Negrer klipps bort ur Disney: Apartheid!

Jag twittrade för en vecka sen, på skoj, om att dom förmodligen skulle klippa bort negern i Kalle Ankas jul (som tomten stämplar i röven). Döm om min förvåning att Disney faktiskt nu har bestämt sig för just detta! Man tror fan inte sina ögon! Judar och neger klipps bort. ”Blances only” som Apartheid uttryckte det! Men klipper en 80 år gammal tecknad film. Är dom friska? Och Svt tyckte klippet var helt OK! Dom är nöjda!

I filmen framstår den vita dockan som dummare än den svarta! Tomten lyfter upp henne och stämplar i röven. Den svarta är smart nog att själv att utan anmaning säga ”mamma” och hoppa på stämpeln. Nu klippte man bort båda, för att båda är ”stereotyper”. I så fall är ALLA Disney-figurer ”stereotyper”. Vad var problemet med den vita dockan egentligen? Och är problemet att den svarta ser ut som en neger? Tydligen! Tänker dom straight överhuvudtaget?

Vad blir nästa steg? Juden Fagin i Oliver Twist måste naturligtvis bort! Och i konsekvensens namn måste all White trash som förekommer i olika filmer klippas bort. ”Våra värsta år” blir omöjligt att sända med denna logik! Det är nog så att typ 90 % av alla filmer måste eldas på bål! Sen väntar 90 % av alla böcker!

Aftonbladets Oisin Cantwell applåderar censuren. En kulturelit som lever i sin egen värld, osyncad med verkligheten. 96 % av folket (enligt Aftonbladet) håller inte med Cantwell och majoriteten delar heller inte hans syn på massinvandringen. Nej, det är inte kul med negressen eller juden. Men skall allt som inte är kul klippas bort? Hur är det ställt egentligen? Med Cantwell´s idiotlogik skulle inte EN enda komedi klara sig från saxen. Han inser inte att han misskrediterar sig själva. Samma paranoida man som kallar invandringskritiker för ”rasister”.  Där har vi förklaringen till PK-tänket:

PK har mentala problem! Detta förklarar också varför dom är så irrationella i sin invandringspolitik, som dom inte kan försvara i fri debatt. Dom är fall för psykiatrin! Mentalfall som går fria och ser rasism i varje tecknad figur. Snart skall det klippas i spelfilmer och böcker också. Jävla idioter! Skärp dig Cantwell! Jorden anropar! Dags att landa! Dessa paranoida journalister, som aldrig vågar ta debatten med folket, sitter och skriver skitartiklar i sina glaskupor, som inte får kommenteras. Dom gräver sin egen grav! Lena Mellin har för en gångs skulle en vettig åsikt! Anser att klippet är ett förakt för mångfalden, vilket givetvis är sant!

SD tackar förresten för rösterna!

SVT: Svart docka klipps bort från Disney

”Stereotyper” klipps bort från Kalle Anka

Oisín Cantwell: Disney gör rätt

Lena Mellin: Disney gör fel

25 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Erik
    Dec 31, 2012 @ 00:56:40

    Herr Klartexten, Du skriver ”Vad du menar är filmen klippts för att passa i Sveriges paranoida politiska klimat”. Tror du i dina vildaste fantasier att Disney i Hollywood klipper en film som visas i USA och 40 andra länder för att ”passa i Sveriges paranoida politiska klimat”? Tror du hela världen snurrar kring det lilla kungariket i norden? Jag skulle bli förvånad om de som gjort dessa klipp kan peka ut Sverige på kartan, än mindre vet de, eller bryr sig om vilket politiskt klimat som råder här.

    Sen börjar du tillskriva mig en massa åsikter som jag verkligen inte har. Jag tycker tomteverkstaden var bäst som den var, jag anser inte att det var rasistiskt med någon av dockorna och är faktiskt beviken att filmen klipptes. Det jag vände mig emot var att man satt och pekade ut Svt som boven och försökte koppla dessa redigeringar till den svenska debatten. Svt köper rättigheterna att sända Disneys program på jul. De måste sända det som Disney ger ut. Det är stats TV och inte pirate bay eller tanka fett. Disney äger upphovsrätten till de borttagna klippen och varken svensk eller dansk TV kan sända dem utan att begå upphovsrättsbrott.

