Varför förföljs judar i Malmö och muslimer i Södertälje?

Jag hoppade in i en pågående meningsutbyte mellan @sakine (Sakine Madon, Expressen) och en annan twittrare Johnny  Olsson för kanske en månad sedan. Dom diskuterade Kristna arabers (syrianer) förföljelse av Södertäljes muslimer, så att dessa t om tvingades flytta.

Jag inflikade med frågan ”Varför förföljs muslimerna? Är det islamofobi eller pga att kristna förföljs i hemländerna?” Den frågan var inte populär. Att ställa frågan kunde tolkas som ett godkännande av förföljelserna (under ”rätt” förutsättningar). Det kunde jag förstås inte hålla med om.  Jag menade att man måste känna till motiven för att förstå situationen. Dessutom blir det förstås omöjligt att motivera de förföljande att sluta, utan att känna till motivet. Varför denna beröringsskräck? Jag kopplade sen till judeförföljelserna i Malmö.

Jag måste säga att Sakine tillhör en av få personer som gör mig orolig när jag kritiseras. Hon är väldigt skarp. Man känner typ att man nog ”har skitit i det blå skåpet!” Jag undrar ”Var hade jag fel?” Jag kände mig allt annat än nöjd. Frågorna låg i bakhuvudet på mig under kvällen. Men sen tyckte jag mig komma fram till svaret:  vad som händer i Södertälje och Malmö är helt enkelt att mellanösterns konflikter har importerats.  Varför tror vi att vi kan lösa konflikter här, som visat sig omöjliga att lösa i hemländerna? Jag  känner nu ganska starkt att konflikterna är här för att stanna! Möjligen kan de sopas under mattan, tillfälligt, men bara tillfälligt.

Detta är en mycket uppgiven inställning. Men är den fel för det? Skapar  vårt fredliga samhälle en bättre jordmån för lösning? Men kan kristna glömma förföljelser av kristna i hemländerna och araberna glömma Israels ockupapation och den pågående lågintensiva konflikten? Men det fylls ständigt på med fler araber (muslimska och  kristna) här.

Högst sannolikt är det så att konflikterna kommer att förvärras, i takt med massinvandringen från dessa länder. Det blir bara värre och värre! Och vi kan nog inget göra. Det är min nuvarande ståndpunkt. Kanske jag har fel? Vad säger ni, mina kloka läsare?

10 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Erik
    Nov 23, 2012 @ 21:07:44

    Klokaste jag läst av klartexten. Tramsig analys av Thore..

    Svara

  2. Mats Olsson
    Nov 22, 2012 @ 21:31:45

    http://www.Mundo sin Islam, com (World without Islam)
    Är en Spansk sida som är mycket värd och se.

    Svara

  3. Mats Olsson
    Nov 22, 2012 @ 20:10:19

    Detta är så jävla bra så den måste man se så sprid denna Spanska sidan.
    sida finns på you tube anti islam
    prophet mohammad the lusty bastard.

    Svara

  4. Mats Olsson
    Nov 22, 2012 @ 19:14:44

    koranen sura bina 60,
    ett stort mörker faller över den som får en dotter.
    Undra vad allah menar med det?
    men man kan inte missförstå det.
    Men nu ser man att islam påverkar Sverige för 1 journalist på göteborgposten skrev i måndags om 3 ungdommar som försökte våldta en 14 flicka i ett muslimskt område och skrev att det gör ingen av onska utan dom har nog varigt med om någon tramatisk händelse det är tur om jag inte ser honom på stan jag är inte våldsam men när någon säger att det inte är onska så blir jag mycket våldsam.

