i Koranen, och alla de fruktansvärda texterna. Detta kan inte få fortsätta.
    Om man indoktrinerar barn på fel sätt så får vi också skörda det vi sår. Det är inget konstigt med det. Det är den enkla formeln ”orsak och verkan”.
    En del imamer suggererar människor att begå helt vansinniga handlingar.
    Vad är viktigt?
    KUNSKAP!

    Man måste få lära sig Kunskap i våra Svenska skolor i alla fall. Det är väl inget fel?

    Det finns numera kunskap bortom allt tvivel att vi befinner oss i en evolution.
    Och alla kan läsa Koranen och diskutera de orden som står i koranen. Och därigenom bilda sig en uppfattning med en jämförelse med vad som Richard Dawkins skrivit i bland annat i boken ”Så gick det till”.
    Lika viktigt som det är att kunna räkna så måste man lära sig det absolut viktigaste.
    Om religionerna finns det hur mycket som helst att läsa.
    Men det finns också riktig historia från vår tidräknings början. Och i dessa historier finns det inget om det som vi läser om i bibeln. Det finns överhuvud taget inget som går att jämföra med vad som står i de berättelser från tiden av vår tidräknings början.
    Jo det finns en lite ledtråd i Döda-havsrullarna som hittades 1947 av en herdepojke i Qumran och alla de skrifter var översatta år 2001. Michael Baigent och Richard Leigh skrev ”Döda havsrullarnas hemlighet”. Och en del av dessa skrifter handlar om den tid en eventuell Jesus skulle vandra på Jorden. Men trots att skrifterna hade gömts undan bara 30 å efter kristendomens första begynnelse, fann man i dem inte ett ord om jesus, ingenting om de kristna.
    Så den boken bör också läsas, och står angiven i Wikipedia
    Här http://sv.wikipedia.org/wiki/D%C3%B6dahavsrullarna
    Det är den kunskap man bör ha.

    De underbara terroristerna är oerhört suggererade av gamla sagor, och det är fruktansvärt att vi nu lever i modern tid och detta fortsätter som om ingenting hänt.
    Bara som en jämförelse
    Vi lever i en tid där man misstänker att vetenskapsmän har fel när de säger att man får cancer av att sola sig för mycket.
    Vi lever i en tid, när regeringar i Grekland, Spanien, Italien, USA inte vet var pengarna har tagit vägen, var tillväxten är någonstans.
    Varför finns alla pengar i Kina frågar man sig?
    Massor av industrier och fabriker har flyttat till det Förut så fattiga Kina och mängder av människor har blivit arbetslösa. Och då frågar man sig. Hur kan det komma sig att det är så många arbetslösa?

    Vad har det med indoktrinering av människor att göra? Eller vad har det med snälla terrorister att göra?
    Åter igen Kunskap, att förstå.

    Jag är ingen besserwisser, jag vill bara fästa uppmärksamhet på det viktiga i vårt samhälle, i vårt liv på Jorden, att KUNSKAP är så viktig. Förhoppningsvis kan det vara någon som tänker läsa in den kunskapen, men det finns säkert de som är motvalls kärring och bara vill diskutera mot mig. Jag kan bar säga, ni får inget svar. Därmed har jag lämnat en liten kommentar till detta som är en sådan viktig sak. Min förhoppning skulle vara att skolministern skulle läsa detta.
    Thore

    Svara

    • mrbboy
      Aug 06, 2012 @ 14:50:58

      Trots all teknologi vet du fortfarande inte varför du existerar , har inte en aning om vad Universum egentligen är. Det finns mycket i världen som vetenskap inte kan förklara ännu mer i universum. Einstein pekade på att det måste finnas en sorts intelligens där ute även om han inte har skägg och svävar på ett moln, och lite kvantfysik kan få den mest inbitna att ta av sig mössan och stirra mot himlen.
      Jag finner det sorgligt med ateister, inte för att ni inte har en tro utan för att ni ivrigt proklamerar er själva att inte ha en. Varför? Varför inte hålla alla dörrar öppna, inse att du egentligen inte vet ett smack om vad mänskligheten på lilla jorden är del av. Varför begränsa sig själv, istället var öppen för allt. Men klart kanske ger din Ipad dig alla svar du behöver.

      Svara

      • KLARTEXTEN!
        Aug 06, 2012 @ 16:37:39

        Jag önskar inget högre än att du har rätt! Vem skulle inte bli överlycklig över ett liv efter detta? Jo det är lite tråkigt att vara ateist ibland. Men åtminstone lurar jag inte mig själv. Har du ETT bevis på liv efter detta? ETT?

        Och jag vet exakt varför jag existerar! Vill du veta?

        Svara

    • Sherlock
      Aug 06, 2012 @ 15:45:29

      Alla människor som drivs av någon form av tro och som brinner för något, brukar vara ovanligt trevliga och utåtriktade. Ovanliga i motsats till alla som bara hänger sig kvar i ekorrhjulet av vardagliga krav som att gå upp på morgonen och jobba för att betala räkningar. Terrorister är bara några av de som får livskraft från en tro utöver sig själva, en tro på att ändamålet helgar medlen. I dessa andefattiga tider är det nog inte så anmärkningsvärt att alltfler människor, särskilt yngre- drar sig mot de som liksom de själva söker sig till högre makter och som inte sätter individen i fokus. Tvärtom 2000-talets ideal alltså. Alltmedan färre kollektivhus finns att tillgå för den sällskapstörstiga, icke sambon- frodas alltså terrorist-supportrarna.

      Jag är övertygad om att den här andefattigheten beror till stor del på indentitetsbrist. Eftersom ”svenskheten” har blivit ett skällsord, liksom europeiska värden.

      Svara

    • Sherlock
      Aug 06, 2012 @ 17:05:05

      Religioner är teorier. Verkligheten är praktik, eller hur religioner används av folk i praktiken. Av den anledningen är jag mycket mer intresserad av praktiserandet av religiösa övertygelser. Särskilt som islam är på uppgång och kristen tro på nedgång i decennier…

      Svara

  13. bezor
    Aug 06, 2012 @ 12:04:29

    Jag tycker inte du ska oroa dig. Även sekulära muslimska stater ska tydligen islamiseras genom krig som ska ”demokratisera” de. Irak är ett bra exampel där en sekulär stat bombades till oigenkänlighet och islamisering när den gamle trotjänaren hade spelat ut sin roll för sina herrar. Man brukar säga att väst/öst stödda diktaturer har en ungefärlig livslängd på 30 år (det finns en ”Väst för dummies” i resten av världen, inte bara i mellanöstern). Visar dessa länder minsta tendens till utveckling så kan man rätta till det hela genom en revolution eller krig, speciellt om landet har råvaror som hamnar inom ramen för ”våra intressen i regionen”. Länder utvecklas i fred och söndertrasas i krig. Det är då människor tar till det mest extrema för att överleva. Vet nån hur många krig som startats i mellanöstern? Vilket muslimskt land får mest support av väst? Ju, den mest extrema av alla, Saud arabien🙂 . Men vi behöver deras olja och deras underkuvade folk och speciellt kvinnor får skylla sig själva.

    Svara

    • Sherlock
      Aug 07, 2012 @ 16:59:43

      Kvinnor och deras barn, ja. Det är så krig förs. Kvinnor som tar jämlikheten för given och som gärna välkomnar alla offer för icke demokratin och dessa krig borde vara de som vaknar först. Men de vaknar sist. Om än inte förrän alldeles för sent; efter de själva blivit offer. Gäsp…

      Svara

Kommentera