    Svara

    • KLARTEXTEN!
      Jan 07, 2013 @ 11:43:26

      Jag trodde vi hade lämnat konspirationsteorierna bakom oss! Dom kan vara sanna eller inte. Men jag hävdar inte något jag saknar belägg för då därför lämnar jag det. Men vi VET att Disney gjorde SVT nöjda! Sen får man tänka själv.

      Svara

  2. larsen1035l
    Dec 20, 2012 @ 21:23:17

    Senaste nytt……

    Dansk tv rasar mot Disneys klippning

    Den nya version av ”I jultomtens verkstad”, där tre dockor klippts bort, faller inte dansk tv i smaken som inte kan tänka sig en liknande intervention.
    – Det är vi som tar ansvar för vad vi kan visa i programmet, säger Jakob Stegelmann, redaktör på DR, till tidningen Politiken. ………….Jag har alltid gillat Danmark

    Svara

  3. Blodsven
    Dec 19, 2012 @ 07:35:08

    Oavsett vem eller vilka som tog beslutet, så ska dom jävlarna in i skamvrån!

    Svara

    • Lövet
      Dec 19, 2012 @ 10:05:37

      Det kan man tycka. Problemet med Klartextens bloggbidrag var att han försökte lägga ansvaret för Disneys policy (som man hittar lite var stans; Sunflower i Fantasia, Song of the South, etc) på SVT och fortfarande försöker tillskriva SVT medskyldighet.

      Svara

      • KLARTEXTEN!
        Dec 19, 2012 @ 11:14:31

        Jo instämmer! Och därför ändrade jag inlägget. Jag (och andra) hade läst att Svt låg bakom. Men eftersom jag inte längre hittar den texten, så måste jag låta det vara osagt. Så vad jag säger nu är att Disney låg bakom beslutet och ingen annan! Men det framgår av SVT:s egen hemsida att dom blev nöjda, eller hur?

        Svara

    • Erik
      Dec 19, 2012 @ 12:02:42

      Vilken drängig kommentar. Visst var det löjligt att ta bort klippen. Men beslutet är fattat på andra sidan jorden och jag betvivlar starkt att de som fattade beslutet varken är medvetna om eller bryr sig att det finns ett litet land på andra sidan jorden där hela nationen bänkar sig framför TV`n kl 15 på julafton för att se just denna film i en redan hårt nerkortad version och att just dessa scener har varit med.

      Även om jag själv tycker det är urlöjligt så är det väl politiskt känsligt i USA med allt film material från 30-talet som kan tolkas som nidbildande av judar. Svt måste visa den version som Disney ger ut och det vore nog inte bra för affärsrelationerna att i media säga att man tycker Disney gjort fel. Så om ni vill skriva om bakgrunden till detta tramsiga klippande skriv en artikel om den starka judiska lobbyn i USA. Eller ännu hellre, skriv om något viktigt istället och framförallt ska man peka ut rätt aktör.

      Svara

      • KLARTEXTEN!
        Dec 19, 2012 @ 20:57:56

        Har du ens läst länken till SVT? Dom skrev att dom var nöjda med censuren och inte vill ändra! Saken är då klar vad Svt tycker i frågan! Kan du förklara hur den vita resp. svarta dockan var ”nidbilder”. Och hur definierar du nidbild? I Disney så finns det mycket komiska karikatyrer, liksom poängen eller hur? Hur kul vore det annars? Sen försvarar du ändå klippen! Vet du vad du tycker? Var det bra eller dåligt att censurera? Om dåligt förväntar man sig kritik av klippen och inte försvar!

        Svara

        • Erik
          Dec 22, 2012 @ 15:20:23

          Jag vet inte om du bara skumläser mina inlägg, är i stark affekt eller om du misstolkar mina inlägg medvetet. Jag var tydlig med att jag ansåg klippningen som löjlig. Dock kan det inte kallas censur eftersom det är Disney som klipper i sin egen film, förmodligen för att inte stöta sig med judisk publik i USA. Censur är när man klipper för någon annan, när man klipper om sin egen film så heter det väl rimligen att man ändrar sin produkt för att bättre tilltala konsumenten?