    Svara

  5. thores
    Nov 22, 2012 @ 14:29:48

    Konflikter i mellanöstern har det varit i tusentals år. Jag läser just nu ”Den Jesus som aldrig funnits” av Roger Viklund. I första hand försöker Roger Viklund och många arkeologer, utreda huruvida verkligheten stämmer med vad som står i bibeln om dessa trakter. Man får snabbt intrycket att allt är uppbyggt på fantasier. Och då tänker man på hur människan är ”skapt”. När jag då har läst professor Richard Dawkins böcker om evolutionen, där han försvarar Darwins lära.
    Alla människor har en tendens att mer eller mindre fundera, grubbla och fantisera, och jag menar att det är på detta sätt som religionerna har kommit till. Människan behöver något att tro på, och då tror man ofta på besserwisser typer som har stor karisma och är fångade i en absurd tro.
    Man kan bara jämföra med Hitler.
    Islamister har sin tro från Muhammed, och läser man Koranen vilket jag också har gjort så kan man bli mörkrädd för mindre. I Koranen noterade jag 516 hot mot oss som inte vill tro på en Djävulsk gud.
    Det här med religioner spelar en mycket viktigt roll, utan att ett flertal människor i verkligheten absolut inte läst i varken bibel eller Koranen.
    Man kan likna det vid att någon tror på AIK och någon annan tror på djurgården eller andra lag.
    Och ser man på Tv där man visar läktarna med denna fanatiska tro på de olika lagen, så är det på, samma sätt med religionerna.
    Och sedan har vi media som mycket gärna har tagit efter Reich Minister of Propaganda Joseph Goebbels. Därvidlag får vi en vrångbild av vad som i verkligheten händer i mellanöstern. Jämförbar historia mellan Danmark och Sverige, så är det i det närmaste två olika historier.
    På samma sätt skildras eländet i mellanöstern.
    Att sedan tänka på att dessa människor vill leva i fred är enormt svårt eftersom människor har mycket svårt för att bli klokare.
    Därför är kunskap så viktigt. Kunskapen om hur det i verkligheten förhåller sig med utvecklingen av livet är därför mycket viktig.
    Människor kan inte fortsätta med att tro på fantasisagor. Om man redan i skolor får lära sig den kunskap om livet. Så kan vi i framtiden få se mindre med våld i världen.
    Men när vår utbildningsminister Jan Björklund inte vill att man i svenska skolor får läsa och lära sig om det viktigaste som finns, utan att sagor om hur livet har kommit till skall råda, då är det förtvivlat hemskt.
    40% av USAs befolkning tror att Jorden bara är ca 6000 år gammal. I Turkiet är det 47%.
    Det är mindre i Sverige.
    Men religioner har alltid startat konflikter. Jag vill påminna om att Hitler och Haj Amin al-Husseini diskuterade hur man skulle göra med judarna.
    Kolla här om sanningen
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Haj_Amin_al-Husseini
    Detta är bevis på att Palestinierna tillhör nazister eller samarbetar med nazister. Att sedan kommunister samarbetar med Palestinierna via Skip to Gaza visar att det är en enda röra. Att fantasierna får härja fritt, och att någon varaktig fred inte är i sikte.
    För att få en någorlunda uppfattning om varför händelserna i mellanöstern är på detta vis, ber jag läsaren att förkovra sig i att läsa Historien om Israel, ”Dödahavsrullarna” ”Koranen” Richard Dawkins böcker, ”Den Jesus som aldrig funnits” av Roger Viklund.
    Thore Hult

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Nov 22, 2012 @ 15:42:03

      Fin kommentar! Utan tvekan är det så att islam spyr ut hat och hetsar till våld mot oss ”otrogna”. Bara att läsa Koranen sura 9:29 etc. All erfarenhet visar att islam bara har elände att erbjuda västvärlden, precis som i deras hemländer.

      Svara

  6. annacarlbro
    Nov 22, 2012 @ 13:15:18

    Din analys är helt korrekt, men sjutton så deprimerande!

    Svara

  7. Lövet
    Nov 22, 2012 @ 09:20:27

    Grattis Klarttexten, till ett nästan ett parollfritt alster. Oavsett om du vanan trogen hoppar i galna tunnor så är detta det mest nyanserade bloggbidrag du skrivit i det här ämnet.

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Nov 24, 2012 @ 00:20:57

      vafan! Och från dig? Överraskande! Skrev inlägget för ett tag sen dagen efter twitterkonversationen, men kände inte för att publicera det. Vet inte varför, men ändrade mig senare efter ytterligare en genomläsning. Tvekade kanske för att jag kände mig osäker på slutsatsen, men känner nu att den stämmer.

      Svara

Kommentera