          Jag sa heller aldrig att JAG såg det som en nidbild. Jag sa att ”Även om jag själv tycker det är urlöjligt så är det väl politiskt känsligt i USA med allt film material från 30-talet som kan tolkas som nidbildande av judar”. Disney dvs producenten gör ändringar i sin produkt för att konsumenten dvs judisk (ev även svart och folk som kan ta illa upp över skildringen av den dumma blondinen) publik inte ska ogilla produkten. Svt har en affärs relation med Disney som de säkert är rädd om, så nog vore de korkade om de opponerade sig.

          Det här är situationer som kan uppstå när man importerar kulturellt utbud från främmande länder. Om man tycker en produkt är skit eller bryter mot dina värderingar så konsumera den inte! Rösta med fötterna och kolla på något svenskt istället för att klaga.

          Svara

          • KLARTEXTEN!
            Dec 22, 2012 @ 15:26:00

            Det kallas självcensur när jag klipper i det JAG visar. Klipper jag i vad andra Visar så kallas det censur.
            Om det inte är censur att klippa bort ”olämpliga scener”, vad är det då? Svt gillade denna censur.

          • Erik
            Dec 22, 2012 @ 19:47:02

            Om det är självcensur att klippa i sina egna verk, du har ju även du bedrivit betydlig värre självcensur än Disney!

            Dessutom är inte tomtefilmen ett politiskt verk utan en kommersiell produkt som ska tilltala så många som möjligt. Om man tror att produkten blir tilltalande för fler, dvs ger fler konsumenter om man ändar något i filmen så ändrar man för att göra större vinst. Om GB tror att fler kommer att köpa deras glass om man tar bort en viss ingrediens så lovar jag dig att den ingrediensen ryker på två röda. Det handlar om att tjäna pengar genom att sälja en produkt, inte om politik eller politisk korrekthet.

          • KLARTEXTEN!
            Dec 22, 2012 @ 23:52:12

            Bla bla bla ”tilltalande för fler”. Du låter som Stalin eller Pol Pot! Vad du menar är filmen klippts för att passa i Sveriges paranoida politiska klimat, där tom pepparkaksgubbar anses rasistiska! En Disney från 30-talet får nog sägas vara ett konstnärligt och historiskt verk. Väldigt mycket från den tiden är politiskt inkorrekt. Skall de då klippas? Idioti! Skall man klippa och klistra i takt med det politiska klimatet. Vilken censur är bra censur? INGEN CENSUR ÄR BRA CENSUR! Det är min åsikt. Med få undantag (som hänsyn till barn). Dessutom kan varken du eller någon annan förklara varför en 80 år gammal film bör anpassas till dagens politiska klimat! Fattar du verkligen inte idiotin??? Av vilket skäl borde den vita dockan klippas bort? SINNESRUBBAT! Samma sak med den svarta. Det ligger i tecknade komediers natur att visa karikatyrer! Det är sjukt tänk du ägnar dig åt. Visa att du är smartare än så!

            Jo jag har ändrat i mina inlägg, men det gör jag för att förbättra (bättre motsvara mina åsikter), för att undvika dom värsta kränkningarna osv. Aldrig för att vara politiskt korrekt (dvs tillfredställa mina partikamrater). Jag har ett antal åsikter som går emot de flesta SD. T ex gillar jag zigenare och stödjer Dawit Isaak och tar klart ställning för Julian Assange (något jag inte sett SD ta ställning till). Jag behöver inte tillmötesgå någon. Kan gå min egen väg.

  4. H-P Andersson
    Dec 14, 2012 @ 22:38:04

    Saxen lär gå het. Förutom kinesdockorna och åsnepiskaren (som togs upp på nyheterna idag 14/12) måste även alla musikverksamhet i tomteverkstaden klippas bort eftersom musikkåren som dirigerar tennsoldaterna tydligt är kolsvarta i plytet. Jo jo…

    Svara

  5. Trackback: SVT goes PK « Pinglans Tankar – den ej politiskt korrekta bloggen
  6. Anonym
    Dec 14, 2012 @ 19:46:06

    Du klipper dom visserligen bort blondinen också… men håller med om att det helt har gått övertyr

    Svara

  7. Capitancito Loco
    Dec 14, 2012 @ 19:25:56

    Det är inte SVT som klipper, utan Disney, som faktiskt varenda jävel kan se om man kan läsa en artikel..

    Svara

Kommentera

